Maar ik kom ook wel eens jury's tegen die me meer of minder liggen. Als het een wat meer klassieke jury is die vooral let op of het paard correct gereden wordt en hoe netjes (op de letter, door de hoeken) je rijdt, dan scoor ik altijd goed. Willen ze een paard zien met spectaculaire bewegingen of een plaatje met erg veel uitstraling, dan scoor ik minder. Dat is gewoon zo. Dat wil niet zeggen dat de ene jury goed zit en de ander fout, ze zoeken alleen allebei net wat anders. En de tweede jury heeft ergens ook gelijk, het mag bij mij allemaal best wat minder braaf. Ik vind de uitdaging er dan in zitten om ook bij de jury's die mij minder liggen of bekend staan als streng m'n punten te rijden. Ik ben trotser op 185 punten als de jury erg streng was en ik een van de weinige combinaties met winst ben, dan als ik 190 punten heb bij een "sinterklaas".
Ik waardeer het altijd als een jury 2'en maar ook 8'en durft te geven. Als je voor nette onderdelen zessen krijgt en voor fouten vijfen dan is dat lastig compenseren. Dan heb ik liever een jury die fouten streng afstraft maar nette onderdelen ook durft te belonen. Mijn ervaring is dat jongere juryleden (die dus recenter de opleiding hebben gedaan) vaak wat gedurfder punten. Dus inderdaad zowel die tweeën als die achten.
Zo heb ik laatst met een 4 -2 gewoon nog ruim winst kunnen rijden, omdat de rest wél goed was
van de 13 deelnemers.
had ook nog nooit zulke lage punten gereden, terwijl ze braaf was in de proef. Zal ook wel een afstammings voorkeur geweest zijn Haha.