Chagerijnen op het losrijterrein

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:47

Maar waarom mensen niet geloven omdat jij hetzelf nooit mee hebt gemaakt?
Alsof iedereen maar gewoon liegt omdat jij het toevallig persoonlijk niet kent.

valerieblok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:59

Anne_GTI schreef:
Dit klinkt als dressuur... :D gewoon gaan crossen, dat is pas gezellig

Of een knalgele poncho aantrekken... dan komt er geen paard bij je in de buurt en is het probleem ook opgelost

klopt cross (eventing) is stukken gezelliger of springen. Daarom heb ik ook voor eventing enzo gekozen veel leuker volk daar helpt iereen elkaar ook gewoon op wedstrijd en je gaat vaak samen op wedstrijd enzo dat is mijn evaring. En de springers zijn ok veel gezelliger die lachen je bijvoorbeeld niet uit als je valt ofzo die helpen je juist en die vragen je later dan vaak nog als je weer rijd hoe het gaat enzo.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:01

Ik heb het een keer gehad bij een van mijn eerste wedstrijden. Een z amazone die vond dat ze het alleenrecht op de bak had. Was aan het inrijden voor de b en de groep voor mij was de z. Was nog een combinatie daarvan aan het inrijden en blijkbaar mocht zij mij niet. Het maaakte niet uit waar ik reed in de bak maar elke keer moeat zij haar paard in de kont van de mijne parkeren en dan maar schrlden dat ik moest leren rijden en dat ik niets te zoeken had in de bak. Ik was maar een beginnertje. Op een gegeven moment werd ik er zo strond sjagie om dat toen ik haar weer aan zag komen in galop ik mijn paard een paar meter voor haar heb stil gezet waardoor zij abrubt op de rem moest met haar paard. En ik? Ik zei simpelweg tja ben nog maar een beginner kan er nieta aan doen. Het was gelijk afgelopen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:02

Silly1972 schreef:

Je mist hier een belangrijke nuance tussen moeite hebben met serieus nemen en zeggen dat iedereen maar liegt. Ik kan het me niet voorstellen, omdat ik in 20 jaar wedstrijden nog nooit iets heb meegemaakt (of überhaupt mensen ken die iets dergelijks hebben meegemaakt). Toch als je bokt moet geloven heeft 9 van de 10 jury's iets tegen Friezen/Haflingers/vul wat in, zijn de dressuurruiters omhoog gevallen tutjes die alleen maar geven om de kleur van hun setje en zijn wedstrijden alleen maar haat en nijd. Misschien zit ik even aan m'n tax wat dat soort topics betreft en dacht ik daarom bij deze, nú ga ik reageren.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:03

Ik denk dat deze ruiter een net zo lelijk verhaal over jouw kan vertellen, als jij nu over haar doet. Ze moest voor een behoorlijk ingewikkelde proef losrijden, en elke keer kwam ze een 'beginner' tegen die haar in de weg reed. En ook nog met opzet haar klem reed.

Kan best dat de Z ruiter zich niet zo fijn gedragen heeft, maar ook niet bepaald netjes van jou om je paard ineens stil te zetten. Zeer onsportief om iemand vlak voor haar proef maar even terug te pakken.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:08

mylittlejoy schreef:
Silly1972 schreef:

Je mist hier een belangrijke nuance tussen moeite hebben met serieus nemen en zeggen dat iedereen maar liegt. Ik kan het me niet voorstellen, omdat ik in 20 jaar wedstrijden nog nooit iets heb meegemaakt (of überhaupt mensen ken die iets dergelijks hebben meegemaakt). Toch als je bokt moet geloven heeft 9 van de 10 jury's iets tegen Friezen/Haflingers/vul wat in, zijn de dressuurruiters omhoog gevallen tutjes die alleen maar geven om de kleur van hun setje en zijn wedstrijden alleen maar haat en nijd. Misschien zit ik even aan m'n tax wat dat soort topics betreft en dacht ik daarom bij deze, nú ga ik reageren.

Ik heb een bruine en een vos warmbloed uitgebracht gewoon in een wit setje, ik rij toch al best wat jaartjes en ik begrijp toch wat TS zegt.
Ik ga liever naar cross en spring wedstrijden dan naar dressuurwedstrijden wat sfeer betreft.

