Wedstrijden rijden , nu nog beginnen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:46

YelaBrenda11 schreef:
hoihoi!

deze vraag kan wellicht een beetje apart overkomen , maar ik wil hem toch graag stellen!
Ik heb een 6 jarige friese ruin waarmee ik sinds een klein halfjaartje aan het lessen ben , gewoon aan huis. Eerst vooral om de basis er wat beter in te krijgen en om zijn achterbenen een beetje sterker te maken. Het was voor mij een soort 'verplichting' zegmaar omdat ik wil dat mijn paard zich goed leerde gymnastiseren. Maar nu merk ik dat ik er echt superveel plezier aan beleef! Elke keer een stapje verder komen. Jaren geleden heb ik met een vorig paard enkel onderlinge wedstrijden gereden , maar wegens redenen gestopt. Echter begint het nu toch wel weer te kriebelen! Alleen.. ik vraag me af of het niet raar is om met mijn 19 jaar nog eens te beginnen. Ik zie zo vaak meisjes van een jaar of 13 die hun eerste officele wedstrijden al hebben gereden en enkele jaren later al heel wat debuten hebben gehad. Nou gaat het mij daar in de eerste instantie helemaal niet om natuurlijk! Het is meer het feit dat ik helemaal niet in die wereld zit als het ware , en dat er best veel al van jongs af aan met pap&mam en de trailer op pad gaan.Is het dan niet raar als ik nu nog eens met 'het idee' kom? Graag hoor ik jullie mening!

Enneh...sorry als de logica hier en daar een beetje ontbreekt!

goetjes,
Femke

Ik heb dit jaar voor het eerst in mijn leven een startkaart en ik ben 32 :+

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 11:47

nogmaals hartstikke bedankt! Ik denk dat ik nog een paar maandjes rustig door ga oefenen en dan in het voorjaar/einde winter wil starten. Heb ik rustig de tijd om een beetje overzicht te creëer voor wat er allemaal nodig is en om mijn paard nog wat verder door te rijden :D Dan is hij 7 jaar , is dat een mooie leeftijd ook om te starten voor een fries? Heb met mijn vorige paard onderlinge wedstrijden gereden toen ze 4 was maar ik wilde dit paard bewust wat meer de tijd geven om ook lekker veel buiten te rijden etc. Ik zie vaak mensen die veel eerder starten , dus vandaar nog even deze vraag! heb er in ieder geval super veel zin in ! *\o/*

nontie

Re: Wedstrijden rijden , nu nog beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:17

Leuk! Voor de ervaring kan je natuurlijk ook eerst een paar onderling starten. Heb je een idee hoe het ervoor staat en is de 'allereerste wedstrijd' spanning wat afgezakt.
Veel succes! :)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:20

DOEN!
Ik ben inmiddels 32, heb sinds een jaar een nieuw paard en ben een paar maanden geleden voor t eerst met hem gestart, nadat ik zeker een jaar of 13 niet gestart ben. Niks raars aan en zo wel, t is jouw hobby, jouw paard en jouw geld. Als het je plezier en motivatie oplevert, waarom niet? Geniet ervan en maak lol, het is al duur genoeg!
Mocht je erg zenuwachtig zijn zou ik zorgen dat ie echt ruim klaar is en je je kunt focussen op je proef, niet op hem. Laat iemand voorlezen die je vertrouwt met een duidelijke stem en oefen je proef goed. Gaat helemaal goedkomen!
Qimm: *\o/* *\o/* *\o/* _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Zie wel, er is ook best nog hoop voor mij, al ben ik n 32jarige (voormalig uit het oosten) westerling ;)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 18:55

YelaBrenda11 schreef:
nogmaals hartstikke bedankt! Ik denk dat ik nog een paar maandjes rustig door ga oefenen en dan in het voorjaar/einde winter wil starten. Heb ik rustig de tijd om een beetje overzicht te creëer voor wat er allemaal nodig is en om mijn paard nog wat verder door te rijden :D Dan is hij 7 jaar , is dat een mooie leeftijd ook om te starten voor een fries? Heb met mijn vorige paard onderlinge wedstrijden gereden toen ze 4 was maar ik wilde dit paard bewust wat meer de tijd geven om ook lekker veel buiten te rijden etc. Ik zie vaak mensen die veel eerder starten , dus vandaar nog even deze vraag! heb er in ieder geval super veel zin in ! *\o/*

even een quote hoor! Vroeg het me gewoon af..
Toen ik paardenhouderij deed en stage liep bij een handelsstal zag ik vaak dat ze met met een jaar of vier de wedstrijden ingingen,vandaar...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:28

