oren uitscheren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Drunksheep

Re: oren uitscheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:12

Je kan wel een eerlijk mens zijn, maar het feit blijft dat je een paard bewust niet diervriendelijk behandelt.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:13

Ik knijp gewoon de oren dicht en knip dan de uitstekende plukken weg. Tastharen laat ik met rust.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:13

Ik ken een veulen dat naar de keuring is geweest waarvan zn oren ook uitgeschoren zijn. Het mag dus wel.
Zelf doe ik het ook niet, vind het niet mooi :')

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:17

Drunksheep schreef:
Je kan wel een eerlijk mens zijn, maar het feit blijft dat je een paard bewust niet diervriendelijk behandelt.

Ik heb nog nooit gemerkt dat een paard last heeft van zijn lege oren en afgeschoren tastharen.
Maakt mij dat dan een (dierenbeul?) dier onvriendelijk mens?

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:21

Dus omdat een paard niet zegt 'oh dat vind ik niet fijn' is het gewoon ok? Het wordt niet voor niets in andere landen gewoon verboden. En het zijn niet voor niets tastharen, en haren in oren zodat er geen beestjes enzo in kunnen komen. Heeft allemaal een functie.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:24

Liselot schreef:
Ik deed het altijd als volgt: Oor dichtknijpen en dan met de scheermachine langs de rand. Dan heb je de randjes netjes, de plukken weg en heeft het paard er geen last van bij regen en wind :)

Tastharen liet/laat ik altijd zitten

Zo doe ik het ook. Niks helemaal kaal van binnen, gewoon een beetje netjes bijwerken en egaal maken. Alle plukken weg e.d.
Tastharen zit ik absoluut niet aan, daarbij vind ik het ook nog eens spuuglelijk als ze eraf zijn.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:25

ponyparadijs schreef:
Hoeveel mensen hebben niet jaren de oren uitgeschoren en de tastharen afgeschoren en zeggen nu niets?
Ja ik heb dat jaren gedaan.
Ja ik ben mij bewust van de functie van die haren.
Ja ik heb mijn leven gebeterd.
Maar nog steeds vindt ik het mooier als de oren geheel leeg zijn en de tastharen geheel weg zijn.
En ik zou ze indien dat zou mogen voor de keuringen nog steeds graag zo toiletteren.
Ondanks dat ik weet dat het voor de functie van de haren niet oke is.

Maar dat maakt mij nog geen slecht mens hoor!
Ik ben gewoon open en eerlijk over het feit dat ik dat mooier vindt en ik dat dus zo jaren heb gedaan!
Dat maakt mij dan toch een eerlijker mens?
Ik kom er voor uit dat ik dat heb gedaan.
Vele zullen hun mond houden juist omdat er hier nu zo naar over wordt gedaan

Dat je het hebt gedaan toen je niet beter wist maakt je zeer zeker geen slecht mens. Dat je het nu nog zou doen als je maar zou mogen terwijl je nu weet dat het absoluut niet diervriendelijk is maakt je wel slecht, op dit specifieke gebied dan.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:28

ponyparadijs schreef:
Drunksheep schreef:

Ik heb nog nooit gemerkt dat een paard last heeft van zijn lege oren en afgeschoren tastharen.
Maakt mij dat dan een (dierenbeul?) dier onvriendelijk mens?

Als je het doet terwijl je weet wat de functie is van die haren en dat ze nodig zijn voor je paard, ja.

Hoe zou je reageren als iemand vlak bij je de snorharen van een kat weghaalt? Zeg je dan ook dat dat prima is?
Of een hondje uit het buitenland halen omdat die dan wel gecoupeerd is?
Laatst bijgewerkt door Bowen op 09-10-15 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:29

Liselot schreef:
Ik deed het altijd als volgt: Oor dichtknijpen en dan met de scheermachine langs de rand. Dan heb je de randjes netjes, de plukken weg en heeft het paard er geen last van bij regen en wind :)

Oortje knijpen deed ik ook altijd, werkt heel erg goed, en er zit nog meer dan voldoende haar om objecten uit het oor te houden.

