met pony bij de paarden starten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coolio

Woonplaats: In het mooiste (en waarschijnlijk kleinste) dorp van Nederland :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:59

Stroller was toch een springpony? Bij het springen is er geen minimum-maat om door te mogen naar bijv. het 1.40 m. (Jappeloupe van Pierre Durand was volgens mij ook maar amper 1.57m)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 00:04

Klopt, Jappeloup was 1.57 of 1.58, net geen 'pony' meer. Overigens is NL het enige land waar men E-pony's kent. In andere landen is alles boven de 1.48 'paard'. Maar voor de ZZGP-dressuur geldt dus weer dat je dier minimaal 1.60 moet zijn. En waar dat dan op gebaseerd is? Geen idee...

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 00:05

Yup, een springponytje en 1 van de enige twee die foutloos wist te blijven op die spelen :lol:
Maar ik zie niet in waarom en verschil moet zijn tussen dressuur en springen op gebied van de hoogte van de pony, daarbij zou dan eerder denken dat het bij springen iets uitmaakt, eerder dan bij dressuur, want bij springen moet zo'n pony in verhouding toch veel hoger springen (maar idd er zijn veel 'grote' kleine paarden, charisma was ook niet van de grootsten he )

Karin schreef:
Maar voor de ZZGP-dressuur geldt dus weer dat je dier minimaal 1.60 moet zijn. En waar dat dan op gebaseerd is? Geen idee...

En is dat internationaal zo, of alleen in Nederland?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 00:09

Ik heb echt geen flauw idee. Wel worden ZZGP-wedstrijden vaak verreden op basis van de FEI-reglementen. Ik gok dus dat het internationaal zo zal zijn, maar zeker weten doe ik het niet.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 00:16

Weet er iemand misschien ergens de FEI reglementen online staan ofzo dan?

Maar 't zou me wel bizar lijken als ze juist bij dressuur (waar het zich überhaupt allemaal op effen grond afspeelt) zo moeilijk over de lengte zouden doen,
Maar in principe als je pony 1.60 is, dan kan hij of zij ondanks dat hij/zij op papier een pony is dus meedoen, als ik het goed begrijp

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 00:16

Als je 'pony' 1.60 is, dan is-ie voor KNHS-begrippen al een paard. Haha!

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 00:24

Jamaar in la Belgiqueske zetten ze al is je pony nog zo groot, een P van Pony achter z'n naam (op nationaal niveau toch), gewoon omwille van z'n papieren, maar dit weet ik niet zeker, is van horen zeggen ...Verward

Maarre dan hou ik van KNHS begrippen *LOL*

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 00:33

Dan ben ik benieuwd wat ze in Belgenland met Arabieren doen, want die heb je zowel van 1.45 (dus ponymaat) als van 1.60 (dus paardenmaat). Krijgen die wel of geen P achter hun naam? Ik ben helemaal niet bekend met zo'n systeem, mij kun je dus alles wijsmaken. Knipoog

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 10:59

In Duitsland kan je volgens mij wel hogerop komen met je pony, alleen niet deelnemen aan de 'selectie' wedstrijden..

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:39

Karin schreef:
Dan ben ik benieuwd wat ze in Belgenland met Arabieren doen, want die heb je zowel van 1.45 (dus ponymaat) als van 1.60 (dus paardenmaat). Krijgen die wel of geen P achter hun naam? Ik ben helemaal niet bekend met zo'n systeem, mij kun je dus alles wijsmaken. Knipoog

Geen idee, goede vraag Knipoog
Maar als het idd op papieren zou zijn, dan zouden die normaal geen P moeten krijgen...en ik ook niet meer, hier heb je regionale en subregionale wedstrijdorganisaties en dan ook nogeens nationale... Ziek Enfin 't w allemaal wel gecontroleerd door een overkoepelende oragnisatie maar toch..Maar ik moet eigenlijk terug wat opfrissen ivm met die toestanden, ben tegenwoordig helemaal niet meer mee, dus in principe kunnen ze mij ook alles wijsmaken *LOL* Maar als je die organisatie niet gewoon bent...tja, ... ik zal laten weten of m'n jonkie een P achter z'n naampje krijgt of niet, ok ? Maar da's waarsch nog wel wachten tot in't zomerseizoen
*plant opzoekingswerken ivm reglemntering*
Maar evengoed, het zou oneerlijk zijn moest je idd met je pony tot intermediare geraken en dan plots niet verder mogen, ik bedoel waar zou dat op slaan Verward
Dat zou puur racisme in de paardensport zijn *LOL* Tong uitsteken