Voor de handel is het belangrijk dat het paard op jonge leeftijd al op niveau mee loopt in de wedstrijden. Dat maakt een paard meer waard voor de verkoop/handel. Een 4 jarige op L niveau, een 5 jarige op M niveau en een 6/7 jarige op Z niveau. Maar als je je paard gewoon voor je eigen lol hebt dan maakt het echt niet uit.

Ik startte mijn eerste officiele wedstrijd toen ik 27 was. Heb ook maar 3 jaar gestart en daarna alleen af en toe een onderlinge wedstrijd en daarna jaren niet. Wil wel graag weer gaan starten en heb van het voorjaar meegedaan aan de impulsrubriek (maar dan wel gelijk op L2 niveau, want dat was ons startniveau) van de haflingervereniging. Fijn dat zoiets kan zonder gelijk een startkaart te moeten hebben. Bij de KNHS kun je als je lid bent, znder startkaart, een paar keer meedoen aan de impulsrubrieken. Dan rijd je wel met een officiele jury en onder de reglementen van de KNHS.

Kar_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:01

Ik ben 35 en start in oktober voor het eerst officieel, beter laat dan nooit :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:53

YelaBrenda11 schreef:
YelaBrenda11 schreef:

even een quote hoor! Vroeg het me gewoon af..
Toen ik paardenhouderij deed en stage liep bij een handelsstal zag ik vaak dat ze met met een jaar of vier de wedstrijden ingingen,vandaar...

Je moet starten als je er klaar voor bent. Genoeg paarden van drie die in Oktober prima een B proef kunnen lopen hoor en mits ruiter nog B mag starten dat ook doen.

Zelf ben ik dit jaar met een bijna 8 jarige Fries gestart. Ik ben er in januari voor het eerst op gaan zitten (was zadelmak, maar heeft veel stilgestaan dus een B proef zat er op dat moment nog niet goed in), zes weken later zijn we voor het eerst B gestart. En twee weken geleden zijn we met succes L2 gestart.

Leeftijd heeft niets met de prestaties van ruiter en paard te maken hoor. Als jij je paard fatsoenlijk kan rijden en het er netjes uit ziet, maakt het niets uit of het paard 3, 13 of 23 is. En dan maakt het ook geen hol uit of het een Fries, Tinker, Haflinger, KWPN'er of stamboekloos dier is. Voor mijn part is het dan een Shetlander.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:58

Ik ben op mijn 36e begonnen met rijden en een paar jaar later mijn eerste officiële dressuurwedstrijd, dus een oud wijf in vergelijking bij jou. ;)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 15:32

Citaat:
Je moet starten als je er klaar voor bent. Genoeg paarden van drie die in Oktober prima een B proef kunnen lopen hoor en mits ruiter nog B mag starten dat ook doen.

Zelf ben ik dit jaar met een bijna 8 jarige Fries gestart. Ik ben er in januari voor het eerst op gaan zitten (was zadelmak, maar heeft veel stilgestaan dus een B proef zat er op dat moment nog niet goed in), zes weken later zijn we voor het eerst B gestart. En twee weken geleden zijn we met succes L2 gestart.

Leeftijd heeft niets met de prestaties van ruiter en paard te maken hoor. Als jij je paard fatsoenlijk kan rijden en het er netjes uit ziet, maakt het niets uit of het paard 3, 13 of 23 is. En dan maakt het ook geen hol uit of het een Fries, Tinker, Haflinger, KWPN'er of stamboekloos dier is. Voor mijn part is het dan een Shetlander.

