Winstpunt bij gemiddeld een 6, zou dat geen 7 moeten zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bij welk gemiddeld cijfer vind jij dat je een winstpunt moet halen?

Bij gemiddeld een 5,5
16 (4%)
Bij gemiddeld een 6
253 (69%)
Bij gemiddeld een 6,5
49 (13%)
Bij gemiddeld een 7
40 (10%)
Bij gemiddeld een 7,5
7 (1%)
Bij gemiddeld een 8
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 366

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:12

Ik snap je gedachte ergens wel. Echter zal de uitvoering een stuk lastiger zijn dan het lijkt en zal het niet voor niets zo zijn dat de richtlijn 60% een winstpunt is.
Wat ik wel denk is dat de ruiters hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen en realistisch moeten zijn of ze wel/niet thuishoren in een bepaalde klasse.

Mijn richtlijn was/is altijd: als je consequent rond en zeker boven de 190-195 kan scoren, met uitschieters naar boven zit je goed (even gezien t/m klasse M2 qua punten). En je kan beter 30 winstpunten rijden dan elke keer half bevestigd over te gaan. Als je elke keer net aan je 180 punten komt, moet je jezelf afvragen of je wel juist zit..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:15

Jaime_ schreef:
Ben het niet met je eens. 6 is een prima gemiddelde. Als een ruiter nog niet klaar is voor het volgende niveau komt ie zichzelf wel tegen in de volgende klasse. Stukje eigen verantwoordelijkheid. We hebben het hier over de basissport he, laten we het een beetje leuk en toegankelijk houden voor iedereen.

Helemaal mee eens!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:23

Een 5,5 wordt op school ook afgerond naar een 6 (bij ons dan, wij hebben op de opleiding geen halve cijfers). Nu het mogelijk is om halve cijfers te geven zou theoretisch gezien een winstpunt bij 5,5 gegeven kunnen worden, echter heb ik er geen problemen mee dat het een 6 blijft.

Hoger zou ik niet gaan trouwens, is voor de recreant niet motiverend en mensen die toch winst rijden maar niet klaar zijn voor een volgend niveau lopen van zelf wel ergens vast.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:38

Jaime_ schreef:
Ben het niet met je eens. 6 is een prima gemiddelde. Als een ruiter nog niet klaar is voor het volgende niveau komt ie zichzelf wel tegen in de volgende klasse. Stukje eigen verantwoordelijkheid. We hebben het hier over de basissport he, laten we het een beetje leuk en toegankelijk houden voor iedereen.

Dit. als je de volgende klasse niet beheerst rij je 165/175 en weet je dat je nog wat te doen hebt

Anoeska27

Re: Winstpunt bij gemiddeld een 6, zou dat geen 7 moeten zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:48

Ik zou wel graag zien dat sommige onderdelen dubbel zouden tellen, zodat je niet meer met winst weg komt als je bijvoorbeeld in de M2 2en hebt voor de travers.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 23:58

De 7 lijkt mij wat hoog gegrepen, met een eenvoudige beweger kom je daar zelfs met een perfecte proef niet aan.
Ik heb vaak zat met een paard in de lagere klasses niet hoog gescoord vanwege het gebrek aan beweging maar liep vanaf het M2 dikke punten door dat de oefeningen hem makkelijk afgingen.
De 70% grens heb ik maar af en toe mogen behalen dus dan was ik nooit hoger gekomen dan het L2.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 00:00

Dan moet er soepeler gejureerd worden en krijg je alsnog hetzelfde probleem :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 08:10

Grappig, de meeste mensen blijven het aantal punten, dus of je voldoende hebt of niet, vastkoppelen aan wel of geen winstpunt. Ik zie die twee dingen dus los, of zou ze graag los van elkaar zien. Vergelijking met school vind ik dus juist niet op gaan, maar dat had ik al uitgelegd.

Overigens is die zeven ook maar een redelijk willekeurig en oppervlakkig gegrepen getal, waar het mij dus om zou gaan is om het halen van al of niet voldoende, los te koppelen van al of niet een winstpunt. Wat de exacte uitvoering daar dan van zou moeten worden, is een tweede. Maar ik begrijp dat ik een afwijkend standpunt hebt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 08:16

Imo moet (ook in Belgie) de grens niet omhoog maar het jureren moet anders. Men punt vaak veel te hoog. :)
Gemiddeld een 7 moeten rijden heeft weinig zin als men dan hoger gaat punten en dat is wat ik in Belgie zag/zie gebeuren toen de grens omhoog getrokken werd. Toen werd er ineens hoger gepunt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 08:23

