Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Liselot schreef:Ik deed het altijd als volgt: Oor dichtknijpen en dan met de scheermachine langs de rand. Dan heb je de randjes netjes, de plukken weg en heeft het paard er geen last van bij regen en wind
Tastharen liet/laat ik altijd zitten
ponyparadijs schreef:Hoeveel mensen hebben niet jaren de oren uitgeschoren en de tastharen afgeschoren en zeggen nu niets?
Ja ik heb dat jaren gedaan.
Ja ik ben mij bewust van de functie van die haren.
Ja ik heb mijn leven gebeterd.
Maar nog steeds vindt ik het mooier als de oren geheel leeg zijn en de tastharen geheel weg zijn.
En ik zou ze indien dat zou mogen voor de keuringen nog steeds graag zo toiletteren.
Ondanks dat ik weet dat het voor de functie van de haren niet oke is.
Maar dat maakt mij nog geen slecht mens hoor!
Ik ben gewoon open en eerlijk over het feit dat ik dat mooier vindt en ik dat dus zo jaren heb gedaan!
Dat maakt mij dan toch een eerlijker mens?
Ik kom er voor uit dat ik dat heb gedaan.
Vele zullen hun mond houden juist omdat er hier nu zo naar over wordt gedaan
ponyparadijs schreef:Drunksheep schreef:Je kan wel een eerlijk mens zijn, maar het feit blijft dat je een paard bewust niet diervriendelijk behandelt.
Ik heb nog nooit gemerkt dat een paard last heeft van zijn lege oren en afgeschoren tastharen.
Maakt mij dat dan een (dierenbeul?) dier onvriendelijk mens?
Liselot schreef:Ik deed het altijd als volgt: Oor dichtknijpen en dan met de scheermachine langs de rand. Dan heb je de randjes netjes, de plukken weg en heeft het paard er geen last van bij regen en wind

quarterH schreef:het mag in Nederland gewoon en ik doe het ook.
als ik op wedstrijd ga worden de oren en tastharen geschoren.
bij mijn eigen paard de oren ook uitgeschoren.
als ik het bij een paard van vrienden doe, en die willen niet de oren helemaal uitgeschoren hebben, werk ik het mooi bij door de rand van de oren te scheren, en alle haren die uitsteken buiten de rand.
maar ga dan niet helemaal het oor in.
gaan we in duitsland op wedstrijd, werk ik het alleen bij. dus scheer wel, maar tastharen niet helemaal af en oren niet helemaal uit.
naar belgie en frankrijk ed scheer ik het wel allemaal weg.
ik heb nog nooit een paard gehad die er een probleem mee had of kreeg.
ik vind het mooier, verzorgder. wij scheren onze oksels toch ook (hoop ik). die haren zitten daar ook met een reden....
quarterH schreef:met het grote verschil dat een kat rondstruint in de buurt en onze paarden tegenwoordig veilig op stalletjes en afgezette veilige paddocks/weitjes staan bij daglicht.
ze zijn niet blind he, ze hebben ook nog ogen en in de omgeving waar wij ze tegenwoordig houden, kunnen ze best een paar dagen met kortere tastharen.
zelfde met de oorharen, wel eens opgelet hoe snel dat teruggroeit? we hebben het over een paar dagen dat het 'kaal' is, terwijl ze in een veilige omgeving staan.
je kunt ook dingen overdrijven....
ja, als mijn paarden op een grote prairie zouden staan, dag en nacht, met allerlei voorwerpen erin ed, zou ik de tastharen met rust laten. maar dat is niet het geval.
quarterH schreef:met het grote verschil dat een kat rondstruint in de buurt en onze paarden tegenwoordig veilig op stalletjes en afgezette veilige paddocks/weitjes staan bij daglicht.
ze zijn niet blind he, ze hebben ook nog ogen en in de omgeving waar wij ze tegenwoordig houden, kunnen ze best een paar dagen met kortere tastharen.
zelfde met de oorharen, wel eens opgelet hoe snel dat teruggroeit? we hebben het over een paar dagen dat het 'kaal' is, terwijl ze in een veilige omgeving staan.
je kunt ook dingen overdrijven....
ja, als mijn paarden op een grote prairie zouden staan, dag en nacht, met allerlei voorwerpen erin ed, zou ik de tastharen met rust laten. maar dat is niet het geval.