zo ,dat is duidelijke taal! haha. Wederom bedankt voor de reactie (s) . Op stage zag ik vaak dat paarden en met name de friezen vrij vroeg 'oud' werden. Ik heb op mijn laatste adres friezen van amper 15 gezien waarvan de rug zodanig hol was dat je zou denken dat er wel tien jaar bij op kon! Het lijkt me jammer als ik volgend jaar start en een paar jaar later zou moeten stoppen..Ervan uitgaande dat ik overal vrij lang over doe aangezien ik 1 a 2 keer in de maand zou kunnen en willen starten. En in de wintermaanden vaak een korte stop houd. Ik weet dat ik veel vragen heb hoor , sorry :+ Sommige dingen kan ik gewoon moeilijk inschatten.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:35

wil je t nog gekker? ik ben 56 en ga ook weer eens een poging wagen (met PRE), zoek nog wel een wedstrijdmaatje om elkaar te helpen (lees geestelijk ondersteunen haha)

Minion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:36

Waarom zou je te oud voor iets zijn? :D
Je moet lekker je interesses volgen, als jij en je paard maar fit genoeg zijn dan lijkt het me helemaal leuk haha

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:03

YelaBrenda11 schreef:
zo ,dat is duidelijke taal! haha. Wederom bedankt voor de reactie (s) . Op stage zag ik vaak dat paarden en met name de friezen vrij vroeg 'oud' werden. Ik heb op mijn laatste adres friezen van amper 15 gezien waarvan de rug zodanig hol was dat je zou denken dat er wel tien jaar bij op kon! Het lijkt me jammer als ik volgend jaar start en een paar jaar later zou moeten stoppen..Ervan uitgaande dat ik overal vrij lang over doe aangezien ik 1 a 2 keer in de maand zou kunnen en willen starten. En in de wintermaanden vaak een korte stop houd. Ik weet dat ik veel vragen heb hoor , sorry :+ Sommige dingen kan ik gewoon moeilijk inschatten.

Je ziet ook niet heel erg veel oude Friezen dit komt natuurlijk doordat het stamboek kampt met relatief hoge inteeltwaarden (je bent erg beperkt in je hengstenkeuze) en een relatief kleine populatie, waarbij er geen invloeden van buitenaf zijn. Je ziet bij de KWPN Tuigpaard afdeling bijvoorbeeld wel dat er heel af en toe een paard met Hackney bloed wordt goedgekeurd. Maar bij de Friezen zal er nooit een paard van buiten het stamboek bij komen. Daardoor heb je nu de stamboeken Barock-Pinto en Arabofries. Ik weet niet of je dat inmiddels al echt rassen mag noemen.

Daarbij is het Friese ras enorm geliefd en wordt er daardoor heel erg veel mee gefokt en ook fanatiek mee gefokt. Een goede fokmerrie (met een predikaatrijke moederlijn en interessante afstamming) zal veel gebruik worden voor het fokken. Zo ken ik een stal waar merries elk jaar een veulen krijgen én in de sport worden uitgebracht. Dat is natuurlijk enorm belastend en maakt de paarden er niet veel mooier op.

Mijn 'eigen' Fries is een ruin met een ietwat weke rug/staat hoog in het kruis. Hierdoor zal hij ook sneller oud gaan ogen.

Overigens hebben wij ook een 23-jarige ruin op stal staan, die meer grijs dan zwart is. Maar ook een hele diepe rug heeft nu. Was vroeger niet zo hoor. Is pas gekomen toen hij met pensioen ging.

Maar we hebben ook een 13-jarige op stal die Z loopt en er nog gewoon hartstikke jong uit ziet.

Het valt en staat allemaal met het stalmanagement en de manier waarop je rijdt. En dan heb je uiteraard nog genetische aanleg voor snel oud worden, de bouw die het paard van zichzelf heeft en de blessuregevoeligheid.

Je kan ook vol goede moed starten en je paard een week later met een gebroken poot in het land aantreffen. Dan moet je ook stoppen. Dus eventueel moeten stoppen is geen relevante punt in mijn ogen. Dat kan altijd gebeuren.

Ik weet ook niet wat je bedoelt met 'overal vrij lang over doen'. Als je doelt op door de klasses heen gaan... Ja, dat kan lang duren. Als je doelt op wat ik in een half jaar heb bereikt, ik start ook niet elke week hoor, soms rij ik vier weken geen wedstrijd. Dat hoeft ook niet als je gewoon ruim klaar bent voor de wedstrijden. Ik ben gewoon erg ambitieus en wil gewoon graag bij de beteren horen van wat ik op dat moment start. Een keer geen prijzen is echt geen ramp, het blijven dieren. Maar ik werk wel voor een zo goed mogelijk resultaat.
Maar er zijn ook genoeg mensen die daar niet voor strijden, die wedstrijden op een andere manier ook gewoon heel erg leuk vinden. En het is helemaal niet erg als je drie jaar lang in de B rijdt. Als je maar plezier hebt in wat je doet.

