NIET meer voorlezen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen voorlezer?

Wel
132 (51%)
Geen
72 (27%)
Hangt er van af
54 (20%)

Totaal aantal stemmen: 258

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 00:54

smurffie schreef:
Zelf start ik voorlopig niet, maar ik ben vaste voorlezer voor een vriendin. Als iemand anders leest heeft ze vrij standaard geen winst. Ik ken haar rijden en blikken, door mijn stem goed in te zetten geef ik haar zonder woorden "tips" als ze te gehaast is lees ik rustiger. Als ze te veilig rijd ga ik klemtonen leggen op bijvoorbeeld "uitgestrekte" draf. Werkt voor haar erg fijn, en haar paard kent mij ook dus denkt dan iets meer mee hihihi.

Als ik dit als jury merk of het bekende "ahum" bij verkeerde been lichtrijden, kost het de ruiter meteen punten agv hulp van derden. De proef dient zo neutraal mogelijk voorgelezen te worden, oefenen doe je thuis maar !

Persoonlijk zou het van mij verplicht gesteld mogen worden om uit het hoofd te rijden. Hoeveel ruiters van de stress al niet meer weten wat links of rechts is... Laat staan dat ze een paard door een proef "rijden" ipv sturen. In andere takken van sport ga je jezelf en je prestaties meten op een wedstrijd en start je pas als je er klaar voor bent maar met paardrijden lijkt het wel alsof het geen wedstrijd meer is maar een uurtje extra rijden per week... Ruiters hebben geen idee wat nu precies gevraagd wordt en klagen steen en been over de jury maar toch ligt het niet aan die ruiters...

smurffie

Re: NIET meer voorlezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 06:47

Zelfs goede vrienden van ons merken het niet. Het is net dat kleine stukje wat haar zenuwen weg neemt waardoor de proeven heerlijk worden om naar te kijken. Er mag niks anders gezegd worden dan er staat euhm is dan ook totaal niet aan de orde, al zit er geen lichtrijden meer in haar proeven.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:41

Citaat:
Inga Wolframm (Rider Psychology): "Vanuit de sportpsychologie ben ik overtuigd dat vooral het voorlezen van een proef averechts kan werken. Het verstoord de focus van de ruiter, en verleidt ertoe dat ruiters zich minder goed voorbereiden."

En bij mij werkt het precies andersom. Niet voorlezen werkt bij mij averechts. Ik kan me niet meer concentreren op het paard en op het rijden. Want ik ben alleen nog maar aan het repeteren wat het volgende onderdeel zal zijn, met de angst om fout te rijden.
Ik heb het noodgedwongen ooit moeten doen omdat ik wist dat ik op die wedstrijd geen voorlezer zou hebben. Ik ben maanden tevoren begonnen met uit mijn hoofd leren, heb de proef thuis met meerdere paarden gereden want ik had toendertijd ook nog een paard die teveel ging meedenken als je daar te vaak een proef mee oefende.
Maar het heeft me een heleboel zenuwen gekost en gelukkig is het toch goed gegaan. In dit geval ging het maar om een simpele B proef.

Een paar maanden later moest ik M1 rijden. Ik kon de proef helemaal opdreunen, maar uit mijn hoofd rijden ging gewoon niet. Ik raakte alleen maar de draad kwijt en reed constant verkeerd thuis met oefenen. Gelukkig was er op de wedstrijddag iemand die aanbood om voor te lezen. Wat was ik die persoon dankbaar.

Ik heb echt een voorlezer nodig, anders kom ik niet meer aan rijden toe tijdens de proef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:47

Van mij mogen ze het voorlezen afschaffen... Ik ben zoveel geconcentreerder zonder lezer en ben van mening dat je gewoon die 6 minuutjes uit je hoofd zou moeten kunnen rijden. Springruiters hebben toch ook niet iemand naast de ring staan die ze de hele tijd verteld waar ze heen moeten?

Nee hoor, alle proeven van de KNHS zijn logische proeven met lijnen die vanzelfsprekend zijn, tja dan kost een een paar weekjes extra om de boel onder de knie te krijgen misschien. Maar als het eenmaal gewend bent heb je het zo voor elkaar.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:53

Als ze de lezer af willen schaffen mogen de proeven ook flink korter! Een 5 minuut durende proef uit je hoofd leren, dan ook nog 2 verschillende?
Om de vergelijking met springen maar gelijk te ontkrachten: er staan nummers bij de hindernis die dienen als houvast. Een parcourtje duurt nog geen 2 minuten. Rare vergelijking dus.

