Als 18-plusser HC springen tussen de pony's?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Re: Als 18-plusser HC springen tussen de pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:10

Gewoon BB bij de paarden starten, dat moet makkelijk kunnen. Zelf vroeger genoeg B, L en M HC bij de paarden gestart ivm gebrek aan parcoursen op langere afstanden, zoals ze internationaal bij de pony's bouwen. Mijn lesklantjes op pony's springen bij mij ook gewoon de dubbel op paardenmaat, het is alleen iets meer door galopperen en niet gaan trekken voor de sprong.
En ik las hier ook iets over E-pony's, dat zijn eigenlijk gewoon paarden hè. In bijna elk ander land is dat een paard, maar in Nederland hebben ze de E categorie erbij verzonnen, omdat wij ook een van de weinige landen zijn waarin je tm je 18 bij de pony's mag rijden. Andere landen is dat tm 16.

Ponywedstrijden zijn voor kinderen en dat willen ze zo houden. Als je volwassen bent ga je, ongeacht je lengte, tussen de volwassenen rijden. Je laat een klein gebleven man toch ook niet tussen de kinderen voetballen?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:23

Ben het wel eens met bovenstaande. Die speciale klasses voor volwassenen op pony's is even geprobeerd als HC categorie, maar er was echt veel te weinig animo voor. Het leek me in het begin ook wel leuk, maar het heeft weinig zin met maar een paar aanmeldingen en de meeste volwassen ponyruiters zijn niet zo ambitieus wbt wedstrijdsport, anders hadden ze namelijk wel een paard gekocht (even kort door de bocht).

Ik rijd met mijn D gewoon bij de paarden. B springen is dan M met een handicap van de afstanden maar dit is met een beetje training wel te doen. BB is maar 80cm en moet al helemaal te doen zijn.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:36

En in het BB kun je tegenwoordig ook een prijsje winnen en stijlpunten krijgen. Veel leuker en nuttiger dan HC dus.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 21:42

felinehoi schreef:
Bedankt voor alle reacties allemaal! Ga toch maar eens knhs erover bellen dan binnenkort, zelfs mijn spring instructeur (geeft ook les bij knhs instrucie weken) wist het niet! Het zou inderdaad een ideale uitkomst zijn.

Met de 60/80 cm afstanden is het nog te redden ja, maar een dubbel op paarden afstand en dan een oxer van een meter ertussen? Dat gaat gewoon echt lastig worden. Vind het ook gewoon een soort niet eerlijk tegenover de pony om hem proberen om te toveren tot een paard met mijn galopsprongen.

Als ik het telefoontje heb gepleegd zal ik het even laten weten :)

Ik was ook aan het uitzoeken hoe het allemaal zit aangezien ik als 18-plusser komend jaar met mijn D-pony wil gaan starten met springen. De afstand is hier ook een ding en zou graag gewoon de hindernissen op normale afstand willen... Heb nog geen idee hoe ik met haar aan wedstrijden ga beginnen.

Heb je misschien al wat van de KNHS gehoord?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:40

Schoentje schreef:
Ponywedstrijden zijn voor kinderen en dat willen ze zo houden. Als je volwassen bent ga je, ongeacht je lengte, tussen de volwassenen rijden. Je laat een klein gebleven man toch ook niet tussen de kinderen voetballen?

Dat vergelijk gaat niet helemaal op, omdat ze bij voetballen met leeftijdsklassen werken en bij pony's met stokmaten.
Als ze bij voetballen ook met lengtes zouden werken, zou mijn neefje van 11 bij de volwassen moeten.

Mijn inziens zouden leeftijdsklassen voor de paarden-/ponysport geen gek idee zijn. Met springen is het op zich wel logisch om in te delen in stokmaat. Maar nu zie je in de B-dressuur kinderen die op de D-pony van een grote zus/broer rijden en amper met de benen onder het zweetblad uitkomen samen met meiden van 15-16 jaar die al een pony naar de Z hebben gereden en met een jonge pony opnieuw beginnen. Dat is ook een onmogelijk vergelijk omdat de ontwikkeling en motoriek van kinderen zeer afhankelijk is van de leeftijd.

Dus ik zou een indeling op leeftijd niet gek vinden hoor. Een groep tot 12 jaar, 12-18 jaar, en 18 jaar en ouder. Je laat ze allemaal hetzelfde parcours springen/proef rijden, maar maakt een klassement op leeftijd.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:56

Roodvos schreef:
Schoentje schreef:

Dat vergelijk gaat niet helemaal op, omdat ze bij voetballen met leeftijdsklassen werken en bij pony's met stokmaten.
Als ze bij voetballen ook met lengtes zouden werken, zou mijn neefje van 11 bij de volwassen moeten.