Ik zou gewoon heel graag zien dat men wat toleranter met elkaar omgaan.
Iedereen is ook ooit een beginner geweest.
En wedstrijden moeten gewoon leuk en gezellig zijn lijkt mij, we hebben allemaal dezelfde hobby

kiki1976

Re: Chagerijnen op het losrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:12

Ach zag/hoorde het eerder ook wel eens bij de Bixie wedstrijden.
Wat sommige ouders uitkramen 8)7

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:15

Ik heb het zelf inderdaad nog nooit zo heftig meegemaakt. Meestal met een bijna botsing zegt iedereen sorry terug als ik sorry zeg. Een enkele kijkt gewoon weg (ook goed) ik zit trouwens in Groningen dus hier in de omgeving best vriendelijke mensen hahah

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:50

Anoeska schreef:
Ik denk dat deze ruiter een net zo lelijk verhaal over jouw kan vertellen, als jij nu over haar doet. Ze moest voor een behoorlijk ingewikkelde proef losrijden, en elke keer kwam ze een 'beginner' tegen die haar in de weg reed. En ook nog met opzet haar klem reed.

Kan best dat de Z ruiter zich niet zo fijn gedragen heeft, maar ook niet bepaald netjes van jou om je paard ineens stil te zetten. Zeer onsportief om iemand vlak voor haar proef maar even terug te pakken.

Dus omdat zij Z rijd en voor een ingewikkelde proef moet losrijden mag ze de bak claimen??? Afgelopen weekend heb ik als B ruitertje tussen de Z ruiters los moeten rijden en dat ging gewoon hoor. Ook voor de vele Z ruiters was het prima mogelijk om zich aan de rijbaanregels te houden, zoals het hoort.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:00

Inoterry schreef:
Anoeska schreef:

Dus omdat zij Z rijd en voor een ingewikkelde proef moet losrijden mag ze de bak claimen??? Afgelopen weekend heb ik als B ruitertje tussen de Z ruiters los moeten rijden en dat ging gewoon hoor. Ook voor de vele Z ruiters was het prima mogelijk om zich aan de rijbaanregels te houden, zoals het hoort.

Dank je inotery.

Anoeska sorry maar als ik helemaal rechts in de bak.op de binnenhoefslag reed en zij uiters links op de hoefslag en zij in galop naar mij toe komt. Ik ga verder naar binnen om haar ruimte te geven en zij komt mij achterna om vervolgens achter mij ineens zo genaamd op de rem te gaan? Het maakte niets uit waar ik reed telkens kwaam ze naar mij toe, ik bleef bewust bij haar uit de buurt maar zij zocht mij steeds op. Het viel zelfs de andere mensen daar op dat zij dat deed. Daarom parkeerde ik mijn paard er even voor. Normaal zou ik zoiets niet doen maar zij was gewoon onverantwoord bezig. Gelukkig was mijn paard geen trapper maar wat als zij dat wel was geweest? Dan had ik zeker ook nog naar mijn hoofd geslingerd gekregen dat het dan mijn fout was geweest dat mijn paard een trap had gegeven? Ik heb vaker met z rijders gereden en we dachten om elkaar. Nooit problemen gehad alleen met deze meid dua. Als zij verhalen over mij wil plaatsen als ze hier zou zitten moet ze dat zeker doen. Ik weet van.me zelf wat ik wel en niet doe. Intereseert me helemaal niet. Bovendien is dit al jaren geleden

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:15

Als ruiter die met zijgangen aan de gang wil word je vaak ook gewoon dol van die ruiters die je lijnen gaan kruisen. Ik heb eigenlijk ook alleen nog "problemen" gehad met losrijden op niet officiële wedstrijden. Die enkele onbenul of chagrijn die je verder tegen komt stuur ik wel omheen, dat is zo'n probleem niet.

Ik ben ooit wel eens uitgelachen toen ik met mijn fjord binnen kwam, maar als ik dan diezelfde ruiter zien wijken met het paard volledig naar de verkeerde kant gesteld moet ik alleen maar heel hard lachen. Iets met wie het laatst lacht.. Kan me er niet druk om maken in ieder geval.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 14:17

Inderdaad is niet mijn doel een hele rel. Maar gewoon herkenning. Ik vind dressuur een prachtige sport en reed én met een Fries én nu met een pony en zeik nooit dat ik benadeeld wordt....en nee ik rijd niet met setjes omdat ik weet hoe slecht bandages zijn voor de verhitting van e benen en ja ik ben wel een dressuur tutje. Maar ik kan gewoon aardig doen.

Als ik iemand succes wens voor een proef of vraag als ik de ring in ga en zij eruit hoe ging het word ik 5 vd 10 keer aangekeken alsof ik gek ben en dat bedoel ik. De egoïstische en afstandelijke sfeer bij sommige amazones. Ik rijd ook geconcentreerd maar kan bij het uitstappen wel een praatje maken en als ik gereden heb en klaar ben kan ik best m'n Singel uitlenen, iemand lezen of helpen laden. Maar blijkbaar staan sommigen daar anders in

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:20

Al met al heb ik in 20 jaar wedstrijdsport en losrijden nog nooit problemen gehad. Zelfs niet die keer dat mijn paard in z'n eentje door de losrijring rende, met mij er vloekend achteraan.

