Paard sluit zich binnen af.

Moderators: NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola, Essie73, Coby, Firelight, balance, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Re: Paard sluit zich binnen af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:36

Een oornet mag inderdaad wel

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 12:36

Veulen84 schreef:
Ik heb jaren op een stal met binnenbak gestaan. Nu staan we half om half. Zomers met buitenbak en 's winters met binnenbak. Jaren heb ik binnen geworsteld met aandachtsproblemen. Wat ik ook vroeg en deed, het kwam gewoon niet aan. In de buitenbak snapt ze veel meer en leert ze ook meer. Bovendien hebben we ook meer ontspanning. Ondanks het feit dat ze daar veel meer enge dingen ziet.

De oplossing zit bij mij in geluidsdempende oordoppen. Vorige week voor het eerst getest. Verbazingwekkend verschil. Veel meer het paard dat ik buiten ken.

Ik neem aan dat je dat netje dan bedoelt waar ook nog een dempende werking in zit?

Maar merkte je ook verschil tussen verschillende binnenbakken? Als je op wedstrijd was bijvoorbeeld?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:03

Ja, die bedoel ik.

Er is zeker verschil tussen de bakken. Zelfs op 1 stal nog in de verschillende bakken. De bak waarin we vorige week reden is groot en meestal is ze daar heel gespannen. Wil niet zakken in d'r hals, steeds rennerig reageren. Van de week was er na 5 minuten niks van over. Kon zelfs lekker drijven. Maar er zijn ook bakken waar ze minder onrustig is en beter te bereiken (snap je wat ik bedoel?) Maar zo lekker als buiten eigenlijk nergens.
Halverwege de maand verhuizen we naar binnen. Daar hebben ze 2 binnenbakken. Ik ben erg benieuwd wat dat gaat worden. Maar ik heb hoge verwachtingen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 13:11

Veulen84 schreef:
Ja, die bedoel ik.

Er is zeker verschil tussen de bakken. Zelfs op 1 stal nog in de verschillende bakken. De bak waarin we vorige week reden is groot en meestal is ze daar heel gespannen. Wil niet zakken in d'r hals, steeds rennerig reageren. Van de week was er na 5 minuten niks van over. Kon zelfs lekker drijven. Maar er zijn ook bakken waar ze minder onrustig is en beter te bereiken (snap je wat ik bedoel?) Maar zo lekker als buiten eigenlijk nergens.
Halverwege de maand verhuizen we naar binnen. Daar hebben ze 2 binnenbakken. Ik ben erg benieuwd wat dat gaat worden. Maar ik heb hoge verwachtingen.

Ja, herkenbaar...
De bak waar ik in train, heeft hij spanning. De eerste keer dat we daar op wedstrijd gingen had hij die spanning in de wedstrijdbak, maar was dat echt op spandoeken gericht. Aangezien ik hem nog geen 3 maanden reed vond ik het niet erg. Maar vijf maanden na die wedstrijd heb ik eens alleen in die wedstrijdbak getraind en was er van spanning helemaal geen sprake.

Zakken in de hals is inderdaad ook een probleem bij die spanning bij ons. Rennerig wordt hij niet, eerder het tegengestelde.

Ik ben zeer benieuwd hoe het je gaat verlopen... Ik vind die oornetjes nog best wel duur namelijk en ik vind het zo jammer van zijn prachtige kop.

Ik ga in ieder geval met ingang van vanavond stoppen met het rijden met zweep. Onlangs één keer zonder zweep gereden en hij reageerde er toen zo goed op. Maar uit gewoonte toch maar weer gepakt, omdat het tussen mijn oren zit dat ik dan meer controle heb over zijn achterbenen. Dus nu maar structureel zonder. Wel spannend op wedstrijd.

Ook heb ik binnenkort een flexchair training, lijkt me ook bevorderlijk om om te gaan met spanning. :)
Door zijn spanning ga ik namelijk overmatig werken. Nouja, rond paard en mijn lange benen zorgt voor een hoop beweging bij mij als ik zoveel werk. Dat is gewoon zo jammer, en zo niet nodig! Hij moet het werk doen :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 12:10

Zonder zweep werkt heel erg fijn. Maandagavond zelf gereden, dinsdagavond had ik les. Vooral les was erg fijn. Dus dat blijven we doen, sowieso nog twee weken tot de volgende wedstrijd, welke weer in een nieuwe binnenbak is. Daarvoor sowieso nog twee keer trainen in onze vaste binnenbak.

