[discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 23:25

different1 schreef:
Ik beoordeel als jury zijnde enkel wat je op dat moment laat zien, advies geven is niet mijn taak.
Dit is letterlijk zo gezegd en geleerd op de jurycursus: ga niet in de instructie-rol zitten.

Waar mag je dan wel op jureren? Advies geven niet, wel zeggen dat het fout is of goed is, maar ook daar zie je vaak niks,
Sta je met een protocol vol 5en waarbij er twee x commentaar staat, bv overgang en kort.
That it.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 23:28

different1 schreef:
Alles kan, mits correct gereden.
Maar dat is dus ook een puntje, veel memsen hebben de kunde niet om een moeilijk gebouwd dier correct te rijden.

Het lijkt mij niet motiverend om van de 10 concoursen maar 1 winstpuntje te rijden(omdat je een 8 voor de verzorging hebt gekregen ipv een 7)
Daarnaast, jij vind het leuk.
Maar vind je paard dat ook?
Want meestal word er na een teleurstellend resultaat nog harder getraind, en is dat goed voor het paard?
Spierbevangenheid, peesblessures etc liggen op de loer bij paarden met een moeilijke bouw en ondeskundige training.

Heb titel en OP aangepast.

Hier doe je wel een flinke aanname.. waarop is die gebaseerd?
De motivatie kan zitten in de kleine verbetering of het feit dat het paard zich dit keer goed liet laden en niet stuiterend door de losrij ring gaat, etc etc
het is dan ook lastig zeggen of t resultaat teleurstellend is omdat je niet weet welk doel iemand gelegd heeft.. het is meestal pas als het resultaat niet klopt met je gevoel

Voor paarden is het weer een ervaring erbij en dat kan nooit slecht zijn denk ik..
het harder training tot spierbevangen enz is natuurlijk niet goed maar ik vraag me af of dat komt door het wedstrijd rijden..
net als ondeskundige hulp.. dat is ook nooit bevorderlijk voor t paard.. ongeacht de discipline of t wel/niet wedstrijd rijden

ik heb een niet ideaal gebouwd paard voor de dressuur.. maar des te belangrijker is het om hem correct te rijden.. hij draagt zich niet uit zichzelf namelijk.. rij overigens geen wedstrijden met hem omdat ik die ambitie en financien niet heb.. maar mocht ik op wedstrijd gaan zou ik niet direct voor n winstpunt gaan en zou ik daarna al helemaal niet te kosten van mn paard door blijven trainen..
Er zullen er vast zijn die dat wel doen (al dan niet onbewust) maar dat is n andere discussie dan die jij nu wilt voeren.. want ik denk dat iedereen het ermee eens is dat je geen wedstrijden rijdt ten kosten van je paard

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 23:36

crazyshar schreef:
different1 schreef:
Ik beoordeel als jury zijnde enkel wat je op dat moment laat zien, advies geven is niet mijn taak.
Dit is letterlijk zo gezegd en geleerd op de jurycursus: ga niet in de instructie-rol zitten.

Waar mag je dan wel op jureren? Advies geven niet, wel zeggen dat het fout is of goed is, maar ook daar zie je vaak niks,
Sta je met een protocol vol 5en waarbij er twee x commentaar staat, bv overgang en kort.
That it.

Het is de bedoeling dat bij de cijfers 4,5,6,7 commentaar staat.
Helaas lukt dat niet altijd omdat je ook maar beperkt tijd hebt, bij de 7 laat ik het commentaar dan meestal gaan, maar ik laat altijd zeer veel opschrijven en onderin laat ik ook nog 1 of 2 zinnetjes met tips en een compliment neerzetten.(ja, ook voor degenen die imo nog even door moeten oefenen/paard wat niet zuiver loopt enz)

Echter zijn tips met osteopaat/dierenarts etc niet gewenst omdat je ervan uit mag gaan dat men de kennis heeft danwel vanaf de kant om te zien dat er iemand naar het paard moet komen kijken/behandelen.
Plus dat ik de combinatie enkel 5 minuten in de ring zie en niet dagelijks in de training.
Laatst bijgewerkt door different1 op 10-10-15 23:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Lotus83

Re: [discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 23:37

En dus spreek je jezelf hier tegen want dan kan en mag je wel degelijk advies geven

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 23:44

Nee Lotus83, ik mag zeggen (laten schrijven) wat goed of fout is.
Advies als zijnde da/les/jullie zijn er nog niet klaar voor mag ik niet geven.
Dat is de taak van de ruiter/amazone en eventueel de instructrice/instructeur.

