Hoe leer jij je (dressuur)proef uit je hoofd?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:19

Ik rij altijd uit mijn hoofd, maar ik ben ook iemand die vlot vanbuiten leert: ik lees de proef 2 of drie keer door, dan ga ik naar mijn rechthoekige gang tussen de badkmer en de keuken, en wandel ik de proef uit mijn hoofd (inclusief mini-uitgestrekte-galop), en dan daarna ga ik naar mijn paard en rij de proef een keer, en dan kan ik de volgende dag op wedstrijd. Tussendoor pak af en toe nog eens de proef vast (eventjes in de zetel,..)

Ik werk ook in lijnen:
C rechts, BEB grote volte, KXM middendraf lichtrijden, C cirkel halsstrekken, enzoverder (trouwens geen idee welke proef dit is, maar ze zit in mijn hoofd... misschien een B proef, heb ik vorige week voor iemand moeten voorlezen)

Kimvicious

Re: Hoe leer jij je (dressuur)proef uit je hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:27

In de western moet je ze uit je hoofd kunnen. Zowel trail, horsemanship als reining etc. Zelf alleen ervaring met horsemanship en reining en die oefen ik gewoon een paar keer in de bak. Neem ze vervolgens nog een paar keer door in mn hoofd(of 100 keer...) en dan maar hopen dat ik links en rechts uit elkaar kan houden :P
Heb het geluk dat ik een semi fotografisch geheugen heb :D

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 14:56

Ja he blijft apart dat we een voorlezer 'nodig hebben'. Ik heb bij een dansuitvoering nog nooit iemand naast het podium de pasjes zien voorlezen ;)

Proef 13 en 14 lijken inderdaad niet op elkaar. Volgens mij was het in de L1 dat ik de proeven doorelkaar ging halen. En dan niet de twee te rijden proeven, maar de proeven die ik het vorige kwartaal al in mijn hoofd had gestampt :D

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:25

Was wel heel blij dat iemand de proef voorlas laatst..
Kwam er bij het inrijden achter dat ik de verkeerde proef had geleerd :')

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:27

Lienie_F schreef:
heel eerlijk? Ik schrijf de letters op straat op de grond en loop hem een aantal keer (manegeruiter, dus geen echte bak bij de hand) :+
(dus inclusief draven en galopperen enzo :') )

af en toe kan ik hem ook in de echte bak wel gewoon lopen, maar die vind ik daar eigenlijk wat te groot voor dan moet je echt idioot lange stukken rennen, daar oefen ik liever mét paard.

Maar dat is echt het meest ideale vind ik (de buren kijken wel raar trouwens, maar ach)

edit: ik moet de proeven later ook rennen, omdat ik als begeleider met de ruiters meeloop, dus dan is het wel handig ze te kennen, dan weet ik ook waar ik het makkelijkst naar de andere kant van de pony kan zonder de ruiter in de weg te zitten

https://www.youtube.com/watch?v=8n4TAF8xxG0

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:32

Om te gillen.......héél lang geleden oefende ik en mijn manege vriendin ook thuis in de woonkamer...... :o
Dacht écht dat wij behoorlijk gestoord waren, maar zie nu.......ik kom zo maar wat gelijk gestemde tegen :D

En wat die danspasjes betreft; Wie zegt ons niet dat er ergens wat geroepen of gefluisterd wordt.
Bij concerten heeft zowat ook iedere muzikant een playlist op de grond voor hem plakken.
Praatshows en tv shows hebben zo een mee lees bord....
toneelspelers zo een stiekeme prater in de orkestbak.......

Dat we iets niet zien betekend niet dat ze er niet zijn natuurlijk hé???

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 19:21

Hmm dat klopt. Waarom hangt er bij ons niet gewoon een groot scherm waar de onderdelen op staan? Zo'n mooie Powerpoint presentatie :j Kan je zelf bepalen of je wel of niet kijkt, en als je dus een stukje niet meer weet, kan je altijd nog even kijken :D

Ik zeg DOEN!!

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:35

Ik lees hem een paar keer hardop voor. En ik kijk naar filmpjes op Youtube en kijk of ik mee kan zeggen wat de voorlezer gaat roepen

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:39

Ik beeld me de piste in bij het lezen en 'teken' de oefeningen met mijn vinger op het blad als ik de proef doorlees, verder loop ik ze zelf in de huiskamer en als ik les heb vergeet mijn lesgeefster vaak wel eens een stuk (altijd toevallig een ander :') ) dus dan ken je hem vanzelf wel door gewoon door te proberen rijden!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:17

Gaat mij erg makkelijk af, 2 keer doorlezen, gewoon beide na elkaar, dan uit m'n hoofd herhalen en een keer controleren op papier of ik ze niet door elkaar haal.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 23:09

Ik doe m altijd aan 1 stuk uit mijn hoofd leren en vervolgens visualiseer ik de proef. En dan niet alleen de lijnen maar ook hoe ik wil dat het eruit ziet en het gevoel dat daarbij hoort.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 08:43

AArggg zie, nou ben ik proef 13 en 14 aan het leren. 13 zat er al goed in. Maar nu ik 14 ook heb geleerd rij ik bij 13 steeds verkeerd. Ineens kom ik in galop steeds op de verkeerde hand uit. Blijkbaar heb ik nu bij proef 13 de galopoefening van 14 in mijn hoofd zitten grrr... (ik rij hem overigens in mijn hoofd en op papier :D). Morgen heb ik wedstrijd en wil ik ze uit mijn hoofd rijden :=