Ik ben echt geen beste vrienden met iedereen die ik op wedstrijd tegen kom, maar over het algemeen heb ik iedere wedstrijd wel een gezellig babbeltje met iemand. Ik denk dat het een groot deel eigen instelling en uitstraling is. Wees vergevingsgezind als er bij iemand anders eens iets mis gaat, geef een chagrijnige ruiter wat meer ruimte (blijkbaar heeft ze het nodig ;) ) en heb gewoon plezier in het rijden, in plaats van op andere te letten.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:24

Ooh ikzelf doe dat ook wel hoor, ik ga ook zeer vaak mee naar wedstrijden als groom, zowel van dressuur springen als eventing, maar ik merk helaas wel heel veel verschil.
Gelukkig niet bij elke wedstrijd, maar het is gewoon jammer

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 14:29

Silly1972 schreef:
Ooh ikzelf doe dat ook wel hoor, ik ga ook zeer vaak mee naar wedstrijden als groom, zowel van dressuur springen als eventing, maar ik merk helaas wel heel veel verschil.
Gelukkig niet bij elke wedstrijd, maar het is gewoon jammer

Precies dit idd.
Ik geniet ook let op mezelf en negeer die amazones. Die met de Fries én die andere heb ik zelfs gemeden na hun uitspattingen dus ruimte genoeg. Maar de wedstrijden zouden zoveel gezelliger worden als het anders kon

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:44

mylittlejoy schreef:
Storm2009 schreef:
Ik heb alleen nog nooit iets dergelijks meegemaakt,

Omdat jij het nooit heb meegemaakt, bestaat het dan niet??

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:45

Zie het ook wel eens gebeuren, maar gelukkig niet elke wedstrijd.

Mijn paard is vrij angstig met tegenliggers, ik hou hier zelf altijd rekening mee en zorg dat ik niet te dichtbij anderen kom. Maar ik kan wel ontzettend geïrriteerd raken als iemand de rijbaanregels meerdere malen aan de laars lapt, maar zeg dit dan wel op een nette manier ;).

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:58

Ik kan hier toch ook over mee spreken. Niet zo zeer het uitschelden wel het overhoop gereden worden.

De laatste wedstrijd die ik reed was een categorie hoger en moest ik tegen kanjers can paarden rijden. Ik reed met een PRE hengst van 1m65 zij reden met dressuurpaarden van minimaal 1m70. Blijkbaar zat ik daar niet op mijn plaats want ik werd letterlijk de pas afgesneden, kreeg ik boze blikken en werd ik bijna uit de piste gereden. Tja duidelijk hoorde ik daar niet thuis. Ik heb toen zelf verschillende malen op mijn tong moeten bijten om zelf niet kwaad te worden. Ik heb mijn beheersing bewaard enkel piekte mijn stress!

14 dagen voordien reed ik in de lagere klasse en daar was er een hele leuke gezellige ontspannen sfeer!

Ik hoop zondag weer op de leuke sfeer. Nu ga ik kunnen vergelijken of het aan de categorie ligt want met mijn ruin rij ik de lagere categorie en met de hengst de hogere.

Geef mij maar de gezelligheid en de leuke babbel! :j

Ik rij al tien jaar wedstrijden. Uitgescholden worden ben ik nog niet tegengekomen.
En voor alle anti dressuur Bokkers: Ook ik ben geen setjes en bling ruiter... Gewoon is al moeilijk genoeg ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 15:02

Silly1972 schreef:
Wow Ayasha, Jij bent wel graag van het veroordelen van mensen he!
Zou bijna zeggen dat je het nooit hebt meegemaakt, omdat jij misschien een van dat soort personen bent.
Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten.
Ik doelde nl niet alleen op die 2 mensen hier in het topic, maar wat ik in het algemeen om mij heen hoor.

Ik denk eerlijk gezegd dat ik een van de meest relaxte ruiters op wedstrijd ben. _O- :') Heb ook nog nooit op iemand gescholden. Woorden eigenlijk ook niet. Rijdt er iemand voor me in dan negeer ik dat veelal hoogstens als het 20xw po tien minuten is bij wijze van spreken dat ik even vraag van "wil je iets meer afstand houden?" maar meer ook niet. Enige keer dat ik "woorden" gehad heb was toen ik zoals ik hierboven al beschreef, kalm zei dat wat ze deed niet ging helpen om hem te kalmeren want ze stond een jong paard onder de buik te schoppen. Zonder reden drie keer trappen en dan verbaast zijn (en elke keer nog een schop geven) als ie niet stilstaat wanneer je dan je voet in de beugel wil zetten vind ik onder mishandeling vallen en dat laat ik dan inderdaad niet zomaar doorgaan maar zelfs toen was ik kalm en beleefd. Ben ook altijd de 1e om iemand met problemen met zijn of haar paard even moed in te spreken/te helpen.
Dus wie is er nu aan het veroordelen.... _O-