Dat zou voor mij de aardigheid er wel afhalen. Ik krijg bijvoorbeeld maximaal 6jes voor de gangen, soms zelfs een 5. Daar moet ik dan al drie 8en als compensatie voor halen. Ik rij wedstrijden voor de lol. Ik heb geen grote ambities verder en een deel van de lol is een winstpuntje mee naar huis nemen. Als ik voor mijn gevoel fijn heb gereden maar dit nooit 'beloond' word... Hmja. Als het 70% zou zijn zou ik nog maar 0 winstpunten hebben behaald

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 08:28

Volgens de KNHS is trouwens een 5 al 'voldoende', dus met een 6 rij je boven voldoende. Als dat voor je standpunt wat uitmaakt..
Citaat:
Voor de proefonderdelen worden cijfers gegeven.
0 niet getoond
1 zeer slecht
2 slecht
3 tamelijk slecht
4 onvoldoende
5 voldoende
6 bevredigend
7 tamelijk goed
8 goed
9 zeer goed
10 uitmuntend

In mijn ervaring zijn er heel veel juryleden die tussen de 5-6-7 jureren, dat is voor mij ook een reden om het niet eens te zijn met je stelling. En het cijfer wat gegeven wordt is altijd wel een beetje gebaseerd op wat je moet halen voor een punt. Nu ligt het dus vaak op 5-6-7, want 6 is 'winst', 7 voor als je het beter doet, 5 voor als je het slechter doet. Dus het zou best kunnen dat je de cijfers die gegeven worden opschuift en er dus niets gebeurd. Juryleden die het niet op die manier doen en breder durven te punten werden wel erg gewaardeerd door mij trouwens, niet dat ik zeg dat het zo moet zijn.

Verder vind ik het eigenlijk onzin om winst 'los te trekken' van een voldoende hebben. Wat wil je precies meten met een winstpunt dan?
Hoe is een proef anders dan een proefwerk op school? Ik ben het niet eens met je stelling dat het niet vergelijkbaar is, op school doe je 1 toets (in praktijk vaak meer over 1 hoofdstuk, maar voor het idee) en dan leer je weer verder. In de dressuurproef doe je minimaal 10x (!) dezelfde toets (in jouw scenario van 6 gemiddeld), tussendoor oefen je dus om te verbeteren en ontwikkelen en dan mag je over als je je daar klaar voor voelt. Niemand dwingt je om dan over te gaan, dat is eigen verantwoordelijkheid. Dus het is niet dat je met die ene keer 6 gemiddeld gelijk over mag naar de volgende 'toets' zoals je het nu stelt.
School is misschien zelfs wel makkelijker in dat opzicht, want heb je een 4 voor het ene hoofdstuk en een 8 voor het andere dan ga je toch gewoon door op je eindcijfer, terwijl je in de wedstrijdring maar 1 winst had gehad ipv 2 ;)

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 08:55

Ik vind het mooi om te lezen hoe iedereen eigenlijk vind dat een 7 gemiddeld echt te veel is. Maar nu wil ik er toch iets aan toevoegen: bij het springen wordt het in mijn ogen eigenlijk al gedaan, tot ontstellenis van velen. Even alles op een rijtje, voor wie de winstpuntregeling in het B-springen niet kent:

• Een combinatie krijgt 1 winstpunt bij een foutloos parcours en een stijlcijfer van 60 tot 75.
  • Een combinatie krijgt 2 winstpunten bij een foutloos parcours en een stijlcijfer van 75 of hoger.
  • Een combinatie krijgt 1 winstpunt bij 1 t/m 4 strafpunten en een stijlcijfer van 75 of hoger.

Het stijlcijfer bestaat grofweg uit de laatste paar onderdelen op een dressuurprotocol: wijze van rijden (i.e. galop, aan de hulpen zijn), houding en zit en algemene indruk (i.e. verzorging, harmonie, 'happy athlete').

Als je dat vertaald naar 'dressuurpunten', kun je zeggen dat als je een 10 haalt voor je rondje (je 'proef' is dus foutloos) en je haalt voor de laatste onderdelen gemiddeld 'n 6, dan krijg je één winstpunt.

Haal je een 10 voor je rondje en rij je voor een 7,5 dan krijg je er twee.

Maar, haal je een 6, 7, 8 of 9 voor je 'rondje' (1 tot en met 4 strafpunten) dan moet je minstens voor een 7,5 rijden om nog met een winstpuntje naar huis te kunnen. Een tijdfoutje of een pechbalk wordt dus kei hard afgestraft, terwijl je met zo'n simpel foutje in mijn ogen echt niet direct waardeloos hebt gereden. Het is immers nog steeds 'voldoende'.

En dat vind ik een beetje krom: in de dressuur krijg je ook de kans om een waardeloos stukje wijken waar je een 4 voor kreeg verderop in je rondje te compenseren met een goede middendraf. Weet je dat je onderste punten in de dressuur maar een zesje waard zijn, dan kan je met een hele gemiddelde proef nog steeds winst rijden. Die kans krijg je in mijn ogen bij het springen niet. Tik je er een balk af, ook al kan je rijden voor een prachtige 7, dan ga je nog met lege handen naar huis.

