Hoe dochter (8) te motiveren om proefjes te oefenen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:00

Misschien is het een idee om zelf het proefje goed door te lezen en ook degene die haar lesgeeft dit laten doen. Dan kan ze tijdens het rijden/de les de onderdelen van het proefje al los van elkaar oefenen.
Dan misschien een week/paar dagen voor de wedstrijd het hele proefje 1x achter elkaar, zou je kunnen zien wat je kunt verbeteren, hoewel dit misschien voor een 8 jarige wat vroeg is, deze stap zou je ook kunnen doen als ze wat ouder is en nog steeds wedstrijd wil rijden.
En 1 of 2 dagen voor de wedstrijd het hele proefje (nogmaals) achter elkaar rijden.

Snap dat je vindt dat het proefje oefenen er bij hoort, maar ze moet er zelf wel lol in blijven houden, anders haakt ze misschien af.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:02

Ik ben 48 en in mijn hele leven nog niet 10 x een proef geoefend. Toch neem ik wedstrijden echt heel serieus maar geloof niet in proeven oefenen. Oefenen op je rijkunst verbeteren, dat wel, dan gaat de proef vanzelf.
Maar hou eens op zeg. 8 jaar. Die hoort alleen maar lol met haar pony te hebben.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:02

Gewoon geen proefjes oefenen.

Als ze wedstrijden rijden leuk vindt en jij vind het ok moet ze dat vooral doen. De vraag is wat haar doel is van het wedstrijdrijden. Doet ze dat om te winnen? Of omdat ze het leuk vindt om op pad te gaan met haar pony? Dat maakt nogal wat uit in de voorbereiding. Als het haar niet kan schelen dat ze verliest; niet oefenen. Als het haar wel kan schelen dat ze verliest, dan uitleggen dat ze oefenen helpt om te winnen. Wil ze nog niet oefenen? Lekker laten gaan dan. Ik zou er niet te moeilijk om doen. :)

Nou ja, wat Orion456 schrijft dus. :)

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:03

Ik kan twee mogelijke opties bedenken. Namelijk laat haar haar gang gaan, dan presteert ze slecht op de wedstrijd en dat vind ze (waarschijnlijk) niet leuk. Als ze beter wilt presteren gaat ze vanzelf de proefjes rijden. Of vertel haar dat ze een x aantal keer de proefjes (of onderdelen) moet oefenen voordat ze op wedstrijd mag. Maak er een soort weekkalender of afstreep-kaart van (desnoods met leuke stickers) en laat haar zelf aan jou vragen of je haar wilt helpen. Elke keer dat ze een ding heeft gedaan mag ze die afstrepen, is er genoeg afgestreept? Mag ze de wedstrijd doen. Het belangrijkste is dat ze het zélf wilt doen, anders gaat snel de lol eraf ben ik bang.

Obrien

Re: Hoe dochter (8) te motiveren om proefjes te oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:47

Ik heb alleen de OP gelezen, maar het lijkt alsof jij het meer wilt dan je dochtertje.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:49

Mooi geschreven Ir111! Iets vriendelijker dan ik....dus dat is beter :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:33

Ze is 8, dan moet ponyrijden toch gewoon leuk zijn, geen dwang. Lekker laten rijden en tijdens de les gewoon wat figuren uit de proefjes laten doen zonder de nadruk op de proefjes te leggen of dat zelfs te benoemen.

Als de B nog te hoog gegrepen is dan is Bixi echt super leuk en dat sluit ook goed aan bij de belevingswereld van een 8 jarig kind. Toen mijn dochter dat nog deed waren er soms pony's bij compleet opgefleurd met bloemen, roze en bling. Zo schattig.
Bixi springen is ook geweldig, over balken net boven de grond en als ouders mag je mee rennen, goed voor je conditie.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:46

Het komt op mij een beetje over als prestatie is belangrijker dan lol hebben.

Jeetje, toen ik 8 was, was het 1 of 2 dagen te voren een keertje je proefje oefenen en klaar hoor. Belangrijke oefeningen werden gewoon al in de lessen geoefend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:56

Ik heb echt nooit volledige proefjes geoefend, heeft helemaal geen nut om ze tot in den treure te rijden? Die pony's weten dan na 3x precies wat er moet gebeuren en dat wil je echt niet :n

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:03

Ir111 schreef:
Gewoon geen proefjes oefenen.

Als ze wedstrijden rijden leuk vindt en jij vind het ok moet ze dat vooral doen. De vraag is wat haar doel is van het wedstrijdrijden. Doet ze dat om te winnen? Of omdat ze het leuk vindt om op pad te gaan met haar pony? Dat maakt nogal wat uit in de voorbereiding. Als het haar niet kan schelen dat ze verliest; niet oefenen. Als het haar wel kan schelen dat ze verliest, dan uitleggen dat ze oefenen helpt om te winnen. Wil ze nog niet oefenen? Lekker laten gaan dan. Ik zou er niet te moeilijk om doen. :)

Inderdaad mooi en treffend!

Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat ze er plezier in heeft! Laat haar lekker doen, ze is nog maar 8! Ik vind dat veel te jong om er zo mee bezig te zijn en te verwachten dat ze er goed voor moet oefenen. Op school moeten ze al zo veel, laat dit gewoon lekker haar hobby zijn. Ik zou haar lekker zelf laten beslissen of ze wel of niet wilt oefenen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:04

Het kind is 8 .
Paardrijden moet leuk zijn .
Als ze nu teveel MOET , vergaat haar de zin dadelijk .
Zo nu en dan een proefje rijden is leuk en oefen de dagen ervoor het proefje ook wat vaker ...
En neem alle oefeningen die ze moet laten zien mee in de les .
Maar laat haar zeker ook het stuk lol met je knol beleven ...
Heel belangrijk

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:12

onderdelen los oefenen en proefjes op papier uittekenen?
is bij mij de beste manier van oefenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:16

Volgens mij zit voor een achtjarige de lol van wedstrijdjes rijden vooral in het teuten met je pony, lekker uitgebreid poetsen, vlechtjes met strikjes maken, zelf je mooie pakje aan mogen, met de trailer op pad, en allemaal mensen die je pony zo mooi vinden en zeggen dat ze zo'n leuke combi zijn. Toch?

Ik ben 44 en ik vind proeven oefenen ook stom. Hartstikke saai. Als je alle figuren kent, en je hebt je proefje van te voren een keertje gereden, dan is dat volgens mij goed genoeg om een superleuke dag met je pony te gaan hebben. En misschien komt er dan nog een winstpunt en/of een lintje ook, en zo niet dan niet, is het toch gewoon een leuke dag geweest. Pannenkoeken tot besluit en het feest is compleet!

Ik heb altijd een beetje medelijden met die kinderen die van alles moeten.
In veel gevallen heb ik ook het vermoeden dat het vooral vanuit moeders komt, om via het kind alsnog eigen dromen waar te maken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:26

Als je acht bent zijn spelletjes veel leuker, en je leert er ook nog eens heel handig door rijden en is goed voor het zelfvertrouwen!
Zaklopen, estafette, slalom, etc.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:29

Mijn dochter is 9 en rijdt ook dolgraag bixies. Dat mag, maar dan moet ze wel een paar keer achter elkaar een beetje serieus rijden (als in een keer "meer dan 1 rondje achter elkaar draven" :+ ) en een keer een galopje doen. Voor de rest zit ze er het liefst achterstevoren op, zonder zadel en soms is ze er met 10 minuten ook al weer klaar mee. Nu hebben wij een superbrave ervaren pony die dat allemaal gewoon leuk vind, kan je zo na een maand stilstand weer uit de wei trekken en daar gaat ie weer. Met wat mijn dochter doet is het toch nog geen werk te noemen, dus dat kan wat mij betreft gewoon :+

8 is nog wel erg jong om er zo serieus mee bezig te zijn vind ik. Ik kan me wel voorstellen als je least en op pension hebt staan dat je ook wel wat "terug wilt zien" voor wat je betaalt, maar je moet wel oppassen denk ik dat je dat niet boven het plezier van de omgang met een dier stelt. Ik dacht hier eerst ook dat ze fanatiek 4/5x per week zou gaan rijden, maar dat pakt toch heel anders uit. Geen probleem, ik vind het voordeel van het omgaan met een dier zo groot dat ik alles eigenlijk wel prima vindt. Ze hebben hier soms de dikste lol met de shetlander waar ze zich echt zelf mee kunnen redden.

Ik kan me van mezelf ook nog herinneren dat mijn ouders me ook nog wel eens tot rijden moesten aanzetten, toen was ik 11. Ik had toen gewoon helemaal nog geen verantwoordelijkheidsgevoel van "oh ik moet zo vaak per week rijden anders wordt het niks". Is later goed gekomen ;)
Ik laat het verder aan mijn dochter wat ze wil. Geen wedstrijden? Prima! Wel wedstrijden? Beetje inzet tonen zodat ze wel snapt dat niet alles haar aan komt waaien :)

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:29

Niet...ze is pas 8.
Lol met je knol is op die leeftijd veel belangrijker.
Leer haar het dier te verzorgen en te knuffelen....zo oneindig veel meerwaarde :j
En als ze dan later wedstrijden wil rijden, dan kan dat altijd nog.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:33

Ze is 8 en ze rijdt al in de F8? Toen was ik echt een stuk ouder. Is ze gelijk begonnen met wedstrijd rijden?
Pittige tante, als ze ook al de theorie heeft gehaald in de F2, F4 en F6. Respect hoor :)
Als ze niet wilt oefenen prima toch, laat haar lekker die wedstrijd rijden zonder te oefenen.
Of jij leert er van dat ze ook echt niet hoeft te oefenen (wel wp) of je dochter leert er van (geen wp)

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:37

Ik ben pas proeven gaan oefenen toen ik ze uit m'n hoofd moest gaan rijden :o
Ik neem aan dat ze wel weet hoe ze de oefeningen in het B hoort te rijden? Dan is het alleen van belang dat ze lekker plezier heeft en dat je trots op haar bent, ook als ze niet in de punten rijdt. Als jij de proef goed voorleest hoeft ze alleen maar op dat moment te doen wat je zegt. Simpel toch? Lekker laten gaan is mijn advies, ze is pas 8...