Ze had 1 tasthaar die wel heel erg lang omkrulde die maakte ik wat korter, vergelijkbaar met de rest qua lengte.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:37

@ponyparadijs, tuurlijk ben jij geen slecht mens.
Maar met de kennis die je hebt erover begrijp ik niet goed dat je het nog doet, het is ws. verleidelijk om het wel te doen omdat je het mooier vind (en misschien op keuringen het wordt gewaardeerd), maar het is voor het paard fijner als je het niet zou doen toch?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:52

Op een keuring probeer je je paard er altijd het beste voor te zetten.
Dat zijn voor mij de enige tijden geweest om de boel te kort wieken.
En ja het werd gewaardeerd op de keuringen en ja ik vindt het mooier.
Maar verder doe ik het niet zo kort.
Ik hou het netjes maar niet geheel weg.
Gezien er nu op de keuringen wordt geadviseerd het niet meer zo extreem te doen doe ik het dus ook niet meer.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:56

Gaat de goeie kant op Ponyparadijs dus ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 14:11

Freya6 schreef:
Gaat de goeie kant op Ponyparadijs dus ;)

Als je ergens aan verslaafd bent dan kan je wel stoppen.
Maar het gevoel is dan nog niet weg.
Dat is dus ook met dit bij mij hahahaha

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 14:17

het mag in Nederland gewoon en ik doe het ook.
als ik op wedstrijd ga worden de oren en tastharen geschoren.
bij mijn eigen paard de oren ook uitgeschoren.

als ik het bij een paard van vrienden doe, en die willen niet de oren helemaal uitgeschoren hebben, werk ik het mooi bij door de rand van de oren te scheren, en alle haren die uitsteken buiten de rand.
maar ga dan niet helemaal het oor in.

gaan we in duitsland op wedstrijd, werk ik het alleen bij. dus scheer wel, maar tastharen niet helemaal af en oren niet helemaal uit.

naar belgie en frankrijk ed scheer ik het wel allemaal weg.

ik heb nog nooit een paard gehad die er een probleem mee had of kreeg.

ik vind het mooier, verzorgder. wij scheren onze oksels toch ook (hoop ik). die haren zitten daar ook met een reden....

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 14:20

Ja, maar wij kiezen daar dan weer zelf voor :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 14:26

Wedstrijden reed ik ook zonder jasje als ik het te warm vond, ja je krijgt aftrek, lekker belangrijk, als ik maar lekker kon rijden ;)

Wat betreft de oren en tastharen van het paard, ondanks dat ik idd de functie etc ken heb ik het ook jaren weggehaald. Tastharen liet ik wel wat van zitten als dat enigszins kon, maar soms ging ook gewoon het scheermes er langs.
Oren deed ik meestal gewoon recht scheren maar als er bijvoorbeeld watten in moesten dan is dat makkelijker als ze kaal zijn.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 14:53

quarterH schreef:
het mag in Nederland gewoon en ik doe het ook.
als ik op wedstrijd ga worden de oren en tastharen geschoren.
bij mijn eigen paard de oren ook uitgeschoren.

als ik het bij een paard van vrienden doe, en die willen niet de oren helemaal uitgeschoren hebben, werk ik het mooi bij door de rand van de oren te scheren, en alle haren die uitsteken buiten de rand.
maar ga dan niet helemaal het oor in.

gaan we in duitsland op wedstrijd, werk ik het alleen bij. dus scheer wel, maar tastharen niet helemaal af en oren niet helemaal uit.

naar belgie en frankrijk ed scheer ik het wel allemaal weg.

ik heb nog nooit een paard gehad die er een probleem mee had of kreeg.

ik vind het mooier, verzorgder. wij scheren onze oksels toch ook (hoop ik). die haren zitten daar ook met een reden....

Voel jij met je oksels? Is dat deel van je "zicht" (tastzin daar waar je niet kan zien)? Zorgt je okselhaar ervoor dat er geen ellende in je oksels komt waardoor je okselfunctie beschadigt raakt?

