gedrag juryleden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:20

Ik heb met leuke bewegende kwpn-ers gestart. Ik heb met simpele basis kwpn paarden gestart. Ik heb met koudbloeden gestart. En gewoon winspunten gereden.

Zou een jury dit eenmalig opschrijven zou ik mijn schouders ophalen.
Zou dit vaker erbij staan zou ik heel snel gaan bedenken wat er zo enorm mis gaat.
Want een jury zal dit niet snel opschrijven.

Anoniem

Re: gedrag juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:25

Ik vraag me af hoe de combinatie er uit ziet, want zelfs mijn niet B-waardige [ras] heeft weleens een wedstrijdje gelopen (en de hekjes omver gelopen) en onze Norikerkruising met zeker geen voordelige bouw ook en nog nooit zo'n opmerking tegen gekomen.
Als het meerdere keren voorkomt, zou ik toch eens kritisch naar mezelf gaan kijken, want kan me niet voorstellen dat dit leuk is voor je.

Ik vind wel dat ze hun reactie zouden moeten toelichten.
Of het aan het paard of aan de ruiter ligt bijvoorbeeld.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:26

TS, heb je de winnaars in jouw ring wel eens zien rijden? Wat waren hun punten en hoe reden zij?
Heb je wel eens geschreven bij een jury? Maakt alles een stuk begrijpelijker...

En dan wil ik je nog wat meegeven: Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg.

Het is de paardensport, wees kritisch op jezelf! Alleen dan kom je verder!

En je hebt echt geen duur paard nodig om punten te scoren.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:28

Wat vind je vervelend aan deze opmerking? Vind je zelf wel dat je proeven geweldig gaan?

Ik zou me kunnen voorstellen dat ik iets van die strekking onder een protocol zet, net als dat ik wel eens onder zet 'klaar voor hogere klasse'. Moet wel zeggen dat wanneer er staat 'niet klaar voor deze klasse' ik ook altijd aangeef waar aan gewerkt moet worden (aanleuning, balans, impuls enz.).

De jury zit daar om de 5 minuten die jij in de ring bent te beoordelen. Niet of je een godsvermogen aan les hebt uitgegeven of om te kijken wie de pappa en de mamma van je paard zijn. Daar heb ik ook helemaal geen tijd voor. Ik moet 10 combinaties in een uur doen, da's al lastig zat. Als jij in die 5 een zodanige proef neertzet, dat daaruit niet blijkt dat je de gevraagde oefeningen aan kan, dan is het niet zo gek dat een jury dat ook op het protocol laat terugkomen. Ga anders een langs bij een jury die dat erop zet, en vraag eens door. Kan je alleen maar beter van worden.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:43

EVELIJN ik ben het niet met je eens, ook wij als juryleden hebben regels,en mogen zeker zo'n dingen niet opschrijven.
Echter wel op een andere manier verwoorden.
Ik ben zelf jurylid en kwam afgelopen zomer iets op het protocol van onze dochter tegen, ik ben naar het secretariaat gegaan en netjes gevraagd of ik de jury even kon spreken.
De jury (ook nog een oud bekende van mij)zei dat ze het wel netjes vond.
Waar het omging is dat er opgeschreven stond JE ZIT ZO KROM ALS EEN HOEPEL.
Vreemd want als er iemand recht en netjes kan zitten is het onze dochter.(Toen 13 jaar)
Het ging mij niet om het punt maar puur om de opmerking.
Doordat deze jury mij niet ter woord wou staan heb ik meteen de KNHS gebeld en actie ondernomen, het protocol opgestuurd en dit is toen behandeld.
Ik ben hier door de KNHS in het gelijk gesteld en de jury heeft een waarschuwing gekregen.

