Ben ik te oud om te kunnen paardrijden op hoog niveau?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 06:40

sureido schreef:
Met centen kan je alles.

Nee hoor. Zijn er genoeg met centen en een goed paard en hele mooie spullen en komen dan elke x niet verder dan de basis (Z).

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 06:44

Iedereen roept wel, je moet veel geld hebben om een goed paard te kopen.

Dat heb ik ten eerste nooit gehad. Ik rijd dan wel niet international maar wel nationaal in de subtop en ga ik binnenkort prix St George starten.
Als je goed bent redt je het ook om een minder getalenteerd paard te rijden op hoger niveau. Misschien haal ik niet het allerhoogste eruit, maar ben toch al een heel eind en we zien wel waar we stranden.

Ik denk dat de instelling en mentaliteit bij een heleboel niet goed is.
Mijn droom was Z1. Die is gehaald. alles daarboven is een mooie extra. Wees realistisch en ga er voor werken, dan zie je vanzelf of je het in je hebt of niet.

pmarena

Re: Ben ik te oud om te kunnen paardrijden op hoog niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 07:41

Je bent te oud om een internationeel ponyruiter te worden, maar tussen de paarden ben je nog piepjong....ik ben benieuwd of je het voor elkaar krijgt om te gaan vlammen :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 08:20

Volgens mij is niet zozeer je leeftijd een probleem, maar eerder de manier hoe je dit wilt bereiken. 3 x per week privé les op een manege? Daar kom je niet ver mee. Ik zou beginnen met een paard met potentie aan te schaffen en daar 3 x in de week privé les mee te nemen. Dat brengt je verder.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 08:27

Dat zou ik niet doen, ik zou een braaf paard kopen die al wat gezien heeft en dan die 3x per week privéles nemen. Tegen de tijd dat je daarmee tegen grenzen aan loopt kun je altijd een paard met meer potentie kopen, maar heb je wel heel wat meer basis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 08:30

Sluit me aan bij mn voorgangers. Leeftijd hoeft het probleem niet te zijn. Maar nok maar snel met die manegelessen, koop een fijn paard en ga lessen bij een goede instructeur. Een berg geld maakt het makkelijker en met maar een klein bergje geld is je er ook komen als je doorzettingsvermogen en een portie mazzel hebt.

Het valt of staat bij slimme keuzes. En investeren in drie keer per week op een manege lessen is geen slimme keuze met het doel wat jij voor ogen hebt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 08:38

xMyrth schreef:
Ik dacht dat dit topic geschreven zou zijn door een 50+ vrouw :')

Joh ga ervoor! Met voldoende geld, dedication en een beetje talent is internationaal rijden heus haalbaar! Succes

Precies, dat dacht ik ook.

Edward Gal is toch pas op z’n 15e begonnen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 08:39

Het lijkt mij in principe niet zo'n slechte keuze om zo te beginnen en weer even het gevoel te krijgen, de ene manege / instructeur is ook de andere niet :)

Het is natuurlijk wel lekker als je op een correct gereden paard correct leert rijden zodat je niet weer dingen af hoeft te leren :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 08:43

Fitzroy schreef:
Volgens mij is niet zozeer je leeftijd een probleem, maar eerder de manier hoe je dit wilt bereiken. 3 x per week privé les op een manege? Daar kom je niet ver mee. Ik zou beginnen met een paard met potentie aan te schaffen en daar 3 x in de week privé les mee te nemen. Dat brengt je verder.

En dan ook nog dagelijks paarden van anderen rijden. Goede, slechte, snelle, jonge, flegmatieke, grote, kleine, rillerige dieren. In je vakantie gaan werken op een goede, internationale stal. En ben je eenmaal thuis, jevhelemaal suf lezen over trainen, voeding, africhten enz. “ gewoon” een aantal jaar paard rijden, paard denken, paard leven. Dan heb je een basis.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 08:50

Jezelf vooral niet teveel druk op leggen en genieten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 08:59

rien10 schreef:
Fitzroy schreef:

En dan ook nog dagelijks paarden van anderen rijden. Goede, slechte, snelle, jonge, flegmatieke, grote, kleine, rillerige dieren. In je vakantie gaan werken op een goede, internationale stal. En ben je eenmaal thuis, jevhelemaal suf lezen over trainen, voeding, africhten enz. “ gewoon” een aantal jaar paard rijden, paard denken, paard leven. Dan heb je een basis.

En een "leermeester" kopen en mee gaan lessen/ wedstrijden rijden.

Maar inderdaad, 20 is nog piep! waar een wil is, is een weg..wat je vooral nodig hebt is doorzettingsvermogen.