Okselhaar is niet te vergelijken met het oorhaar en de tastharen van een paard. De tastharen van een paard weghalen kan je vergelijken met de snorharen van een kat weghalen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:10

met het grote verschil dat een kat rondstruint in de buurt en onze paarden tegenwoordig veilig op stalletjes en afgezette veilige paddocks/weitjes staan bij daglicht.

ze zijn niet blind he, ze hebben ook nog ogen en in de omgeving waar wij ze tegenwoordig houden, kunnen ze best een paar dagen met kortere tastharen.

zelfde met de oorharen, wel eens opgelet hoe snel dat teruggroeit? we hebben het over een paar dagen dat het 'kaal' is, terwijl ze in een veilige omgeving staan.

je kunt ook dingen overdrijven....

ja, als mijn paarden op een grote prairie zouden staan, dag en nacht, met allerlei voorwerpen erin ed, zou ik de tastharen met rust laten. maar dat is niet het geval.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:19

Ik vind een stal over het algemeen weleens minder veilig dan de natuur. Maar das offtopic.
Ik scheer niet.
Maar als ik ooit een paard naar de keuring zou laten gaan zou ik oor dichtknijpen en alles wat uitsteekt wegscheren. Meer wegscheren zal vast weinig kwaad kunnen maar vind ik gewoon niet mooi.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:20

quarterH schreef:
met het grote verschil dat een kat rondstruint in de buurt en onze paarden tegenwoordig veilig op stalletjes en afgezette veilige paddocks/weitjes staan bij daglicht.

ze zijn niet blind he, ze hebben ook nog ogen en in de omgeving waar wij ze tegenwoordig houden, kunnen ze best een paar dagen met kortere tastharen.

zelfde met de oorharen, wel eens opgelet hoe snel dat teruggroeit? we hebben het over een paar dagen dat het 'kaal' is, terwijl ze in een veilige omgeving staan.

ja, als mijn paarden op een grote prairie zouden staan, dag en nacht, met allerlei voorwerpen erin ed, zou ik de tastharen met rust laten. maar dat is niet het geval.

Een gemiddelde haar groeit met een cm per week. Dus als je de tastharen van je paard weghaalt heeft hij zeker 4 tot 5 maanden niets aan die haren. Ik vind dat echt mishandeling voor dieren die op de wei staan

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:21

In mennen, dressuur en springen mag je tegenwoordig ook met een mutsje starten toch? Hele "probleem" opgelost, netjes verzorgd op wedstrijd en toch thuis weer haar tegen de beestjes.
Veilige omgeving stopt geen insecten helaas, zou mooi zijn als de afrastering ook vliegen, dazen, etc. buiten zou houden.

Tastharen zijn hier wel korter, maar dat komt van met elkaar spelen (lipje pakken en zo elkaar leiden is kennelijk erg leuk), niet omdat ik er met een schaar in de buurt geweest ben.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:22

Ik vind sowieso helemaal uitgeschoren oren en weggeschoren neusharen niet mooi, en dan ook hoe de mond/lippen van het paard aanvoelt.. Brr.. Daar is een stoppelbaard niks bij haha.

Zelf scheer ik de oren wel een beetje, ook aan de binnenkant. Net zoals dat ik met het scheerapparaat de tastharen bij de mond en ogen korter houdt.

ik dacht zelfs dat het bij de KNHS niet meer mocht, helemaal uitscheren. Maar weet dit dus niet met zekerheid.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:45

Liselot schreef:

Zo doe ik het dus met schaar, en als hij geschoren wordt ook met schermscholen maar tastharen en volledig uitscheren / knippen doe ik nooit. Enkel netjes bijwerken :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:15

quarterH schreef:

Een paard ziet niets daar bij zijn neus, de tastharen zijn zijn 'ogen' daar. En als je ze wegscheerd heb je het over wel wat meer dan een paar dagen.
Hiermee voelen ze oa voer, herkennen ze zaken en ga zo maar door(zelfs bij het sociaal gedrag worden ze toegepast), noem het maar overdrijven als je erop gewezen wordt dat het not done is dat van ze af te pakken.

De oren (helemaal uitscheren) levert een tijdje een naar risico op omdat je de bescherming gewoonweg weghaalt en het spijt me voor je, maar ook in stal/op de paddock zijn die risico's er gewoon. Daarnaast levert het irritatie op bij het paard.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 09-10-15 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:18

Ik heb juist bij mij op de universiteit vorige week gehoord dat het niet meer mag. (Diergeneeskunde)
Of er aan gehouden wordt, geen idee