Val van paard tijdens proef.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 12:51

Misschine begrijp ik het niet helemaal, maar heb je 2 verliespunten op je winstpunten of 2 verliespunten op de punten van je proef?

Want ik wist niet beter of je wordt alleen uitgesloten van je proef en mag niet verder rijden als je weer op stapt (wel in je 2e proef).

Wist niet dat je ook nog eens verliespunten kon rijden.

Anoniem

Re: Val van paard tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 12:56

Verliespunten worden echt van je winstpunten gehaald, dus stond je L2+9 dan wordt het L2+7.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:09

oehh okay, weer wat geleerd.

Kaatje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:13

Waar basseer jij de uitspraak op dat je geen verlies krijgt als je paard valt TS?
Inbeide gevallen (val deelnemer / val paard) volgt namelijk uitsluiting. De sanctie van uitsluiting is 2 verliespunten, behalve als uitsluiting het gevolg is van kreupelheid, blessure, bloed in de mond niet veroorzaakt door wreedheid, vrijwillige beindiging of door een gevaarlijke situatie als de jury daartoe besluit.
In jouw geval maakt het dus niet uit en zijn de verliespunten reglementair juist opglegd.
Neemt natuurlijk niet weg dat het ontzettend zuur is om tijdens je proef te vallen en dan 2 verliespunten te krijgen.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:14

Toch is met paard vallen anders, dan zou je geen verliespunten krijgen. Mijn paard lag een keer languit op z'n zij (dus zeker met z'n schouder op de grond). Ik mocht de proef hervatten en eindigde 2e met winst :+

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:16

Chessie schreef:
Toch is met paard vallen anders, dan zou je geen verliespunten krijgen. Mijn paard lag een keer languit op z'n zij (dus zeker met z'n schouder op de grond). Ik mocht de proef hervatten en eindigde 2e met winst :+

In dit geval is het paard niet gevallen, maar gestruikeld waardoor TS viel.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 13:25

_San87_ schreef:
Chessie schreef:

En gestruikeld door het hekje? Dat is de reden dat ik eraf lag.

Dan zou je nog kunnen stellen dat de ruiter niet goed gestuurd zou hebben of dat het paard onvoldoende aan de hulpen is.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 13:30

Kaatje81 schreef:
Waar basseer jij de uitspraak op dat je geen verlies krijgt als je paard valt TS?
Inbeide gevallen (val deelnemer / val paard) volgt namelijk uitsluiting. De sanctie van uitsluiting is 2 verliespunten, behalve als uitsluiting het gevolg is van kreupelheid, blessure, bloed in de mond niet veroorzaakt door wreedheid, vrijwillige beindiging of door een gevaarlijke situatie als de jury daartoe besluit.
In jouw geval maakt het dus niet uit en zijn de verliespunten reglementair juist opglegd.
Neemt natuurlijk niet weg dat het ontzettend zuur is om tijdens je proef te vallen en dan 2 verliespunten te krijgen.

Er is een uitsluiting waarbij je geen verliespunten krijgt als je paard valt waarbij minimaal de schouder of heup de grond raakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:32

Lees de reglementen gewoon even, die zijn duidelijk zat..

Citaat:
Artikel 129 – Vallen
1. Er is sprake van een val van de deelnemer, wanneer zonder dat het paard gevallen is, deelnemer en paard gescheiden worden, de deelnemer de grond heeft geraakt of dat hij genoodzaakt is, teneinde weer in het zadel te komen zijn toevlucht te nemen tot enige ondersteuning van welke aard dan ook.
2. Het paard wordt beschouwd te zijn gevallen, wanneer schouder en heup van het paard de grond hebben geraakt.
3. Indien er sprake is van een val van het paard en/of van de deelnemer volgt er uitsluiting van de combinatie.

Citaat:
Artikel 106 - Winst- en verliespuntenregeling
3. Een combinatie die wegens uitsluiting de ring moet verlaten, krijgt 2 verliespunten, met uitzondering in geval
van:
- kreupelheid van het paard.
- vrijwillige verlating van de ring.
- ernstige blessure.
- wanneer bij het paard bloed in de mond wordt geconstateerd zonder dat dit het gevolg is van wreedheid.
- wanneer het jurylid bij gevaarlijke situaties besluit tot uitsluiting. Dit dient duidelijk door het jurylid op het protocol te worden vermeld.

Vallen van het paard, met het paard, door het paard, struikelen over een hekje, staat allemaal niet bij de uitzonderingen, dus gewoon 2 verliespunten ;)

Chessie, jij hebt gewoon een hele aardige jury gehad, want uitsluiting was qua reglementen het enige juiste geweest ;)

Kaatje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:39

lauwtjuhh schreef:
Er is een uitsluiting waarbij je geen verliespunten krijgt als je paard valt waarbij minimaal de schouder of heup de grond raakt.

Waar staat dat dan? Ik ken deze regel niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:41

Kaatje81 schreef:
lauwtjuhh schreef:

Waar staat dat dan? Ik ken deze regel niet.

Omdat die regel er ook niet (meer) is..

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:42

lauwtjuhh schreef:
_San87_ schreef:

Dan zou je nog kunnen stellen dat de ruiter niet goed gestuurd zou hebben of dat het paard onvoldoende aan de hulpen is.