Maar alle tips en reacties zijn natuurlijk nog van harte welkom!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 19:46

Ik hoop dat er nog wat reacties gaan komen...

Vandaag weer op concours geweest, weer een vreemde locatie. Hij was zo mogelijk nog banger dan de vorige keer. Dramatisch! Ik had dit keer ook geen zweep mee. Met losrijden liep hij wel redelijk, maar was hij ook wat gespannen.

Afgelopen week hadden we een flexchair training op een vaste trainingslocatie waar hij wel heel erg fijn liep op den duur. Dus ik hoopte dat het daar aan ging liggen. Maar het is natuurlijk ook een beetje onrealistisch om te verwachten dat het binnen een week is opgelost.

Maar zijn angstreactie staat lijnrecht tegenover de reactie die hij buiten heeft. Twee weken geleden gingen we op buitenrit (voor een groot deel langs een weg waar 80 en harder wordt gereden), samen met nog een paard. Op elke auto/vrachtwagen heeft hij een reactie naar voren. Of opzij (trekker). Maar op een gegeven moment gaan we even een zijweggetje in om een vrachtwagen te laten passeren, wil het andere paard niet langs de betonblokken die daar liggen en loopt hij er zonder kijken naartoe. Hetzelfde geld voor vreemde kleuren op de weg, bankjes tussen een rij bomen, andere dingen met een vreemde kleur. Hij kijkt NERGENS naar op zo'n moment. En als hij wel bang is, gaat hij naar voren. Maar binnen is het gewoon net of hij elk moment kan omvallen :')

Maar hoe kan ik hem nu vertellen dat hij binnen niet wordt opgevreten? En dat hij echt wel weer thuis komt... :+

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:13

Kun je misschien een filmpje plaatsen van het rijden op zo een moment? Het eerste wat in mij opkomt dat je door de spanning te veel gaat vast houden dan Maar dat is lastig vanaf de pc

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 20:21

dresjoepie schreef:
Kun je misschien een filmpje plaatsen van het rijden op zo een moment? Het eerste wat in mij opkomt dat je door de spanning te veel gaat vast houden dan Maar dat is lastig vanaf de pc

Heb ik helaas niet... Er is wel een filmpje van begin dit jaar, maar daar ging het relatief goed. Dat wil zeggen, hij was bang, maar bleef wel lopen.

Vasthouden in de mond doe ik niet, maar in het lichaam kan heel goed een mogelijkheid zijn. Na dinsdag heel bewust te zijn gemaakt van dit soort dingen, was ik vastbesloten hier tijdens de proef ook aan te denken. Maar dat ben ik vergeten :') :') Ik had na een paar oefeningen ook kunnen besluiten dat het maar een oefenrondje was :')

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:29

Mijn paard heeft afgelopen winter ook een tijdje 'op de rem' gelopen; waarschijnlijk had het vooral te maken met het rijden op het barebackpad, alsof hij bang is om mij te laten vallen. Of ik heb hem te lang terug gereden omdat ik er niet naast wou gaan liggen. Ook met zadel liep hij daarna traag, aarzelend, wiebelig, weinig reactie op mijn been, alsof hij niet durfde.

Ik heb nog twee keer in die bak getraind (daarna zijn we naar een andere stal gegaan), met zadel. Ik reed hem dan heeeeel erg terug in tempo, tot hij bijna stil stond en gaf dan gas. Hand naar voren, mee in je lijf, en been geven. De eerste keer heel overdreven hem met de zweep goed aangetikt (die heb ik normaal echt niet nodig) en elke reactie naar voren heel uitgebreid belonen (bij hem werkt "goed zo, braaaaaaf, knappe jongen" etc. en hals kriebelen het beste). Dan weer langzaam terugrijden en opnieuw beginnen. Na een paar keer dezelfde volgorde gereden te hebben, liep hij een stuk vlotter en gedurfder door de baan.

Zo houd je zelf de controle en ben je pro-actief aan het rijden, ipv reactief. Ik merk dat mijn paard (en eigenlijk alle paarden) dat wel heel erg fijn vinden.

Na de verhuizing ben ik eigenlijk alleen nog maar in het bos aan het rijden geweest. Lange stukken rechtuit, lekker tempo rijden en heel veel belonen als hij na een stukje aarzelend / traag lopen daar makkelijk en snel uitkomt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 20:41

Hilary schreef:
Mijn paard heeft afgelopen winter ook een tijdje 'op de rem' gelopen; waarschijnlijk had het vooral te maken met het rijden op het barebackpad, alsof hij bang is om mij te laten vallen. Of ik heb hem te lang terug gereden omdat ik er niet naast wou gaan liggen. Ook met zadel liep hij daarna traag, aarzelend, wiebelig, weinig reactie op mijn been, alsof hij niet durfde.