Ben je al eens op een wedstrijd geweest eigenlijk?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 17:05

Ik begrijp je post helemaal! Jeetje , elk jaar een veulen en in de sport uitbrengen... ik kan me voorstellen dat dat een paard fysiek niet altijd goed doet nee! :o Ik heb een hele ranke fries en vaak vragen mensen ook of 't een arabofries is (wat het niet is!). Ja , dat bedoel ik inderdaad met 'vrij lang over doen' . Nee , nooit officieel gestart! zoals ik zei , alleen onderling met een vorig paard. Eigenlijk ook nooit de behoefte gehad , dit is echt puur toeval ! Want wedstrijden rijden was ook niet de insteek toen ik begin met lessen :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:09

Mijn schoon opa was 68 toen hij zijn aller eerste wedstrijd reed! Toen begon hij pas met rijden namelijk haha :D

Boeide hem geen hol wat anderen ervan vonden, hij deed het voor zichzelf :)

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:11

ik ga binnen kort ook starten met mijn 6 jarige haflinger ruin voor de lol om hem een plezier te doen in plaats me zelf....
ben zelf 25 jaar.
dus niks mis mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:29

Rex_Rolfo schreef:
YelaBrenda11 schreef:
Ik heb een 6 jarige friese ruin

Misschien heb je in jouw omgeving ook koudbloedenwedstrijden waar je ook zonder startpas kunt starten. Al is het maar om een keer een wedstrijd te rijden om te kijken of het gaat zoals je hoopt.

Friesen vallen onder barock, het zijn geen koudbloeden. Maar voor barock zijn vaak ook wel speciale wedstrijden zonder startpas inderdaad.

Maar 19 is nog piep jong hoor :D
De meeste mensen hebben nooit voor die tijd al een paard gehad en dus ook niet gestart (hooguit een manege proefje). Niet iedere ouder heeft immers geld voor een pony.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:32

YelaBrenda11 schreef:
Ik begrijp je post helemaal! Jeetje , elk jaar een veulen en in de sport uitbrengen... ik kan me voorstellen dat dat een paard fysiek niet altijd goed doet nee! :o Ik heb een hele ranke fries en vaak vragen mensen ook of 't een arabofries is (wat het niet is!). Ja , dat bedoel ik inderdaad met 'vrij lang over doen' . Nee , nooit officieel gestart! zoals ik zei , alleen onderling met een vorig paard. Eigenlijk ook nooit de behoefte gehad , dit is echt puur toeval ! Want wedstrijden rijden was ook niet de insteek toen ik begin met lessen :D

Ik bedoel meer of je wel eens op een officiële wedstrijd bent geweest, gewoon om te kijken :)
Geeft vaak een heel goed beeld van wat er van jou wordt verwacht en van je paard.

Voordat ik begon liep ik al meer dan 10 jaar rond op wedstrijden, waardoor ik veel heb kunnen opsteken om in mijn eigen rijden te gebruiken. Maar waardoor ik ook precies wist wat er qua niveau werd verwacht. Iets dat je hier op Bokt vaak een beetje mist. Mensen die (in tegenstelling tot jou) klakkeloos gaan wedstrijden rijden en veel beneden het gevraagde niveau rijden en dan beginnen te piepen dat ze geen winstpunt rijden in de B omdat het paard niet nageeflijk is. En dat dat niet eerlijk is, want de B is van beginner etc. Blablabla. Terwijl je dan in mijn ogen gewoon onvoorbereid op concours bent gegaan. Zowel onvoorbereid met je paard, maar ook mentaal onvoorbereid.

En daarmee wil ik niet zeggen dat wedstrijden rijden mentaal belastend is hoor. Je moet gewoon de juiste mindset hebben en realistisch zijn over je eigen prestaties. Als je dat niet bent, ja dan kan het mentaal belastend zijn :P