Effin ook mindere ruiters moeten kunnen rijden zonder afgekraakt te worden, het is basis sort en geeen internationale sport.
De juryleden die zo jureren vind ik waardeloos, en ik zou zeker het protocol en waarom jij dat vindt naar de KNHS mailen.
Daarbij komt nog eens dat de jury haar gegeven punten en opgeschreven tekst moet kunnen onderbouwen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:46

Ach, kom op, Klaas. Als het nu één jurylid was geweest, maar het zijn er meerderen. Blijkbaar is er toch wat grondig mis met het niveau van TS. Ik zet het ook wel eens op het protocol, bv. niet genoeg oprichting en geslotenheid voor deze klasse. Dan is het maar duidelijk wat er aan schort. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:55

Ik zie ook geen enkele reden waarom ik niet zou mogen aangeven dat een combinatie niet klaar is voor een klasse. Dat is toch juist exact waar een jury voor zit, kijken in hoeverre ruiter en paard voldoen aan de maatstaven die voor een bepaalde klasse zijn gesteld.

Ik ben er wel voor om het vriendelijke, doch duidelijk, te verwoorden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:57

Anoeska schreef:
Ik ben er wel voor om het vriendelijke, doch duidelijk, te verwoorden.

En een ruiter die voor 59% rijdt, krijgt ook echt geen lelijke opmerkingen op de coupon.

Daarbij vind ik de opmerkingen die TS heeft gehad niet eens zo vreselijk onaardig. Een jury kan dingen ook niet mooier maken dan ze zijn...

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:05

amoj schreef:
Hierom ben ik gestopt met wedstrijden. Je eindigt alleen hoog als je een dure sportknol met dure spullen onder je kont hebt.

:')
Of mijn spullen duur zijn weet ik niet, maar die knol in elk geval niet.
Super hoge punten rijden we ook niet, maar er schot vaak ook het een en ander aan in de ring.
Maar, we rijden wel punten.

TS, als het vaker onder je lijst staat zou ik toch echt eens goed gaan nadenken, en misschien ook eens aan andere instructie denken.
Gewoon voor 1 keer, of gelijk voor altijd dat is aan jezelf.

Ik les ook bij verschillende mensen met verschillende niveau's, houd je wakker :j

En ja, er zijn zeker juryleden die kijken naar de ouders van een paard, maar die ik ken die dat doen die zeggen vaak al de afstamming van z'n paard op om daarna te kijken of ze gelijk hadden.
En moet eerlijk zeggen, een KWPN'er met een leuke afstamming zwaait vaak toch iets gecontroleerder met zijn benen dan die kruising van mij.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:32

Klaas15 schreef:
EVELIJN ik ben het niet met je eens, ook wij als juryleden hebben regels,en mogen zeker zo'n dingen niet opschrijven.
Ik ben zelf jurylid en kwam afgelopen zomer iets op het protocol van onze dochter tegen, ik ben naar het secretariaat gegaan en netjes gevraagd of ik de jury even kon spreken.
Vreemd want als er iemand recht en netjes kan zitten is het onze dochter.(Toen 13 jaar)
Doordat deze jury mij niet ter woord wou staan heb ik meteen de KNHS gebeld en actie ondernomen, het protocol opgestuurd en dit is toen behandeld.
Ik ben hier door de KNHS in het gelijk gesteld en de jury heeft een waarschuwing gekregen.

Effin ook mindere ruiters moeten kunnen rijden zonder afgekraakt te worden, het is basis sort en geeen internationale sport.
De juryleden die zo jureren vind ik waardeloos, en ik zou zeker het protocol en waarom jij dat vindt naar de KNHS mailen.
Daarbij komt nog eens dat de jury haar gegeven punten en opgeschreven tekst moet kunnen onderbouwen.

Collega, fijn dat je gelijk gekregen hebt van de KNHS, joepie! Geeft een goed gevoel denk ik. Maar zoals je zelf aangeeft, het is basissport, moest je om zoiets nou serieus de KNHS lastig vallen? Leg je dochter uit dat juryleden ook maar mensen zijn en niet volmaakt(net als jij pappa) en klaar er mee. Ik heb het niet zo op collega's die anderen ''aangeven'' bij de bond.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:35