De tips onderin gaan niet verder dan "denk aan impuls" of "werk aan juiste stelling en buiging" enz.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 23:49

Ik ben het eigenlijk helemaal met TS eens!
Ik zie in de omgeving veel mensen die een pony/paard kopen, en dezelfde week nog starten. Met als gevolg een slecht resultaat en tranen..
To each his own natuurlijk, maar ik zie zelf ook niet zo goed in waarom veel mensen niet eerst de combinatie en vooral hun paard voor elkaar willen hebben voor ze in de ring verschijnen.

Mij lijkt het een fijner idee om lekker relaxt te starten dan "maar een gokje te wagen" om zo snel mogelijk door de klassen te racen..

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 00:04

Na een aantal bezoeken op wedstrijden, zie ik inderdaad combinaties rondhossen, waarvan je zou kunnen denken " waarom?" Als je het doet om de ervaring, doe je dat in de b niet met sporen van 4cm, terwijl je 70% van je proef op het verkeerde been zit. Weet je wat bak regels zijn, en hang je er niet een bit in wat niet bij je onrustige handen past, maar je paard zijn proef fijner loopt. Als je het om ervaring doet rij je net als thuis, en neem je de ervaring mee naar je lessen of thuis, weet je waaraan te werken

Als ik een paard zie langskomen met op de flanken duidelijk tekenen van verkeerd spoor gebruik...denk ik , dat moet een jury ook zien...( kun je vast wel iets van, "benen minder en meer op zit", in je commentaar en becijfering verwerken)

De laatste keer op op een spring wedstrijd geconfronteerd met een ruiter die serieus haar bit volledig uit de mond van pony trok...ja je leest het goed...bit hing volledig naast de pony mond.
Slechte van die zaak; ik heb geen bel gehoord! Kansloos van de betreffende jury! Echt..per direct ring uit sturen!

Maar, dat zijn de uitzonderingen, zie gelukkig ook een heleboel combinaties waar ik glimlachend naar kijk. Waar ik van denk, "goh handig opgelost" ( leermomentje voor mij) wordt nog blijer van de combi's die er echt een gezellig dagje met hun paard weg van maken. Die rijden niet voor de punten, maar zitten ook hun paard echt niet in de weg, vollop aan het leren, en met ma die voorleest gewoon lekker een dagje uit. Kan ik helemaal begrijpen! Zie ook jury,s die dat stapje extra doen, door op protocol te melden waarom een 5, maar ook waarom die 8.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 00:36

Tegenwoordig lijkt het alsof mensen die wedstrijden rijden meteen topsport moeten beoefenen. Het leuke van wedstrijdrijden wordt heel vaak vergeten. Is gelukkig al wel genoemd in dit topic.

Ik ging op wedstrijd omdat ik met mijn pony veel verschillende dingen wilde meemaken. Buiten rijden, springen, zonder zadel en ook serieus trainen en wedstrijden rijden. Gezellig met wat mensen van de club een dagje weg. Naar elkaars proeven kijken. Wat drinken en na een geslaagde dag naar huis met een boel ervaring voor paard en ruiter en punten waar weer aan gewerkt kon worden.

Het ging niet om het duurste paard. Het meest getalenteerde paard. Maar wat jij als combinatie had gedaan en hoe jij afgelopen tijd gegroeid was. Winstpunten of een beker waren natuurlijk leuk. Dat geef ik toe. Maar ook weer niet zo belangrijk.

Nu is de sport zo belangrijk dat het paard soms ondergeschikt wordt gemaakt aan het doel. En dat is vaak zo snel mogelijk hogerop komen. Natuurlijk kun je wedstrijden van nu niet meer vergelijken met de wedstrijden van bijv 15 jaar terug. Er is veel verbeterd. Maar ook veel verslechterd.