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 09:26

Ik ben ook pas begonnen op mijn twintigste. Ben nu 66 en ik rijd nog steeds. Dus gewoon doen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 09:35

Ik heb ook eerlijk gezegd pas echt leren rijden toen ik bijna 18 was :)

Reed tot mijn 13e op een manege, hobbelde daarna op verzorgpaarden in het bos rond. Zitten kon ik prima hoor, lag er niet zomaar naast (durfde toen wel veel meer haha)

Op mijn 17e werd ik verliefd op een witte, arabische hengst (ja, cliché maar waar :') ). En toen begon het pas echt eigenlijk. Paard werd gecastreerd en moest daarna opgepakt worden met rijden. Was wel zadelmak, licht ingereden, maar moest een hoop leren.
Heb heel veel begeleiding gehad en uiteindelijk kon ik hem qua oefeningen heel leuk rijden, op L niveau dressuur. Ben wedstrijdjes met hem gestart.

Helaas vond ik er niet zoveel aan om echt wedstrijden te rijden, dus gestopt. Maar als ik echt had gewild, had ik waarschijnlijk met die arabier het Z wel kunnen halen :)

Dus, een paard kopen met alle knopjes erop hoeft niet. Het hoeft ook geen vermogen te kosten. Als je maar wel kunt investeren in goede begeleiding en zelf graag genoeg wilt :)

Edit: Oh, en als je mij ziet/zag rijden, zie je ook meteen dat je geen natuurtalent hoeft te zijn die in het zadel geboren lijkt te zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 09:50

pmarena schreef:
Het lijkt mij in principe niet zo'n slechte keuze om zo te beginnen en weer even het gevoel te krijgen, de ene manege / instructeur is ook de andere niet :)

Het is natuurlijk wel lekker als je op een correct gereden paard correct leert rijden zodat je niet weer dingen af hoeft te leren :j

Leuk voor je eerste stappen in het zadel na zo'n lange tijd. Maar als je echt ambities hebt én over de capaciteiten beschikt, ben je heel snel klaar met het manegebeuren. Dan zit je daar al heel snel aan je plafond. Laten we wel wezen: de meeste maneges hebben nou eenmaal geen paarden staan waarmee je de stap kunt maken naar het hogere werk. En als ze die hebben, dan zijn er vaak geen mogelijkheden om gericht met dat paard te trainen naar dat doel. En dan moet je ook nog de mazzel hebben dat op die manege een instructeur staat die jou op dat niveau kan brengen. En dan moet de manege je ook nog toestaan dat je hem uitbrengt op wedstrijd.

Ik kom tijdens het schrijven bij KNHS dressuurwedstrijden (ook een aanrader als je wilt leren en verder wilt komen: ga schrijven op westrijden! Zo leerzaam!) heel af en toe manegeruiters tegen. Dat zijn dan de beste ruiters van die ene manege uit de buurt die ruiters meeneemt naar KNHS-wedstrijden. Er zijn maar weinig maneges die dat doen. De rest biedt alleen dat F-proeven-gebeuren. Ze starten zonder uitzondering in de B. Daar stokt het dan. En je weet gewoon: als ze een fijn eigen paard zouden hebben en daarmee zouden gaan lessen en trainen en de ring ingaan, zouden ze veel harder vooruit gaan.

Maar als je de capaciteiten nog niet hebt om de stap naar het hogere werk te maken, zou ik zeker op een manege gaan werken aan een goede basis. En daarna pas voor een eigen paard gaan kijken of paarden voor anderen gaan rijden. Maar als dat je startniveau op dit moment is, heb je nog wel een lange weg te gaan.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 09:57

Om ver te kunnen komen heb je een goed paard nodig. Edward Gal wint ook geen goud op een ezel :+ Maar een goed paard hoeft niet altijd duur te zijn. Als je er genoeg kijk op hebt kun je een goed paard in een vroeg stadium al herkennen.

Met 20 jaar ben je nog piepjong, en paardrijden kan je bijna je hele leven lang. Dus je bent zeker nog niet te oud ;)

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:09

Gewoon lekker gaan doen en e.v.t.l bijstellen gaande weg volg je droom.

DreamAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-18 10:12

Jaa, daar maken jullie sterken punten.
Ik ben erg blij met alle reacties want jullie laten me echt dieper denken over de mogelijkheden en ik zie nu echt wat jullie bedoelen met manege paarden.

Ik zal dan echt moeten kijken wat de mogelijkheden zijn qua aanschaf van een eigen paard, maar hoe vindt je een goeie rijinstructeur (google?) x

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:16

safina schreef:
pmarena schreef:

Ik kom tijdens het schrijven bij KNHS dressuurwedstrijden (ook een aanrader als je wilt leren en verder wilt komen: ga schrijven op westrijden! Zo leerzaam!) heel af en toe manegeruiters tegen. Dat zijn dan de beste ruiters van die ene manege uit de buurt die ruiters meeneemt naar KNHS-wedstrijden. Er zijn maar weinig maneges die dat doen. De rest biedt alleen dat F-proeven-gebeuren. Ze starten zonder uitzondering in de B. Daar stokt het dan. En je weet gewoon: als ze een fijn eigen paard zouden hebben en daarmee zouden gaan lessen en trainen en de ring ingaan, zouden ze veel harder vooruit gaan.