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:50

Fehu schreef:
Het komt op mij een beetje over als prestatie is belangrijker dan lol hebben.

Jeetje, toen ik 8 was, was het 1 of 2 dagen te voren een keertje je proefje oefenen en klaar hoor. Belangrijke oefeningen werden gewoon al in de lessen geoefend.

Dit inderdaad. In de lessen kreeg je de oefeningen wel mee, en zo lastig zijn die niet.
Een paar dagen van te voren proefje 1 keer rijden, dag voor de wedstrijd de proef nog eens doorlezen of op papier (mee)tekenen (vond ik altijd wel leuk om te doen) en dan lekker plezier hebben!
Als je het maar achter elkaar blijft oefenen wordt het ook zo'n saai gedoe, en ga je toch juist (schoonheids)foutjes maken uit verveling/makkelijk worden/afraffelen e.d.?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:56

Waarom moet ze zo nodig proeven oefenen?
Ik heb nog nooit een proef geoefend.. :o
Oh.. niet liegen.. dat heb ik wel, maar daar was ik absoluut niet serieus.. :+

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:57

oji schreef:
Ik ben 48 en in mijn hele leven nog niet 10 x een proef geoefend. Toch neem ik wedstrijden echt heel serieus maar geloof niet in proeven oefenen. Oefenen op je rijkunst verbeteren, dat wel, dan gaat de proef vanzelf.
Maar hou eens op zeg. 8 jaar. Die hoort alleen maar lol met haar pony te hebben.

ikke 49 jaar en rij al vanaf mijn 6e, ook op hoog nivo gereden maar idem als boven.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:18

Per kind verschillend, ik zou het niet op gaan leggen. Als ze wedstrijd wil rijden prima, maar ik denk niet dat het gaat werken om het oefenen af te dwingen. Ik zou wel uitleggen dat een jury er zit om een proef te beoordelen en dat het wel verstandig is om een proef een keer door te rijden zodat ze weet wat er komt.

Ik heb het andere uiterste in mijn lesbestand, een 9 jarige die het liefste alleen maar lest, superfanatiek is, heel leergierig en eind oktober een wedstrijdje gaat rijden en nu al elke keer als ze les heeft gerust drie keer haar proef wil oefenen. Dat kan dus ook. Zij vindt dat leuk en wil echt aangepakt worden, voltes tot in den treuren rijden, hoeken netjes door, overgangen oefenen, helemaal leuk. En ik zorg ervoor dat er ook altijd een stukje ontspanning in de les zit, stukje lekker galopperen, rare oefeningen doen of een keertje balkjes lopen. Maar goed, het kind wil gewoon het liefste heel hard werken!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:22

Als ze F8 naar behoren kan rijden, lijkt het me dat ze ook met gemak een B proef moet kunnen rijden.

Ben het wel met je eens dat als ze echt de wedstrijden in wil, zal ze daarvoor een paar keer per week gericht moeten oefenen.
Ik zou me ook niet al die drukte en kosten op de hals halen als madam er van haar kant niets voor wil doen :)
Vind het niet meer dan normaal dat je je kind discipline bij brengt in deze als ze het erg graag wil.
Daarnaast is 8 jaar nog erg jong en moet een kind van deze leeftijd ook tijd hebben voor vriendinnetjes en evt. andere sporten.

Mijn dochtertje is bijna 8 rijdt in de manege en doet 1 keer per 2 maanden en soms 1 keer per maand mee aan F wedstrijdjes, ze is momenteel F3 +2 en wint bijna altijd een 1e of 2e prijs.
Thuis hebben we een leuke shetlander, maar daar rijdt ze soms op, momenteel meent ze ineens er vaker op te willen rijden, dus wie weet, maar ik dwing haar niet.
Maar ze mag pas bij de rijvereniging en wedstrijden met deze pony rijden als ze besluit haar regelmatig te rijden en niet de ene week 3 keer en vervolgens 3 weken helemaal niet :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:24

Loslaten.
Precies wat jij zegt, niet oefenen is niet op wedstrijd. Maar leg er geen druk op, niet gaan zeuren.
Ze kan zelf laten zien dat ze goed oefent, als ze dat langere tijd vol kan houden vraag je een startkaart aan. Doet ze 't niet en is ze liever aan het tutten, dan laat lekker gaan.
Ik vind zowieso 8 jaar nog erg jong, op die leeftijd moeten ze spelletjes doen op de ponyclub en zonder zadel rondhossen met een glas water in hun hand. Gewoon lekker aan laten knooien, na verloop van tijd komt die interesse vast wel en dan heeft ze spelenderwijs al beter leren rijden.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:26

Zou mijn dochter ook niet willen. En ook niet hoeven. Als ze wil winnen komt ze er vanzelf wel achter dat oefenen dan misschien toch handig is. En anders maar niet. Zo gauw er teveel 'moeten' bij komt kijken haken kinderen gauw af. Die van mij tenminste wel :Y)