Geen paard, wel wedstrijd ambitie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:12

De eigenaar van mijn verzorgpony (is ook instructrice) moedigt me veel aan om wedstrijden te gaan starten. Ze heeft de pony zelf tot het Z dressuur uitgebracht en zou het heel leuk vinden om mij met de pony op wedstrijd te zien rijden! Ben er zelf ook wel geïntresseerd in maar eerst wil ik echt goed getraint hebben.
Ik denk dat het een fijne manier is voor mij om met een ervaren pony te starten en ik kan er enorm veel van leren!
Ben ook heel blij dat ik zoveel met de pony mag en de eigenaar vind het ook leuk dus perfect zo! Heerlijk dat ik zo word vrijgelaten. *\o/*

Kan je niet ergens een leasepaard zoeken bij een bedrijf? Vaak mag je daarmee ook op wedstrijd. En anders hoop ik voor je dat je een leuk paard vind waar je heerlijk mee aan de slag kan, na lang zoeken komt er vast wel iets op je pad!
Laatst bijgewerkt door xLeonietje op 04-04-16 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Felicxa

Re: Geen paard, wel wedstrijd ambitie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 21:13

Dat is wel de ultieme kans natuurlijk Leonietje *is heus niet jaloers* :P

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:14

Heeeeel herkenbaar, zeker icm een menpaard; ik rij ook eigenlijk niet en zou het liefst ook wedstrijden starten, maar op dit moment (nog) geen eigen paard of pony.
Een bijrijdpaard is nog redelijk goed te vinden, maar een paard om mee te mennen... nee die zijn er niet veel!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:16

Zet een leuke advertentie op de bokt markt met je ambities. Zo heb ik ook onze hartstikke leuke bijrijdster voor één van onze paarden gevonden. Nu gaan we samen op wedstrijd, veel gezelliger!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 21:22

Ir1ne, Inderdaad! Ik heb wel een gouden pony gevonden, maar dat is wel 30 minuten enkele reis in de auto helaas.

Sammyoo, daar heb ik zeker over na zitten denken. Zal dat doen als ik mijn menbewijs heb en ook gewoon nog iets meer ervaring heb denk ik!

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:28

Daar heb ik geen moeite mee, een half uurtje in de auto.

Ik heb geen menbewijs, maar wel al redelijk wat meters gemaakt. Vind een menbewijs ook geen toegevoegde waarde, heb jarenlang les gehad dus het is slechts een formaliteit.

Een paard vinden waarmee je menwedstrijden mag starten is echt veel moeilijker dan een rijpaard. Daar heb je ook veel minder voor nodig als je op wedstrijd wil :)

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 21:37

Een half uur is op zich niet veel maar ik ben erg afhankelijk van mijn ouders omdat ik zelf niet in het bezit ben van een rijbewijs.

Mijn instructeur heeft ook gezicht dat je pas echt leert mennen op het moment dat je zelf meters gaat maken. Maar het is voor mij wel dé manier om de basis redelijk onder de knie te krijgen (maar denk ook aan verkeersregels, dat vind ik ook gewoon belangrijk om goed van op de hoogte te zijn). En ik ga naast de cursus ook gewoon dus met die pony op stap.

Maar wat je zegt, het is inderdaad een stuk moeilijker. Maar zou het ook gewoon al leuk vinden om mee te gaan als groom op wedstrijd.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:38

Als je hier in de buurt zat was je vanaf 1 september welkom. Dan gaat mijn huidige wedstrijdruiter naar de universiteit aan de andere kant van Nederland.
Ik wil zelf mijn paard wel af en toe op een dressuurwedstrijd uitbrengen, maar paard springt heel graag, en dan laat mijn rug echt niet toe, dus ik zoek een wedstrijdruiter die ook wilt springen. Wel rij ik graag met de trailer rond en loop ik graag sociaal te doen op wedstrijdlocaties!

Een goed begin is groomen, zo ben ik lang geleden zelf de wedstrijden in gerold. Hoor rond bij (semi)profs in de regio, spreek ze persoonlijk aan en zeg dat je mee wilt groomen!

