Springgetjes verbieden!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:47

Nog wat meer info: http://www.horses.nl/infos/kappen-springkappen/

Ik geef toe, dit is nog steeds vrij summier.
Wat bedoel je precies met dat je geen theoretisch verhaal wil fleurtjeuh? Helemaal theoretisch is het niet als het gebaseerd is op ervaringen toch? Of ben je echt op zoek naar wetenschappelijk onderzoek?

Maareh, don't shoot the messenger ;) Ik geef alleen wat meer info omdat mensen niet begrepen waar ts het over had. Ik weet er zelf ook te weinig vanaf om er echt een mening over te hebben. Denk persoonlijk niet dat ze paarden pijn doen.
Ik weet wel dat ik er niet meer mee spring, mijn paard gaat altijd ruim zat over de hindernissen (eerst echt veel té ruim) en ik heb wel het idee dat die kappen daar ook nog aan bijdragen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:51

Im not holding the gun :)
T klinkt voor mij vooral als: zie dat paard eens uitslaan :oo
Dat komt vast van die peeskappen! Die zullen hem vast knijpen :oo

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:05

Haha gelukkig maar :P

Ik snap wat je bedoelt :j Maar ik vind er ook wel wat in zitten. Het zijn ook niet de minsten uit de springsport die dit zeggen. En ik ben al meerdere verkoop websites tegengekomen waarbij in de omschrijving van bepaalde kogelbeschermers stond "voor extra springactie, dienen alleen gebruikt te worden door professionals" of iets in die strekking. Dat doet toch denken.
Was overigens Edwin Hoogenraat (bondscoach springen bij de pony's) die het gebruik ervan afraadde bij jonge of onervaren paarden.

Ik was nu ook wel benieuwd of hier al wetenschappelijk onderzoek naar was gedaan, ik heb in mijn korte zoektocht al twee artikelen gevonden :)
Eentje daarvan: Boots on horses: limb protection or hyperflexion training aids in the showjumping horse.
Zin uit het abstract: "It appears that the PE boots induce hyperflexion of the hind limbs and incline the horse to jump fences cleanly."
Artikel zegt wel dat er nog meer onderzoek gedaan moet worden.

Link: http://ovidsp.tx.ovid.com.proxy.library ... 18%7c8%7c1
(ik weet niet zeker of de link werkt, misschien moet je er voor inloggen maar dat is op mijn computer automatisch al zo)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 08:57

Het zijn kogelbeschermers achteraan die drukken op een pees. Hoe harder je ze aanspant hoe meer ze werken. Het paard voelt de druk als het zijn been naar achter strekt. Het gevolg is dat de achterbenen er meer onder blijven tijdens het galopperen en dat ze spectaculair uitsmijten boven de sprong. Ik schrijf uitsmijten en niet uitzwaaien, het is echt een gefrustreerde mep boven op de sprong als de springgetjes (of kipgetjes) te hard aangespannen zijn. In zo'n geval zie je het paard ook wel eens bokken of slaan tussen de hindernissen. (Let er maar eens op tijdens de grote wedstrijden)
Ermee gaan experimenteren is met vuur spelen want veel paarden leren zo het springen af. Bij de profs is het echter alles of niets.
In België is het verboden bij de jonge paardencompetitie van LRV om gesloten kogelbeschermers achteraan te gebruiken.

Je moet nu niet direct in het verweer gaan als je zelf kogelbescherming achteraan gebruikt. Ik heb het alleen over die speciale modellen die drukken op de pees. Het is wel een probleem dat je bij mijn weten langs buiten het verschil niet goed ziet.

Billy

Re: Springgetjes verbieden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:11

Ik heb van die gesloten dingen van Kentucky en nooit wat gemerkt...
Zijn het speciale kogelbeschermers of zou het elke dichte moeten zijn?

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:20

Mijn paard draagt nooit iets van kappen ofzo om zijn benen, is hier panisch voor :(:) gelukig weet hij wel presies waar hij zijn benen neerzet zodat hij zichzelf niet blessert.

