Mesten tijdens de proef

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re: Mesten tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:32

Och, je zegt het zelf he, je hebt geen zin om over de hele lange zijde te gaan scheppen...
Mijn paard loopt trouwens gewoon door tijdens het mesten, geen impulsverlies..... Hoef ook niet te schoppen, dat doe ik toch al nooit.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 15:33

xSlvna schreef:
Als je het paard zelf aanleert halt te houden om te mesten, dan zijn beide niet lui en is het paard gehoorzaam. Wat een onzin om er gelijk van uit te gaan dat het paard uit zichzelf stopt, misschien luistert ie juist naar de ruiter.

Maar oké, in het geval van TS is hij zo te zien inderdaad lui en ongehoorzaam. Dat klopt niet en is nooit goed.

Laat maar, ik geef het op...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:38

Jij geeft al duidelijk aan dat je je paard niet vooruit wilt schoppen.

Ik reed ook in 1 bak waarbij de mest direct opgeruimd moest worden (mochten er niet doorheen lopen!) dus de paarden die ik in de bak reed liet ik (IK deed dat!) stilstaan om te mesten. Zeker leren ze het aan en doen ze het dan vanzelf, maar als ik één keer met mijn kuiten druk horen ze verder te gaan met wat ze deden. Dat ze stil WILLEN staan is prima. Dit kunnen wij ruiters ze ook leren, ook prima. Maar als ie MOET lopen moet ie gewoon lopen. Als ik met mijn benen druk moet ie gewoon vooruit en als ik aan de teugels trek moet ie langzamer. Of ie nu schijt, hoest, een spook ziet of een muur voor zijn neus heeft staan. Ik (en jij dus ook) ben de leider, de stuurder... niet het paard. Dat word in een proef ook op de proef gesteld... hoe goed luistert ie naar wat jij wilt? :) ;)

Al leer je een paard télkens aan te galoperen bij de C... als JIJ wilt dat ie NU ineens niet aangaloppeert hoort ie het gewoon niet te doen. Gewenning is geen reden om niet te gehoorzamen :)

Bedoel het helemaal niet gemeen voor jou hè, maar consequent zijn is ook een taak van ons. En hoe goed ie luistert is ook een punt waard op wedstrijd, want daar krijg je je punten voor.

Citaat:
Het gebeurt me bij ongeveer iedere proef dat, zodra mijn lezer begint te lezen, mijn paard niet meer vooruit te branden is.

Je kwam me al bekend voor. Jij bent niet consequent, het paard blijkbaar niet 100% aan jouw hulpen. Jammer, maar je ziet denk ik zelf wel waar het probleem zit? :)
Niet erg overigens, iedereen van ons moet veel leren. Heel bokt moet nog héél veel leren. Komt goed, maar je moet wel willen leren :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:41

Dat is het idee xSlvna. En wat nu met een paard wat gewoon NIET gaat. Niet door gewenning want ik heb haar van licht zadelmak, maar door weet ik veel wat voor reden en dan steevast, dus ook in vrijheid, ook aan de longe...?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:46

Mesten doet mijn paard al lopend, maar hij heeft het één keer geflikt om tijdens een proef stil te staan om te plassen. Was echt niet vooruit te branden, en toen hij in plashouding ging staan heb ik het ook niet meer geprobeerd. Ik ken mijn paard, als hij niet nodig moest zou hij dit niet doen midden in een proef.
En de jury? Die kon er in ieder geval heel hard om lachen, ik heb geen punten afgekregen, sterker nog, heb toen nog een winstpunt gereden :D
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 09-01-16 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:47

Weet je dan wel zeker dat je het goed doet, Urielle? Wil niet zeggen dat ik het kan oplossen, zeker niet. Niemand heeft alle kennis, maar weet je of jij wel de juiste kennis hebt? Niet voor jou, maar dat is de vraag die ik me stel als het rijden niet lukt. Wéét ik wel hoe ik het doen moet?