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:56

Sjira schreef:
AArggg zie, nou ben ik proef 13 en 14 aan het leren. 13 zat er al goed in. Maar nu ik 14 ook heb geleerd rij ik bij 13 steeds verkeerd. Ineens kom ik in galop steeds op de verkeerde hand uit. Blijkbaar heb ik nu bij proef 13 de galopoefening van 14 in mijn hoofd zitten grrr... (ik rij hem overigens in mijn hoofd en op papier :D). Morgen heb ik wedstrijd en wil ik ze uit mijn hoofd rijden :=

Begin anders gewoon met 1 proef uit je hoofd te rijden. En de andere gewoon voor te laten lezen. Zo heb ik het de eerste keer ook gedaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:21

Moderatoropmerking:
graag ontopic verder gaan, ik kijk vanavond naar de openstaande TEMs maar ik zou het fijn vinden als dit topic verder goed blijft verlopen ondertussen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 06:42

Ik leer de proeven uit mijn hoofd door ze te lezen en te bekijken op youtube.
Ik leer er geen letters bij.
De dressuurapp is ideaal hiervoor.

Nu staat het Z1 voor de deur, dat wordt weer wat moeilijker met de nieuwe letters in de baan en dus andere lijnen die je kunt rijden.
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 04-06-15 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Deel van bericht verwijderd ivm quotes verwijderde berichten

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:29

vonneke schreef:
Ik leer er geen letters bij.

Hoe gaat dat dan? Je gebruikt toch juist die letters als richtpunt en als referentie voor waar een nieuw figuur begint, een andere gang of tempowisseling...Die letters houd ik me juist "aan vast".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:55

Mmmmm ik rijd in het M2 en dan volgt het elkaar vrij snel op.

In mijn hoofd gaat het zo.

Binnenkomen draf, halt
Draf rechts.
Meteen schouderbinnewaarts, S hand veranderen, weer schouderbinnenwaarts.
Door hoek, van hand veranderen middendraf

B afwenden stap, keertwending, links, afwenden stap, keertwending, rechts.

Hand veranderen uitgestrekte stap. Verzamelde stap.

A galop, middengalop, slangenvolte contra, door wending draf.
Afwenden, galop rechts, rechterhand, middengalop, slangenvolte contra, C draf

Afwenden, halt, 5 achterwaarts, draf rechts.

Hand veranderen uitgestrekte draf. Afwenden halthouden/groeten.....

In mijn hoofd ben ik al 2 onderdelen vooruit zodat ik weet wat er komt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:31

En daarom heeft een proef kennen om hem voor te lezen dus niets te maken met een proef kennen om hem uit je hoofd te rijden. Letters zeggen mij (ook) helemaal niks, met als enige uitzondering de X.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:38

Voor het voorlezen zul je toch ook wat verstand van zaken moeten hebben.

Ik ken er overigens ook genoeg die het precies op de letter leren.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:41

Niet persé hoor, mijn moeder las vroeger voor met een plattegrond van de rijbaan er naast en zocht dan de letter op waar ik moest beginnen en de letter waar ik eindigde, wat daar tussenin gebeurde had ze echt geen weet van. Tijdens de slangevolte was ze standaard twee onderdelen te ver, maar dat herstelde zich weer op tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:43

Maar dat gaat vanaf het M1/M2 niet meer lukken. Dan zijn ze steevast te laat.
Maar ik heb gelukkig geen voorlezer nodig. Mijn fout als ik het niet goed doe.

Just_inHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:10

Een bak tekenen en herhalen.

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:09

Nies_ schreef:
Niet persé hoor, mijn moeder las vroeger voor met een plattegrond van de rijbaan er naast en zocht dan de letter op waar ik moest beginnen en de letter waar ik eindigde, wat daar tussenin gebeurde had ze echt geen weet van. Tijdens de slangevolte was ze standaard twee onderdelen te ver, maar dat herstelde zich weer op tijd.

Dat lijkt me toch niet erg handig hoor...iemand die zich moet corrigeren. Niet goed voor jouw concentratie en je score. Ik lees het graag op het "juiste" moment voor zodat mn dochter zo goed mogelijk wordt geinstrueerd.

Vind je argument van leren om uit je hoofd te rijden en leren om voor te lezen wel wat hebben. Alhoewel het wel erg dicht bij elkaar ligt hoor. Het gaat immers over dezelfde sport en proef ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:13

Nies_ schreef:
En daarom heeft een proef kennen om hem voor te lezen dus niets te maken met een proef kennen om hem uit je hoofd te rijden. Letters zeggen mij (ook) helemaal niks, met als enige uitzondering de X.

Ik zag de letters niet eens, ik reed altijd op het gevoel. En dat gevoel was altijd zo goed dat ik toch altijd precies op de letter reed. :D

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 12:33

Gister twee keer 179 gereden omdat ik fout reed grrr. Mijn paard is erg gespannen en kijkerig outdoor en ik tik dan meestal maar net de 170 aan := Door veel trainen en op veel verschillende plekken te rijden, waren we nu dus ineens winstpuntwaardig outdoor +:)+ Helaas vergat ik proef 13 door S van hand veranderen. De bel klonk en ineens wist ik het weer. Dat was dus -2... Proef 14 vergat ik halt te houden op de a-c lijn bij E-F van hand veranderen. Kreeg ik dus een 2 voor. In beide gevallen heeft het mij dus winstpunten gekost -O-

Ga nu dus maar vaker de proef helemaal oefenen tijdens het rijden. Normaal neem ik hier en daar een onderdeel mee maar nooit de hele proef. Het rijden zonder voorlezer beviel me overigens heel goed!!