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:41

Ik start ook over een paar weken met mn d-ponietje tussen de paarden (ben nl 19) kan best Ik doe het trouwens vooral voor ervaring en natuurlijk voor de lol, ik ben nog opzoek naar een leuk paard, maar ondertussen ga ik me op de wedstrijden vermaken met Goldy. Kan ik er mooi even inkomen en als ik dan al eindelijk een paard heb gevonden heb ik een leuk opstapje en een beetje meer ervaring op wedstrijd gebied. Maar het blijft toch gewoon een hobby dus als jij met je pony wil starten moet je dat gewoon lekker doen

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:14

Jamaar dat vind ik juist zo rot, dat er ergens toch een soort 'druk' is om niet met pony's tussen de paarden te starten, toch als je het een beetje serieus meent (ik bedoel zelfs iemand die voor de lol rijdt, wilt toch liefst het goed doen dus die doet ook serieus z'n best)
Maar ja je hebt natuurlijk weinig ponys die even ruim kunnen draven als top-paarden...maar zo heb je ook weinig paarden

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:39

ik heb het geluk dat mijn pony erg ruime gangen heeft
heeft ook vaak 7 ens voor zuiverheid van de gangen (tenzij hij opgefokt is dan word erg kort en dribbelig )
ik rijd voor de lol en zie altijd wel hoe ik eindig (meestal laatste )

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:14

Yuna schreef:
Jamaar dat vind ik juist zo rot, dat er ergens toch een soort 'druk' is om niet met pony's tussen de paarden te starten, toch als je het een beetje serieus meent (ik bedoel zelfs iemand die voor de lol rijdt, wilt toch liefst het goed doen dus die doet ook serieus z'n best)
Maar ja je hebt natuurlijk weinig ponys die even ruim kunnen draven als top-paarden...maar zo heb je ook weinig paarden

Da's wel zo, maar ik vind niet dat je met het idee om de paarden eruit te rijden naar een wedstrijd moet gaan. Gewoon lekker voor je zelf en je paard om te kijken wat je kunt. Ze beoordelen jou op je rijden en ze weten ook heus wel dat een pony minder ruim loopt dan een paard. En dat valt ook niet met elkaar te vergelijken, vind ik.
En je hebt wel een beetje gelijk over die druk, maar ik zie daar de humor wel van in, nou ben ik in veel dingen graag tegendraads en hou ik mn eigen standpunten goed staande, dus das niet zo vreemd voor mij, maar op een of andere manier heeft het ook wel wat dat je het dus gewoon lekker doet! Wat kunnen jou die paarden schelen. Ik denk maar zo; straks ben ik lekker een van de weinigen die met zo'n klein opdondertje tussen de paarden rijd, spring je dr toch nog een beetje uit! Haha! En zoals het spreek woord luidt; wie niet waagt wie niet wint Slim
Ik heb dr in iedergeval zin in! Haha! OK dan!

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:26

Lol, nee, was niet bedoelt om paarden d'r uit te rijden (dat lukt toch niet *LOL* )helemaal niet hoor en het gaat in de eerste plaats natuurlijk voor de lol
Maar 't is wel niet leuk dat sommigen je gewoon als clown beschouwen, je zou haast denken dat ze persoonlijk beledigd zijn omdat je met een pony meedoet, het w meestal getolereerd maar idd je zult waarschijnlijk strenger gejureerd worden ...en ik bedoel dat je op oefeningen zoals strekken enz minder punten krijgt dan een paar lijkt me logisch, maar op andere oordelen hangt het toch gewoon van de uitvoering af?

