Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Chessie schreef:Toch is met paard vallen anders, dan zou je geen verliespunten krijgen. Mijn paard lag een keer languit op z'n zij (dus zeker met z'n schouder op de grond). Ik mocht de proef hervatten en eindigde 2e met winst
_San87_ schreef:Chessie schreef:Toch is met paard vallen anders, dan zou je geen verliespunten krijgen. Mijn paard lag een keer languit op z'n zij (dus zeker met z'n schouder op de grond). Ik mocht de proef hervatten en eindigde 2e met winst
In dit geval is het paard niet gevallen, maar gestruikeld waardoor TS viel.
Kaatje81 schreef:Waar basseer jij de uitspraak op dat je geen verlies krijgt als je paard valt TS?
Inbeide gevallen (val deelnemer / val paard) volgt namelijk uitsluiting. De sanctie van uitsluiting is 2 verliespunten, behalve als uitsluiting het gevolg is van kreupelheid, blessure, bloed in de mond niet veroorzaakt door wreedheid, vrijwillige beindiging of door een gevaarlijke situatie als de jury daartoe besluit.
In jouw geval maakt het dus niet uit en zijn de verliespunten reglementair juist opglegd.
Neemt natuurlijk niet weg dat het ontzettend zuur is om tijdens je proef te vallen en dan 2 verliespunten te krijgen.
Citaat:Artikel 129 – Vallen
1. Er is sprake van een val van de deelnemer, wanneer zonder dat het paard gevallen is, deelnemer en paard gescheiden worden, de deelnemer de grond heeft geraakt of dat hij genoodzaakt is, teneinde weer in het zadel te komen zijn toevlucht te nemen tot enige ondersteuning van welke aard dan ook.
2. Het paard wordt beschouwd te zijn gevallen, wanneer schouder en heup van het paard de grond hebben geraakt.
3. Indien er sprake is van een val van het paard en/of van de deelnemer volgt er uitsluiting van de combinatie.
Citaat:Artikel 106 - Winst- en verliespuntenregeling
3. Een combinatie die wegens uitsluiting de ring moet verlaten, krijgt 2 verliespunten, met uitzondering in geval
van:
- kreupelheid van het paard.
- vrijwillige verlating van de ring.
- ernstige blessure.
- wanneer bij het paard bloed in de mond wordt geconstateerd zonder dat dit het gevolg is van wreedheid.
- wanneer het jurylid bij gevaarlijke situaties besluit tot uitsluiting. Dit dient duidelijk door het jurylid op het protocol te worden vermeld.

lauwtjuhh schreef:_San87_ schreef:
En gestruikeld door het hekje? Dat is de reden dat ik eraf lag.
Dan zou je nog kunnen stellen dat de ruiter niet goed gestuurd zou hebben of dat het paard onvoldoende aan de hulpen is.
Relaxed schreef:Lees de reglementen gewoon even, die zijn duidelijk zat..Citaat:Artikel 129 – Vallen
1. Er is sprake van een val van de deelnemer, wanneer zonder dat het paard gevallen is, deelnemer en paard gescheiden worden, de deelnemer de grond heeft geraakt of dat hij genoodzaakt is, teneinde weer in het zadel te komen zijn toevlucht te nemen tot enige ondersteuning van welke aard dan ook.
2. Het paard wordt beschouwd te zijn gevallen, wanneer schouder en heup van het paard de grond hebben geraakt.
3. Indien er sprake is van een val van het paard en/of van de deelnemer volgt er uitsluiting van de combinatie.Citaat:Artikel 106 - Winst- en verliespuntenregeling
3. Een combinatie die wegens uitsluiting de ring moet verlaten, krijgt 2 verliespunten, met uitzondering in geval
van:
- kreupelheid van het paard.
- vrijwillige verlating van de ring.
- ernstige blessure.
- wanneer bij het paard bloed in de mond wordt geconstateerd zonder dat dit het gevolg is van wreedheid.
- wanneer het jurylid bij gevaarlijke situaties besluit tot uitsluiting. Dit dient duidelijk door het jurylid op het protocol te worden vermeld.
lauwtjuhh schreef:_San87_ schreef:
En gestruikeld door het hekje? Dat is de reden dat ik eraf lag.
Dan zou je nog kunnen stellen dat de ruiter niet goed gestuurd zou hebben of dat het paard onvoldoende aan de hulpen is.
Ayasha schreef:Relaxed schreef:Ik heb zelf jaren gejureerd en je kunt hier soms best coulant mee omgaan.. Als een paard bijvoorbeeld uitglijd omdat de bodem heel slecht is zou ik denk ik niet zo snel de val vermelden
Als de bodem zo slecht is zou men niet moeten starten.
Relaxed schreef:Nibbit schreef:Het reglement is goed uitgevoerd maar ik vind het ook erg zuur.
Deze regel zou wat mij betreft geschrapt mogen worden,ze willen alles toch wat vereenvoudigen?
Hoe eenvoudig wil je het hebben.. Val van ruiter en/of paard = uitsluiting = 2 verliespunten
Nibbit schreef:Relaxed schreef:
Hoe eenvoudig wil je het hebben.. Val van ruiter en/of paard = uitsluiting = 2 verliespunten
Ja of gewoon schrappen dus = nog eenvoudiger
Relaxed schreef:Nibbit schreef:Het reglement is goed uitgevoerd maar ik vind het ook erg zuur.
Deze regel zou wat mij betreft geschrapt mogen worden,ze willen alles toch wat vereenvoudigen?