Dressuurproeven 2016

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:04

Ik krijg het idee dat mensen zo te snel over kunnen waardoor ruiter/paard nog niet helemaal klaar zijn voor het niveau wat ze dan rijden.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:09

Janine1990 schreef:
Helder Inge! Dus ook de B moet weer over AC? En L1 dus.

klopt, het is nu voor de jury vaak niet te zien of een combinatie begonnen is aan de proef of niet. Door het binnenkomen over de A-C lijn is het gelijk duidelijk.
Dat vind ik ook een vooruitgang.

Dan van de 12-15 meter voltes snap ik ook, het is erg moelijk om precies een 15 meter volte te rijden omdat je je nergens op kan richten. (10 meter is weer makkelijker bijvoorbeeld). Nu wordt je de ene keer afgestraft omdat hij te groot is en de andere keer weer te klein. Door de marge weet je dat je hem beter iets kleiner kan rijden dan te groot.

Dat ze de onderdelen zoveel mogelijk uitelkaar willen halen is ook een positief punt. Als er eigenlijk 3 verschillende oefeningen in een punt gezet moeten worden en eentje gaat niet zo goed, maar de andere 2 wel blijf je toch op een 6 of 5 hangen. Nu kan je daar bijvoorbeel 5-7-7 voor krijgen.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:10

Janine1990 schreef:
Free, moet je het de paarden dan aan doen? Ik begrijp je helemaal en ik kan me helemaal vinden in je gedachte over de verlaging van het niveau! Ik vind daarom ook dat ze het dierenwelzijn moeten doortrekken naar de beoordeling. Dus in de Z nog aan het stuiteren en verkrampt zitten? Prima, maar dat is bij elk onderdeel een halve punt er af wanneer duidelijk is dat de ruiter het paard belemmert in de beweging.

Hier ben ik het dan ook volledig mee eens. Ik vind zeker dat het paardenwelzijn voorop moet staan en daarom is het ook terecht dat er hard afgestraft wordt als men er als een zak aardappelen op zit. Wat ze nu echter doen is het probleem opschuiven in plaats van verhelpen. De "slechte" ruiters hobbelen nu makkelijk het L2 door omdat ze alles lichtrijden, en komen dan in een keer in het M1 aan waar dat niet meer mag. Dan moeten ze én toch nog doorzitten én moeilijkere oefeningen doen waardoor de proef sneller in de mist gaat. Dan kun je beter het doorzitten oefenen icm L2 oefeningen dan met M1 oefeningen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:11

Idd, ik weet dat mijn achterwaarts niet goed is, niet diagonaal. Maar kreeg laatst dus steeds 7ens. Waarschijnlijk voor het halthouden. Dus echt heel vervelend dat er 1 punt voor wordt toegekend.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:13

Free2 schreef:
Janine1990 schreef:
Free, moet je het de paarden dan aan doen? Ik begrijp je helemaal en ik kan me helemaal vinden in je gedachte over de verlaging van het niveau! Ik vind daarom ook dat ze het dierenwelzijn moeten doortrekken naar de beoordeling. Dus in de Z nog aan het stuiteren en verkrampt zitten? Prima, maar dat is bij elk onderdeel een halve punt er af wanneer duidelijk is dat de ruiter het paard belemmert in de beweging.

Hier ben ik het dan ook volledig mee eens. Ik vind zeker dat het paardenwelzijn voorop moet staan en daarom is het ook terecht dat er hard afgestraft wordt als men er als een zak aardappelen op zit. Wat ze nu echter doen is het probleem opschuiven in plaats van verhelpen. De "slechte" ruiters hobbelen nu makkelijk het L2 door omdat ze alles lichtrijden, en komen dan in een keer in het M1 aan waar dat niet meer mag. Dan moeten ze én toch nog doorzitten én moeilijkere oefeningen doen waardoor de proef sneller in de mist gaat. Dan kun je beter het doorzitten oefenen icm L2 oefeningen dan met M1 oefeningen.