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 15:11

Ik niet, kaatste de bal alleen terug om te laten zien dat het niet prettig is wat je aan het doen bent
_O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 15:20

Dan heb je me helemaal niet goed begrepen. Je valt mij nl. meteen persoonlijk aan met een veroordeling. Ik opper tenminste nog een aantal opties waaronder dat jullie toevallig allemaal de pech hebben in zo'n streek te rijden.. Wellicht heb ik het ook nooit megemaakt omdat mijn instelling anders is en daarmee ook mijn uitstraling waardoor men anders op me reageert?
Als ik hier iemand leest die bewust paard en ruiter in gevaar brengt door ineens stil te gaan staan (heel goed wetende dat dat de ander in problemen brengt dus niet onbewust.). Ja kijk dan heb je toch een zekere instelling... Dat zou bij mij niet eens in me op komen. Maar zo'n mentaliteit heeft weerslag op je algehele houding en daarmee ook op hoe anderen op jou reageren.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 15:32

Ja maar wees nou eens eerlijk, je oppert opties met een ondertoon waaruit duidelijk te lezen is dat je de schuld bij TS legt.
En jij valt mij toch ook aan aangezien Ik degene was die het over meerdere mensen had.

En ja jij begint erover dus ik spreek jou er ook op aan, lijkt mij niets mis mee.

Ayasha schreef:
Alarm: Ik heb het niet enkel over de TS maar over alle "sterke verhalen" in dit topic. :)

Dus of de mensen hier hebben allemaal héél veel pech of er speelt toch nog wat anders mee. :D

Zo snel er 2 mensen met een ervaring zijn, zijn het "meerdere" maar de mensen die reageren in dit topic zijn toch flink minderheid tov de rest van bokt. Dus óf jullie hebben allemaal enorm pech, óf jullie rijden toevallig allemaal in een rot-omgeving... óf .... Nee die optie mag ik niet opperen. Houd het op die eerste drie.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 15:34

Sorry maar natuurlijk kan het gebeuren dat een paard per ongeluk in de kont van jou paard gereden word. Misschien oom nog wel twee keer maar als het tientallen keren gebeurd ( en het was ook tientallen keren) en dan ook nog na een aantal keer te hebben gevraagd, gezegd dat niet te doen dan is dit nog gevaarlijker vind ik. Wat had ik dan moeten doen. De bak uitgaan en niet inrijden omdat iemand het er niet mee eens was dat ik daar was? Ze had alle tijd om te stoppen of uit te wijken voor mij. En zij besloot dit niet te doen. Het was daarna wel gelijk afgelopen met het op mijn huid zitten dus waarschijnlijk moest zij zelf ervaren hoe het voelde. Ieder mag er over denken wat ze wil en een mening er over geven. Gelukkig had ik een paard met een mega geduld maar ze begon uiteindelijk wel over de ze ik te raken. Wat als ze had getrapt en haar paard goed had geraakt? Had ik dan voor de schade op kunnen draaien. Denk het niet, zij veroorzaakte het zelf. Ik ben normaal niet zo, ga anderen uit de weg en geef ze ruimte maar als ze me blijven opzoeken dan houd het een keer op natuurlijk

newt

Ik herken het gene van TS ook wel alleen dan niet zo zeer persoonlijk.

Meestal zie ik dit soort communicatieve vaardigheden op concours waarbij de B door de Z los rijd.
En ja op de concoursen in Fr/Gr/Dr rijden ook best wel ruiters die wedstrijd minded zijn met hoge concentratie/stres en zenuwen. Waarbij ik ook hier en daar wel een sneer naar een beginnende wedstrijd ruiter gegooid hoor worden opdat er een stuur of inschattingen fout is.

Ik heb ook wel eens een stuurfoutje waarbij ik onbedoeld op een mederuiter afstuur, je houd halt knikt een keer naar elkaar en rijd weer verder.
Dit is natuurlijk ook een goed oefening op de beheersing van de rem/zit van je paard.

Ayasha
Blogger

Ja dat is in wezen gewoon één van de vier mogelijkheden. Maar die mocht ik, ook niet opperen want toen kreeg ik meteen drie bokkers tegen me. :D En ja, dan ga ik er een beetje de draak mee steken. Net zoals het feit dat ik het nooit meemaak inderdaad kan zijn omdat ik zo'n gigantisch kreng ben dat ze het niet durven. }:)
Maar wees dan wel echt fair en zet de andere optie er ook bij als je toch niet persoonlijk wil worden. ;)

Dat jij het had over meerdere mensen begrijp ik even niet? :o
Ik ga even terug lezen om te kijken of ik dan begrijp wat je bedoelt.