Mijn inziens zouden leeftijdsklassen voor de paarden-/ponysport geen gek idee zijn. Met springen is het op zich wel logisch om in te delen in stokmaat. Maar nu zie je in de B-dressuur kinderen die op de D-pony van een grote zus/broer rijden en amper met de benen onder het zweetblad uitkomen samen met meiden van 15-16 jaar die al een pony naar de Z hebben gereden en met een jonge pony opnieuw beginnen. Dat is ook een onmogelijk vergelijk omdat de ontwikkeling en motoriek van kinderen zeer afhankelijk is van de leeftijd.

Dus ik zou een indeling op leeftijd niet gek vinden hoor. Een groep tot 12 jaar, 12-18 jaar, en 18 jaar en ouder. Je laat ze allemaal hetzelfde parcours springen/proef rijden, maar maakt een klassement op leeftijd.

Dat is toch precies wat ik zeg?
Als was jou neefje van 11 2m, dan mocht hij nog bij de jeugd spelen. Wesley Sneijder zeurt toch ook niet dat hij te klein is en toch bij de grote jongens moet spelen?

Een D- of E-pony kan prima BB, B en L bij de paarden springen. Er zal misschien iets meer aan gereden moeten worden. Nogmaals, een E-pony bestaat alleen in Nederland. In elk ander land is dat gewoon een paard.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:02

Ik zou het niet gek vinden als volwassenen met pony's op ponyhoogte zouden mogen springen. Dat is heel wat anders dan tussen en tegen kinderen gaan rijden als volwassene.

Die afstanden met parcoursbouwen zit niets voor een hele opleiding met regelgeving achter...

Verder met de dressuur is het prima te doen tussen de paarden. Tussen volwassenen heb je ook groot verschil in ervaring en talent...

Als je zelf je hoogte wilt bepalen en interessantere parcoursen wilt springen dan onderling kun je overwegen oefenparcoursen te gaan springen. Dat gebeurd soms voor of tijdens een groot parcours en op sommige plekken kun je elke week of elke maand terecht en komen ook de bekende springruiters en amazones oefenen met hun paarden (en wellicht ook pony's) In het Noorden zijn Tolbert en Wargea zulk soort locaties. In het Oosten en Zuiden zijn die er vast ook!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:23

felinehoi schreef:
Hoi allemaal!

Ik heb even een vraagje, ik kan de knhs wel bellen maar ze zijn niet altijd goed bereikbaar :o .

Ik heb de struggle dat ik een D-pony heb, boven de 18 ben (20) en dus bij de paarden moet starten. Met dressuur prima, maar met springen natuurlijk een probleempje. Nu is het fijn dat de BB rubrieken er bij zijn gekomen voor ons dus dat scheelt al! Maar nogsteeds het afstand probleem...

Wat ik dus hoorde van iemand vandaag; dat je wèl HC mag starten als je boven de 18 bent tussen de pony's. Ik heb het geprobeerd te zoeken tussen de regelementen maar dit leverde niks op. Kan iemand dit bevestigen? Of is het niet waar?

Het zou namelijk een super oplossing zijn om toch te kunnen springen, dus ik ben nogal enthousiast als dit zo zou zijn!

Groetjes!

Als ik jou was zou ik gewoon BB gaan springen je hebt tegenwoordig 2 varianten de BB laag en extra laag :D :+ , dan zijn de afstanden gewoon pasje meer of flink doorrijden niet zo'n probleem aangezien de hoogte minimaal is.

Heb in het verleden wel eens BB met mijn pony's gereden, maar toen was er nog niets van een klassering of zo wat er nu wel is. Ben van plan in de toekomst ook wel weer keer rondje BB mee te gaan doen met de ene of andere pony.

Oh en ik ben geen 1.60 groot en rijdt daarom op pony's ben ook niet net 18 geweest en rij daarom op pony's, mijn eerste paard is toevallig een aangewaaid verzorgpaard geweest die pony was en gebleven en de 2e moest een sport paard worden, maar kwam thuis met iets anders en de 3e is te klein gebleven dochter van de 1e, dus zit goed in de pony's.
Hier dus per ongeluk 3 pony's. :D