Hoe doen jullie dat? Geen trailer, maar wel wedstrijden..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:24

Selina schreef:
Ik zeg dat IK het te ver vind om daarna nog een dressuurwedstrijd te doen. Ik zeg nergens dat het ver IS. Dus als anderen het doen, moeten zij dat vooral doen. IKZELF doe het niet. Mag ik vinden toch? :) Het is overigens vind jij, zonder t.

Ik vind dat ook hoor! Maar meningen verschillen hè :)
En het ene paard is het ander niet.

Ik zou het niet in mijn hoofd halen om 7 km heen, 2 Z proeven en 7 km terug te rijden. Ondanks dat mijn paard het vast zou kunnen vind ik het niet eerlijk voor haar.dan doe ik die buitenrit liever de dag erna ofzo.

Maar ts vraag het gewoon aan je stalgenootje het is echt niet brutaal. Desnoods voor n vergoeding ? Of in ruil voor Hulp?
Weet niet of jullie in dezelfde klasse starten maar sommige verenigingen houden nog wel is rekening ermee als je zegt dat je met z'n tweeen komt. Moet je dit natuurlijk wel netjes aangeven ruim van te voren. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:24

Selina schreef:
Ik zeg dat IK het te ver vind om daarna nog een dressuurwedstrijd te doen. Ik zeg nergens dat het ver IS. Dus als anderen het doen, moeten zij dat vooral doen. IKZELF doe het niet. Mag ik vinden toch? :) Het is overigens vind jij, zonder t.

Ik zeg ook dat ik het wel mee vind zonder t vallen. Dat mag ik ook vinden. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:25

DaraBariton schreef:
Selina schreef:

Ik vind dat ook hoor! Maar meningen verschillen hè :)
En het ene paard is het ander niet.

Ik zou het niet in mijn hoofd halen om 7 km heen, 2 Z proeven en 7 km terug te rijden. Ondanks dat mijn paard het vast zou kunnen vind ik het niet eerlijk voor haar.dan doe ik die buitenrit liever de dag erna ofzo.

Maar ts vraag het gewoon aan je stalgenootje het is echt niet brutaal. Desnoods voor n vergoeding ? Of in ruil voor Hulp?
Weet niet of jullie in dezelfde klasse starten maar sommige verenigingen houden nog wel is rekening ermee als je zegt dat je met z'n tweeen komt. Moet je dit natuurlijk wel netjes aangeven ruim van te voren. ;)

Waarom vind je dat niet eerlijk tegen over je paard?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:25

Het is ook een beetje wat jij en je paard gewend zijn..
Ik reed vroeger in de les op zaterdag mee en dan ging ik onder de man daarheen (11 km), was ongeveer een uur rijden voor ons.. dan een uur lessen.. dan half uurtje/uurtje grazen of even op stal en dan weer 11 km terug
Voor ons was dat echt geen probleem maar dat waren we natuurlijk ook gewend zo ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:27

horsies5 schreef:
Het is ook een beetje wat jij en je paard gewend zijn..
Ik reed vroeger in de les op zaterdag mee en dan ging ik onder de man daarheen (11 km), was ongeveer een uur rijden voor ons.. dan een uur lessen.. dan half uurtje/uurtje grazen of even op stal en dan weer 11 km terug
Voor ons was dat echt geen probleem maar dat waren we natuurlijk ook gewend zo ;)

Inderdaad en ik denk dat je er iets meer voor moet doen qua conditie en schriktraining zodat het zo prettig mogelijk voor je paard is. Daarbij vind ik dat een paard gerust met een basis conditie 20 km moet kunnen lopen.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:33

AmoorM, dit is dus meer mijn gevoel erover ;).
Ik vind het dus oneerlijk voor mijn paard omdat ze de wedstrijd nog moet lopen wat betekend dat ze wel ingestapt is uiteraard. Alleen er zijn toch wel wat oefeningen die je bij het losrijden nog een keertje meepakt en die je tijdens het ritje er naar toe niet kan doen. Die moet je dus voor je proef ook nog doen en dan dus 2 proeven rijden, daarna dat stuk weer naar huis.