Ik heb nog twee keer in die bak getraind (daarna zijn we naar een andere stal gegaan), met zadel. Ik reed hem dan heeeeel erg terug in tempo, tot hij bijna stil stond en gaf dan gas. Hand naar voren, mee in je lijf, en been geven. De eerste keer heel overdreven hem met de zweep goed aangetikt (die heb ik normaal echt niet nodig) en elke reactie naar voren heel uitgebreid belonen (bij hem werkt "goed zo, braaaaaaf, knappe jongen" etc. en hals kriebelen het beste). Dan weer langzaam terugrijden en opnieuw beginnen. Na een paar keer dezelfde volgorde gereden te hebben, liep hij een stuk vlotter en gedurfder door de baan.

Zo houd je zelf de controle en ben je pro-actief aan het rijden, ipv reactief. Ik merk dat mijn paard (en eigenlijk alle paarden) dat wel heel erg fijn vinden.

Na de verhuizing ben ik eigenlijk alleen nog maar in het bos aan het rijden geweest. Lange stukken rechtuit, lekker tempo rijden en heel veel belonen als hij na een stukje aarzelend / traag lopen daar makkelijk en snel uitkomt.

Bedankt voor je reactie!

Dat op de rem door mijn zit is een goede mogelijkheid, zadel ligt goed. Het gaat echt alleen om binnen rijden, thuis is er van traag zijn geen sprake. Mee zijn met het lichaam doe ik automatisch als ik sneller wil. Ik heb dan ook liever dat hij wegschiet als hij iets eng vindt, dan dat hij stil gaat staan.
Thuis is aanmoediging echt niet nodig, als het nodig is, is het nodig om hem even weer beter aan het been te zetten. Maar dan gaat hij weer aan de brandweer als ik dat wil.

Buiten is ook geen probleem, zoals ik aangaf ik mijn bericht van vanavond. Dat maakt het zo lastig om er iets mee te doen, behalve het gewone kilometervreten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:44

Kilometervreten in elke binnenbak die je tegenkomt, zonder dat er een wedstrijd wordt gehouden. En gewoon van alles uitproberen. Grondwerk, longeren, losgooien en lekker rondscheuren, borstelen, springen, balkjes lopen, schriktraining doen, etc. etc.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 20:52

Hilary schreef:
Kilometervreten in elke binnenbak die je tegenkomt, zonder dat er een wedstrijd wordt gehouden. En gewoon van alles uitproberen. Grondwerk, longeren, losgooien en lekker rondscheuren, borstelen, springen, balkjes lopen, schriktraining doen, etc. etc.

Ja, dat is op dit moment praktisch het plan... Thuis ga ik denk ik maar eens aan de gang met schriktraining, maar hij is niet zo snel angstig voor 'dingen', ik denk dat hij zonder twijfel op een stuk zeil zal gaan staan. Zowel aan de hand als onder het zadel.
Maar je moet het proberen om het zeker te weten.

Ik hoop alleen zo dat iemand me de ultieme tip kan geven. Want ik zie af en toe 4-jarigen lopen met enorm veel bloed, die doodbraaf door de baan gaan. Dat kan ik zo moeilijk rijmen.
De mijne is dan 8, maar kan voor 4/5-jarige door qua ervaring. Is een Fries, in veel opzichten een koele kikker. Maar dan dus weer net niet... :+

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:57

Janine1990 schreef:
Ik hoop alleen zo dat iemand me de ultieme tip kan geven. Want ik zie af en toe 4-jarigen lopen met enorm veel bloed, die doodbraaf door de baan gaan. Dat kan ik zo moeilijk rijmen.

