magere paarden op wedstrijd...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:25

Toydoll schreef:
Ik heb werkelijk nog nooit een te mager paard op wedstrijd terrein gezien.

De een is misschien iets dunner dan wat als normaal wordt gezien maar dat maakt hem nog niet mager.

Te dik daarintegen, PFOE! dat zie je bijna overal, altijd. Ongelofelijk..... Zo ongezond...

Te mager:
- Als je van een afstandje (paar meter) de ribben kunt zien
- zgn. hongergroeven op de billen
- ruggengraat die boven de rug uitsteekt
- heupbotten duidelijk zichtbaar
- kruisbot duidelijk zichtbaar
en daar zie ik er genoeg van, helaas.

willemieke

Re: magere paarden op wedstrijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:29

Zowel op men als wedstrijden onder het zadel zie ik zelden tot nooit echt magere paarden.
Wel heel veel dikke paarden en erg onbespierde paarden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:06

Ik zie dit soort paarden wel. Bijvoorbeeld op de ek eventing landenruitrs in Helvoirt. Die beesten zijn in een super wedstrijdconditie. Ik dacht eerlijk gezegd eerder iets als : eindelijk eens geen moddervette bodybilders.
Het is even wennen, ribben, dunne nekken zonder laag vet onder de hanenkam, billen waar geen gram vet op zit. Maar prachtig!! Zo moet een sportpaard er uitzien tijdens het seizoen..

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:12

mrie schreef:
Ik zie dit soort paarden wel. Bijvoorbeeld op de ek eventing landenruitrs in Helvoirt. Die beesten zijn in een super wedstrijdconditie. Ik dacht eerlijk gezegd eerder iets als : eindelijk eens geen moddervette bodybilders.
Het is even wennen, ribben, dunne nekken zonder laag vet onder de hanenkam, billen waar geen gram vet op zit. Maar prachtig!! Zo moet een sportpaard er uitzien tijdens het seizoen..

Ja, die ken ik ook maar die zijn echt niet mager. Daar zit een bonk spieren op maar geen ingevallen flanken, uitstekende botten of wat dan ook. Een paard heeft wel degelijk ook vet nodig, zeer zeker ook op dat niveau. Je wilt niet dat ze spieren verbranden in de wedstrijden maar vet en daarom stop je er flink voer in om ze genoeg vet te geven zonder ze dik te maken. Dik worden ze niet omdat ze topsport beoefenen.

Mager ben ik nog nooit tegen gekomen op wedstrijd. Onze merrie was aan de dunne kant, geen vet op te krijgen maar mager, echt niet.

Echt nog nooit gezien of meegemaakt en ik kom heel veel op wedstrijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 04:36

Utrolig schreef:
Urielle schreef:
Ik heb er een die schommelt tussen te mager en net aan normaal, die vreet weg voor 3 paarden :o
Het is al rot genoeg om een paard niet dik te krijgen en verder is hij kerngezond en superfit geweest dus ik zou echt pissed zijn geweest als mijn talentje de baan uitgestuurd zou zijn. Ik zou niet weten op welke grond hij uitgesloten zou moeten worden.

neem aan dat hij wel een bespierde rug heeft?
Ik bedoel dus ook paarden waarvan de bespier echt minimaal is...

De mijne maakte ook heel lastig bespiering aan, dus iig niet naar mate een M paard bespiering zou moeten hebben. Hij zou getest gaan worden op spierziektes maar ivm diagnose kissing spines staat hij nu gewoon op pensioen. We hebben tien jaar lopen dokteren met dat dier en afgezien van zijn ielheid konden ze er verder ook niks aan vinden en was hij verder kerngezond. Hij was verder ook het type paard wat met dertig graden fluitend een uur volop kon lopen (itt mij hahaha) en wat eigenlijk altijd klaar was voor meer actie dus het is ook echt niet zo dat een dun paard niet genoeg reserves/energie zou hebben om te werken. Thuis of concours maakt daarin ook niet uit, normaal werk je thuis harder en op hoger niveau dan op concours.