Als een paard écht niet lopend wilt mesten, is het dan geen idee dat je het paard zelf halt laat houden als je voelt dat ie wilt gaan mesten? Dan lijkt het op zijn minst alsof jij hem stil stuurt, in plaats van dat hij stil valt (en dus ongehoorzaam is).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:55

Ik ben altijd van mening geweest dat ze moesten lopen dus als het mogelijk is, krijg ik haar natuurlijk graag aan het lopen ipv dat ik haar stilzet. Ik ben met haar alleen van mening veranderd omdat ik écht denk dat ze het niet kan, anders is ze de meest volhardende masochistische k.u.t.bok die ik ooit gereden heb terwijl ze verder wel te overtuigen is en goed werkt :D

Aangezien ik vroeger paarden gecorrigeerd heb ben ik niet flauw, best vindingrijk en vrij zeker dat ik alles uit de kast heb gehaald, Boktproof en niet voor de jeugdige lezer geschikt, maar als iemand nog een idee heeft wat niet standaard is: Graag. ( via PB wellicht)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:58

Ik heb bij een jury geschreven die niets deed met een paard dat stil ging staan om te mesten. Hij zegt heel simpel: tsja, met al die dure rijbanen en het verplicht opruimen van mest, zijn er veel ruiters die hun paard leren om stil te gaan staan.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:04

Ach Urielle, denk dat het meest werkende (nadat alle andere opties uitgeprobeerd zijn) een paar flinke slagen op de kont zijn. Maar ik ga er van uit dat je dat al geprobeerd hebt en dan houd t voor mij vrijwel op. Geen enkel paard heeft zin in een mep op z'n kont en als ie het dan prima vind omdat ie graag stilstaand wil poepen dan ga ik er vanuit dat ie ook daadwerkelijk niet kán poepen en lopen (of hij denkt zelf dat het niet mogelijk is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:04

Dit valt onder artikel 131 in het reglement van verzet :) als het mesten langer dan 20 sec duurt wordt je dus uitgesloten:

Artikel 131 – Verzet
1. Er is sprake van verzet wanneer het paard:
a. op aanvraag van zijn ruiter weigert voorwaarts te gaan en/of
b. ongevraagd achteruit loopt en/of
c. vanwege welke reden dan ook op eigen initiatief stilstaat, al dan niet
regelmatig of volledig omdraait, bokt of steigert, door de teugel springt,
wegstormt of zich anderszins overduidelijk aan de wil van zijn ruiter
onttrekt.
2. Er is ook sprake van verzet wanneer de deelnemer het paard, zonder dat
dit op het desbetreffende ogenblik in de proef voorgeschreven wordt,
vanwege welke reden dan ook stil laat staan, met uitzondering van dat
geval waarin de (voorzitter van de) jury door middel van een (bel)signaal
heeft aangegeven dat de proef moet worden onderbroken wegens
onvoorziene omstandigheden.
3. Verzet wordt zowel bestraft in de waardering van de jury voor elk
onderdeel van de proef, tijdens de uitvoering waarvan het verzet zich, in
welke vorm dan ook, manifesteert, als ook bij de algemene beoordeling
van de gehoorzaamheid van het paard.
4. Op ieder verzet van het paard, als gevolg waarvan de proef gedurende 20
seconden niet vervolgd kan worden, volgt uitsluiting van de combinatie
door de (voorzitter van de) jury.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:24

xSlvna schreef:
Maar als ie MOET lopen moet ie gewoon lopen. Als ik met mijn benen druk moet ie gewoon vooruit en als ik aan de teugels trek moet ie langzamer. Of ie nu schijt, hoest, een spook ziet of een muur voor zijn neus heeft staan. Ik (en jij dus ook) ben de leider, de stuurder... niet het paard. Dat word in een proef ook op de proef gesteld... hoe goed luistert ie naar wat jij wilt? :) ;)

Al leer je een paard télkens aan te galoperen bij de C... als JIJ wilt dat ie NU ineens niet aangaloppeert hoort ie het gewoon niet te doen. Gewenning is geen reden om niet te gehoorzamen :)

Dit vind ik dan weer oneerlijk naar het paard toe. Gewenning is namelijk exact de methode die wij gebruiken om paarden dingen aan te leren. Wijken voor druk bv. is niet meer of niet minder dan telkens druk geven en pas loslaten wanneer het paard het -in onze ogen- correcte antwoord geeft. Dit herhalen wij om er zeker van te zijn dat het paard goed doorheeft wat wij hem vragen en telkens het juiste antwoord geeft. Het ene moment gewenning belonen en het andere moment gewenning afstraffen enkel en alleen omdat het ons zo toevallig beter uitkomt vind ik dus zeer oneerlijk naar het paard toe.
Je paard dus altijd laten stilstaan om te mesten en dan op wedstrijd vooruit schoppen omdat het wedstrijd is, zou ik zeer onrechtvaardig vinden.

