Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Ashley5760 schreef:manonutjuh schreef:Een jury is geen dierenarts en kan de ruiter dus hierop niet uitsluiten.
Dit leer je inderdaad op de jurycursus en is dus ook de reden.
Setteli schreef:afgelopen zaterdag nog. Ik had de 2e proef. Jury van de eerste proef sluit combinatie uit vanwege kreupelheid. Even later had ik deze combinatie in de ring voor de 2e proef. Ik had al gehoord dat ze in de 1e proef was uitgesloten ivm kreupelheid. Dus gevraagd hoe dat zat. Moeder van het meisje gaf aan dat het om een wat oudere pony ging met artrose en daardoor wat langzamer op gang kwam. En dat zij zelf geen kreupelheid in de 1e proef hadden gezien.
Ik heb haar dan ook laten starten met de opmerking dat als ik ook iets zag, dat ze bij mij ook uitgesloten zouden worden.
Meisje rijdt de proef en ik heb geen pas onregelmatigheid gezien, zelfs geen tactfouten en ze krijgt bij mij 193 punten.
Dus je moet als jury echt overtuigt zijn dat het dier kreupel is, anders beoordelen en dan naar beneden punten op onderdelen.(uiteraard met uitleg!!)
Relaxed schreef:Setteli schreef:afgelopen zaterdag nog. Ik had de 2e proef. Jury van de eerste proef sluit combinatie uit vanwege kreupelheid. Even later had ik deze combinatie in de ring voor de 2e proef. Ik had al gehoord dat ze in de 1e proef was uitgesloten ivm kreupelheid. Dus gevraagd hoe dat zat. Moeder van het meisje gaf aan dat het om een wat oudere pony ging met artrose en daardoor wat langzamer op gang kwam. En dat zij zelf geen kreupelheid in de 1e proef hadden gezien.
Ik heb haar dan ook laten starten met de opmerking dat als ik ook iets zag, dat ze bij mij ook uitgesloten zouden worden.
Meisje rijdt de proef en ik heb geen pas onregelmatigheid gezien, zelfs geen tactfouten en ze krijgt bij mij 193 punten.
Dus je moet als jury echt overtuigt zijn dat het dier kreupel is, anders beoordelen en dan naar beneden punten op onderdelen.(uiteraard met uitleg!!)
Dit kan toch sowieso niet? Je sluit niet uit, je diskwalificeert bij kreupelheid, dan mocht ze helemaal geen 2e proef meer starten? Ik zeg dat er altijd duidelijk bij.
Als de kreupelheid duidelijk door iets veroorzaakt wordt wat meteen verholpen kan worden is het een ander geval idd. Maar dat is het meestal niet 
Citaat:Artikel 133 – Kreupelheid
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard deelt de (voorzitter
van de) jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze
beslissing is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddellijk af te
stijgen en met het paard de ring te voet te verlaten.

Anne_GTI schreef:Toch kan dat wel. Ik heb een keertje in het laatste stukje op de A-c lijn een steen in de straal opgepikt. De laatste passen stokkreupel en hinkelend bij A de baan verlaten. Steen eruit en hij deed het weer prima.
Relaxed schreef:Even het volledige artikel dan, staat idd uitsluiten, maar je moet wel te voet de ring verlaten. Beetje gek dat er dan voor een 2e proef weer op mag stappen..Als de kreupelheid duidelijk door iets veroorzaakt wordt wat meteen verholpen kan worden is het een ander geval idd. Maar dat is het meestal niet
Maar die gevallen dat ze kreupel lopen zonder oorzaak die op dat moment is ontstaan, vind ik niet dat ze een 2e proef kunnen en mogen starten
marleen_a_a schreef:Ik heb laatst een jury gezien die het super oploste :
rond onderdeel 3 in haar proef heeft ze de ruiter aangesproken dat het paard niet lekker liep. Hierna heeft ze de keuze bij de ruiter gelaten of ze de proef wilde afmaken of niet .
Ik vond dit een erg redelijke oplossing !