Wedstrijd rijden is voor de meeste toch gewoon een hobby. Er hangt niets van af en naar Rio gaan de meeste van ons ook niet. Toch lijkt het niet meer op een hobby.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 00:49

Ik snap de felle reacties niet hier van sommige mensen.
Ts is erg duidelijk en nog pikken sommige mensen enkel eruit wat zij willen lezen.
Als ik op wedstrijd kijk snap ik van een deel werkelijk niet wat ze er doen, omdat het gewoon niet kan dat het beest thuis wel ok loopt.

Daarintegen ken ik iemand met een draver die fijner loopt als menig kwpn daar op stal, maar op wedstrijd uitgebeld wordt als hij stress heeft.
Ja dan gaat hij telgangen bijvoorbeeld, maar ze krijgt nooit de kans het beest ervaring op te laten doen.

Ik werd laatst gevraagd of ik mee deed aan een dressuurwedstrijd mennen, beest kon nog niet eens normaal de bak door toen.
Daar ben ik niet aan begonnen, maar mensen om mij heen hadden zoiets van: joh leuk, voor de ervaring!
Welke ervaring? Dat mijn pony niet eens in de juiste stelling de bak rond kan komen?
Nee dankje, voor mij niet leuk en het beest zou ik er toen mee overvragen: we waren toen rechtuit aan het trainen na behandeling van de osteopaat en lang longeren.
Dan ga ik niet de dressuurring in..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 02:49

In België kan je pas wedstrijden rijden met het B brevet. Lijkt me veel beter dan Nederland. En minder kans dat er slechte combinaties in de ring te zien zijn.
Meer info over brevetten en waarom welk brevet nodig is:
http://www.groenhove.be/ruiterclub/brevetten

Word het niet tijd dat zoiets ook wordt ingevoerd in Nederland?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 07:09

Ja ik ben ook zo iemand. Gisteren voor het eerst gestart met mijn 4-jarige. 170 en 175. Ja hij liep stijf en weinig aanleuning, maar thuis loopt hij wel goed. Hij moet gewoon wennen aan het rijden in een nieuwe omgeving en dat kan voor paarden allemaal heel spannend zijn waardoor ze op wedstrijd anders lopen dan thuis (de eerste keren dan). Ik rij dus nu geen wedstrijd voor de punten, maar om mijn paard te laten wennen aan de omgeving. Ik kan niet gaan verwachten dat hij de sterren van de hemel gaat lopen.

Dus zeggen dat het slechte combinaties zijn vind ik nogal overtrokken
Laatst bijgewerkt door Batlow op 11-10-15 07:10, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 07:09

Lotus83 schreef:
Duidelijk, jij bent 1 van de redenen dat ik zelf nooit op wedstrijd ga.., omdat het een jurysport is en helaas niet iedereen aan jou verwachtingen kan voldoen...., met dit soort commentaar kan je erg de onzekere mensen tegen het zere been trappen...

Mijn D merrie is niet helemaal top gebouwd, kan ook nog eens behoorlijk haar eigen plan trekken maar we zijn al zoveel verder dan een x aantal jaar geleden, dat ik daarom best B zou kunnen rijden, maar ik doe het niet, vanwege mensen zoals jij.

En daarom gaat morgen mijn verzorgster voor het allereerst met mijn pony op wedstrijd, welliswaar een F-proef, en ik hoop dat ze een mindere zuurpruim treft dan dat jij bent

ps. kreupele/onzuivere paarden horen niet in de ring, dat is jou taak om dan aan de bel te trekken

Zo... uhhm als je de schuld bij de juryleden moet gaan leggen dan zou ik inderdaad zeggen. Vooral thuisblijven!!

Mensen met zo een instelling horen niet eens op wedstrijd. Blijf gewoon thuis en ga daar je paard lekker verder rijden.
Een jury zit er niet om mensen af te branden of om bewust slechte punten te geven. Een jury zit daar om DAT moment te beoordelen en als jij op DAT moment niets goeds neer kunt zetten verdien je ook geen hoge punten. Mensen met een 'minder goed paard' geven altijd de schuld aan de jury en nooit aan hunzelf. Ook een minder goed paard kun je netjes voorstellen, je wint er misschien niet altijd de eerste prijs mee maar winst is zeker mogelijk en dikke vette winst ook. Het enige wat je moet doen is zelf gewoon leren rijden en de schuld altijd bij jezelf neer leggen en nooit bij je paard of bij de jury.