Daarnaast vind ik 'leider' zijn niet gelijk staan aan de quasi volledige onderwerping van een paard. Een paard mag van mij een ongemak kenbaar maken. Een paard mag van mij verzet tonen tijdens het aandraven wanneer er een zadel op zijn rug ligt dat knelt rond de schoft, ook al geef ik op dat moment het commando 'draf'.
Als mijn paard ineens in een verslikkende hoestbui belandt, mag die van mij stil gaan staan om de hoest eruit te krijgen en weer even bij zijn positieven te komen, ook al heb ik het commando tot halthouden niet gegeven. Net zoals een paard heus wel even mag opkijken wanneer die van iets verschrikt en daardoor een drietal pasjes versnelt zonder dat ik daar toelating voor gegeven heb.
Bovenstaande gedragingen staan voor mij niet per sé gelijk aan een ongehoorzaam paard.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 16:34

Mijn enige vraag is: hoe gaan jury's hiermee om?
En gelukkig heeft een aantal Bokkers hierop gewoon antwoord gegeven (waarvoor dank), in plaats van meteen te concluderen dat mijn paard niet aan het been is, ik lui ben of wat dan ook...

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:40

kleinvosje schreef:
Ik ben jury.

Een paard mag in een proef niet zomaar zelf besluiten stil te gaan staan, om wat voor reden dan ook. Dat hoort aangerekend te worden als fout in het programma en daar krijg je -2 voor. Doet 'ie het daarna nog een keer is het -4 en een derde keer lig je eruit. Een paard stilzetten om te laten mesten is idem. Ik leer mijn paarden en leerlingen dat een paard hetzelfde tempo aan moet houden, ook tijdens het mesten. , en als dat betekent dat je dan driekwart manege door moet om alle keutels op te ruimen, jammer dan.

Je zegt uit zichzelf stil staat. Dus als jij je paard laat stilstaan om te mesten mag het wel?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:41

Haha moet ie snel poepen dus!! Nee zonder gein, mijn hengst wil ook niet lopen en mesten tegelijk, nooit gedaan en zal hij ook niet doen. En eerlijk? Van mij hoeft het ook niet. Hij is alles behalve lui en hij doet altijd zijn best, dus even stilstaan voor een poeppauze doet hij maar. Overigens heb ik vanaf het begin tegen mezelf gezegd: als hij moet mesten in de proef, heb ik maar pech :D zou er zelfs om kunnen lachen. Van die -2 zal het niet afhangen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 16:46

essie_blue schreef:
Haha moet ie snel poepen dus!! Nee zonder gein, mijn hengst wil ook niet lopen en mesten tegelijk, nooit gedaan en zal hij ook niet doen. En eerlijk? Van mij hoeft het ook niet. Hij is alles behalve lui en hij doet altijd zijn best, dus even stilstaan voor een poeppauze doet hij maar. Overigens heb ik vanaf het begin tegen mezelf gezegd: als hij moet mesten in de proef, heb ik maar pech :D zou er zelfs om kunnen lachen. Van die -2 zal het niet afhangen.

:D :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:51

Wat mij betreft gaat de gezondheid van het paard altijd voor. Dus als hij moet stilstaan om goed te kunnen mesten dan mag dat. Tenslotte rijden we voor ons plezier en hopenlijk ook voor het plezier van de paarden. /3 :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:53

Citaat:
Het ene moment gewenning belonen en het andere moment gewenning afstraffen enkel en alleen omdat het ons zo toevallig beter uitkomt vind ik dus zeer oneerlijk naar het paard toe.
Je paard dus altijd laten stilstaan om te mesten en dan op wedstrijd vooruit schoppen omdat het wedstrijd is, zou ik zeer onrechtvaardig vinden.

Een paard hoort halt te houden mij teugeldruk, hoort te lopen op kuitdruk. Dat is wat je je paard aanwent.

Telkens in galop de berg op is prima, mag mijn paard ook uit zichzelf doen als we bij de berg aankomen. Maar als ik een ophouding met de teugels geef hoort het duidelijk te zijn dat vandaag alleen gestapt word. Is geen afstraffen... dat betekend dat je de oefening dit keer anders doet.
Als je je paard aanleert dat je bij de C gaat afwenden, rechtricht en vervolgens gaat wijken dan hoeft ie nog niet verder te wijken als jij even met het buitenbeen aangeeft "Nee nu lopen we eens rechtdoor".

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:57

sauffi schreef:
Noway dat mijn paard stil gaat staan als die moet mesten. Ik heb altijd geleerd van mijn instructrice dat die gwn door moet lopen.