Wellicht 'interpreteer' ik het verkeerd, maar ben erg benieuwd wat anderen erover denken! :j

Edit: In principe wordt je bij het B-springen dus stiekem al beoordeeld of je de L aan kan, wat helemaal niet van toepassing is. Je moet worden beoordeeld op het niveau dat je rijdt, iets waar anderen het hier in het topic als het over dressuur gaat ook sterk mee eens zijn.
Laatst bijgewerkt door Bunn op 02-03-17 09:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:07

Ik spring (nog) geen wedstrijden. Dus wist niet hoe het daarmee geregeld was. Maar dat klinkt best streng

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:12

Vroeger.... Moest je bij de pony's diploma rijden voor de volgende klasse. Dus bij voldoende winstpunten mocht je een proef uit de volgende klasse rijden als test. Had je hier een voldoende voor dan had je je diploma en mocht je ook daadwerkelijk in die klasse uit gaan komen. Was ook nog niet zo slecht eigenlijk. Als het echt bagger ging, kon je nog blijven hangen in je oude klasse.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:22

Niet mee eens.
Jij hoeft jouw ambities niet op te leggen aan anderen.
Dat jij vind dat je pas bij een 7 iets fatsoenlijks hebt laten zien is prima voor jou. Op naar de kampioenschappen om je daar te meten met andere 'goden' zou ik zeggen. Super leuk dat dat kan.

Laat andere mensen gewoon met voldoende hun proeven en niveaus doorlopen. Als ze dan ergens vastlopen is dat hun 'probleem'. Ze doen jou en hun paard daar geen kwaad mee. Het is niet gevaarlijk zoals het dan zou kunnen zijn bij springen of eventing. Ik zie het probleem echt niet.

Winstpunten laten zien dat je je huidige niveau aankunt. Als je dat vaak genoeg hebt laten zien zul je naar alle waarschijnlijkheid ook wel in de buurt gaan komen van het volgende niveau.

Ik persoonlijk rij wedstrijden voor mijn eigen plezier en ben blij met een 6 gemiddeld. Dat betekent namelijk dat ik met al onze sterke en zwakke punten samen op een gemiddeld voldoende ben uitgekomen voor dat niveau. Dan zijn wij als combinatie gewoon blij en gaan tevreden naar huis.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 02-03-17 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:27

Mij lijkt het juist erg prettig dat een 6 voldoende is. Ik heb geen wedstrijd ervaring, maar wil wel graag starten met mijn nieuwe jonge paard zodra de tijd daar is. Als je enkel punten krijgt bij een 7 gemiddeld zou dat voor mij een heuvel zijn om te starten :j een gemiddelde 6 is beter te halen als je nog geen ervaring heb, het is leuk dat je dan wat sneller door kan stromen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:28

Misschien moeten we gewoon niet al te veel willen regelen.
Wat maakt het uit als iemand zichzelf overschat? Zet hooguit zichzelf voor schut.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:29

Ik ben ook zo'n muts die pas over gaat naar de volgende klasse als ik een paar wedstrijden achter elkaar dubbele winstpunten heb gereden! Maar ieder zijn eigen ding, ze komen in een klasse hoger er vanzelf wel achter dat ze er nog niet klaar voor zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:31

:+ bij een 7 gemiddeld zou ik nog in de B zitten denk ik. Terwijl het beest nu Z2 met winst is
Behalve dat ik dat heel jammer en deprimerend zou vinden zou ik het ook gewoon echt een veerkeerd systeem vinden.

En ja, dat is realistisch. Ik rij er ook eventing mee en rij nu dus nog regelmatig B en L proeven. Dan rij ik heel zelden wel eens dubbel 'winst' maar veel vaker (nét) niet....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:33

mooney schreef:
In mijn ervaring zijn er heel veel juryleden die tussen de 5-6-7 jureren, dat is voor mij ook een reden om het niet eens te zijn met je stelling. En het cijfer wat gegeven wordt is altijd wel een beetje gebaseerd op wat je moet halen voor een punt. Nu ligt het dus vaak op 5-6-7, want 6 is 'winst', 7 voor als je het beter doet, 5 voor als je het slechter doet. Dus het zou best kunnen dat je de cijfers die gegeven worden opschuift en er dus niets gebeurd. Juryleden die het niet op die manier doen en breder durven te punten werden wel erg gewaardeerd door mij trouwens, niet dat ik zeg dat het zo moet zijn.