Ik heb tijden met een tinker wedstrijd gereden. Ik heb het nooit erg gevonden dat we niet met hoge punten thuis kwamen. Waarom niet? Omdat ik gewoon reed als ik een krant ;) lekker thuis blijven doortrainen. Uiteindelijk vond ik zelf het wedstrijd rijden zo leuk dat ik besloten heb een warmbloed te komen. Maar denken mensen dat werkelijk waar dat je dan ineens te punten om de oren vliegen omdat je een goed paard hebt? Ik heb namelijk nog nooit zulke lage punten gereden op wedstrijd als met dit goede paard. En dan kan ik gaan huilen en de jury de schuld geven of denken 'hey! die heeft gelijk. Wat een fijn commentaar we trainen thuis nog even door'. Onderaan het protocol stond namelijk iedere keer 'goed paard! Ruiter moet nog even flink doortrainen en wat meer zelfvertrouwen krijgen. Succes' en dat commentaar, daar hebben we wat mee gedaan want ook dáár voor ga je op wedstrijd. Om er wel wat mee te doen als de jury je lage punten geeft en niet vrolijk door te blijven rijden terwijl iedere jury blijft denken 'oei meiske toch, blijf toch thuis..'. Na een half jaar kei hard aan mezelf werken reden we de eerste wedstrijd direct winst. Tuurlijk nog wat op en aanmerkingen maar we hebben wel wat gedaan met het commentaar destijds en zijn daardoor erg gegroeid en dat zie je terug in de resultaten.

Ik heb ook te vaak geschreven bij een jury om helemaal achter de TS te staan. Je kunt best op wedstrijd gaan om ervaring op te doen en kilometers te maken maar na een aantal keer lage punten en commentaar op het protocol, doe er gewoon wat mee! Train even door en als je na een half jaar of een jaar nog steeds niet verbeterd bent maar je wilt wel graag wedstrijden rijden. Bekijk dan even of je paard wel de potentie heeft om verder te komen en of jij uberhaupt wel de potentie hebt. Vaak zie je namelijk onwijs goede paarden met vreselijke ruiters op de rug ;) wees gewoon eerlijk en realistisch en ga op wedstrijd om wat met het commentaar van de jury te doen en niet om dat alleen maar af te branden en de schuld te geven aan de jury. Want dan kun je gewoon beter thuisblijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 07:27

Ik begrijp de TS wel hoor :j .

Ik hoor regelmatig kinderen en volwassenen zeggen-Tja, ik moet op concours, kan er niet van slapen enz. enz..
Dan denk ik, je MOET helemaal niets. kinderen misschien wel van hun ouders die vinden dat hun kind moet presteren maar als ik volwassen hoor zeggen dat ze op concours moeten en dat het allemaal zo spannend is, of rot weer is of what ever daar zakt mijn broek ook van af.
Als je het leuk vind ga je naar concours en heb je er geen lol in dan ga je niet. Het is toch een hobby?

Ik jureerde ook en zie heel vaak ruiters die op concours niets te zoeken hebben. Tja, er moet iemand eerste worden en er moet iemand laatste worden. Als ruiters lol in het rijden hebben dan heb ik er niet zo'n moeite mee dat ze op concours verschijnen. Maar vaak zijn het ruiters die kritiek geven op de jury want die is negatief of die houd niet van haflingers of friezen. Dit soort ruiters hebben vaak een te grote eigendunk en willen niet inzien dat ze bagger rijden of dat het paard totaal niet in balans is. Dat zien ze dan hopelijk wel in de punten terug en zouden daar thuis iets mee moeten doen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 07:31

