Starten met wedstrijden (in België)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Optiwolk

Re: Starten met wedstrijden (in België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:55

De ongeschreven regels van de dressuurwereld, kan er een boek over schrijven!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 22:16

:D

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 22:23

Nog even een wrs onnozele vraag :D . Is het mogelijk om als je zelf geen paard hebt mee te doen aan wedstrijden op één of andere manier? Heb wel een verzorgpaard waar het op termijn wrs mee zou kunnen maar dat weet ik nog niet 100% zeker. Anders ga ik op zoek naar een leasepaardje waar dat wel mogelijk mee is maar als het anders gaat ga ik die optie ook nog eens bekijken ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:56

Dat kan alleen als je toestemming krijgt van de eigenaar. Voor VLP moet het paard in ieder geval een immatriculatienummer hebben. Dat is een nummer dat maar 1x in het hele paardenleven aangevraagd moet worden maar zonder dat nummer kan je niet starten. Dit kostte mij indertijd €75, geen idee of dat nog hetzelfde is.

Voor LRV kan je je enkel aanmelden als wedstrijdruiter als je ofwel een stamboeknummer indient van het BWP, en anders een kopie van het stamboekbewijs/paspoort/afstamming van je paard.

Bij beide organisaties moet de eigenaar jou wel vermelden als ruiter. Bij LRV moet je via de commandant van de club startcoupons bestellen, en daar worden die gegevens dan op afgedrukt. De startcoupons van LRV zien er helemaal anders uit dan die van VLP trouwens.

Hou er rekening mee dat je bij VLP altijd met paard of pony mag starten, ongeacht je leeftijd. Bij de LRV mag je maar met een pony starten tot het jaar waarin je 16 wordt. Nadien ben je verplicht om met een paard te starten. Met een pony bij de paarden meedoen is bij LRV niet mogelijk.

Edit: soms zijn er manèges waar je met een manegepaard mee mag doen aan een onderlinge wedstrijd, maar vaak is dat alleen mogelijk voor mensen die daar vast les volgen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 22:59

Bedankt :D .

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 23:05

Ik kom even binnenvallen hoor

Binnenkort verhuis ik samen met paard naar België toe (van Nederland) vanwege de studie. Als het even mee zit zou ik hier en daar een wedstrijdje willen pakken mocht het gaan qua tijd. Wij starten momenteel Intermediaire 1, waar moet ik mij dan zoal inschrijven bij organisaties oid om te kunnen starten? Hoe gaat het zoal in z'n werk wanneer je internationaal niveau start? Thanks alvast^^

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 23:08

Ik kan je daarmee niet helpen maar er zitten hier genoeg mensen die er wel iets van kennen ;) .

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 23:09

De vlp heeft nu voor 15 of 20 euro een licentie waarmee je enkel initiatie proeven kan starten. :)
'Vroegah' waren de vlp wedstrijden een stuk druk bezochter... Dit seizoen is het bedroevend. :?
De levensnummer (die dure) mag nu later aangevraagd worden (bij een 02 licentie dacht ik). De recreatie licentie hoeft die nog niet in orde te zijn nu.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-07-17 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

History_
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 23:11

Ankino: die proeven kan je bij de VLP rijden (www.vlp.be). Voor af en toe een wedstrijdje gaat het wel duur zijn vrees ik, nationale licenties zijn nog een stuk duurder dan provinciale

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 23:15

Ankino: alles tot en met ZZ kan je bij de LRV rijden (wij rijden dezelfde proeven als de KNHS) en ook bij de VLP (gelijkgestelde proeven). Alles boven ZZ is automatisch via de VLP te rijden en dus ook bij hen voor licentie etc.

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 23:19

Dankjullie wel!

Gewoon even om het zeker te weten. Ik ben dus Inter 1 met iets van 6/7 winstpunten, ik hoef, neem ik aan, toch niet weer bij het laagste niveau te beginnen?

Is het in België trouwens ook zo (zoals in Duitsland) dat je elk niveau mag starten wat je wilt door elkaar heen?