Ik ben ook wel eens "boos" geweest over een protocol...
Stonden ook wel eens dingen op die ik niet leuk vind... of dan heb ik 1 proef echt voor mijn gevoel verknald en krijg ik een winstpunt op, terwijl bij een proef die voor mijn gevoel zeker een winstpunt waard was hele slechte punten...
Uiteindelijk ligt het gewoon bij mijzelf... ik ben zelf ook maar beginnend B nivo en ben nu thuis flink aan trainen op mijn mindere punten.
Volgend jaar wil ik weer meer wedstrijden gaan proberen en dan zien wel wel verder...
Tja, denk ook gewoon eens anders naar jezelf kijken of deel eens een filmpje en je punten op het protocol, kun je meer mee dan een eigen mening :)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:46

CharleyT schreef:
Klaas15 schreef:

Collega, fijn dat je gelijk gekregen hebt van de KNHS, joepie! Geeft een goed gevoel denk ik. Maar zoals je zelf aangeeft, het is basissport, moest je om zoiets nou serieus de KNHS lastig vallen? Leg je dochter uit dat juryleden ook maar mensen zijn en niet volmaakt(net als jij pappa) en klaar er mee. Ik heb het niet zo op collega's die anderen ''aangeven'' bij de bond.

Nee want zulke opmerkingen op een protocol van een 13 jarig meisje is natuurlijk heel erg netjes :+
Als ze het anders verwoord hadden, prima. Maar dit hoef je niet te accepteren. En een jury de hand boven het hoofd houden omdat je zelf toevallig jureert vind ik alles behalve netjes.
Daarnaast is ze in haar gelijk gesteld, dat gebeurt ook niet vanzelf.

Als je je gedraagt hoeft niemand iets te melden over jouw functioneren. Kun je dat niet, tja dan kun je een klacht verwachten. Maar elkaar de hand boven het hoofd houden, nee dat lijkt me geen goede zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:53

Je zit zo krom als een hoepel , vind ik ook niet kunnen. Je kan wel zeggen dat de amazone rechter op moet zitten..

Maar back on topic.

Wat zijn je punten TS? Waar gaat het mis. Ik rijd met een koudbloed geregeld in de 200 punten dus ben het niet met je eens. Er zit zo af en toe wel eens eens een slechte / bevooroordeelde jury tussen, maar dat zijn uitzonderingen niet de regel.

Wat vindt je instructeur / instructrice ?, vind je zelf dat je in deze klasse thuishoort ( op de wedstrijd, dat het thuis goed genoeg gaat is iets anders uiteraard )

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:54

Ts. Ik zou mezelf toch eens achter de oren krabben als ik dat meerdere keren op mijn protocol zou hebben staan.
Kan je je proef niet een keer laten filmen, kijk je m terug met je protocol erbij. Jurys zeggen jet niet zomaar.

Onzin dat je een dure knol en dure spullen moet hebben om je punten te krijgen, weer een gevalletje het is me niet gelukt dus kap er maar mee.
Elk gezond paard kan op niveau lopen, De ene doet er langer over dan de ander, of heeft geen spectaculaire gangen maar als je correct alles rijdt, krijg je je punten echt wel.
Ik heb ook maar een pony, lekker op de voorhand gebouwd dus iets waar heel veel training en tijd in zit. Maar ik rijd ook mijn prijzen en punten in de b, l1, l2, m1 en nu m2 gestart met geen slechte punten.
Ts, ga na waar t mis gaat.

_rosequartz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:54

Naja ik heb toch wel eens geschreven voor een jurylid waarvan ik dacht oef. Als het paard al binnenkwam stond het haar aan of niet. Merrie's waren sowieso niets, smalle paardjes hoefden ook al niet te starten, paarden met een schofthoogte onder de 1,65 ook niet, en zo kan ik wel even doorgaan. Dat zette ze dan niet op het papier, maar de punten waren toch lager dan bij een "leuk" paard.

Wat er onder TS zijn formulier werd gezet vind ik persoonlijk niet netjes. Dat mag zeker anders geformuleerd worden, maar ieder zo zijn mening daarover.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:24

Maar vergeet niet dat een leuk paard "gemiddeld genomen" leuk is geworden door de manier van voorstellen door de ruiter.