Totaal eens met TS. Soms zie je combinaties in de ring waarvan ik denk dat ze maandag tm vrijdag lekker buiten rijden, zaterdag "even" een proefje oefenen en zondag op wedstrijd gaan. Doe dat toch niet, wie doe je daar nou n plezier mee?
Ik zou willen dat er meer gejureerd werd al TS doet: een 8 of 9 geven als t top is, een 3 als t prut is. Ik denk oprecht dat heel veel Ruiters geen of weinig zelfreflectie hebben. De "stomme jury" kan er dan niks van.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 11-10-15 07:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 07:34

Wat jij omschrijft TS is de reden waarom ik geen jury wil worden. Er zijn heel veel leuke combinaties op wedstrijden maar ook mensen die er echt niet (in die klasse) thuishoren.
Toch zijn er ook wel ruiters (en paarden) die thuis echt heel fijn aan het lopen zijn en er in de ring een potje van maken. In dat geval is het soms nodig dat zo'n combinatie veel de ring in gaat om gewoon kilomaters te maken.

ikke schreef:
De andere kant is namelijk ook dat ik me groen en geel erger aan duidelijk slecht beoordeelde proeven; met commentaar dat op geen enkele wijze strookt met hoe er gereden is. En ja, ik neem proeven op en kijk ze later terug aan de hand van het protocol. Hoe goed dat protocol klopt met het getoonde, zegt nogal wat over de kwaliteiten van de betreffende jury.
Dan ga je er gemakshalve vanuit dat je zelf volledig objectief binnen de richtlijnen van de KNHS naar je eigen proef kunt kijken. Dat zou zomaar een beetje tegen kunnen vallen.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 07:38

een jong paard dat voor het eerst meegaat haalt moeilijker een winstpunt in de b als een paard dat het al kent.

Mijn voorbeeld:

Ik ging met guus op wedstrijd en guus was 4.
We zouden bixie starten. Op het terrein was hij hartstikke nerveus, uiterraad hebben we rondjesgetapt aan de hand over het terrein. Maar bij het losrijden deed hij niets anders dan bokken van spanning want hij zag allemaal andere paarden in beweging :+ .

Maar eenmaal in de proef wist hij wat we thuis getraind hadden namelijk correct reageren op de hulpen.
Natuurlijk reageerde hij minder goed als thuis, maar hij wist wat hij moest doen, en daar gingen we voor voor de ervaring vaan guusje.

Uiteindelijk geen bixie gestart, maar B. Want er was een foutje geweest dus ik startte B. Uiteindelijk 1 winstpunt in de B :+

Maar als de ruiter het paard correct rijd en traint, dan haalt dat paard meestal wel een winstpunt.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 07:41

Er is maar een ding niet leuk voor mensen die wedstrijden rijden waarvan het paard of de ruiter niet zo goed zijn. En dat zijn jury leden zo als jij die niet daar door heen kunnen kijken het is nou eenmaal soms ook een moment opnamen wie weet loopt het paard super thuis met de ruiter. Of doet de ruiter mee voor de lol.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 07:44

Toen ik nog een paard had ging ik ook op wedstrijd. Thuis had ik haar goed voor elkaar en lukte een b proef met gemak maar zodra ik op wedstrijd ging zat ik vol m et zenuwen en lukte niets meet. Maar hoe vaker ik gin Hoe beter het ging. Bij mij duurde het een hele tijd en veel wedstrijden voor ik mijn zenuwen en spanning onder de knie had maar juist Door te gaan lukte het uiteindelijk wel en je wilt niet weten wat ,in punten waren de eerste wedstrijden. Ik moest gewoon gaan en dan ging het uiteindelijk beter dus soms ziet het er in het begin niet uit uiteindelijk lukte het me toch. En dan heeft het in mijn geval niets met het paard te maken maar met me zelf. En nee ik geef dan niet af op de jury omdat ik weet dat het Door me zelf komt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 07:55

Waarom moet de jury "er door heen kijken". Er wordt toch beoordeeld hoe het paard een proef loopt, niet hoe hij de proef zou kunnen lopen als dit of dat er niet was geweest.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 11-10-15 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 07:57

Ik snap TS opzich wel. En ik vind ook dat er té vaak mensen op concour rijden, die er nog niet helemaal klaar voor zijn. In de B stoor ik mij er niet zo aan,daar zijn soms ook jonge paarden die meedoen voor de wedstrijdervaring, of recreatieruiters. Groot gelijk vind ik. Maar je ziet ook mensen in hogere klassen die er nog niet klaar voor zijn. Laatst mocht ik een x schrijven bij de M2, er waren er een aantal die niet correct konden doorzitten. Natuurlijk 100 procent stil zitten gaat gewoon niet, maar dit was toch wel ietsje erger. Of paarden die niet vooruit te branden zijn. Zo kan ik nog wel een paar dingen noemen.