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 07:45

Je mag starten waar je wil maar eens (bij vlp iig) moet je met die combinatie op dat niveau blijven.
Promoveren/ degraderen kan door de regels te volgen.
Aangezien je paard en jij al een niveau hebben mag je denk in ook niet lager starten dan niv 2 of 3. Dat zou je even in het reglement moeten bekijken.

bij vlp bestaat er niet zoiets als versneld promoveren.

Lrv, zoals eerder aangehaald ben ik niet zeker.

Ik heb overigens zelf de omgekeerde sprong gemaakt, van vlp naar knhs.

Maar is het voor jou niet gemakkelijker om dan gewoon als Nederlandse/ knhs-lid op dit niveau te starten? Dat kan dan toch al?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 07:52

Varekaj schreef:
Dat kan alleen als je toestemming krijgt van de eigenaar. Voor VLP moet het paard in ieder geval een immatriculatienummer hebben. Dat is een nummer dat maar 1x in het hele paardenleven aangevraagd moet worden maar zonder dat nummer kan je niet starten. Dit kostte mij indertijd €75, geen idee of dat nog hetzelfde is.

Helaas al opgeslagen naar 100 euro haha :Y)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 09:53

Ayasha schreef:
De vlp heeft nu voor 15 of 20 euro een licentie waarmee je enkel initiatie proeven kan starten. :)

Dat is handig :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:14

Lrv gaat maar tot Zz-z, daar ben je niks mee als je Inter start. Dat kan je alleen maar bij VLP.

Eens PSG gestart mag je denk ik met die combinatie ook niet meer starten bij LRV, zou het reglement eens moeten bekijken daarvoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:42

Laurievc schreef:
Bij VLP heb je inderdaad je B-brevet nodig als je wilt starten :)

Typfout dus :P

Getup
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:43

Ankimo schreef:
Ik kom even binnenvallen hoor

Binnenkort verhuis ik samen met paard naar België toe (van Nederland) vanwege de studie. Als het even mee zit zou ik hier en daar een wedstrijdje willen pakken mocht het gaan qua tijd. Wij starten momenteel Intermediaire 1, waar moet ik mij dan zoal inschrijven bij organisaties oid om te kunnen starten? Hoe gaat het zoal in z'n werk wanneer je internationaal niveau start? Thanks alvast^^

* een gastlicentie aanvragen, maar daamee mag je dus maar een bepaald aantal wedstrijden rijden.
*Of gewoon via een belgische vereniging een belgische licentie aanvragen. Je paard moet daar dan ook ingeschreven worden , dit is een eenmalig bedrag en het paard blijft dan voor altijd ingeschreven

Je hebt trouwens wel toestemming en n bewijs van wat je gereden hebt nodig van de KNHS ( die ik nooit heb gevraagd, overigens :7 ) .

ga je in Vlaanderen wonen, of in Wallonie?

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:58

Kleine toevoeging: voor VLP heb je niet méér dan 1 licentie nodig als je méér dan 1 discipline rijdt.
Het is het cijfertje van je licentie (02, 03, ...) dat telt, niet de letter (J(umping), D(ressuur), ...) die telt.
Ik heb indertijd met een J02 licentie gewoon gedressuurd en omgekeerd.

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:17

Ik heb even getest en ik kan met mijn D03 gewoon aan de inschrijvingen van de jumpingwedstrijden ook. Dus met een dressuur licentie kan je inderdaad ook gewoon jumping rijden en andersom :)
Zoals hierboven gezegd wordt. :)

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:25

Ik ben langs het kantoor van de VLP geweest. Ik heb een startlicentie (08) en mijn paard geïmmatriculeerd:) Bedankt voor de uitleg!

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 21:22

Fijne uitleg :)
Ik heb ook een vraagje. Ik woon grens Wallonië/Vlaanderen. Moet je dan kiezen tussen LEWB en VLP/LRV? Of kan je beide doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 21:47

Hangt er van af waar je wil starten denk ik, tenzij je nationaal wil gaan? Dus VLP als je in Vlaanderen wil starten en LEWB voor Wallonië? Sowieso is er een verschil in de brevettenwerking, maar hoe dat exact in elkaar zit weet ik ook niet.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 10:10

Maar dit valt beide onder de kbrsf dus moet toch te combineren zijn?

Dat zou ik even navragen bij de kbrsf.
Het zijn iig dezelfde proeven ...