Wanneer te vroeg voor B dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:51

crystallady schreef:
lauriluchies schreef:
Oh! Ik heb je trouwens gezien in Laren!

Leuk! Hoe vond je het er van de zijlijn uit zien?

Gr

Heb jullie in de losrij ring gezien! Zat zelf ook te paard dus heb niet heel goed opgelet

OliLau

Re: Wanneer te vroeg voor B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:07

Crystallady, ik zie net op een filmpje dat ik zelfs naast je reed in de ring!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:50

Maaike162 schreef:
Hier ook een ruiter die richting B-niveau traint!
Ik merk dat ik er zelf nog niet klaar voor ben vanwege de nageeflijkheid. Dit wil ik eerst lekker onder de knie hebben in alle gangen voordat ik ga starten. Liever iets te laat starten en dan mooie punten, dan te vroeg starten.
Paard is goed te sturen, ik krijg hem lekker actief aan het been, zit een goede rem op en de overgangen gaan netjes. Volgens mijn instructrice is mijn zit ook goed genoeg, maar de nageeflijkheid heb ik nog niet voldoende onder de knie. En voor mezelf vind ik dat een belangrijk punt voordat ik ga starten.

Slimme zet!
Al vind ik het wel raar dat tegewoordig in de B proeven elk paard al nageeflijk gereden moet worden.

B = Basis

En basis is overgangen, opzoek naar contact (dit hoeft dus niet) en dan stuurbaar zijn en de gangen onder controle..

Ik vind het wel slim van je dat je nog eben door trainy met de nageefelijkheid, sommige paarden vinden dit erg moeilijk, ik ga nu Z1 starten met mijn pony maar met mijn paard kom ik af en toe niet eens nageeflijk de ring door, dit ligt dus ook aan je paard.. En je hoef je er niet heel druk over te maken :D

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 03:16

Wij zeiden altijd dat je klaar bent voor de klasse als je thuis een niveau hoger traint... Dus rij je op wedstrijd op L2 niveau, train je thuis op M1 niveau.

Nu vind ik dat voor de klasse B wel net iets anders, omdat je in deze klasse ook vooral ervaring op kan doen in t wedstrijd rijden, voor zowel paard als ruiter.

Zodra je goed de stap, draf en galop beheerst. Een goed stuur en een rem hebt. Verder gewoon controle over je paard hebt, dus de basis beheerst. Dat je wel op wedstrijd kunt.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:29

Das een moeilijke, ik rij thuis de oefeningen van het L netjes rond, maar op concours gaat het vaak mis. Op het losrijterrein heb ik na een 15 tal minuten een fijn paard, maar als ik dan de ring in moet is de omgeving weer nieuw en ik krijg heus geen 15 minuten om de ring rond te rijden. Met als gevolg lage punten natuurlijk. Dus ben ik klaar om op concours te gaan met mijn paard? Goh, op dit moment weet ik dat zelf ook niet. Maar des te beter dat jij fijn wat wp te pakken hebt!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:56

Ik zit zelf ook met dit vraagstuk. Ik heb een nogal hieperdepiep merrie die het ene moment heel fijn rondsjouwt en het andere moment de kabouters uit de bak kijkt. Daardoor bij lange na nog niet B klaar. Laatst heb ik haar een impulsproefje mee laten doen zonder galop. Erg kijkerig, maar ze heeft wel zonder al te veel gedoe rondgelopen. Ik merk dat het haar heel erg goed doet in het handelen van haar gestress.
Wat is wijsheid. Mee laten doen aan impuls/ oefenrubrieken? Mee laten doen aan de gewone B proeven? Of toch thuis nog een poos doortrainen?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:04

Gewoon doen natuurlijk, thuis kun je toch niet oefenen op vreemd terrein?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:13

Het ligt eraan wat je doel is. Als je mee wilt doen voor de prijzen zul je langer thuis door moeten oefenen.
Als je de knopjes, stap/draf/galop en het stuur erop hebt zitten om tussen de bordjes te blijven kun je ook al op concours. Alleen dan is het doel heel anders. nl. wedstrijdervaring opdoen. Dan kan een jury dat met 160 punten belonen maar is toch je doel gehaald.

Datzelfde geldt voor mensen of paarden met wedstrijdstress. Alleen door te doen kom je ervan af. Als jij als doel hebt om kilometers te maken in de ring doen de punten er niet toe.

Simpel, Stel een doel voor jezelf en als jij denkt dat doel te kunnen halen moet je gewoon starten.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:15

Met de impulsproef hebben we idd zo'n doel gesteld. Meedoen en er op blijven. Hoe we de ring doorgaan maakt niet uit. :)

Meedoen voor de prijzen zit wel in mijn streberige hoofd, maar is helemaal niet meer noodzakelijk. :)
Doel zou idd wedstrijdervaring opdoen. Deel van de 'problemen' met de aanleuning komen door de kijkerigheid.
Laatst bijgewerkt door SkyMarian op 06-07-15 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:16

Kozbi schreef:
Slimme zet!
Al vind ik het wel raar dat tegewoordig in de B proeven elk paard al nageeflijk gereden moet worden.

