Knotjes op dressuur wedstrijd, voorpluk ook of los?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fehu

Re: Knotjes op dressuur wedstrijd, voorpluk ook of los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:10

Gevlochten en geknot staat wel netter. Al moet je wel een beetje naar het hoofd van paard kijken. Sommige paarden krijgen een blote billen gezicht en dan zou ik er toch voor kiezen om de pluk los te laten.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:11

Staart niet gevlochten, niks in de voorpluk. Dat is wat mij altijd is geleerd.
Verder laat ik het ook heel erg afhangen van het paard. Heb er nu 1tje en dan moet je zoeken naar een voorpluk. Deze wordt tijdens wedstrijden gereden met een oornetje om dit te verbergen (vooral omdat de rest van de manen juist super dik is...)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:13

Totaal onbelangrijk. Lekker doen wat je zelf mooi of handig vindt. Er is geen jury die daar meer/minder punten voor gaat geven voor uiterlijke verzorging.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 10:33

Ik was er juist wel benieuwd naar wat mede wedstrijdruiters hiervan vonden, of het idd not done is of niet zoveel uit maakt..
hoewel de meningen wat verdeeld zijn toch geeft grootste deel voorkeur aan gevlochten dus ga dat denk ik ook doen mits het lukt ! :)

Bedankt voor jullie reacties!

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:41

Ik doe de voorpluk wel ook als is het een /€€;!; klus de mijne heeft wel lang maar niet dik dat het mooi blijft zitten soms zit ik er ook over na te denken van laat maar zitten maar toch doe ik het weer aangezien ik niemand nog heb gezien met een losse voorpluk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:45

Ik vind los bij jouw paard veel mooier staan :j en ik neem aan dat je punten niet afhankelijk zijn van de verzorging :)

Verder ligt het denk ik heel erg aan het paard. Ik heb bijv. een haflinger die ik waarschijnlijk gewoon een hengstenvlecht zal maken als ik daar in de toekomst mee op wedstrijd ga. Als ik haar voorpluk al vlecht is dat een klein stukje invlechten en dan een staartje. Maar een knotje vind ik er bij haflingers niet uit zien.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:51

Ik vind dat je jezelf op je beste moet presenteren, dat zou je ook voor een zakelijke presentatie doen toch?
Hiermee kun je wedstrijden toch vergelijken, je wordt beoordeeld en hoe we het ook wenden of keren Iedereen kijkt ook naar het uiterlijk! (met iedereen bedoel ik ook echt iedereen, zelfs dieren!)

Voor mij betekend dit dat ik met een schoon en mooi gevlochten en verzorgd paard op pad ga, net zoals mijn tuig en ik zelf alles moet er tip top uit zien :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:57

Hier gaan de plukken los, dat heet bij Sjol en Toobs.
De kleine weet ik nog niet, tot op heden gaat die maf met haar hoofd schudden als haar losse haren langs haar oren wapperen dus die rijdt ik met 2 palmboompjes op d'r hoofd. (is ook niet te vlechten dat stuk, schiet er tussen uit)
Op oefenwedstrijd geweest 1x toen er gewoon een oornetje op gedaan, problem solved.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:57

Ik vind zelf knotje altijd mooier.

Ik frummel er dus ook altijd 1 in.

Qua punten maakt het niks uit.
Maar vind een losse voorpluk zo lelijk.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:58

Al-tijd vast! Zelfs met paarden die niet zoveel voorpluk hebben. Eventueel doe je er een luxe oornetje overheen! :)

Vind het altijd ongelofelijk penny staan als de voorpluk los is :o Met dressuur én met springen. :)

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:15

Toen ik nog een manegepaard leasde en daarmee startte gebruikte ik altijd een oornetje. Weet niet hoe het staat bij jou paard?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:43

Nou die van mij krijgt echt mega flaporen van een ingevlochten voorpluk, dat is echt geen porum :+ dat krijg je met oormaat extra full plus een centimeter... Dus hier blijft de pluk mooi los.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:50

Ik heb hem 9 van de 10 keer los, net zoals de staart; die doe ik nooit.
Heb mijn eigen haar ook altijd in een vlecht en niet in een netje..
Die nette en "stijve" stijl past gewoon niet bij ons, nu is het meer casual en stoer.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:19

Ik vind dat echt lelijk een losse voorpluk := lekker penny

Hier altijd ingevlochten en met stiek of naald en draad vast gezet!
Afbeelding

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:38

Hier ook geen porum, heb er altijd een oornetje overheen. Los vind ik bij mijn paard ontzettend lelijk en geknot ook. Dan maar zo haha

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:42

In dit geval zou ik juist meevlechten. Als je een lange (dikke) voorpluk hebt(hihi je paard dan), vind ik meevlechten mooier.
Zelf heb ik een paard met een groot, lang hoofd. Daarnaast een iniminie voorplukje. Die laat ik altijd los. Als ik die "knot" lijkt het net afgeschoren en is nog minder mooi. Daarnaast rijd ik met lage neusriem waardoor zijn hoofd alleen maar langer lijkt.

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:43

Ik zou zonder twijfel een knot maken vooraan. Staat véél netter mi.

drenterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:13

Ik vind het wel veel mooier als er wat in zit! :)
Ik zou er een ingevlochten vlechtje van maken, of, dan toch een invlecht met daarna een knotje. (Gewoon even kijken wat beter staat, maar los vind ik zelf niet zo netjes ogen..)

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:28

Ik houd hem altijd los, mijn paard krijgt echt een lelijk hoofd met een ingevlochten voorpluk. Hij heeft een prachtig lange volle voorpluk dus ik vind het zeker niet onverzorgd of 'penny' staan. ;)
Maar ik vind dat je gewoon moet doen wat je zelf het mooist vindt, voor je punten maakt het niet uit.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:48

Ik zou hem wel meevlechten, vind ik zelf ook wat netter. Ik deed wel eens wedstrijd met een paard en die kom er écht niet tegen als je met de voorpluk bezig was.. Nou ja dan maar niet, maar anders was ie wel meegevlochten.

En dan liefst invlechten en met naald en draad, dan ziet het er niet zo zielig uit :')

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:02

Als ik de manen vlecht, dan de voorpluk ook. Om alleen de voorpluk los te laten vind ik zo lelijk, dan vind ik alles los nog mooier :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:19

Bij jouw paard zeker vlechten! Eigenlijk in alle gevallen.
Persoonlijk vind ik geen knotje al snel onprofessioneel en pony-achtig staan. Gewoon super zonde!
Als je dan niet wilt/kunt vlechten, gewoon een oornetje op doen, staat ook verzorgd!

Mijn Fries vlecht ik de voorpluk ook deels in. Onderste stuk laat ik los hangen. Dan heb ik er toch iets aan gedaan voor het beeld.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:22

Ik vind het zo tuttig, alles invlechten. Niet mijn ding. Lekker voorpluk los! Als ik dressuur start gooi ik er vaak wel een simpel knotje in, maar vind het veel te tuttig staan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:23

Ik heb vaak los, mijn paard is heel gevoelig op zijn hoofd, knotje is paniek. Oornetje soms ook. Dan maakt het me niet uit dat veel het ''penny'' vinden. Ik ga hem niet eerst plagen door hem een hoop stress te bezorgen voor we uberhaupt aan de proef begonnen zijn.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:28

Ik vind je vlecht, of je vlecht niet. Dus ja, voorpluk ook een knotje.