Maar die van mij die zwaait ook enorm uit op een sprong, op 50 cm ook al :') Uitslover? NeeJoh! :o
En na de sprong ziet hij denkbeeldig nog een paar sprongetjes... :roll: Oftewel de meeste BlijeVis met springen. *\o/*

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:09

Lijkt me sterk dat dit waar is. Heb je een wetenschappelijk onderbouwd artikel om dit te bewijzen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:39

RT-V ---> WD-V

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:49

Jolien87 schreef:
Ik las in eerste instantie springgeitjes. :=

Dat moeten ze sowieso verbieden in de inrijdbak. :D

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:09

Cookies schreef:
Jolien87 schreef:
Ik las in eerste instantie springgeitjes. :=

Dat moeten ze sowieso verbieden in de inrijdbak. :D

Anders mag je wel een overlevingspak aan _O-

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:17

Ik denk dat ze van die knijpertjes bedoeld. Van die achterbescherming die knijpt als het paard springt. Slaan ze mooi van uit.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:41

Wie kan me van die kappen laten zien waarvan BEWEZEN is dat die dit doen.
Want daar wacht ik nog steeds op.
Tot nu toe is het allemaal speculatie.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:47

Heb ook van die dingen om op concours (die van pagony) maar ik merk werkelijk geen verschil en ja ik spring er echt mee. Ga die artikelen die hier voorbij komen eens even lezen. Maar ben ook wel heel benieuwd of dit waar is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:47

fleurtjeuh schreef:
Wie kan me van die kappen laten zien waarvan BEWEZEN is dat die dit doen.
Want daar wacht ik nog steeds op.
Tot nu toe is het allemaal speculatie.

Precies.

TS kom eens met een link, of liever meerdere.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 21:34

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:37

dat is niet wetenschappelijk.... De man die aan het woord is is zelf een producent van gewone kogelbeschermers. Het is normaal at hij dan, om de concurrentie zwart te maken, negatieve punten over hun product gaat vertellen en positieve over het zijne.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:48

Zoe_97 schreef:
dat is niet wetenschappelijk.... De man die aan het woord is is zelf een producent van gewone kogelbeschermers. Het is normaal at hij dan, om de concurrentie zwart te maken, negatieve punten over hun product gaat vertellen en positieve over het zijne.

Maar wat wil je er wetenschappelijk aan hebben dan? Het is gewoon een logisch effect.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:51

Cemlys schreef:
Zoe_97 schreef:

Maar wat wil je er wetenschappelijk aan hebben dan? Het is gewoon een logisch effect.

helemaal niet :) Als je die gewone hard genoeg aantrekt gaan die ook knijpen. Het is maar net hoe je ze gebruikt...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:56

Ik gebruik geen strijklappen omdat je die veel te strak moet doen om te blijven zitten. Daarom gebruik ik kogelbeschermers die niet strak veel beter blijven zitten, overigens zitten die bij mij niet op de pees hoor? Zit toch een uitsparing voor?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 21:57

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:00

dat is ent een merk dat erg goed aangeschreven staat. Tuurlijk moet een academicus er geen boek over schrijven, maar ik heb zelf dat soort beschermers gebruikt en die knijpen heus niet zoals jij beschrijft.... Elk soort tuig is in verkeerde handen gevaarlijk, laten we ineens bitten, teugels, singels, zadels, hulpteugels, zwepen, sporen en dan ineens maar ruiters verbieden...

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 22:28

Uit het nieuwe FEI-reglement geldig vanaf 1 jan 2014
In alle specifieke proeven voor jonge paarden (4-5-6- en 7-jarige paarden) zijn enkel kogelbeschermers aan de achterbenen toegelaten met een maximale hoogte van 16cm aan de binnenkant en maximaal 5cm aan de buitenkant. De binnenkant van de beschermer moet glad zijn, de bevestigingen dienen in niet-rekbaar velcro te zijn, zonder haken noch
gespen. Het afgeronde stijf deel van de beschermer dient geplaatst te worden rond de binnenkant van de vetlok. Geen enkel bijkomend element mag worden gebruikt.
https://www.equibel.be/media/docs/1423665642-1.pdf

Wel ik stem ervoor om dit reglement voor ALLE paarden toe te passen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:26

Als het de manier van springen niet zou beïnvloeden zou het ook wel toegestaan zijn in de jonge paarden competities. In Nederland is het bij o.a. de 4-jarigen waar het om techniek gaat ook niet toegestaan.
Sommige paarden gaan er daadwerkelijk beter van springen, veel paarden gaan te geforceerd springen en dan werkt het averechts. Dat het effect heeft op een paard hoef ik niet in wetenschappelijk onderzoek te zien, dat heb ik in de praktijk meer dan eens ervaren. En ik heb het dan niet over die pagony-dingen of normale kogelbeschermers, maar echt over die speciaal hiervoor ontwikkelde springkappen.