Ik rijd nu in de B met mijn jonge, zenuwachtige pony. Thuis rijdt ik haar L1/L2 niveau. Maar als ik dus op concour kom, wordt ze zenuwachtig, en gaat het echt een stuk minder goed dan thuis. Het is zeker geen pony die midden in de proef gaat stil staan/bokken/er vandoor gaat, maar de oefeningen gaan gewoon minder netjes, omdat ze zo gespannen is. Ik haal ook niet altijd een winstpunt, ik doe het gewoon echt voor de ervaring. Als ik mijn eerste wedstrijd vergelijk met de laatste wedstrijd(waar ik wel een wp had!:) ) is de spanning gewoon al een stuk minder, en dus gaan de proeven ook beter.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:01

Als jury zijnde moet je per onderdeel een cijfer geven onder aan de coupon staan intakt stap draf galop en nog meer daar moet jij dan je cijfer zetten hoe t paard gelopen heb

Niet omdat hij niet intakt is ga je toch niet ieder onderdeel afkraken als zij bijvoorbeeld een mooie ronde volte rijd....?

En je zegt in t L te jureren dan lijkt mij toch echt dat ze daar niet zo maar kom hoor..

K zelf heb z gereden jaren terug maar als k de mogelijkheid weer zal krijgen zal k toch echt zo nu en dan een b proef je willen starten of t nu een sport paard is of een Belg

Je doet t toch voor de plezier.....

Ps k weet igg niet of de coupons er nog zo uit zien. ?

rien10

Re: [discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:03

Coupons bestaan al jaaaaren niet meer :D

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:09

Lotus83 schreef:
Duidelijk, jij bent 1 van de redenen dat ik zelf nooit op wedstrijd ga.., omdat het een jurysport is en helaas niet iedereen aan jou verwachtingen kan voldoen...., met dit soort commentaar kan je erg de onzekere mensen tegen het zere been trappen...

Mijn D merrie is niet helemaal top gebouwd, kan ook nog eens behoorlijk haar eigen plan trekken maar we zijn al zoveel verder dan een x aantal jaar geleden, dat ik daarom best B zou kunnen rijden, maar ik doe het niet, vanwege mensen zoals jij.

En daarom gaat morgen mijn verzorgster voor het allereerst met mijn pony op wedstrijd, welliswaar een F-proef, en ik hoop dat ze een mindere zuurpruim treft dan dat jij bent

ps. kreupele/onzuivere paarden horen niet in de ring, dat is jou taak om dan aan de bel te trekken

Als je je al aan TS ergert, kun je maar beter idd niet op wedstrijd gaan. Ik ken TS niet maar er zijn denk ik zat jury's die erger zijn.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:13

different1 schreef:
Zuur ben ik zeker niet, ik word heel blij van een goed gereden paard, dus ook van de fjorden/tuigers/tinkers enz.
Toevallig vandaag 2x in de 190 gegeven voor een correct voorgestelde fjord in het L2 paarden.
En enkele weken geleden nog een meisje met een nakomeling van Atleet(tuigpaard) goede punten en een dik compliment gegeven wat betreft het goede paard dat ze reed.

Ik doel meer op paarden en pony's die zo stijf zijn dat ze op t randje van kreupel lopen, of een draver-achtig dier die door "spanning" geen normale drafpas liet zien maar enkel toltend/telgangend door de proef gaat, of pony's in het M en Z die continue over de teugel lopen, pony's en paarden die elke pas naar voren geschopt worden maar simpelweg gewoon niet vooruit kunnen door stijfheid/enorme bewegingsbeperking(door bijv. Slijtage/hko) enz.

