smurffie schreef:Zelf start ik voorlopig niet, maar ik ben vaste voorlezer voor een vriendin. Als iemand anders leest heeft ze vrij standaard geen winst. Ik ken haar rijden en blikken, door mijn stem goed in te zetten geef ik haar zonder woorden "tips" als ze te gehaast is lees ik rustiger. Als ze te veilig rijd ga ik klemtonen leggen op bijvoorbeeld "uitgestrekte" draf. Werkt voor haar erg fijn, en haar paard kent mij ook dus denkt dan iets meer mee hihihi.
Als ik dit als jury merk of het bekende "ahum" bij verkeerde been lichtrijden, kost het de ruiter meteen punten agv hulp van derden. De proef dient zo neutraal mogelijk voorgelezen te worden, oefenen doe je thuis maar !
Persoonlijk zou het van mij verplicht gesteld mogen worden om uit het hoofd te rijden. Hoeveel ruiters van de stress al niet meer weten wat links of rechts is... Laat staan dat ze een paard door een proef "rijden" ipv sturen. In andere takken van sport ga je jezelf en je prestaties meten op een wedstrijd en start je pas als je er klaar voor bent maar met paardrijden lijkt het wel alsof het geen wedstrijd meer is maar een uurtje extra rijden per week... Ruiters hebben geen idee wat nu precies gevraagd wordt en klagen steen en been over de jury maar toch ligt het niet aan die ruiters...

Ook al is het uit het Engels vertaald.