Verliespunt rijden in B dressuur Paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:19

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik wil je ook van harte uitnodigen om een keer met mij mee te gaan schrijven op wedstrijd hoor. Ik jureer t/m het M2 en dat is denk ik heel leerzaam voor je om een reëel beeld te krijgen van wat verwacht wordt maar vooral van wat er allemaal verkeerd kan en mag gaan terwijl het algemene beeld toch nog best goed is. Het kan je beeld heel erg helpen!

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:19

Als je ontspannen rond kan rijden, kan je een B proef rijden. Er zitten namelijk geen hele grote struikelblokken in, halsstrekken en middendraf/stap. Als je dat kan dan scoor je prima.

Je hoeft echt niet M1 klaar te zijn om een nette B proef te rijden.

denisesilver

Re: Verliespunt rijden in B dressuur Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:58

Nog iets! Je moét niet over met 10 wp, je kán over!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:00

Ga idd een paar keer schrijven bij een jury op een wedstrijd, daar kun je al veel van leren voordat je gaat starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:38

ikke schreef:
SG1985 schreef:
-O- Mijn instructeur is er heilig van overtuigd. In de B kun je ook verliespunten rijden.

Ik ben nog nooit met mijn paard begonnen met wedstrijden, en hij is vrij kritisch. Wil het liefst dat ik pas aanvang met starten als we M1 klaar zijn....

Nu zei hij: anders start je toch HC in de B?
Nu vraag ik mij af, waarom zou ik dat doen als je geen verliespunten kunt rijden?

Als ik het goed begrepen heb:
Je kunt wel verliespunten rijden in de B, maar je kunt niet verder terug dan 0.

Ik krijg een beetje de indruk dat jouw instructeur niet helemaal begrijpt wat het doel van wedstrijden eigenlijk is, namelijk het onafhankelijk laten beoordelen van je rijkunsten aan de hand van een controleerbaar (de proeven) protocol.

Dat is onjuist Ikke, je kan geen verliespunten rijden in de klasse B.

Ik geloof niet dat ik les zou willen hebben van iemand die zo bezig is. Ik zou een goed lopend paard willen hebben, dat fysiek verantwoordt datgene kan doen wat ik vraag. het resultaat daarvan zou je kunnen voorleggen aan een onafhankelijke jury in de vorm van een wedstrijd (of meerdere).

Het is maar hoe moeilijk je het jezelf wil maken......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:39

SG1985 schreef:
Ze loopt ontspannen maar niet in een hoge dressuurkrul....

Dat wordt in de B ook helemaal niet verwacht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:27

Jeetje, wat een bijzondere instructeur heb jij... Zou ik beslist niet bij willen rijden.

Hoeveel ervaring heb je zelf met wedstrijden? Ik heb eerst jaren op wedstrijden rondgelopen voordat ik een paard had waarmee ik überhaupt kon starten. Ik wist daardoor aardig wat er gevraagd werd en heb eigenlijk nooit teleurstellende punten gereden. Wel eens lage punten, maar dat lag in ieder geval niet aan de training.

Mijn huidige paard heb ik amper twee maanden gereden voordat we voor het eerst B zijn gestart. Ik wist dat hij het kon, maar het was verre van perfect. Maar wel mooi twee winstpunten en een tweede prijs.
Er is altijd werk aan je paard. Het is nooit 100% Je hebt te maken met een dier.

Oh en ja, je kan een verliespunt rijden in de B qua punten. Maar ze tellen niet mee... Ik heb het meerdere keren gezien. Maar jeetje, je moet er wel je best voor doen om zo slecht te rijden zeg! Dus maak je beslist geen zorgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:01

Janine1990 schreef:
Oh en ja, je kan een verliespunt rijden in de B qua punten. Maar ze tellen niet mee... Ik heb het meerdere keren gezien. Maar jeetje, je moet er wel je best voor doen om zo slecht te rijden zeg! Dus maak je beslist geen zorgen.

Precies! Wanneer je netjes de gangen laat zien (mag je die uitgestrekte gangen nog vergeten) en keurig op de letter rijdt, dan heb je al bijna een winstpunt te pakken :j laat de rest over aan de prikkers.......

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:04

ikke schreef:
Janine1990 schreef:

Precies! Wanneer je netjes de gangen laat zien (mag je die uitgestrekte gangen nog vergeten) en keurig op de letter rijdt, dan heb je al bijna een winstpunt te pakken :j laat de rest over aan de prikkers.......

Misschien nog wel belangrijker, wanneer je een constante aanleuning laat zien heb je een winstpunt. Er is vaak zoveel mis in de aanleuning. Totaal niet, of er ver achter en constant aan het knikken.
Dat in combinatie met wat Ikke zegt heb je met gemak 195 te pakken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 07:49

Ik sluit me aan bij wat hierboven allemaal gezegd is. In de klasse B kun je geen verliespunten rijden. En in het L1 kun je niet lager gaan dan 0.
En toch heeft de KNHS het wel eens bij ons gedaan. In het B-SGW uitgesloten wegens per ongeluk springen van een hindernis uit een hogere klasse. En warempel, binnen 1 week waren er opeens 2 winstpunten van het totaal afgetrokken. Dat is natuurlijk een fout geweest van de KNHS waar we uiteindelijk niks mee gedaan hebben. Winstpunten zat om te kunnen promoveren en dus geen zin om daar tijd in te steken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:40

Scum schreef:
Ik sluit me aan bij wat hierboven allemaal gezegd is. In de klasse B kun je geen verliespunten rijden. En in het L1 kun je niet lager gaan dan 0.
En toch heeft de KNHS het wel eens bij ons gedaan. In het B-SGW uitgesloten wegens per ongeluk springen van een hindernis uit een hogere klasse. En warempel, binnen 1 week waren er opeens 2 winstpunten van het totaal afgetrokken. Dat is natuurlijk een fout geweest van de KNHS waar we uiteindelijk niks mee gedaan hebben. Winstpunten zat om te kunnen promoveren en dus geen zin om daar tijd in te steken.