In de praktijk komen er ook maar weinig combinaties in de ring die je veel hoger kan punten. Althans, mijn ervaring als schrijfster...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:36

bruintje123 schreef:
Wat je ook doet. Een proefwerk, een examen of een dressuur proef een 6 is voldoende.
Of je dan klaar bent om hogerop te gaan is je eigen verantwoordelijkheid.

Hier ben ik het wel mee eens.

In de praktijk wordt die verantwoordelijkheid echter maar door bar weinig mensen genomen, en krijg je het gezeur dat de jury het weer heeft gedaan. Dat vind ik wel heel erg jammer.
Het criterium voor een winstpunt verhogen zal leiden tot nog meer ontevredenheid.

Ik denk dat een algemeen advies echter wel een optie zou zijn. "Probeer voor hogere punten...."/"Voor de volgende klasse zou je paard meer....." Vul maar in.
Fijn is dat veel jury's al een algemene opmerking maken. Maar van mij mag het verplicht. :j

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 09:39

Sizzle schreef:
Wat maakt het uit als iemand zichzelf overschat? Zet hooguit zichzelf voor schut.

Tja, het is al geregeld. Ik zou het dan liever goed en logisch regelen. Dat het demotiveert of dat dan maar heel weinig mensen het gaan halen, is denk ik juist een teken dat het niet goed zit. Hoe moeilijk zou het moeten zijn om je paard zo voor elkaar te hebben dat je gewoon een zeven kan halen? Of voor mijn part zet je het op 6,5 gemiddeld, of 6,8.

En nogmaals, ik wil niet zes tot een onvoldoende verklaren. Zes is en blijft voldoende, maar niet genoeg om door te mogen.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:41

ik denk ook dat het echt bij jezelf ligt om wel niet over te stappen.. het topic wat je bedoelt i iemand die steeds bij 10 -13 punten is overgestapt. ik stap persoonlijk pas over als ik consequent rond de 2 wp ga scoren. en dat ik weet dat het paard thuis de volgende klasse beheerst allemaal.
dus 6 is voldoende en het is je eigen verantwoordelijkheid hoe daar mee om te gaan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:45

Sizzle schreef:
Ik zit in een land waar je gewoon zelf mag kiezen hoe hoog je start. Wel mag je op den duur niet meer lager bij veel winstpunten. In de praktijk zit gewoon iedereen in de juiste klasse want je gaat als B ruiter gewoon niet jezelf volslagen voor schut zetten in de M.
Ofwel op punten promoveren is een beetje suf eigenlijk, laat mensen het lekker zelf bepalen dan is die druk om hoger te gaan veel minder.

dat is bij ons in veel gevallen ook zo, als je al 2 x op een bepaalt niveau gereden hebt, mag je ook zelf kiezen welke klasse je start en hoef je niet uit te rijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:49

Lalidan schreef:
Sizzle schreef:

Tja, het is al geregeld. Ik zou het dan liever goed en logisch regelen. Dat het demotiveert of dat dan maar heel weinig mensen het gaan halen, is denk ik juist een teken dat het niet goed zit. Hoe moeilijk zou het moeten zijn om je paard zo voor elkaar te hebben dat je gewoon een zeven kan halen? Of voor mijn part zet je het op 6,5 gemiddeld, of 6,8.

En nogmaals, ik wil niet zes tot een onvoldoende verklaren. Zes is en blijft voldoende, maar niet genoeg om door te mogen.

Hoewel ik waarschijnlijk, zeer waarschijnlijk, dezelfde instelling heb als jij. Vind ik toch dat ieder zijn hobby op zijn eigen manier mag beleven.
Ik kom in de zomer regelmatig iemand tegen met een paardje (ja ik kan er niet echt een merk van maken, zeg maar), die daar heel blij rondhobbelt. Ik weet niet eens in wat voor klasse. De afgelopen 5 jaar ben ik haar al meerdere keren tegen gekomen, terwijl in die tijd 3 verschillende paarden heb gestart. Met iets meer succes als zij.
Nee, ik zou zo niet rond willen hobbelen. Ik zou mezelf daar niet prettig bij voelen *understatement*

Maar die vrouw geniet! Die vind het prachtig om te doen! Nou, laat haar dan lekker. Ze heeft er niet minder recht op, want ze betaalt net zoveel als ik. Dat ze geen enorme punten en prijzen haalt, ach... Laat zo iemand lekker 10 jaar over het traject B t/m M1 doen, als ze er maar plezier van hebben en het dier er niet onder lijdt. Nou, zo zag het er niet uit.

Wat wel anders moet is de mentaliteit van de netwel/netniet winstpunten mensen die het overal aan laten liggen behalve aan hun eigen rijderij. Dat vind ik veel erger dan overgaan met 10 x 180 tot het Z.

Want is het nu echt minder goed geregeld, dan wanneer je minimaal 70% moet scoren? Wat zijn de negatieve gevolgen van het huidige beleid volgens jou?