Moderators: NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola, Essie73, Coby, Firelight, balance, Dyonne
Veulen84 schreef:Ik heb jaren op een stal met binnenbak gestaan. Nu staan we half om half. Zomers met buitenbak en 's winters met binnenbak. Jaren heb ik binnen geworsteld met aandachtsproblemen. Wat ik ook vroeg en deed, het kwam gewoon niet aan. In de buitenbak snapt ze veel meer en leert ze ook meer. Bovendien hebben we ook meer ontspanning. Ondanks het feit dat ze daar veel meer enge dingen ziet.
De oplossing zit bij mij in geluidsdempende oordoppen. Vorige week voor het eerst getest. Verbazingwekkend verschil. Veel meer het paard dat ik buiten ken.
Veulen84 schreef:Ja, die bedoel ik.
Er is zeker verschil tussen de bakken. Zelfs op 1 stal nog in de verschillende bakken. De bak waarin we vorige week reden is groot en meestal is ze daar heel gespannen. Wil niet zakken in d'r hals, steeds rennerig reageren. Van de week was er na 5 minuten niks van over. Kon zelfs lekker drijven. Maar er zijn ook bakken waar ze minder onrustig is en beter te bereiken (snap je wat ik bedoel?) Maar zo lekker als buiten eigenlijk nergens.
Halverwege de maand verhuizen we naar binnen. Daar hebben ze 2 binnenbakken. Ik ben erg benieuwd wat dat gaat worden. Maar ik heb hoge verwachtingen.
dresjoepie schreef:Kun je misschien een filmpje plaatsen van het rijden op zo een moment? Het eerste wat in mij opkomt dat je door de spanning te veel gaat vast houden dan Maar dat is lastig vanaf de pc
Ik had na een paar oefeningen ook kunnen besluiten dat het maar een oefenrondje was
Hilary schreef:Mijn paard heeft afgelopen winter ook een tijdje 'op de rem' gelopen; waarschijnlijk had het vooral te maken met het rijden op het barebackpad, alsof hij bang is om mij te laten vallen. Of ik heb hem te lang terug gereden omdat ik er niet naast wou gaan liggen. Ook met zadel liep hij daarna traag, aarzelend, wiebelig, weinig reactie op mijn been, alsof hij niet durfde.
Ik heb nog twee keer in die bak getraind (daarna zijn we naar een andere stal gegaan), met zadel. Ik reed hem dan heeeeel erg terug in tempo, tot hij bijna stil stond en gaf dan gas. Hand naar voren, mee in je lijf, en been geven. De eerste keer heel overdreven hem met de zweep goed aangetikt (die heb ik normaal echt niet nodig) en elke reactie naar voren heel uitgebreid belonen (bij hem werkt "goed zo, braaaaaaf, knappe jongen" etc. en hals kriebelen het beste). Dan weer langzaam terugrijden en opnieuw beginnen. Na een paar keer dezelfde volgorde gereden te hebben, liep hij een stuk vlotter en gedurfder door de baan.
Zo houd je zelf de controle en ben je pro-actief aan het rijden, ipv reactief. Ik merk dat mijn paard (en eigenlijk alle paarden) dat wel heel erg fijn vinden.
Na de verhuizing ben ik eigenlijk alleen nog maar in het bos aan het rijden geweest. Lange stukken rechtuit, lekker tempo rijden en heel veel belonen als hij na een stukje aarzelend / traag lopen daar makkelijk en snel uitkomt.
Hilary schreef:Kilometervreten in elke binnenbak die je tegenkomt, zonder dat er een wedstrijd wordt gehouden. En gewoon van alles uitproberen. Grondwerk, longeren, losgooien en lekker rondscheuren, borstelen, springen, balkjes lopen, schriktraining doen, etc. etc.
Janine1990 schreef:Ik hoop alleen zo dat iemand me de ultieme tip kan geven. Want ik zie af en toe 4-jarigen lopen met enorm veel bloed, die doodbraaf door de baan gaan. Dat kan ik zo moeilijk rijmen.
Joki schreef:Ik heb er 1 gehad die zich vreselijk afsloot in de proef (binnen of buiten maakte weinig uit). Voor haar werkte het beter als ze qua proef precies wist wat er komen ging. Daarnaast reed ik de proeven uit mijn hoofd omdat ik dan geconcentreerd moest blijven op wat we gaan doen ipv haar gedrag en haar afsluiten startte met de woorden a-x binnenkomen en zo had ze die trigger niet. Maar het er volledig uit heb ik nooit gekregen
Mijn huidige paard is meer het type bloedkikker (qua gedrag) maar die is gek op wedstrijden, publiek etc dan laadt ze juist op en ze zal ook altijd haar best doen. Dus dat is gewoon een ander type. Net als bij mensen niet iedereen graag presenteert
Joki schreef:Ik heb er 1 gehad die zich vreselijk afsloot in de proef (binnen of buiten maakte weinig uit). Voor haar werkte het beter als ze qua proef precies wist wat er komen ging. Daarnaast reed ik de proeven uit mijn hoofd omdat ik dan geconcentreerd moest blijven op wat we gaan doen ipv haar gedrag en haar afsluiten startte met de woorden a-x binnenkomen en zo had ze die trigger niet. Maar het er volledig uit heb ik nooit gekregen
Mijn huidige paard is meer het type bloedkikker (qua gedrag) maar die is gek op wedstrijden, publiek etc dan laadt ze juist op en ze zal ook altijd haar best doen. Dus dat is gewoon een ander type. Net als bij mensen niet iedereen graag presenteert
. OsMo schreef:Ik denk niet dat je veel hebt aan schrik training thuis.
Zoals je al aangeeft reageert hij thuis heel anders, is hij goed voorwaarts en hoef je hem nergens aan te moedigen.
Thuis voelt jou paard zich op zijn gemak, daar is alles bekend en voelt alles vertrouwt.
Je hebt pas wat aan de schriktraining als je deze op onbekende plekken gaat aanbieden want daar is hij juist niet op zijn gemak.
Dus wat Hillary aan geeft zoveel mogelijk naar vreemde binnen bakken toe gaan en daar gaan trainen.
Hilary schreef:Misschien kun je zelf een klein assortimentje opbouwen; zeiltje, plastic tas, rood-wit lint, smalle doorgang (evt. met zeil erbij), paraplu etc. Allemaal dingen die makkelijk mee te nemen zijn. Dan ga je naar een binnenbak, eerst grondwerken en als dat goed gaat, haal je je arsenaal te voorschijn. Kijken of hij er dan wel wat op doet.
De Fries van een lesklant van mij heeft totaal geen problemen met 'enge' dingen, zolang ze maar in haar eigen paddock liggen. Maar leg een zeiltje op de oprit en je komt het erf niet meer af.
Ook mijn eigen (onbewuste) spanning speelde vast mee.