Niet rad tijdens een dressuurproef eruit halen door de jury

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siepi

Re: Niet rad tijdens een dressuurproef eruit halen door de jury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 16:18

Is ook geen probleem een keer lage punten gaat mij er puur om dat de jury het kan zeggen als dan niet tijdens de proef dan erna persoonlijk vind ik dat fijner
vandaagweer gereden ook lage punten de eerste proef maar lag dit keergelukkig er niet aan of hij goed liep ging gewoom niet zo goedah ja volgende keer beter

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:15

Ashley5760 schreef:
manonutjuh schreef:
Een jury is geen dierenarts en kan de ruiter dus hierop niet uitsluiten.

Dit leer je inderdaad op de jurycursus en is dus ook de reden.

Artikel 133 – Kreupelheid
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard deelt de (voorzitter
van de) jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze
beslissing is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddellijk af te
stijgen en met het paard de ring te voet te verlaten.

Letterlijk gekopieerd uit het disciplinereglement dressuur. Als de pony kreupel loopt mag de jury je wel degelijk uitsluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:44

Yep, maar dan heb je het over overduidelijk kreupel, en niet over onregelmatig tonend ;)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:52

Maar als je als jury elke proef stil moet leggen bij elke pony of paard die een pasje onregelmatig loopt........dan loop je wel echt giga uit hoor. Dat doe je dus niet, dat punt je gewoon. Je legt een proef pas echt stil als je denkt te zien dat een dier er last van heeft. Uitgesproken kreupelheid is duidelijk, dan dien je ook af te stappen en te voet de ring te verlaten. Maar alles daarvoor, daar valt over te discussieren. Zie ik bij een dier alleen in stap iets, punt ik dat in die gang naar beneden, maar zie ik het in elke gang zal ik de proef stilleggen. Dat is een beetje afhankelijk van wat ik zie.

Los daarvan is het ook nog zo dat je soms op een locatie zit waar het je vrijwel onmogelijk gemaakt wordt om met een deelnemer te communiceren, dan is het echt heel lastig om uit te leggen waarom je een proef stillegt.

Ik begrijp dat je dochter wel uitleg gehad heeft waarom de lage punten uitgedeeld zijn, dat scheelt in ieder geval.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 17:46

Nee ze heeft juist geen uitleg gehad van de jury en ze heeft de jury bedankt voor her jureren dus toen had de jury wel wat kunnen zeggen stond alleen op de protecol

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:08

Bij overduidelijk kreupel hoor je te diskwalificeren, echter is dit helaas niet altijd duidelijk en idd, we zijn geen dierenarts. Wat ik wel eens heb gedaan is de proef even stilleggen en aangeven wat ik zie. Meestal leg ik dan de keuze bij de ruiter neer (dus enkel als het paard niet overduidelijk kreupel is, maar slechts af en toe licht onregelmatig..). Zo had ik er een keer 1 waarvan het meisje zei dat ie op het gras altijd zo liep. Dan is het eigen keuze en beoordeel ik wat ik zie. Onregelmatigheid neem ik dan wél mee in de punten.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:17

afgelopen zaterdag nog. Ik had de 2e proef. Jury van de eerste proef sluit combinatie uit vanwege kreupelheid. Even later had ik deze combinatie in de ring voor de 2e proef. Ik had al gehoord dat ze in de 1e proef was uitgesloten ivm kreupelheid. Dus gevraagd hoe dat zat. Moeder van het meisje gaf aan dat het om een wat oudere pony ging met artrose en daardoor wat langzamer op gang kwam. En dat zij zelf geen kreupelheid in de 1e proef hadden gezien.
Ik heb haar dan ook laten starten met de opmerking dat als ik ook iets zag, dat ze bij mij ook uitgesloten zouden worden.
Meisje rijdt de proef en ik heb geen pas onregelmatigheid gezien, zelfs geen tactfouten en ze krijgt bij mij 193 punten.

Dus je moet als jury echt overtuigt zijn dat het dier kreupel is, anders beoordelen en dan naar beneden punten op onderdelen.(uiteraard met uitleg!!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:18

Setteli schreef:
afgelopen zaterdag nog. Ik had de 2e proef. Jury van de eerste proef sluit combinatie uit vanwege kreupelheid. Even later had ik deze combinatie in de ring voor de 2e proef. Ik had al gehoord dat ze in de 1e proef was uitgesloten ivm kreupelheid. Dus gevraagd hoe dat zat. Moeder van het meisje gaf aan dat het om een wat oudere pony ging met artrose en daardoor wat langzamer op gang kwam. En dat zij zelf geen kreupelheid in de 1e proef hadden gezien.
Ik heb haar dan ook laten starten met de opmerking dat als ik ook iets zag, dat ze bij mij ook uitgesloten zouden worden.
Meisje rijdt de proef en ik heb geen pas onregelmatigheid gezien, zelfs geen tactfouten en ze krijgt bij mij 193 punten.

Dus je moet als jury echt overtuigt zijn dat het dier kreupel is, anders beoordelen en dan naar beneden punten op onderdelen.(uiteraard met uitleg!!)