Natuurlijk is dat beter. Maar hoeveel mensen blijven om zoiets ook daadwerkelijk thuis? Ik denk te weinig. Te veel arrogantie. Of te weinig zelfreflectie.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:16

... denk dat als die mensen eindelijk bij de M1 zijn beland ze of beter hebben leren rijden of het hele wedstrijdrijden al hebben opgegeven.... het is namelijk zeker niet dat ze nu opeens helemaal geen problemen hebben omdat ze de keuze hebben om licht te rijden... het niet netjes kunnen doorzitten is een uiting van iets veel groter.. (en ja dat zou mooi zijn als iedereen dat voor de B al helemaal onder de knie heeft... maar B is beginner) Het rijden van een proef is ook leerzaam zeker als je anders steeds maar in hetzelfde cirkeltje van vrienden en instructeur bezig bent.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:41

Evelijn schreef:
... denk dat als die mensen eindelijk bij de M1 zijn beland ze of beter hebben leren rijden of het hele wedstrijdrijden al hebben opgegeven.... het is namelijk zeker niet dat ze nu opeens helemaal geen problemen hebben omdat ze de keuze hebben om licht te rijden... het niet netjes kunnen doorzitten is een uiting van iets veel groter.. (en ja dat zou mooi zijn als iedereen dat voor de B al helemaal onder de knie heeft... maar B is beginner) Het rijden van een proef is ook leerzaam zeker als je anders steeds maar in hetzelfde cirkeltje van vrienden en instructeur bezig bent.

Mwaaah... ik denk dat dat tegenvalt en het vooral valt en staat met het vermogen tot zelfreflectie en relativeren. Genoeg ruiters die wisselende punten krijgen en zelf vinden dat ze het prima doen.
Natuurlijk overkomt het iedereen wel eens dat de punten lager zijn dan verwacht en dat ze het niet eens zijn met de jury. Had ik zelf vorige week nog. Maar toen vond ik ook dat mijn betere wel lage punten had gekregen voor wat ze had getoond. Dat is relativeren.
Er zijn ook mensen die bij voorbaat niet bij 'die ene' jury willen rijden, of zelfs gefrustreerd foto's van juryauto's plaatsen omdat ze weer bij 'die ene' jury moeten rijden (ja echt waar.....)

Natuurlijk is het belangrijk wie er om je heen staan. Maar met het bestaan van Bokt en Social Media is dat ook geen excuus meer. Jij bent de ruiter, jij bent verantwoordelijk voor het welzijn voor je paard en JIJ bent verantwoordelijk voor het betrekken van de juiste mensen bij jou en je paard.
Zo simpel is het gewoon.

Relatief gezien is iemand die B start een beginner, maar op manege niveau is dat zeer gevorderd in de meeste gevallen.

Ik mag zelf ook M starten met mijn paard, een jaar geleden waren we nog niet eens een combinatie en had hij alleen maar wat rondgehobbeld. We hebben alle klassen doorlopen.
Maar er is nog genoeg op aan te merken. Hij mag wat meer bij elkaar komen en moet opwaartser gaan lopen voor het neerwaartse model dat hij heeft. Ik weet dat ik daar op gepakt kan worden. Ik kan hem daarom ook nog een poosje thuis houden... Maar ik geloof niet dat ik dat lang ga doen.

En zo zullen er veel meer mensen denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:17

Volgens mij klopt niet alles.

Als ik het goed begrepen heb mag je de onderdelen waar normaal doorzitten wordt gevraagd straks ook licht blijven rijden en niet andersom.
Een gehele proef doorzitten gaat niet toegestaan zijn.

Een volte 15 meter erg moeilijk? Kwestie van oefenen want stelt werkelijk niets voor. Als ik aan het jureren ben wordt daar eigenlijk altijd voldoende op gescoord.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-12-15 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:18

adnil35 schreef:
Wat ik begrepen heb is het hals strekken niet meer tot kniehoogte, maar tot boeghoogte.

Ik mag hopen tot knie, weinig met halsstrekken te maken tot boeg...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:48

vonneke schreef:
adnil35 schreef:
Wat ik begrepen heb is het hals strekken niet meer tot kniehoogte, maar tot boeghoogte.

Ik mag hopen tot knie, weinig met halsstrekken te maken tot boeg...

Vanaf M kan ik dat wel begrijpen.
B t/m L2 moet toch echt tot de knie, anders wordt er door een hoop paarden makkelijk gescoord terwijl het niet verdiend is.

Maar goed, het haalt de moeilijkheidsgraad er wel meteen weer uit, dus weer een gemakje voor de ruiters.

Anoniem

Re: Dressuurproeven 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:51

Aanfluiting als het tot boeg gaat zijn. Dan mag je het niet eens halsstrekken noemen.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:28

vonneke schreef:

Als ik het goed begrepen heb mag je de onderdelen waar normaal doorzitten wordt gevraagd straks ook licht blijven rijden en niet andersom.