De mijne vertikt het om door te lopen wanneer ze moet mesten. Je kunt haar best dwingen om door te lopen, hoor; maar dan houdt ze haar mest liever weer op en soms heeft ze daar dan duidelijk last van. Dus dan maar stil staan.
Gelukkig geen wedstrijd ambities. :+

Maar ik snap best dat je er punten aftrek voor krijgt wanneer het tijdens een (bewegend) onderdeel van de proef gebeurt en het paard opeens stil staat. Het is toch storend en het onderdeel waar je mee bezig was komt niet mooi uit de verf.
Mesten tijdens groeten en halthouden (als onderdeel van de proef) wordt niet bestraft, toch?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:59

Dat lijkt me wel heel cru... niet mogen mesten tijdens het halthouden. :+

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:01

Mijn paard loopt eigenlijk wel gewoon door en thuis zou ik haar stil zetten maar in de proef laat ik haar wel door lopen. Ik snap je wel ts!
Vriendin van mij haar paard gaat echt stil staan. Die heeft gewoon een beetje moeite met poepen. Kan je schoppen wat je wil maar hij gaat echt niet vooruit. Persoonlijk zou ik dan gewoon ff wachten want beest verrot slaan lijkt me ook geen oplossing. Impuls verlies heb je toch al, wel heel lelijk als jij het midden in een oefening doet haha. Maar op de loze stukken tja...

Ik snap wel dat jury het afstraft als het in een oefening is, die is immers ook niet goed uitgevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:13

Als ik zo eens naar die regels van Yvank kijk, maakt het dus geen enkel verschil of het paard mest, urineert of zomaar stilstaat. Ze zetten alles onder het kolom "verzet".
Ik vind dat serieus aparte regelgeving, als dan in de praktijk urineren niet word afgestraft, omdat ze dit alleen maar in stilstand kunnen. Volgens mij kunnen de ruinen en hengsten als het echt moet het ook wel lopend, maar daar zit toch niemand op te wachten zeker? Ik heb nu beeld namelijk: Een pracht van een golden shower over de jury heen...
Geef het dan duidelijk aan in de regels en straf beide gewoon niet af.

En niet om het een of ander, want ik rijd geen wedstrijden, maar als die van mij moet poepen, stijgt ze zo ongeveer een halve meter aan de achterhand. Ze kan het lopend hoor als het moet, maar dat hoeft dus gewoon echt niet van mij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:29

Plassen mag. Ook jury tm M2 ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:35

Ik heb ook een keer een 5 gehad met als mededeling: Dat mag niet.
Dit was trouwens onderlinge dressuur

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:14

Plassen ophouden kan niet en is niet gezond en lopend kan technisch niet denk ik. Poepen kan onder het lopen

cnterpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:27

Dieselpaard schreef:
Ik heb bij een jury geschreven die niets deed met een paard dat stil ging staan om te mesten. Hij zegt heel simpel: tsja, met al die dure rijbanen en het verplicht opruimen van mest, zijn er veel ruiters die hun paard leren om stil te gaan staan.

Tja, dit dus. Ik ben geen jury, dus kan je vraag niet vanuit dat oogpunt beantwoorden. Maar ik sta nu op een manege waar de rijbakken binnen sinds november vorig jaar een dure nieuwe bodem hebben gekregen. Zowel alle manegeklanten als pensionklanten wordt nu gevraagd cq aangeleerd dat de paarden moeten stilstaan tijdens het mesten. Dit om de mest makkelijker en sneller op te kunnen ruimen, zodat er niet doorheen wordt gereden en de bodem snel in kwaliteit achteruit gaat. Veel paarden zijn vrij snel aan dit gebruik gewend gemaakt en gaan nu ook zelf stilstaan om te mesten. Dit wordt in de lessen, ook met pensionklanten, alleen maar toegejuicht.

Mijn paard kan prima mesten en lopen tegelijk hoor, begrijp me niet verkeerd, maar het is bij ons dus niet meer gewenst op stal. Bovendien heb ik gemerkt dat mesten in de galop gepaard kan gaan met wat bokken, dus ik kan me zeker voorstellen dat het voor mijn paard ongemakkelijk is om al werkend te mesten. Dat geeft hij in galop toch duidelijk aan?!

Van mij mogen ze de regelementen met alle veranderingen van beleid en bodems op wedstrijdlocaties best aanpassen. Al begrijp ik ook prima dat een jury op dit moment weinig anders kan doen dan het regelement aanhouden en punten aftrekken. Op dit moment neem ik dat als ruiter dan wel voor lief. Ik ga net als enkele voor mij hebben genoemd, mijn paard niet op wedstrijd afstraffen voor iets waar ik hem normaal voor zou belonen. Heeft mijns inziens niks met luiheid of gehoorzaamheid te maken...eerder met consequent handelen.