Ik zeg dus niet dat ze het niet kan! Want ze had een hele goede conditie (nu even wat minder)

Als het alleen een lange rit geweest zou zijn had ik echt geen probleem gevonden. Maar dit is alleen hoe ik erover denk, uitgaande van ons in die situatie. Hoe anderen het doen moeten ze natuurlijk helemaal zelf weten! :)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:36

Ja en ik kan me voorstellen dat wanneer je paard niet veel buiten gereden wordt het ook veel indrukken moet verwerken wat intensief kan zijn.. Ik rij mijn paard echter bijna alleen maar buiten en ook in veel verschillende omgevingen.. dus die is niets anders gewend

Ik had ook vaak niet de mogelijkheid tot vervoer en ging daarom vaak onder t zadel.. als dingen verder weg waren.. bv heenrit van 10 km en dan daar een enjoy the ride rit van 25 maken.. dan zorgde ik dat ik daar kon overnachten en dan de dag erna pas terug

Voor clinics oid hou ik max 40-50 km aan.. en dan dus 40 heen, dag erna clinic, dag daarna 40 terug.. en als t 20-25 of minder is kan de heen of terug reis op dezelfde dag..

maar dat is dus wel zo omdat mijn paard het gewend is buiten veel km te maken.. kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen geld..
Ow en mijn paard heeft zijn lijf/ras mee (draver).. met onze haflinger zou ik het ook niet doen zoveel km-ers ;)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:37

Ik denk dat het stukje kracht/energie misschien wel relevant kan zijn als je wat verder in de basissport komt (bijv. Z), maar dan moet je daar wel eerst terechtkomen. Tot die tijd kun je in mijn ogen best onder de man naar een wedstrijd als je daar de tijd voor neemt. Wie weet is er met een paar jaar wel eigen vervoer voor de TS :j

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:07

Ik heb het ook. Ik heb een eigen auto (klein opeltje, in haar staat kan ze geen trailer trekken. :D) ik heb een eigen trailer, hartstikke fijn ding.. Heb alleen geen ervaring met trailer rijden en geen trailer rijbewijs. Soms als ik heel goed plan en van te voren schriftelijk een verzoek in dien, neem ik de combinatie van mijn staleigenaar mee en mijn groom rijd dan. Maar dat is zo'n gedoe.. Pfff... Dan moet het al een belangrijke wedstrijd zijn.
Tegenwoordig plan ik mijn wedstrijden in rondom stalgenoot. Dat is het vriendinnetje van zoon stal eigenaar (snappen jullie het nog?) die gaat dan met de vrachtwagen van stal en dan kan ik mooi mee.

Dit weekend hebben we dag van het Gelders paard en dan gaat natuurlijk de hele stal dus dan parkeer ik haar mooi in de vrachtwagen. :o

Ooit als ik geld te veel heb, haal ik mijn aanhanger rijbewijs wel. :')

Amaranth7

Re: Hoe doen jullie dat? Geen trailer, maar wel wedstrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:55

Ik ben tot het m2 vaak onder de man gegaan. Nu scheelde het wel dat ik door het bos kon en nog eens een galopje of een stukje draf kon doen. Was dan zo'n 3 kwartier onderweg enkele reis. Is prima te doen hoor :).

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:03

Kan je niet vragen of iemand uit het rop, bekende van je ouders, ouders van je vriendin, je bijvoorbeeld naar de vereniging willen rijden als er wedstrijd is en dat je dan zelf rustig lekker terug stapt?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:13

Ik reed regelmatig met iemand mee, en toen ik zelf een (B-) rijbewijs had, ben ik zelf gaan rijden met een trailer van kennissen. Daar stond dan een wederdienst tegenover. Als zij mij nodig hadden, konden ze op mij rekenen, en als ik dus hun trailer nodig had, was dat ook geen probleem. Geweldige oplossing. Daarna een paard gereden waarvan de eigenaren een trailer hadden die ik mocht gebruiken, met mijn moeders auto ervoor.
Nu een eigen tweepaards trailer en zware auto, en hoewel ik ook wel met 2 paarden op stap ben, heb ik regelmatig een plekje leeg. Maarja ik sta op een pensionstal met 3 andere paarden, dus niemand weet dat. Bovendien is het lastig omdat ik zelf alleen Z en hoger rij, en zeker in de winter kan je dan geen B/L combinatie meenemen omdat de starttijden dan ver uit elkaar zitten. Nu in de zomer heb je buiten vaak meerdere ringen, dus dan kan het wel. Zou ook gerust iemand mee willen nemen als ik een plekje heb, maar ik ga er niet (ver) voor omrijden..
Zou gewoon eens wat rondvragen, en desnoods stel je voor dat je met je paard naar een plek loopt/rijdt waar je gemakkelijk opgepikt kan worden. Of je opent een topic met een soort marktplaats voor vervoer. Mensen die een plekje vrij hebben geven het aan (+vertrekplaats en eindbestemming zodat er gekeken kan worden welke route ze rijden) en mensen die vervoer nodig hebben kunnen ook een oproep plaatsen. Wie weet heb je succes!

xloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:34

Mee rijden met iemand

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:46

als je wel aan een trailer kunt komen kun je nog overwegen om je moeder een paar rijlessen met trailer cadeau te doen, dan durft ze misschien wel voortaan?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:52

Een trailer huren, of sparen voor eentje. Heb zat ervaring met mensen die maar al te graag wedstrijden willen doen en geen vervoer hebben en dan steeds van anderen gaan profiteren, stank voor dank. Nu zeg ik niet dat jij profiteert van anderen, maar ik ben van mening dat als je echt graag wedstrijden wilt doen jij er zelf voor moet zorgen dat je van niemand afhankelijk bent voor het vervoer. Des te beter voor jou als je toch iemand vindt die jou graag wilt meenemen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:30

Snollygoster schreef:
Een trailer huren, of sparen voor eentje. Heb zat ervaring met mensen die maar al te graag wedstrijden willen doen en geen vervoer hebben en dan steeds van anderen gaan profiteren, stank voor dank. Nu zeg ik niet dat jij profiteert van anderen, maar ik ben van mening dat als je echt graag wedstrijden wilt doen jij er zelf voor moet zorgen dat je van niemand afhankelijk bent voor het vervoer. Des te beter voor jou als je toch iemand vindt die jou graag wilt meenemen.

Ik vind meerijden niet "van anderen profiteren". Meerijden is een vraag waar je ook nee op mag zeggen als je zo nodig een lege plek in je tweepaardstrailer wilt hebben. En je kunt ook voorstellen dat degene die meerijdt de benzine betaalt. En als ze dan ook nog netjes dankjewel zeggen, wat is dan het probleem?

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:51

Ik vind 7 kilometer prima te doen onder de man hoor. Wij hebben wel een trailer en gaan ook meestal met de trailer maar er zijn twee locaties waar mijn dochter wel eens onder de man naar toe gaat voor een wedstrijd. Pony is wel gewend aan lange dagen en meerdere keren presteren op 1 dag op sgw. Dus die 4 / 6 kilometer naar de verenigingen, losrijden, 2 parcourtjes springen en weer terug doet hij met twee hoeven in zijn neus.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:52

Ik snap Snollygoster wel, het is niet alleen de benzine die de kosten maakt voor de trailer, de trailer is ooit aangeschaft, de trailer heeft ook onderhoud nodig, af en toe eens nieuwe banden, verzekering, stallingskosten, je moet een zware auto hebben om twee paarden mee te kunnen nemen, betaalt dus meer wegenbelasting etc
dus simpel benzine betalen en dan lekker mee rijden is wel enigszins profiteren.
Degene die meerijdt heeft dan wel een heel goedkoop ritje. Ga eens een trailer huren dan ben je zo minimaal 20 euro kwijt als je mazzel hebt. Dan moet je nog een zware auto hebben om de boel te mogen trekken.

Als iemand genoegen neemt met een dure fles whiskey (zoals ik al zag voorbij komen) of een bloemetje dan is dat zijn of haar keuze maar degene die meerijden mogen zich wel eens realiseren dat het niet alleen de benzine is die het ritje maakt....

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 23:15

cissy schreef:
Ga eens een trailer huren dan ben je zo minimaal 20 euro kwijt als je mazzel hebt..

Dat is idd wel echt mazzel hebben. Ik huur bijna elke maand een trailer en betaal 50 euro per keer. Maarja heb dan wel een 2paards trailer (Humbaur Carrus) die goed onderhouden word.
Vorige maand ook nog m'n auto kapot, dus ook nog een auto kunnen huren voor 200,- :+

Leende tot een jaar geleden nog wel eens een trailer, nouja tegen betaling uiteraard. Maar sinds ik wat meer oplet op het onderhoud van trailers om me heen, pas ik daar voor.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 23:17

Die 20,- is dan vaak een trailer van stalgenoten of van je pensionhouder, als je bij een bedrijf moet huren dan begint het bij 45,-. En inderdaad dan nog een auto zien te regelen...