Ik heb jaaaaren terug met een tuiger gereden, tot en met M2 en toen zelf gestopt. Dat vond ook niet iedereen even leuk, maar als ik gewoon netjes eroverheen reed, dan kreeg ik echt die punten wel.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:26

En toch, of ts het nou wel of niet goed doet. Zo'n tekst hoort niet thuis op een protocol. Het is geen objectieve waarneming van wat je hebt gezien. Het is een menig.
Bovendien, ts heeft d'r punten gereden. Dus ergens doet ze iets goeds en of ze er nu in 1x heeft gedaan of er 10 jaar over heeft gedaan. De jury heeft geen recht om die opmerking te stellen. Bovendien, zelfs al zou ts het 100% eens zijn met die opmerking. Knhs bied niet de mogelijkheid om lager te gaan starten, zelfs al zou ze dat willen.
De enige manier om dat voor elkaar te krijgen is om verlies te rijden. Daar heb ik ts dan weer niet over gehoord.

Daarnaast, persoonlijke mening. Als jury heb je een functie. Die functie vereist normale normen en waarde. Zo'n uitspraak past bij de meeste mensen niet in hun normen en waarde. Laat het dan ook achterwege.
In die zin vind ik ook dat de knhs daarop strenger mag optreden. Wedstrijden zijn duur, dus het is ook zaak om daar een aangenaam en motiverend gevoel bij te krijgen. Niet een afgebrand en wedstrijd beu gevoel. Dat betekend dus opbouwende opmerkingen. Een opmerking als "het is leuk dat je het probeert
maar je hoort niet in deze klasse thuis" of "Je zit zo krom als een hoepel" zijn niet opbouwend.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:32

CharleyT je schrijft fijn zo collega's af te schrijven en te melden bij de KNHS, Als je de regels weet HOOR je de ruiter te woord te staan daarom moet je ook een half uur na de uitslag aanwezig blijven !!!!!!!!!!!!!
En ja het melden bij de KNHS is alleen maar goed, de landelijke dressuursport is pure vriendjes politiek geworden. En jij snapt net zo goed als ik dat dat waar is.
PUNT !

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:44

Klaas15 schreef:
CharleyT je schrijft fijn zo collega's af te schrijven en te melden bij de KNHS, Als je de regels weet HOOR je de ruiter te woord te staan daarom moet je ook een half uur na de uitslag aanwezig blijven !!!!!!!!!!!!!
En ja het melden bij de KNHS is alleen maar goed, de landelijke dressuursport is pure vriendjes politiek geworden. En jij snapt net zo goed als ik dat dat waar is.
PUNT !

Nee, niks PUNT! Je generaliseert enorm, en feiten ho maar. Jammer. Er zal ongetwijfeld wel e.e.a mis gaan, gezien het grote aantal starts en juryleden die elke week in de weer zijn met de dressuursport.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:56

Moet zeggen had onlangs voor het eerst in mijn leven een rare opmerking onder aan mijn protocol staan.
Proef was allicht niet briljant en winstwaardig, maar je kan ook iemand de grond intrappen, hoewel vermoedelijk dit commentaar positief bedoeld was?

Voor de goede orde ben Z1 + 16 met mijn fjord tussen de paarden, dus kom echt niet uit een ei.
En nee, paard dat ik nu rij maak ik het mezelf niet makkelijk mee, is kruidje roer me niet, elke ruiterfout krijg je keihard terug in je proef. En ja, daar heb ik nog grote problemen mee, die ik in de training veel minder heb, maar met trainen thuis kom ik daar niet uit, zal ik toch moeten starten.

Maar als een jury onderaan je protocol zet dat de beperkingen erg liggen in de kwaliteit van de gangen... en nog wat meer.
dan schiet me dat als basissport ruiter toch wel zwaar in het verkeerde keelgat.
Zet er mij part neer dat het getoonde die dag niet voldeed aan wat er gevraagd wordt met de mededeling dat het allicht in de training wel lukt?
Zeker aangezien ik weet dat je met simpel paard (mijn fjord) ook prima leuk mee kan rijden in de dressuur.
Jury was al weg, ik was onder de man en paard naar huis gebracht.
Ik blijf nooit thuis voor een jury, maar als ik deze naam nog een keer ergens tegen kom bespaar ik me de moeite van het poetsen, vlechten en diesel verstoken.