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:43

Felicxa schreef:
Een half uur is op zich niet veel maar ik ben erg afhankelijk van mijn ouders omdat ik zelf niet in het bezit ben van een rijbewijs.

Mijn instructeur heeft ook gezicht dat je pas echt leert mennen op het moment dat je zelf meters gaat maken. Maar het is voor mij wel dé manier om de basis redelijk onder de knie te krijgen (maar denk ook aan verkeersregels, dat vind ik ook gewoon belangrijk om goed van op de hoogte te zijn). En ik ga naast de cursus ook gewoon dus met die pony op stap.

Maar wat je zegt, het is inderdaad een stuk moeilijker. Maar zou het ook gewoon al leuk vinden om mee te gaan als groom op wedstrijd.

Ik ga ook veel mee als groom, maar het zelf rijden is wel anders.
Ik heb ruim 5 jaar zelfstandig les gehad, dus ik reed zelf met een paard waarmee ik dressuurlessen had en in het verkeer heb deelgenomen. Derhalve vind ik een menbewijs niet meer nodig :)

Je instructeur heeft dus gelijk!!

Ik heb wel een (BE) rijbewijs en een auto, maar een auto die in staat is om een trailer met koetsenframe te trekken dan weer niet. Ik heb ook een man die met elke vrachtwagencombinatie die er is mag rijden, maar geen vrachtwagen :) dus dat maakt het wel wat lastig.

Als er nog iemand is die een pony wil laten uitbrengen in Groningen/Noord Nederland hou ik me aanbevolen :P

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:08

Ik zag laatst ook weer (op fb) advertenties voorbij komen dat mensen iemand zoeken om hun paard uit te brengen. Dus ze zullen er vast wel zijn? Kennisje van mij had jonge paarden, die zocht ook juist mensen met wedstrijdambities.... (wel de kans dat de paarden dan weer snel doorverkocht werden, maar meestal toch wel even naar L/M gereden...)

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 07:03

Ik heb hetzelfde. Altijd eigen pony's gehad, tot ik het een paar jaar geleden niet meer kon betalen en mijn pony moest verkopen. Reed toen al een poos niet actief wedstrijden door allerlei omstandigheden in mijn privé situatie maar het begint wel weer erg te kriebelen hoor.

Heb een poosje geprobeerd om op de manege te rijden hier in Groningen, maar dat vind ik echt helemaal niks. Elke keer een ander paard onder mijn kont, ben ik elke keer alleen maar aan het wennen - heb je na een uur een beetje door hoe het paard reageert op alles en dan is je les voorbij en mag je volgende week weer opnieuw beginnen op een ander paard. Respect voor manegeruiters die ook nog leuke F-proeven rijden.

Ik wil gewoon een leuk paard of leuke pony rijden en zo nu en dan een keer op wedstrijd. Maar ik kan hier in de omgeving niks vinden, zelfs niet zonder het wedstrijd gedeelte en een half uur rijden is geen probleem.

Dus ondertussen spaar ik maar door voor een eigen paard, maar dat gaat nog minstens een paar jaar duren.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:24

Het probleem is meestal dat, wanneer je nog niks bereikt hebt, je ook heel moeilijk aan zoiets komt. Ik zou dus iedere kans aangrijpen om een paardje te vinden die je tot minimaal m kunt starten, daarna wordt het al makkelijker om wat te vinden. Als je eenmaal hoger dan z rijdt komen de paarden aanwaaien of word je er zelfs voor betaald

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:46

Precies, je moet eerst in het wereldje komen. Dat met eerst mee als groom vind ik een heel goed advies, het jammere is dat ik wel vaker help als groom, maar dat is dan op menwedstrijden of op de kar met evenementen, daar heb ik niet zo veel aan, want ik wil juist verder in de dressuur :') Ik heb er vaker aan gedacht om mee te gaan op wedstrijden als groom, niet alleen hierom mar ook omdat het me gewoon heel leuk lijkt, maar ik heb geen idee waar ik dat zou moeten vinden want ik ken bijna niemand die wedstrijden rijd.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:57