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 23:18

Citaat:
Ik rij dan geen wedstrijden, maar ga twee keer per jaar van Zwolle naar Castricum voor training. Ik heb zelf geen trailer, geschikte auto of geschikt rijbewijs, dus ik huur dan een taxi.
Zou je kunnen kijken wat een taxi in de buurt kost. Maar het is wel een stuk duurder dan zelf rijden.
Heb je geen kennis die wel durft/kan rijden? If met iemand mee liften?

Eileen, mag ik vragen bij wie je in Castricum lest? Moet wel een aanrader zijn als je er zo'n afstand voor reist. Ik woon niet zo ver bij Castricum vandaan en altijd op zoek naar goede tips....

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:13

Zelf heb ik ook jaren geen vervoer gehad.

Ik leende een auto en huurde de trailer. Op een gegeven moment kwam ik op een pensionstal te staan waar ik na verloop van tijd een trailer mocht lenen van een stalgenootje. Dat was echt zo fijn!
De huur van de trailer was € 25,- exclusief borg en slot.

Nu in het bezit van een eigen auto en trailer! :D

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:39

Dorine92 schreef:
Snollygoster schreef:

Ik vind meerijden niet "van anderen profiteren". Meerijden is een vraag waar je ook nee op mag zeggen als je zo nodig een lege plek in je tweepaardstrailer wilt hebben. En je kunt ook voorstellen dat degene die meerijdt de benzine betaalt. En als ze dan ook nog netjes dankjewel zeggen, wat is dan het probleem?

Zoals hierboven gezegd wordt gaat het heus niet alleen om de benzine. Ik heb echt geen probleem om iemand eens een keertje mee te nemen als deze met autopech oid zit, maar om iemand elke week mee te nemen? Nee.
Je weet ook niet als de paarden goed samen gaan, daarbij hou ik ook graag de trailer schoon en poets deze helemaal na elke wedstrijd. Een tweede paard erbij is dubbel zoveel mest, als de eigenaar voorstelt om te helpen poetsen mag je al van geluk spreken.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:05

Tja, heel eerlijk gezegd, wegens gebrek aan vervoer heb ik m'n wedstrijdambities een tijd in de kast geparkeerd. Wellicht kun je met je vader afspreken om een paar keer per jaar te doen, zoek wedstrijden op bijvoorbeeld vrijdagavond op als hij anders druk is met voetbal? Mijn vader wilde destijds ook echt geen 2x per maand met mij en m'n paard op pad, en dat begreep ik ook, aangezien hij zelf ook nog een leven had/heeft, maar in goed overleg konden we wel compromissen sluiten, trailer ergens huren en af en toe op pad.

Verder ben ik ook een tijd ohz naar de dichtstbijzijnde vereniging gereden, was dacht ik zo'n 6 km door het bos, waar ik prima draafde en galoppeerde, was ze meteen helemaal los, en dan nog zo'n 10 min in de losrijbak even wat oefeningetjes rijden, uiteraard kun je in het bos al prima dressuurmatig losrijden met tempowisselingen, overgangen en hier en daar een zijgangetje :j

Stel je kunt iemand vinden om mee te rijden zou ik hier van tevoren gewoon duidelijk in zijn dat jij hier graag een vergoeding voor wilt geven, en er niet klakkeloos vanuit gaan dat het gratis kan omdat het met een vriendin mee is, 't is toch weer een grotere belasting voor degene die rijdt. Dan hoef je je ook weer minder brutaal te voelen. En voor mij zou het ook weer schelen voor m'n geweten, ik vind het geen prettig idee om van anderen te 'profiteren'. Een keer een cadeautje geven aan je vriendin is een optie wanneer zij zelf rijdt, rijdt iemand anders voor haar, dan heeft diegene er natuurlijk niks aan wanneer jij jou vriendin een cadeautje geeft ;)

Inmiddels heb ik zelf m'n BE, kan ik gaan en staan waar ik wil, en heb ik geluk met een vriendin van wie ik haar trailer voor een kleine vergoeding kan meenemen :) Auto kan ik gelukkig van m'n ouders lenen, en ondertussen spaar ik hard voor een eigen trailer op termijn.

Sanny79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:24

Gewoon over de weg. Vroeger reed ik een uur heen en terug, en tussentijds een uur les. Was prima te doen. Voor de concoursen gewoon eens vragen op de club. er zijn meer mensen met dit probleem. Vroeger hadden we een standaard bedrag op de club voor degene waar je mee mocht rijden. Ze gaan er zelf ook heen dus meestal vinden ze het geen probleem. Gewoon vragen.... nee heb je, ja kun je krijgen....