"Raar" verschil in punt verzorging

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 07:31

@nimber, ik begrijp hieruit dat jij jury bent. Ik ben wel nieuwsgierig naar de visie van een jury op dit punt. Mag ik vragen waarom jij standaard een 8 geeft? Ik (als ruiter) vind eigenlijk dat het punt voor verzorging, (extreme gevallen daargelaten) niet het verschil mag maken tussen wel of niet winst. Dus als bij een randje-kantje proef, een 8 voor verzorging ervoor zorgt dat de ruiter winst rijdt, dit eigenlijk onterecht is. Voor mij zou een standaard 6 daarom veel logischer overkomen. Heb je op je rijden winst, dan wordt dat niet verpest door de verzorging, heb je op je rijden net niet voldoende, wordt dat niet gecompenseerd door verzorging. En met extremen bedoel ik dan, als een paard (of ruiter) moddervet is, of echt slechte conditie, dan zou er voor mij, ook al is ie spierwit en staan ze nog zo strak in de knotjes, een onvoldoende gegeven mogen worden.

Maar dat is mijn visie als ruiter. Ik weet niet wat jullie als jury hierover als instructie meegekregen hebben.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 07:34

oji schreef:
@nimber, ik begrijp hieruit dat jij jury bent. Ik ben wel nieuwsgierig naar de visie van een jury op dit punt. Mag ik vragen waarom jij standaard een 8 geeft? Ik (als ruiter) vind eigenlijk dat het punt voor verzorging, (extreme gevallen daargelaten) niet het verschil mag maken tussen wel of niet winst. Dus als bij een randje-kantje proef, een 8 voor verzorging ervoor zorgt dat de ruiter winst rijdt, dit eigenlijk onterecht is. Voor mij zou een standaard 6 daarom veel logischer overkomen. Heb je op je rijden winst, dan wordt dat niet verpest door de verzorging, heb je op je rijden net niet voldoende, wordt dat niet gecompenseerd door verzorging. En met extremen bedoel ik dan, als een paard (of ruiter) moddervet is, of echt slechte conditie, dan zou er voor mij, ook al is ie spierwit en staan ze nog zo strak in de knotjes, een onvoldoende gegeven mogen worden.

Maar dat is mijn visie als ruiter. Ik weet niet wat jullie als jury hierover als instructie meegekregen hebben.

Ik vind het altijd raar als mensen dat vinden. Het punt verzorging staat toch los van de proef, ik vind dat het niet eerlijk is om het punt verzorging af te laten hangen van hoe de rest van de proef qua punten was. Tegenwoordig krijg je ook alleen nog maar in de B punten hiervoor en dan is het toch juist leuk om als beginnende wedstrijd ruiter beloond te worden voor hoe je er met je paard uit ziet?

Doubtless

Re: "Raar" verschil in punt verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 07:47

Daarbij lijkt het mij wel interessant als jury's wat extremer gaan punten. Liever een 9 voor de verzorging en twee 3-en voor bijv de galop. Dat laat tenminste duidelijk zien wat goed & wat slecht gaat.

Ts: punten voor de verzorging zijn dus niet voor iedere jury standaard... Misschien doet ze standaard om en nabij een 6 of 7?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 07:49

@tinkertje, ik bedoel niet laten afhangen van de proef, ik bedoel een standaard 6 ipv een standaard 8 waardoor verzorging niet het verschil kan maken tussen winst of geen winst.

Ik ben idd blij dat het alleen in de B nog een punt is en dat het er in de L is uitgehaald. Maar ik blijf het een beetje een raar punt vinden. Los van een punt, staat het voor mij buiten kijf dat je tip top verzorgt op een wedstrijd komt. Je showt je paard en je wilt toch dat ie shined!. Voor de bixie vind ik het wel een leuk punt, voor de A/B ponies ook, maar in de volwassen wedstrijdsport. Op de tennisbaan krijg je toch ook geen game gratis omdat je zo'n leuk setje aan hebt. Wedstrijden gaan over je rijkunsten.

Maar het is mijn mening, jij mag een andere hebben. Ik ben alleen benieuwd naar de visie van een jury hierop en wat hierover in de jury opleiding wordt meegegeven.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 07:51

Doubtless schreef:
Daarbij lijkt het mij wel interessant als jury's wat extremer gaan punten. Liever een 9 voor de verzorging en twee 3-en voor bijv de galop. Dat laat tenminste duidelijk zien wat goed & wat slecht gaat.

Dat is dus juist wat ik bedoel, in mijn ogen zou een 9 voor verzorging nooit een 3 voor galop mogen compenseren, maar zou die 3 voor galop in het rijden op andere onderdelen gecompenseerd moeten worden om tot een winstpunt te komen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 07:53

Dat ben ik opzich wel met je eens. Vraag me af hoe zwaar je daaraan moet tillen in de B :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 07:58

:D Daarom ben ik ook blij dat het er alleen in de B nog in zit.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 08:03

Overigens extremer punten (wel eigenlijk een hele andere discussie) ligt ook veel aan dat heel veel ruiters op safe hun proef rijden, waardoor niets echt voor een dik punt uit de verf komt, maar ook niets echt zo fout gaat dat het een dikke onvoldoende is. Ik denk dus echt dat dat wel aan de ruiters ligt en niet zo zeer aan de jury's. Als jij echt je paard lekker voor elkaar hebt, de ring in gaat met de instelling we gaan proberen alles eruit te rijden, dan komen die extremere punten ook. Ik rijdt regelmatig 9'ens en ook regelmatig een dikke onvoldoende als het dan even helemaal de mist in gaat. Rij ik op safe, dan is het weer een 6jes met hier een daar een 7 of een 5 proef.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:38

Ik snap het hele punt verzorging niet als er toch standaard voor gepunt wordt.
Als je aan de reglementen voldoet en alles is schoon, passend op elkaar afgestemd en netjes begrijp ik niet waarom er geen 10 gegeven wordt....
Als jij als ruiter er alles aan doet om super in de ring te verschijnen en een ander rijdt op een bv ongewassen paard, of met niet passend harnachement/ kleding, los knotje of noem maar op en diegene krijgt net als jij een 7 voor de verzorging vind ik dat gewoon oneerlijk. Haal dan het punt eruit of noem het anders, waarbij je de nadruk kan leggen op of het harnachement wel past en of je outfit aan de reglementen voldoet. Of je iets mooi vindt blijft toch een kwestie van smaak.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 00:56

ik had laatst een 7 met mn schimmel die niet mooi wit was geworden :') krijg de staart niet wit en voetjes was ik ook niet altijd. haal je toch bijna geen onvoldoende op ( tenzij er overal poepvlekken zijn natuurlijk)