Dit kan toch sowieso niet? Je sluit niet uit, je diskwalificeert bij kreupelheid, dan mocht ze helemaal geen 2e proef meer starten? Ik zeg dat er altijd duidelijk bij.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:25

Relaxed schreef:
Setteli schreef:

Dit kan toch sowieso niet? Je sluit niet uit, je diskwalificeert bij kreupelheid, dan mocht ze helemaal geen 2e proef meer starten? Ik zeg dat er altijd duidelijk bij.

Art. 133 Wedstrijdreglement dressuur = uitsluiting en geen diskwalificatie.
Alleen in het geval ze de 1e proef niet zou zijn gestart (dus dat de andere jury haar voor het begin van de proef al had laten stoppen), dan had ze bij mij niet mogen starten.

Voor hetzelfde geld heeft paardlief een dikke steen in de hoef en bij eruit halen loopt ie weer goed. Kan ie de 2e proef gewoon starten. Dus uitsluiting en geen diskw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:30

Even het volledige artikel dan, staat idd uitsluiten, maar je moet wel te voet de ring verlaten. Beetje gek dat er dan voor een 2e proef weer op mag stappen.. :? Als de kreupelheid duidelijk door iets veroorzaakt wordt wat meteen verholpen kan worden is het een ander geval idd. Maar dat is het meestal niet :n

Citaat:
Artikel 133 – Kreupelheid
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard deelt de (voorzitter
van de) jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze
beslissing is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddellijk af te
stijgen en met het paard de ring te voet te verlaten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:35

Toch kan dat wel. Ik heb een keertje in het laatste stukje op de A-c lijn een steen in de straal opgepikt. De laatste passen stokkreupel en hinkelend bij A de baan verlaten. Steen eruit en hij deed het weer prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:39

Anne_GTI schreef:
Toch kan dat wel. Ik heb een keertje in het laatste stukje op de A-c lijn een steen in de straal opgepikt. De laatste passen stokkreupel en hinkelend bij A de baan verlaten. Steen eruit en hij deed het weer prima.

Dat zeg ik ook..
Relaxed schreef:
Even het volledige artikel dan, staat idd uitsluiten, maar je moet wel te voet de ring verlaten. Beetje gek dat er dan voor een 2e proef weer op mag stappen.. :? Als de kreupelheid duidelijk door iets veroorzaakt wordt wat meteen verholpen kan worden is het een ander geval idd. Maar dat is het meestal niet :n

Net als dat ze aantikken en even onregelmatig lopen, kan na even stappen weer goed zijn.. :j Maar die gevallen dat ze kreupel lopen zonder oorzaak die op dat moment is ontstaan, vind ik niet dat ze een 2e proef kunnen en mogen starten :n

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:48

Ik heb de 1e proef niet gezien, kon het dus ook niet beoordelen of ze wel of niet mocht starten.
Dus laten starten en bij twijfel had ik haar alsnog uitgesloten.
Maar pony liep prima, was echt niks aan te zien.
Of 1e jury haar te snel heeft uitgesloten of niet kan ik niet beoordelen. Ik moet ook beoordelen wat ik zie. Voor hetzelfde geld had ik niet meegekregen dat ze bij de 1e proef was uitgesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:52

Dat krijg je idd niet altijd mee. Ik had het deze zomer bij een pony, liep echt duidelijk kreupel en was nog niet gestart. Pony bleek begin van die week iets te kort bekapt te zijn, maar liep op zand wel weer goed. Echter op het gras dus echt niet. Zij kon echt niet starten, ook geen 2e proef. Heb dat toen tegen hun gezegd en ze waren het er wel mee eens :j

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 09:14

ik miste ook de uitleg en denk dat me het meeste tegen staat weet dat er niet veel tijd tussen de proeven zit maar ze reed netjes naar de jury om te bedanken en dan had ze even wat kunnen zeggen

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 19:08

Vandaag weer cocours gehad weer hele lage punten maar dit keer kwam de jury naar ons toe met uitleg waarom we gaan zeker wat met deze uitleg doen hier kan ik tenminste iets mee

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:13

Ik ben wel benieuwd waarom jullie deze keer lage punten hadden? Was dat ook vanwege de onregelmatigheid?

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 19:45

Pony houd het lijf veel te gespannen kregen het advies om hem een keer goed na te laten kijken gaan dit nu ook doen waarschijnlijk ook de reden dat hij soms onregelmatig is

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:49

Ik heb laatst een jury gezien die het super oploste :

rond onderdeel 3 in haar proef heeft ze de ruiter aangesproken dat het paard niet lekker liep. Hierna heeft ze de keuze bij de ruiter gelaten of ze de proef wilde afmaken of niet .

Ik vond dit een erg redelijke oplossing !

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 15:15

marleen_a_a schreef:
Ik heb laatst een jury gezien die het super oploste :

rond onderdeel 3 in haar proef heeft ze de ruiter aangesproken dat het paard niet lekker liep. Hierna heeft ze de keuze bij de ruiter gelaten of ze de proef wilde afmaken of niet .

Ik vond dit een erg redelijke oplossing !

Super opgelost toch

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 11:41

Pony is onder behandeling bij de fsio heeft goede hoop dat het goed komt ondanks zijn leeftijd duimen maar