B = Basis

En basis is overgangen, opzoek naar contact (dit hoeft dus niet) en dan stuurbaar zijn en de gangen onder controle..

Ik vind het wel slim van je dat je nog eben door trainy met de nageefelijkheid, sommige paarden vinden dit erg moeilijk, ik ga nu Z1 starten met mijn pony maar met mijn paard kom ik af en toe niet eens nageeflijk de ring door, dit ligt dus ook aan je paard.. En je hoef je er niet heel druk over te maken :D

B = Basis.
Basis = Nageeflijkheid

Deze twee zijn toch echt onlosmakelijk met elkaar verbonden..

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:41

SkyMarian schreef:
Met de impulsproef hebben we idd zo'n doel gesteld. Meedoen en er op blijven. Hoe we de ring doorgaan maakt niet uit. :)

Meedoen voor de prijzen zit wel in mijn streberige hoofd, maar is helemaal niet meer noodzakelijk. :)
Doel zou idd wedstrijdervaring opdoen. Deel van de 'problemen' met de aanleuning komen door de kijkerigheid.

Ik zit met exact hetzelfde, heel vervelend. Ik ga zelfs regelmatig wandelen, maar dan loopt ze ook met het hoofd omhoog. Misschien mis ik daar wel het kordaat zijn aangezien ik dit of toesta of er een slof aanhang.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:08

Ik merk bij die van mij dat het kordaat zijn het probleem alleen maar groter maakt. Juist het kilometers maken lijkt te helpen. Voelt alleen een beetje gek om helemaal uitgedost in de ring te verschijnen met een combi die nog niet B-waardig is. :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:22

Bij die van mij helpt laten kijken (maar wel doorlopen!) het best. Mijn eerste rondje in de ring voor begin van de proef zijn vaak met een langere teugel. Kan ze even zien wat er te zien is. Ze belemmeren om te kijken geeft vaak de meeste spanning, Daarna komt het bevestigen dat er wat aan de hand is. Het 'trutten'.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:05

Met kordaat zijn bedoel ik niet trekken o.i.d. maar ze aan de arbeid zetten. Dus voorwaarts, contact nemen met teugels, benen en zit en rijden i.p.v. er wat 'hopeloos' opzitten. Trekken en me boos maken helpt sowieso niet, want als we het inrij terrein op gaan doet ze het ook, maar vloeit de spanning af na een kwartiertje. Ik weet het momenteel zelf niet zo goed, misschien eens vragen of mijn instructrice eenmalig mee kan op wedstrijd.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:35

Sjira schreef:
Kozbi schreef:
Slimme zet!

B = Basis

B = Basis.
Basis = Nageeflijkheid

Deze twee zijn toch echt onlosmakelijk met elkaar verbonden..

Ze zijn idd verbonden maar op basis nageeflijkheid is daar ben ik het niet mee eens, voor mij is basis het naar de nageeflijkheid toe rijden en niet in constante aanleuninh en eigenlijk willen ze ook nog wat oprichting zien.

Ik vind niet dat je een B proef op constante aanleuninh moet rijden. Daarom heet het het B, als jiji al boven de 180 ben je al geen basis meer eigenlijk want dan overpunten ze je.. Dan ben je kwa rijden en doen voor die oefeningen al L klaar, daar zijn ook winstpunten voor..

Kenia04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 16:50

Wat al wordt gezegd, je merkt zelf of je er klaar voor bent. Een wedstrijd rijden kan nooit kwaad, van het 'commentaar' kan je tips halen en wordt je alleen maar beter

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:07

Gewoon doen hoor mensen! Wie weet levert het nog een keer leuke punten op! Je doet het best ervaring op door gewoon te doen!

FelinevdBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:08

Ik start nu vooral onderlinge maar ik wil in oktober een startpas aan gaan vragen!
In de B is eigenlijk het belangrijkste dat je de gangen goed rijd en de figuren als je dat goed doet dan kan je dus starten!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:27

Ik heb eens een paard wat net 2 weken onder het zadel was meegenomen op concours. Je moet gaan als het paard enigzins een beetje netjes loopt. Het is B. Daar valt niets te verliezen, alleen te winnen.
Mijn merrie heb ik eerst ingereden, en wegens de kosten van een startkaart gewacht tot na 1 januari.
Maar die was toen ook meteen al parcoursklaar.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:39

Als het veilig is kun je gewoon starten, je hoeft niet direct winst te rijden.