Misschien zijn die wel zo overdonderd of onder de indruk dat er van al dat 'bloed' maar weinig overblijft.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:33

Ik heb er 1 gehad die zich vreselijk afsloot in de proef (binnen of buiten maakte weinig uit). Voor haar werkte het beter als ze qua proef precies wist wat er komen ging. Daarnaast reed ik de proeven uit mijn hoofd omdat ik dan geconcentreerd moest blijven op wat we gaan doen ipv haar gedrag en haar afsluiten startte met de woorden a-x binnenkomen en zo had ze die trigger niet. Maar het er volledig uit heb ik nooit gekregen

Mijn huidige paard is meer het type bloedkikker (qua gedrag) maar die is gek op wedstrijden, publiek etc dan laadt ze juist op en ze zal ook altijd haar best doen. Dus dat is gewoon een ander type. Net als bij mensen niet iedereen graag presenteert

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 19:44

Joki schreef:
Ik heb er 1 gehad die zich vreselijk afsloot in de proef (binnen of buiten maakte weinig uit). Voor haar werkte het beter als ze qua proef precies wist wat er komen ging. Daarnaast reed ik de proeven uit mijn hoofd omdat ik dan geconcentreerd moest blijven op wat we gaan doen ipv haar gedrag en haar afsluiten startte met de woorden a-x binnenkomen en zo had ze die trigger niet. Maar het er volledig uit heb ik nooit gekregen

Mijn huidige paard is meer het type bloedkikker (qua gedrag) maar die is gek op wedstrijden, publiek etc dan laadt ze juist op en ze zal ook altijd haar best doen. Dus dat is gewoon een ander type. Net als bij mensen niet iedereen graag presenteert

Bedankt voor je reactie! Je bent nu wel nummer twee die begint over uit het hoofd rijden.
Hoe liep jouw paard wanneer je ergens binnen ging rijden waar ze gespannen was? Hoe ging jij daar mee om?

Bij mij begint het overigens niet bij aanvang van de proef hoor, het begint bij het binnenkomen van de nieuwe baan. Gisteren specifiek bij het rijden van de ingang van de ring (was een losse ring in een binnenbaan) naar de hoefslag. Hij zag daar aan de wand balken hangen denk ik?

Buiten had jij er dus ook last van? Die van mij blijft buiten gelukkig prima te rijden. Maar in een afgesloten ring wil hij nog wel eens een beetje reageren.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:59

Bij het binnenkomen van een ring stelde ik haar ronder in maar bij haar was een vreemde bak geen reden tot afsluiting. Bij haar was het echt de proef (of springparcours) zelf. Dus was mijn voorbereiding zodanig uitgebreid dat ze wist wat er komen ging en dan sloot ze zich minder af maar echt over is het nooit gegaan.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 12:25

Joki schreef:

Dit is precies mijn merrie, zij reageert denk ik op mijn spanning (al heb ik zelf het idee dat die er niet is) en sluit zich daarom ook af. Binnen of buiten maakt geen verschil, wel het uit mijn hoofd rijden van de proef. Dan sluit ze zich echt veel minder af en kan ik redelijk normaal rijden. Zoals thuis of in het losrijden is het nog niet maar ik merk dat het wel wat helpt.
Wat bedoel jij precies met weten wat er komen gaat Loki? Door je proeven heel veel te oefenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:44

Ik denk niet dat je veel hebt aan schrik training thuis.
Zoals je al aangeeft reageert hij thuis heel anders, is hij goed voorwaarts en hoef je hem nergens aan te moedigen.
Thuis voelt jou paard zich op zijn gemak, daar is alles bekend en voelt alles vertrouwt.
Je hebt pas wat aan de schriktraining als je deze op onbekende plekken gaat aanbieden want daar is hij juist niet op zijn gemak.

Dus wat Hillary aan geeft zoveel mogelijk naar vreemde binnen bakken toe gaan en daar gaan trainen :j .

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:12

MarineC1711 ja ik oefende mijn proeven heel regelmatig. Minimaal 3x in de week voorafgaand aan de wedstrijd. Ik zorgde dat de proef totaal bij haar bekend was

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 21:46

OsMo schreef:
Ik denk niet dat je veel hebt aan schrik training thuis.
Zoals je al aangeeft reageert hij thuis heel anders, is hij goed voorwaarts en hoef je hem nergens aan te moedigen.
Thuis voelt jou paard zich op zijn gemak, daar is alles bekend en voelt alles vertrouwt.
Je hebt pas wat aan de schriktraining als je deze op onbekende plekken gaat aanbieden want daar is hij juist niet op zijn gemak.

Dus wat Hillary aan geeft zoveel mogelijk naar vreemde binnen bakken toe gaan en daar gaan trainen :j .

Ik hoopte stiekem dat je ongelijk had...
Dus ging ik vanavond gewapend met een plastic tas (voor aan een zweepje) en een groot plastic zeil.
Plastic tas werd hij weinig anders van. Wel eventjes een beetje stress, maar daarna snel weer ontspannen.