Ik zou ook wel heel graag willen. Rijd nu alleen privéles op de manege, daar leer ik veel van, maar het kriebelt ook om op wedstrijd te gaan.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:26

Desiree_2001 schreef:
Precies, je moet eerst in het wereldje komen. Dat met eerst mee als groom vind ik een heel goed advies, het jammere is dat ik wel vaker help als groom, maar dat is dan op menwedstrijden of op de kar met evenementen, daar heb ik niet zo veel aan, want ik wil juist verder in de dressuur :') Ik heb er vaker aan gedacht om mee te gaan op wedstrijden als groom, niet alleen hierom mar ook omdat het me gewoon heel leuk lijkt, maar ik heb geen idee waar ik dat zou moeten vinden want ik ken bijna niemand die wedstrijden rijd.

Ga naar wedstrijden, loop rond op de trailerparking, kijk naar mensen die alleen zijn en knoeien met hun paard, en vraag of ze hulp willen. Een nee heb je, een ja kun je krijgen. Zo heb ik de beste vrienden leren kennen, gewoon omdat ze spontaan aanbieden te helpen. Maar, niet met 7 vriendinnen, of met ouders erbij, ik zoek gewoon 1 iemand om te helpen.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:30

Seltje schreef:
Desiree_2001 schreef:

Ga naar wedstrijden, loop rond op de trailerparking, kijk naar mensen die alleen zijn en knoeien met hun paard, en vraag of ze hulp willen. Een nee heb je, een ja kun je krijgen. Zo heb ik de beste vrienden leren kennen, gewoon omdat ze spontaan aanbieden te helpen. Maar, niet met 7 vriendinnen, of met ouders erbij, ik zoek gewoon 1 iemand om te helpen.

Bedankt voor de tip! Ik zal binnenkort een keer rond gaan kijken :) Ik ben altijd een beetje bang dat mensen dat vervelend vinden, ik ben niet zo'n held en eigenlijk is het niets voor mij om op een wildvreemde af te stappen, maar ik ga het gewoon een keer proberen, wie weet wat er van komt

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:36

Ik ga nu voor het 4e zomerseizoen een paardje uitbrengen op wedstrijd dat niet van mezelf is. Zo'n aanbieding krijgen is inderdaad makkelijk er als je zelf al wedstrijdervaring hebt, maar de tip om wat bekend te worden met het wereldje door eerst wat ervaring op te doen als groom, vind ik wel een goede tip :)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:40

In de Mensport is het inderdaad nog ingewikkelder om aan een paard/pony te komen, dan in het gewone rijden. Kun je toevallig is niet bij de lokale Menvereniging langs gaan of er iemand hulp wil bij de zijn pony's/paarden. Aangezien de menwereld nogal een groepje ouderen zijn die allemaal elkaar kennen, kun je via via vaak wel ergens terecht komen.

Het lease/bijrijders concept daar hebben ze in de Menwereld in mijn omgeving nog niet echt iets over gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:52

Jammer dat je zo ver uit de buurt woont. Ik had je graag geholpen om "er tussen te komen". Ik lees hierboven dat de menwereld uit een groepje ouderen bestaat...dat valt wel mee hoor. Ik ben met mijn 42 jaar natuurlijk wel bejaard ;), maar bij onze wedstrijden starten ook veel kinderen en jongeren. Ik vind het juist steeds meer een sport voor alle leeftijden worden!

Ik heb wel eigen pony's en ik vond de drempel naar wedstrijden rijden best hoog, moet ik zeggen. Ook in financiële zin. Een marathonwaardige wagen kopen, een degelijk tuig, een trailer kopen met koetsenframe, plek hebben om die trailer en marathonwagen neer te zetten, een dikke auto om die zware trailer te trekken... Rijbewijs B had ik al, maar daar moest nog E achter. Het kost je allemaal een rib uit je lijf. :D De jongeren die ik op wedstrijden zie, kunnen dat allemaal vooral doen dankzij hun ouders. Die financieren, rijden hun kinderen naar wedstrijd etc etc.