Klopt wel met als aantekening dat je wel degelijk de punten zou kunnen rijden waarbij je in een hogere klasse verliespunten zou rijden.
Alleen tellen die verliespunten niet in de B.
Dus bij 150 of lager telt het niet als verlies

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 17:25

Bedankt voor alle informatie. Ik ga de komende weekenden mee op sleeptouw. Wedstrijden bekijken ;)

Ik kom er achter dat ik misschien andere doeleinden heb dan instructeur.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 10:50

Ik ga misschien toch eens een andere instructeur proberen :)
zojuist besloten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:04

SG1985 schreef:
Ik ga misschien toch eens een andere instructeur proberen :)
zojuist besloten

Het is altijd goed om eens rond te kijken, ook om vast te stellen dat je eigenlijk wel tevreden bent :j
In welke regio zit je? wellicht heb ik wat tips.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:06

Ik heb weleens in de 130 punten gezeten :')
Je hoeft idd niet thuis op M niveau te rijden wil je in de B beginnen, maar een beetje ervaring voor t paard is vaak wel mooi meegenomen.
Ik rij thuis netjes een proefje en doe ook veel oefeningen uit de L en M, maar op wedstrijd is dat ineens allemaal weg en is ze overal bang voor :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:31

Ik zie dat je in Heerenveen e.o. zit, zou je mij de naam van je instructeur willen pb'en? Ik doe er verder niets mee, maar ben nu wel benieuwd wie het is. Zo ver zit ik niet bij Heerenveen vandaan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:39

Wedstrijd sport is nog steeds' recreatief' en bedoeld om van te genieten en te leren. Veel plezier gewenst.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 09:22

Ik kom uit regio Amsterdam :)
Hihi! Ik ben momenteel ook een beetje klaar met alles. Haal geen plezier uit mijn les.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:48

SG1985 schreef:
Hihi! Ik ben momenteel ook een beetje klaar met alles. Haal geen plezier uit mijn les.....

Dan ga je met Suelza een boom opzetten :j Stuur d'r maar een pb, ga je geen spijt van krijgen.

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:50

SG1985 schreef:

Zonde! Lessen zouden je juist moeten motiveren om verder te gaan.

Ik vind het ook een bijzondere instructeur. Als je paard netjes de onderdelen laat zien kun je al een winstpunt halen. Loopt hij daarbij ook nog eens constant in de aanleuning heb je zo een dikke winstpunt! Daarvoor hoef je echt nog niet M klaar te zijn.
Het kan handig zijn om pas te beginnen als je klaar bent voor de volgende klasse (L1 in dit geval), maar dat hoeft echt niet. Je kan een wedstrijd ook gebruiken om te kijken waar je staat.

Ik denk dat het niet geheel onverstandig is om eens een andere instructeur te proberen. Het moet wel leuk blijven!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:18

SG1985 schreef:

Dan zeker stoppen! Les moeten boost geven! Genoeg mensen op niveau die les geven op een manier die wel bij jou past.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 11:20

Mijn paard kan ik recht rijden op twee teugels, in rustige verbinding. Ze loopt ontspannen, maar ik denk zelf dat ze nog iets voor de loodlijn loopt. WEl erg voorwaarts, neerwaarts (en halsstrekken is een genot).

Bij galop is ze nog wat grof, onbehouden in haar beweging. Dan is ze in aanleuning iets minder consistent.

Ik vind het niet zo leuk te horen dat ik niet moet starten, vooral omdat ik daardoor onzeker word....

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:30

Je zou eerst ook eens een onderlinge wedstrijd kunnen rijden, dan zie je wel of het het leuk vindt of niet zonder dat je gelijk een startkaart hoeft aan te vragen.

Plezier in het rijden is erg belangrijk, dat is een belangrijke drijfveer.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 11:32

Ja.... nu komt het leuke.... de onderlinge wedstrijd waarop ik mij heb ingeschreven wordt door hem gejureerd..... hahahaha

zegt hij mij: waarom doe je geen impulsproef zonder galop

hahahahahaha... weinig vertrouwen in mij gok ik

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:32

Zo te horen kun jij prima gaan starten! Mijn paard was (is) ook erg groot in zijn beweging in de galop. Daardoor was ook de aanleuning voor mijn gevoel niet helemaal geweldig, maar we zijn wel in 3 wedstrijden door de B gekomen, met gemiddeld 195-200 punten.
En begrijp me niet verkeerd, je hoeft echt niet zulke hoge punten te scoren om B te willen rijden. Het gaat erom dat je plezier hebt in je rijden, en als je daarmee nog wat punten kan scoren is het helemaal top. Dus als jij vind dat het goed voelt, zou ik het gewoon eens proberen!