Ik ben het er ook zeker mee eens dat er niet altijd correct gejureerd word.

Juist heel typerend dat een gangenpaard dat doet door spanning. Ik rij met mijn ijslander voldoende dressuur om de B door te komen THUIS. Stel ik zou een wedstrijd willen rijden dan is er spanning, om wat voor reden dan ook (andere locatie, moeten presteren, veel andere paarden, eigen zenuwen en een binnenbak ipv een lange dijk of wei om op te rijden, transport) en dat uit zich in tolten. Let wel: tactzuiver.
Ik lees dat stukje als dat je ons dus niet in de ring zou willen zien maar hoe moet je dan het dier leren dat andere situaties ook leuk kunnen zijn, hoe kun je ze ervaring geven? Juist door het doen en ja daar hoort af en toe een ongeleid projectiel bij...
Zelfde argument als: Als het paard niet verkeersmak is moet je er niet mee op straat. Juist en hoe wil je ze dan verkeersmak maken?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:13

different1 schreef:
Kunnen we het vriendelijk houden?

Ik vraag me dit af, juist omdat er mensen ongetwijfeld teleurgesteld naar huis gaan na een concours.
Paardrijden is leuk, dat hoort ook zo te blijven.
Nee, het gaat niet om winstpunten rijden, maar een winstpunt is wel een indicatie dat je dus verbeterd/klaar bent voor een hogere klasse en dus je paard correct rijd.

Het gaat er niet om dat men niet aan mijn verwachting voldoet, het gaat erom dat men zichzelf danwel het paard overschat en dat daaruit grote teleurstellingen voort kunnen vloeien.
Wat ik dus weer erg sneu vind, juist omdat paardrijden leuk is en dat ook moet blijven, voor ruiter EN paard.

Gebrek aan ervaring bij paard of ruiter kan ik over het algemeen wel doorheen kijken.
Maar ook dan is het leuk om een 7 of 8 te kunnen geven voor een correcte overgang/volte enz.

Wat betreft onzuivere paarden, ik mag als jury zijnde geen paard uitsluitend tenzij het op 3 benen loopt.
Ik word namelijk niet geacht een veearts te zijn en kan daar zelfs voor op mijn vingers getikt worden.

Als je de bal kaatst, kun je hem terug verwachten. Als je stellingen scherp zet, wordt er op het scherp van de snede gediscussieerd.

Mensen die zichzelf overschatten, moeten weer met twee pootjes op de grond gezet worden. Als je dat doet met goed commentaar, dan is daar niks mis mee.
En heb dan ook het lef om die ene opdracht die dan wel voor een 8 gereden wordt, ook met een 8 te beoordelen! Ook als de rest misschien maar net een 5-je, 6-je waard is! Het valt me elke keer weer op dat er veel juryleden zijn die niet de ballen hebben om 3-en en 8-en in een proef uit te delen, terwijl die proeven wel zo gereden werden!!

Katja schreef:
ikke schreef:
De andere kant is namelijk ook dat ik me groen en geel erger aan duidelijk slecht beoordeelde proeven; met commentaar dat op geen enkele wijze strookt met hoe er gereden is. En ja, ik neem proeven op en kijk ze later terug aan de hand van het protocol. Hoe goed dat protocol klopt met het getoonde, zegt nogal wat over de kwaliteiten van de betreffende jury.
Dan ga je er gemakshalve vanuit dat je zelf volledig objectief binnen de richtlijnen van de KNHS naar je eigen proef kunt kijken. Dat zou zomaar een beetje tegen kunnen vallen.

Ik lees wat er staat en kijk wat ik op de video zie. Als dat niet strookt, deugd een jury niet. En nee, dan heb ik het niet over interpretatieverschillen maar over dingen die gewoon niet gebeurt zijn of getoond worden!

Heb ik ook eens in een les zien gebeuren (meerdere malen): instructeur geeft een opdracht, leerling doet z'n best om die uit te voeren, er gebeurt niks, instructeur geeft compliment :? Vervolgens gebeurt er 10m verder wel datgene wat gevraagd is, geen enkele op- of aanmerking :? :?
Die instructeur heb ik dus virtueel bij het oud vuil gezet.