Oh dat zou de situatie veranderen. Maar aangezien er 'B t/m L2 mag men zelf per onderdeel kiezen of je wil lichtrijden of doorzitten' stond, en je in het L2 de gehele proef sowieso al moet doorzitten nu, dacht ik dat dat zou betekenen dat je nu ook voor lichtrijden mag kiezen in het L2.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:42

Free2 schreef:
vonneke schreef:

Oh dat zou de situatie veranderen. Maar aangezien er 'B t/m L2 mag men zelf per onderdeel kiezen of je wil lichtrijden of doorzitten' stond, en je in het L2 de gehele proef sowieso al moet doorzitten nu, dacht ik dat dat zou betekenen dat je nu ook voor lichtrijden mag kiezen in het L2.

Hetzelfde dus als wat Vonneke zegt, toch?
Alleen mag je niet doorzitten ipv lichtrijden, althans dat staat er, dus middendraf moet je lichtrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:47

Free2 schreef:
[naam] schreef:

Dat zou dan inderdaad mogen. De L2 geheel lichtrijden.
De B geheel doorzitten niet.

Zo heb ik het gelezen.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:50

Dus in een L2 proef moet je de middendraf lichtrijden maar dingen als binnenkomen, gebroken lijnen, slangenvoltes etc. mag je kiezen of je ze doorzit of niet? Snap ik t zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:18

Free2 schreef:
Dus in een L2 proef moet je de middendraf lichtrijden maar dingen als binnenkomen, gebroken lijnen, slangenvoltes etc. mag je kiezen of je ze doorzit of niet? Snap ik t zo?

Zo heb ik het inderdaad begrepen.

Lijkt me ook geen goed plan voor de meeste combinaties om de gehele B proef door te zitten ;)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:16

Lijkt mij anders ideaal in de B doorzitten. Maar goed ik ga mijn pup in de B laten beginnen voor de ervaring. Dat is natuurlijk wat anders als dat de ruiter ook een B ruiter is.
Trouwens uberstreichen in het z2 vind ik wel een mooie oefening. Scheelt weer dat geklungel met 4 teugels op de juiste maat krijgen

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:02

Luz_ElenaE schreef:
.
Trouwens uberstreichen in het z2 vind ik wel een mooie oefening. Scheelt weer dat geklungel met 4 teugels op de juiste maat krijgen

Dat hoeft niet, je moet alleen je handen naar boven en voren steken en dan over de hals terug laten glijden zeg maar, paar meter en dan weer terug, paard moet dan met een boog in de teugel in dezelfde houding blijven.
Teugels blijven qua maatvoering hetzelfde als in aanleuning, mooie oefening!
Jammer dat het niet ook in het Z1/ZZL zit...mooie controle!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:04

Dat zegt luz juist, dat het geen geklooi is met 4 teugels

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:05

Michelle77 schreef:

oooh las niet goed :+ ben bezig met eten maken en bokken :') gaat niet samen blijkt wel

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:42

listiglistje schreef:
Michelle77 schreef:

oooh las niet goed :+ ben bezig met eten maken en bokken :') gaat niet samen blijkt wel

Haha geeft niet :P met uitgestrekte stap zit ik echt standaard met die dingen in de knoop. Niets irritanters als dat je je stang te kort pakt of de trens te lang. Klapt die van mij meteen met de kin op de borst (gelijk heeft die ook)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:51

Ik moest het positief bekijken van mezelf, maar nu ik het lijstje nog eens bekijk vind ik het toch vrij waardeloos allemaal.

De kwart keerwending vind ik wel een goede. Hopelijk doen mensen er ook wat mee en gaat het percentage kansloze keerwendingen wat omlaag. Daar blijf ik me toch over verbazen als ik bij het M2 zit te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:56

Nies, dan moet je in bij het nationaal gaan kijken/schrijven. Daar zijn ze geen haar beter.

Kwart keert wendingen waren er in de proeven voor de huidige ook. Dat lukt de meeste wel en wordt vaak aangeleerd op een andere manier dan de 'gewone' keertwending.

Keertwending is een stuk moeilijker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:57

Maar we zullen eens afwachten tot ze gepubliceerd worden. Misschien is het een hele verademing.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:04

Belooft ook niet veel goeds dus.

Het is inderdaad maar afwachten, we zullen wel zien hoe het loopt. Misschien ben ik over een jaar wel blij met de veranderingen.