Spanning maakt trouwens wel uit. Mijn paard was erg snel gespannen en met opgetrokken buikspieren zag je sowieso ribben. Zodra hij zich ontspande en niet meer opgetrokken stond, zat er voor het oog ineens 200 kilo meer aan.

Overigens mag een te dun of te dik paard wel een lager cijfer bij verzorging (net als paarden met eczeem, cushing etc.) en daar zou ik me uiteraard bij neerleggen. Hoewel dat in praktijk nooit gebeurd is en uiteraard het cijfer in het M er niet meer in zit.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 05:18

Urielle schreef:
Overigens mag een te dun of te dik paard wel een lager cijfer bij verzorging (net als paarden met eczeem, cushing etc.) en daar zou ik me uiteraard bij neerleggen. Hoewel dat in praktijk nooit gebeurd is en uiteraard het cijfer in het M er niet meer in zit.

Waarom zou je een paard met eczeem of cushing een lager cijfer moeten geven, daar kan dat paard toch niets aan doen. En als zo'n paard op wedstrijd gewoon netjes presteert is er toch niets aan de hand.

Ik vind wel dat een jury na een proef kan aangeven op een nette manier dat een paard er wat kilo's af mag als het hem in de weg zit.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 05:28

Nicky1963 schreef:
Kaitlyn schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik nog nooit paarden op wedstrijd ben tegen gekomen die zo mager zijn zoals jij zegt. :n

Ga maar eens op een menwedstrijd kijken. Je schrikt je kapot wat daar loopt.

ik kom toch op heel wat menwedstrijden, maar te magere paarden ben ik nog niet tegen gekomen op het wedstrijdterrein.
ik weet niet op welke menwedstrijd jij komt, ik ken ze niet

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 05:34

Mando schreef:
Urielle schreef:

Waarom zou je een paard met eczeem of cushing een lager cijfer moeten geven, daar kan dat paard toch niets aan doen. En als zo'n paard op wedstrijd gewoon netjes presteert is er toch niets aan de hand.

Ik vind wel dat een jury na een proef kan aangeven op een nette manier dat een paard er wat kilo's af mag als het hem in de weg zit.

Dik of dun (of drachtig, of fokmerriebuik eraan) kun je ook niet altijd iets aan doen. Feit is dat het paard niet in optimale sportpaardenconditie verkeert en de jury hiervoor idd een lager punt mag geven op verzorging. Al heb ik dat zelf nooit gedaan omdat het al rot genoeg is als je paard extra zorg nodig heeft. Daar hoef ik als jury niet nog extra voor te straffen. En mijn iel beestje heeft ook altijd 7-9 gehad dus blijkbaar delen andere jurys mijn mening. Maar volgens de richtlijnen mag het dus meegenomen worden bij verzorging.

Tafelpoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:42

Goh hier heb ik eigenlijk nog geen te mager paard gezien op wedstrijd, eerder te dikke paarden. :+

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:55

Ik kom zowel als groom als jury op wedstrijden. Te magere paarden heb ik nog niet gezien. Wel af en toe paarden die veel te zwaar zijn. En dan bedoel ik dat je denkt dat het om een merrie gaat die minstens 8 tot 9 maanden drachtig zou moeten zijn. En als je dan wat beter kijkt blijkt het een ruin te zijn.....

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:08

Als je zulke paarden tegenkomt kun je ook gewoon een federatievertegenwoordiger aanspreken. Die kunnen dan als het paard echt heel mager is met een dierenarts besluiten om het dier te diskwalificeren. maar je kan je beter druk maken om de paarden die zo vet zijn dat ze amper nog fatsoenlijk kunnen lopen. en daar kom je er wel veel van tegen op een wedstrijd dag.
Ik vind paarden overvoeren nog veel ergere dierenmishandeling dan dieren die niet vet willen worden.