Heb protocol bij thuiskomst ritueel verbrand en ga uiteraard gewoon door met starten.
OH, nee toch niet, startkaart is opgezegd wegens prijsverhogingen KNHS.
Maar goed is dus onafhankelijk van die opmerking.

Maar dit was dus de 1e x dat ik op mijn protocol een opmerking vond waarvan ik dacht, HUH?
En heb er dus al heel wat wedstrijden op zitten, waarbij doorgaans commentaar prima passend is.
Gelukkig dus meer jury leden waar ik wat van snap dan waar ik niets van snap.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:24

Citaat:
Hierom ben ik gestopt met wedstrijden. Je eindigt alleen hoog als je een dure sportknol met dure spullen onder je kont hebt.

Wat een onzin.
Start als 40plusser ( eeh... 50 minner is langzamerhand correcter) met een Connemarapony van 1.48 tussen de paarden. Ben als amazone redelijk talentloos, maar wel gedreven, doe erg mijn best correct te rijden ( en dat valt nog niet mee)

En weet je:
We rijden gewoon onze punten, en op gezette tijden winnen we zelfs!

Dus wat mij betreft: als je keer op keer lage punten krijgt, dan toch eens in gesprek met een jurylid om te kijken waar het nu mis gaat, waar het dan precies aan schort. En dan keihard gaan trainen!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:42

Er zitten 2 kanten aan deze opmerking en wij zijn er hier niet bij geweest.
Maar ook al is je paard zo talentloos en ben jij ook geen doorsnee ruiter als je oefent en je best doet en kunt zien dat je verbeterd op punten van onv naar vold daar gaat het om.
Maar dan moet je wel eerlijke kritiek krijgen en ook weten hoe daar mee om te gaan.

En ik ben was ook zo een ongetalenteerde dressuurruiter, maar ik heb toch wel veel aan mijn commentaren gehad ( op video klopte dit ook echt)!
Maar dat haalde niet mijn plezier weg, ik reed slechts onderling maar vond het echt wel leuk om te doen al was ik altijd gemiddeld van punten en prijzen!.

Er was maar een jurylid die altijd de pik op me had, een boerenknol hoort niet in de ring....en toch bleven we komen.Zelfs met springen omdat we er gezamelijk heel veel lol in hadden.
Ik heb die persoon ook aangesproken op zijn niet al te positieve uitspraak, maar je kunt iemand niet veranderen al ben je het niet met hem eens.
Een jury heeft altijd persoonlijke voorkeur maar daar zijn ze jury voor, het blijven mensen!.
Laatst bijgewerkt door kwita op 23-12-15 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:47

Sababber schreef:
Tja, ik neem aan dat een jury dat soort dingen niet zomaar opschrijft? Wat is er tijdens de wedstrijd dan aan de hand geweest? Een jury heeft nou eenmaal een mening.. Maar als dit meerdere keren voorkomt bij verschillende jurys lijkt me toch dat er wel iets aan de hand moet zijn?

Wat een complete onzin, lastig naar jezelf kijken? Bij mij op stal staat een meisje met een heel 'simpele' Fjord en zeker geen rijkeluiskind. Toch rijdt zij prachtige punten, keer op keer.
Meisje rijdt gewoon leuk en netjes en heeft zeker geen topsportknol onder haar kont. Sorry hoor, maar als je regelmatig zulke protocollen krijgt en lage punten dan ben je inderdaad gewoon nog niet wedstrijdklaar.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:54

amoj schreef:

Wat een onzin! Rijden hier genoeg boeren paarden en ander "niet duur sportpaard'' types rond die gewoon hun punten krijgen waar ze ze verdienen. maar die zijn dan wel voorelkaar.

Als dat meerdere malen onder je protocol staat moet je het eerst bij je zelf gaan zoeken :)
Sommige jury leden zijn niet altijd even tactisch in het verwoorden maar het blijven ook gewoon mensen :D

Draver_Dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:07

Als ik naar de foto in de advertentie van TS kijk vind ik het er echt niet zo beroerd uitzien, en het paard is L2. Dus zo beroerd zal het "live" niet zijn. De foto is natuurlijk een momentopname, maar hij is toch ooit in de L2 beland.....