Als je ouders dat allemaal niet gaan doen, dan is een paard van een ander starten helemaal geen gek idee. Maar je moet maar iemand vinden die zijn spullen op orde heeft en met jou naar wedstrijden wil rijden. Dat zal niet meevallen, denk ik.

Ik denk dat er wel wat menners te vinden zijn die er een win-win-situatie in zien als jij ze bijvoorbeeld als groom helpt met wedstrijden en trainen, in ruil voor het af en toe mogen starten van dressuur en vaardigheid. Maar dan moet je er wel tussen zien te komen. En wat menkilometers achter je kiezen hebben, zodat je veilig en fatsoenlijk kunt sturen.

ideeen:
- je menbewijs halen is natuurlijk een gouden greep. En je leert daar zeker weer mensen kennen en wie weet...
- bij SGMWs zoeken ze altijd vrijwilligers. Meld je aan en vraag om een functie waarbij je met veel menners in contact komt. Bijvoorbeeld als hulp op het secretariaat, als hulp van de veterinair, bij de start, ringmeester etc.
- op grotere dressuur- en vaardigheidswedstrijden zijn altijd mensen die opeens zonder groom zitten. Ga erheen, loop wat rond bij de trailers, help mensen met paarden vasthouden bij het inspannen, maak een babbeltje en zorg dat je een net jasje, cap en handschoenen achter de hand hebt, zodat je eventueel een proefje voor kunt lezen achterop de wagen. Nieuwe menkennissen gegarandeerd! En geloof me: je bent niet irritant! Als ik zonder groom zit ben ik zo blij als jij opeens voor mijn neus staat! :)
- ga naar je plaatselijke vereniging op dagen dat er menles wordt gegeven. Maak daar ook een babbeltje, help een handje, kijk naar de les etc.
- en om toch even op die oude kerels terug te komen: Oke, het is wel een heel klein beetje waar. :D Maar daar ligt ook een kans. Vroeg of laat gaan ze namelijk allemaal wat mankeren. En dat paard willen ze dan niet de deur uit doen. En dan kom jij goed van pas. <<) Ik ken verschillende mensen die paarden trainen en starten voor oude gebrekkige mannetjes. ;) Adopteer dus een opa met één of meer menpaarden. :+
- oproepje op Facebookpagina van naburige menvereniging.
- wie weet levert dit topic je wel wat op. Ik hoop het!

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:10

Ik herken me hier ook zo erg in!
Officiele wedstrijden lijken me echt leuk, maar een paard heb ik helaas niet.
Eentje kopen durf ik ook niet, want misschien ga ik over 2 jaar wel studeren en heb ik er nu eigenlijk wel de tijd voor (en geld)?
Mocht iemand een wedstrijdruiter zoeken omgeving west-brabant dan meld ik me :j

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:20

Omgeving Coevorden ken ik wel iemand die zijn paarden graag uitgebracht ziet. Als daar in de buurt iemand wat zoekt?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 13:51

Zo hé Safine bedankt voor de uitgebreide lijst!
Ik heb me net ingeschreven als vrijwilliger voor een sgmw hier in de buurt, hopelijk kom ik bij de dierenarts terecht (heb wel aangegeven dat dat mijn voorkeur heeft).

Via de mencursus is ook wel een kans dat de instructrice daar me in contact kan brengen met mensen die nog een groom nodig heeft. Zij neemt zelf ook fanatiek mee aan de sport. Dat zal ik haar een keer vragen!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:23

Ik lees even mee, ik zit namelijk in het zelfde schuitje. Ik moet nog hartstikke veel leren maar in 6 jaar tijd heb ik voor een manegeruiter toch wel al heel goed leren rijden (ik heb er een recent topic van). Ik ben veel met wat jongere paardjes bezig en leer hier veel van en vind het ook leuk, maar toch zou ik meer willen.

Edit: oeps, ik zie nu dat het hier om mennen gaat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-04-16 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:24

Idd er is een koppeltopic.
Ik zou het hartstikke leuk vinden als er iemand zou willen starten met onze pony's (mennen)!
Helaas woon ik niet in jouw regio.

Mijn paard ohz laten rijden, vind ik persoonlijk wel erg lastig.