Ik heb het zeil in de stal gelegd. Alle paarden achterin hun boxen. En meneer loopt er doodleuk overheen, voorwaarts, achterwaarts. En gaat vervolgens vrolijk het zeil afslikken. -.-

Inderdaad maar eens op zoek naar schriktraining op locatie ofzo. :+

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:54

Misschien kun je zelf een klein assortimentje opbouwen; zeiltje, plastic tas, rood-wit lint, smalle doorgang (evt. met zeil erbij), paraplu etc. Allemaal dingen die makkelijk mee te nemen zijn. Dan ga je naar een binnenbak, eerst grondwerken en als dat goed gaat, haal je je arsenaal te voorschijn. Kijken of hij er dan wel wat op doet.

De Fries van een lesklant van mij heeft totaal geen problemen met 'enge' dingen, zolang ze maar in haar eigen paddock liggen. Maar leg een zeiltje op de oprit en je komt het erf niet meer af.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 22:00

Hilary schreef:
Misschien kun je zelf een klein assortimentje opbouwen; zeiltje, plastic tas, rood-wit lint, smalle doorgang (evt. met zeil erbij), paraplu etc. Allemaal dingen die makkelijk mee te nemen zijn. Dan ga je naar een binnenbak, eerst grondwerken en als dat goed gaat, haal je je arsenaal te voorschijn. Kijken of hij er dan wel wat op doet.

De Fries van een lesklant van mij heeft totaal geen problemen met 'enge' dingen, zolang ze maar in haar eigen paddock liggen. Maar leg een zeiltje op de oprit en je komt het erf niet meer af.

Denk niet dat iedereen vrolijk wordt van een arsenaal aan spulletjes terwijl ze aan het rijden zijn.
Helaas moeten we vaak onze bak delen. Vandaar dat een schriktraining op locatie waarschijnlijk makkelijker is. (een andere locatie dan onze eigen bak uiteraard)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:10

Daar zullen de meningen inderdaad over verschillen. Wat mij betreft zou je het zo mogen gebruiken, dubbele training :D

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:04

Ik kan me best wel vinden in jouw verhaal en ik denk echt niet dat je paard bang is. Bij mij was het een soortgelijks.
Als hij zich als t ware weer afsluit, wat gebeurt er dan onder je? Laat hij ook het bit los en kruipt ie er achter. Je zegt dat zijn tempo ook enorm achteruit gaat, krijg je dan een soort dribbel? en waarschijnlijk kun je ook niet meer fijn zitten.
Dit hierboven was een beetje mijn verhaal, mijn pony liep met losrijden altijd goed, totdat je in de baan kwam, de ene keer liep ze goed, de andere keer gaat ze lopen kloten en lijkt het ook alsof ze zich afsluit. Gaat dribbelen, kruipt achter de teugel en laat het bit los zodat je van voren helemaal niets meer in je hand hebt. (Thuis had ik dit nooit, maar we zochten het punt wel op zodat we er mee aan de slag konden, waar ik nu ontzettend veel baat bij heb)
Wat je dan juist moet doen is contact blijven houden met de mond en je benen eraan houden. Altijd naar voren. Ik had ook het idee dat ik het een beetje tussen men oren had zitten op een gegeven moment.
Mij mijn wedstrijden was het voornamelijk als we naar de volgende klasse overgingen. Je vraagt weer andere en moeilijkere oefeningen op een vreemde locatie. Het zal een combinatie van alles voor mij zijn geweest. Die van mij is ook absoluut nergens bang voor, kan zich wel in haar periodes flink aanstellen maar daar is het een merrie voor :) Ook mijn eigen (onbewuste) spanning speelde vast mee.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt en mocht je vragen hebben kun je die altijd stellen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 13:32

Leuk een reactie! Dankjewel!

Hij laat het bit niet los, kruipt er niet achter. Aanleuning blijft prima. Hij dribbelt niet, is gewoon niet meer vooruit te branden. Waardoor ik inderdaad verkrampt ga zitten om met alle macht die hulpen maar te proberen te geven. Met losrijden deed hij het vorige week ook. :j

Nieuwe klasse, geen idee... Ik startte in september voor het eerst L2 buiten, daarna begin oktober L2 binnen waarbij is 196 en 195 had. En daarna ging het mis.
Contact houden is dus geen probleem, hij neemt ook contact bij het halsstrekken en daar stond vorige week toch nog een 7 voor.

Afgelopen week hebben we in een enge bak getraind, dat was een goede oefening voor hem. En voor mij natuurlijk!