Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
xSlvna schreef:Als je het paard zelf aanleert halt te houden om te mesten, dan zijn beide niet lui en is het paard gehoorzaam. Wat een onzin om er gelijk van uit te gaan dat het paard uit zichzelf stopt, misschien luistert ie juist naar de ruiter.
Maar oké, in het geval van TS is hij zo te zien inderdaad lui en ongehoorzaam. Dat klopt niet en is nooit goed.
Citaat:Het gebeurt me bij ongeveer iedere proef dat, zodra mijn lezer begint te lezen, mijn paard niet meer vooruit te branden is.

als het mesten langer dan 20 sec duurt wordt je dus uitgesloten:xSlvna schreef:Maar als ie MOET lopen moet ie gewoon lopen. Als ik met mijn benen druk moet ie gewoon vooruit en als ik aan de teugels trek moet ie langzamer. Of ie nu schijt, hoest, een spook ziet of een muur voor zijn neus heeft staan. Ik (en jij dus ook) ben de leider, de stuurder... niet het paard. Dat word in een proef ook op de proef gesteld... hoe goed luistert ie naar wat jij wilt?![]()
![]()
Al leer je een paard télkens aan te galoperen bij de C... als JIJ wilt dat ie NU ineens niet aangaloppeert hoort ie het gewoon niet te doen. Gewenning is geen reden om niet te gehoorzamen
kleinvosje schreef:Ik ben jury.
Een paard mag in een proef niet zomaar zelf besluiten stil te gaan staan, om wat voor reden dan ook. Dat hoort aangerekend te worden als fout in het programma en daar krijg je -2 voor. Doet 'ie het daarna nog een keer is het -4 en een derde keer lig je eruit. Een paard stilzetten om te laten mesten is idem. Ik leer mijn paarden en leerlingen dat een paard hetzelfde tempo aan moet houden, ook tijdens het mesten. , en als dat betekent dat je dan driekwart manege door moet om alle keutels op te ruimen, jammer dan.
zou er zelfs om kunnen lachen. Van die -2 zal het niet afhangen. essie_blue schreef:Haha moet ie snel poepen dus!! Nee zonder gein, mijn hengst wil ook niet lopen en mesten tegelijk, nooit gedaan en zal hij ook niet doen. En eerlijk? Van mij hoeft het ook niet. Hij is alles behalve lui en hij doet altijd zijn best, dus even stilstaan voor een poeppauze doet hij maar. Overigens heb ik vanaf het begin tegen mezelf gezegd: als hij moet mesten in de proef, heb ik maar pechzou er zelfs om kunnen lachen. Van die -2 zal het niet afhangen.
Citaat:Het ene moment gewenning belonen en het andere moment gewenning afstraffen enkel en alleen omdat het ons zo toevallig beter uitkomt vind ik dus zeer oneerlijk naar het paard toe.
Je paard dus altijd laten stilstaan om te mesten en dan op wedstrijd vooruit schoppen omdat het wedstrijd is, zou ik zeer onrechtvaardig vinden.
sauffi schreef:Noway dat mijn paard stil gaat staan als die moet mesten. Ik heb altijd geleerd van mijn instructrice dat die gwn door moet lopen.
Dieselpaard schreef:Ik heb bij een jury geschreven die niets deed met een paard dat stil ging staan om te mesten. Hij zegt heel simpel: tsja, met al die dure rijbanen en het verplicht opruimen van mest, zijn er veel ruiters die hun paard leren om stil te gaan staan.