En idd eamane er zijn ponys die fantastisch kunnen strekken, maar vrees dat een paard met fantastische gangen nog altijd meer aanspreekt in de dressuur dan een pony met fantastische gangen, en tja als je dan tegen paarden rijdt Clown
Maar iemand die ik kende stond in een proef na een pony, en dat diertje liep écht wel fantastisch, je moest als een paard met héél mooie gangen hebben om dan nog iets te zeggen over pony-gangen, nou toen die pony dan wat vanvoor stond, ging iedereen gelijk mopperen dat er niks van klopte als notabene een 'ponybeest' vanvoor stond...Nou, 't meisje dat die pony reed was er echt wat van aangedaan, terwijl ze het imho juist echt verdiend had (al was ik natuurlijk aan het supporteren voor die kennis van me) Maar dat vind ik nou niet nodig, maar ja...dan maar rebelleren he Schijnheilig Tong uitsteken

Enfin ik bedoel, mij persoonlijk hindert het niet, maar ze bekijken je wel een beetje als rebel, gewoon omdat je met een ponytje afkomt
Terwijl je ook maar fijn je proefje wilt komen rijden, en serieus plezier hebben, net als de rest
Maar natuurlijk zullen er ook wel juist zijn die dat best wel tof vinden dat je op zo'n 'kleintje' meekomt doen, zoveel mensen zoveel meningen he Pling

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:28

*hot topic item* Haha!
Ik rijd ook met m'n haflingertje tussen de paarden, ik moet zeggen dat ik weinig last heb van de jurering t.o.v van andere paarden, ik krijg altijd de punten die ik verdien. Slechts een enkele keer dat ik een jurylid tref, die zich er blijkbaar aan ergert en waarbij ik dan benadeeld wordt, maar er zijn ook juryleden die je zelfs een beetje bevoordelen, omdt ze het schijnbaar knap vinden wat je met je paardje doet..

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:34

Inderdaad wat Suzy zegt kan ik ook beamen. Ik rijd nu zo'n 3 jaar op een E-pony. Dat gaat eigenlijk harstikke goed. Ook over de beoordeling heb ik weinig te klagen. Tuurlijk heb ik weleens mindere punten, maar dan heeft de rest van de groep dat ook.
Ik rijd inmiddels M1 en heb de punten voor de M2 bij elkaar. Dus het kan allemaal best. Als je gewoon goede begeleiding hebt kun je een eind komen. Enneh op middendraf krijg ik echt geen mindere punten, daarbij krijg ik gewoon wat ik verdien.
Ik ben net zo goed tegen moeilijke dingen aan gelopen met rijden, ik denk dat het met een paard niet anders zal zijn. En wat maakt het uit als je over sommige klassen wat langer doet? Het gaat er om dat jij wilt starten en plezier daarvan hebben.

Veel succes

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:51

ik was die hele onduidelijkheid over minimum maat voor het ZZ-l en hoger zat dus hierbij:

[quote="Hoofdstuk 2, De Dressuurwedstrijden."]
Artikel 120 Deelnemende (E)pony's / paarden.
4. De minimum schofthoogte van een paard moet voor de klassen ZZ-Licht en hoger, zonder hoefijzers gemeten, 157.0 cm zijn.[q/uote]

FEI reglement ben ik nu mee bezig dat staat hier http://www.horsesport.org/fei/

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:58

daar kan ik niets over vinden.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:12

Lielle"]
ik was die hele onduidelijkheid over minimum maat voor het ZZ-l en hoger zat dus hierbij:

[quote="Hoofdstuk 2, De Dressuurwedstrijden. schreef:
4. De minimum schofthoogte van een paard moet voor de klassen ZZ-Licht en hoger, zonder hoefijzers gemeten, 157.0 cm zijn.

FEI reglement ben ik nu mee bezig dat staat hier http://www.horsesport.org/fei/
[/quote]

Lol, sorry Lielle Haha!
En bedankt

Heb trouwens ook gekeken op de site van FEI (via die link die je gaf) en de ecrobat bestaandjes doorgescand, maar ook niks gevonden

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 19:13

Lielle schreef:

Hoofdstuk 2, De Dressuurwedstrijden. schreef:

4. De minimum schofthoogte van een paard moet voor de klassen ZZ-Licht en hoger, zonder hoefijzers gemeten, 157.0 cm zijn

Haha! Haha! ik dacht al dat dat zo was, maar door het topic begon ik te twijfelen.. dan mag ik dus toch met mijn paardje door na het Z2