Ja, dus? De reden maakt niet uit, hij struikelde, jij viel eraf.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:47

Bij mij is het ook al heel wat jaar geleden (maar idd mazzel als ik dit nu zo lees)

Blijkbaar telt het alleen als vallen van het paard als hij met meer dan alleen de knieen de grond raakt. In dit geval ben jij volgens de regels als enige gevallen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:49

Relaxed schreef:
Lees de reglementen gewoon even, die zijn duidelijk zat..

Citaat:
Artikel 129 – Vallen
1. Er is sprake van een val van de deelnemer, wanneer zonder dat het paard gevallen is, deelnemer en paard gescheiden worden, de deelnemer de grond heeft geraakt of dat hij genoodzaakt is, teneinde weer in het zadel te komen zijn toevlucht te nemen tot enige ondersteuning van welke aard dan ook.
2. Het paard wordt beschouwd te zijn gevallen, wanneer schouder en heup van het paard de grond hebben geraakt.
3. Indien er sprake is van een val van het paard en/of van de deelnemer volgt er uitsluiting van de combinatie.

Citaat:
Artikel 106 - Winst- en verliespuntenregeling
3. Een combinatie die wegens uitsluiting de ring moet verlaten, krijgt 2 verliespunten, met uitzondering in geval
van:
- kreupelheid van het paard.
- vrijwillige verlating van de ring.
- ernstige blessure.
- wanneer bij het paard bloed in de mond wordt geconstateerd zonder dat dit het gevolg is van wreedheid.
- wanneer het jurylid bij gevaarlijke situaties besluit tot uitsluiting. Dit dient duidelijk door het jurylid op het protocol te worden vermeld.

Als je het zo leest is het inderdaad duidelijk. Maakt niet uit wat er precies gebeurd is.. je (en je paard) bent gevallen, dus 2 verliespunten helaas.

Kan me voorstellen dat er hele vriendelijke juryleden zijn die dan 'vrijwillige verlating' opschrijven, maar officieel klopt dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:36

Ik heb zelf jaren gejureerd en je kunt hier soms best coulant mee omgaan.. Als een paard bijvoorbeeld uitglijd omdat de bodem heel slecht is zou ik denk ik niet zo snel de val vermelden :n

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:42

lauwtjuhh schreef:
_San87_ schreef:

Ja dus? Daarkan de jury toch ook niks aan doen, feit blijft dat jij bent gevallen en nu 2 verliespunten hebt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:49

Het reglement is goed uitgevoerd maar ik vind het ook erg zuur.

Deze regel zou wat mij betreft geschrapt mogen worden,ze willen alles toch wat vereenvoudigen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:52

Relaxed schreef:
Ik heb zelf jaren gejureerd en je kunt hier soms best coulant mee omgaan.. Als een paard bijvoorbeeld uitglijd omdat de bodem heel slecht is zou ik denk ik niet zo snel de val vermelden :n

Als de bodem zo slecht is zou men niet moeten starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:52

Nibbit schreef:

Deze regel zou wat mij betreft geschrapt mogen worden,ze willen alles toch wat vereenvoudigen?

Hoe eenvoudig wil je het hebben.. Val van ruiter en/of paard = uitsluiting = 2 verliespunten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:54

Ayasha schreef:
Relaxed schreef:

Als de bodem zo slecht is zou men niet moeten starten.

Eens, maar dat is een hele andere discussie.. En daar komt dan ook weer het ijzer verhaal bij. Wel eens iemand in de ring gehad die iedere bocht onderuit dreigde te gaan, want geen ijzers, paard werd steeds onzekerder en banger. Toen heb ik ook zelf maar ingegrepen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:55

Relaxed schreef:
Nibbit schreef:

Hoe eenvoudig wil je het hebben.. Val van ruiter en/of paard = uitsluiting = 2 verliespunten ;)

Ja of gewoon schrappen dus = nog eenvoudiger

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:56

Nibbit schreef:
Relaxed schreef:

Waarom zou je dan nog reglementen hebben? :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:58

Nibbit schreef:
Relaxed schreef:

waarom schrappen? Dressuur gaat onder andere om balans en gehoorzaamheid. Elke manier om onvrijwillig van elkaar gescheiden te raken heeft te maken met een gebrek aan balans of een gebrek aan gehoorzaamheid.
Dat of met het bewust in gevaar brengen van jezelf en je dier. En ik zie geen enkele goede reden om één van die factoren niet te bestraffen.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:58

Relaxed schreef:
Nibbit schreef:

Ik vind dit ook een vrij duidelijk systeem. En dan komt dit met dressuur nog weinig voor, zou me een mooie boel worden als iemand die met springen regelmatig uitgebeld werd, ook nog eens winstpunten kon verzamelen.

Ik snap al dat gedoe rond die winstpunten nooit zo. Als je paard goed genoeg voor elkaar is, heb je die 10 winstpunten zo bij elkaar. Zo niet, even oefenen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:06

x_Milou schreef:
Ik snap al dat gedoe rond die winstpunten nooit zo. Als je paard goed genoeg voor elkaar is, heb je die 10 winstpunten zo bij elkaar. Zo niet, even oefenen...

Nou dit denk ik idd ook bij ieder topic wat gaat over verliespunten of net geen winstpunt hebben (met een of andere reden)