Ff een deel van je quote om “zonder uitzondering in de B” te nuanceren.

Op onze manege starten er heel wat manege paarden KNHS. Een aantal in de B. Twee in het L. Een M2. En een (pony tussen de paarden) ZZ licht. Uitzondering? Ja, natuurlijk. Maar dus niet allemaal B. En niet onmogelijk. Goede manege. Goede paarden. Goede instructie. Goed ruiter-opleidingsplan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:22

Ik moet inderdaad zeggen dat het enige wat mij ooit afgeremd heeft in mijn ontwikkeling, is het te lang blijven plakken op de manege. Het is pas toen ik een fokmerrie als verzorgpaard kreeg, paarden hielp zadelmak maken, ik ging groomen bij een springruiter en uiteindelijk ook andermans paarden ging rijden, dat er een wereld voor mij openging.
Je kan dus voor de gezelligheid misschien wel 1 keer per week naar de manege trekken, maar voor je persoonlijke ontwikkeling zou ik verder kijken. En dat hoeft dan niet meteen van het begin een eigen paard met topinstructie te zijn. De paardenwereld is een wereld waar je 'in moet rollen'. Begin klein en grijp kansen wanneer ze voorbij komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:24

DreamAmazone schreef:
Jaa, daar maken jullie sterken punten.
Ik ben erg blij met alle reacties want jullie laten me echt dieper denken over de mogelijkheden en ik zie nu echt wat jullie bedoelen met manege paarden.

Ik zal dan echt moeten kijken wat de mogelijkheden zijn qua aanschaf van een eigen paard, maar hoe vindt je een goeie rijinstructeur (google?) x

Kijk in je omgeving, vraag mensen, ga bij lessen kijken. Iemand die grand prix heeft gereden is niet perse een goede instructeur. Kijk of je een verzorgpaard kunt vinden, ook daar leer je veel van!

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:26

Wat is te oud. Mijn moeder had op haar 63ste haar eerste paardrijles ooit. Inmiddels rijd ze twee jaar en heeft ze een verzorgpaard. Haar doelen zijn wel anders (recreatief rijden), maar als je iets wil is het zeker mogelijk.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:27

Persoonlijk zou ik dan niet gelijk een paard aan gaan schaffen hoor.. Begin eerst eens op die manege, conditie opbouwen. Gevoel terug halen.
Dan een stapje verder, zoek een bijrijdpaard/ lease paard waar je wat mogelijkheden mee krijgt van de eigenaar. Oftewel veel lessen, misschien zelfs vast wat B proefjes?

En als dat dan nog steeds leuk is en bevalt, tijd zat om eens te gaan kijken naar een paard.

Als jij nu een goed paard wilt kopen en jij komt bij mensen aan die een goed paard hebben staan. Jij kan vervolgens net aan stappen en een beetje hobbelen. Dan kun jij nooit een goed beeld krijgen over dat diertje.
Dus koop je eerder een te moeilijk paard, een paard wat niet past bij jou of een paard die het zelf nog moet leren.

DreamAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-18 10:41

Ja sowieso eerst beginnen met rijden kijken wat ik kan, ervaring opdoen. Want voor het zelfde geld bak ik er niks van haha en ik dacht eraan om misschien daarna te gaan leasen maar dan zou er natuurlijk gepraat moeten worden over de mogelijkheden maar het is op zich een goeie tussentijdse optie ,voor het kopen van een paard, want dan weet je wat voor commitment het is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 12:16

Heel erg verstandig! genoeg mensen die afhaken na het "leasen" omdat ze het teveel werk vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 12:20

rien10 schreef:
safina schreef:

Ff een deel van je quote om “zonder uitzondering in de B” te nuanceren.

Op onze manege starten er heel wat manege paarden KNHS. Een aantal in de B. Twee in het L. Een M2. En een (pony tussen de paarden) ZZ licht. Uitzondering? Ja, natuurlijk. Maar dus niet allemaal B. En niet onmogelijk. Goede manege. Goede paarden. Goede instructie. Goed ruiter-opleidingsplan.

Geweldig! Lijkt me wel een zeldzaamheid. Ik kom dat hier in ieder geval nooit tegen, manegeruiters met manegepaarden in L of hoger. Waarschijnlijk organiseren jullie ook regelmatig KNHS-wedstrijden op eigen terrein? Want dat maakt het al een stuk makkelijker om manegeruiters deel te laten nemen.
Het mooie is (denk ik) dat de betere ruiters zo op op een manege blijven plakken, want je kunt er verder komen. Dan blijf je gemotiveerd. En dat dat soort ruiters blijven is vervolgens ook weer goed is voor de paarden. Dan is het cirkeltje weer mooi rond.

Misschien wel een goede tip voor TS: zoek naar een manege die het ook op deze manier aanpakt.