Ik ga geen proef uit mijn hoofd leren, laat staan 2 proeven en nog 2 spring parcoursen. Mijn vader leest me al jaren voor, zonder tips of trics. Vind ik belachelijk bij voorlezen. Ik hoor alleen zijn stem tijdens het rijden, alle andere voorlezers hoor ik niet eens. Dat het je uit de concentratie haalt slaat dus nergens op. Het is meer een bevestiging van wat je moet doen. Je weet altijd wel ene beetje hoe je moet rijden, net als met springen. Bij springen staan er dan nummer bij als bevestiging. Bij dressuur leest de lezer het eens op als bevestiging. Het zou zonde zijn als je door zenuwen je proef vergeet en daardoor niet eens kan rijden.

Ik vind het een belachelijk idee om een voorlezer af te schaffen.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:00

In het Z rij ik de proeven altijd uit mijn hoofd.
Heerlijk rustig!

Nu ik in het m, een paard heb wat nog wel is een keer een rare sprong kan maken vind ik het fijn dat iemand voorleest.

Wel betrap ik mezelf erop dat ik de helft van de tijd niet luister naar de voorlezer, maar gewoon mijn proef rij!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:01

Helemaal mee eens, ik rijd de proeven uit mijn hoofd, geen afleiding, puur de focus
en concentratie op het volgende onderdeel, daardoor betere voorbereiding en geen tijd om te gaan prutsen!

Zodra je naar een ander moet luisteren ben je al afgeleid!

3 maanden dezelfde proefjes, maar 4 proeven per klasse moet makkelijk te doen zijn, gewoon thuis op
papier uittekenen en rijden, daarna stukken in het echie thuis trainen tot je de proef kan dromen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:06

Cioccolato schreef:
Als ze de lezer af willen schaffen mogen de proeven ook flink korter! Een 5 minuut durende proef uit je hoofd leren, dan ook nog 2 verschillende?
Om de vergelijking met springen maar gelijk te ontkrachten: er staan nummers bij de hindernis die dienen als houvast. Een parcourtje duurt nog geen 2 minuten. Rare vergelijking dus.

Ik ga geen proef uit mijn hoofd leren, laat staan 2 proeven en nog 2 spring parcoursen. Mijn vader leest me al jaren voor, zonder tips of trics. Vind ik belachelijk bij voorlezen. Ik hoor alleen zijn stem tijdens het rijden, alle andere voorlezers hoor ik niet eens. Dat het je uit de concentratie haalt slaat dus nergens op. Het is meer een bevestiging van wat je moet doen. Je weet altijd wel ene beetje hoe je moet rijden, net als met springen. Bij springen staan er dan nummer bij als bevestiging. Bij dressuur leest de lezer het eens op als bevestiging. Het zou zonde zijn als je door zenuwen je proef vergeet en daardoor niet eens kan rijden.

Niks geen rare vergelijking je zal toch de draai al ingezet moeten hebben hoor om goed te kunnen springen.. en het duurt korter maar je tempo is veel hoger , veel minder nadenktijd.

Ik vind het eerder andersom! Als je geen proefje van 5 min uit je hoofd kan leren.. dan moet je je misschien afvragen wat daar de reden van is zo moeilijk zijn ze niet en je mag 3 maanden lang hetzelfde proefje rijden nou medunkt? Vanaf ZZ-zwaar moet je geregeld ook verplicht uit je hoofd rijden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:08

Yvank_ schreef:
Cioccolato schreef:

Niks geen rare vergelijking je zal toch de draai al ingezet moeten hebben hoor om goed te kunnen springen.. en het duurt korter maar je tempo is veel hoger , veel minder nadenktijd.

Ik vind het eerder andersom! Als je geen proefje van 5 min uit je hoofd kan leren.. dan moet je je misschien afvragen wat daar de reden van is zo moeilijk zijn ze niet en je mag 3 maanden lang hetzelfde proefje rijden nou medunkt? Vanaf ZZ-zwaar moet je geregeld ook verplicht uit je hoofd rijden.

Een vergelijking tussen appels en peren.

Misschien is niet van iedereen die dressuur rijd de intentie om naar het ZZ-zwaar te rijden. Dat de regel daar verplicht is zal wel veel zeggen. Voor de B, L, M en Z vind ik het een belachelijk idee om verplicht uit je hoofd te moeten rijden.
Een ieder heeft ene keuze wat hij of zij fijn vind.

Ik zelf ben spring en eventing ruiter die af en toe ook dressuur mee pakt. Daar ga ik geen proefjes voor uit mijn hoofd leren.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:38

Ik vind een springparcours en dressuurproef uit het hoofd leren ook niet met elkaar te vergelijken. Met de dressuur ben ik zelf veel meer aan het letten op hoofd-hals houding, eigen houding, tempo etc. en ik ken de proef dan wel uit mijn hoofd maar door de spanning wil je nog wel eens een onderdeel vergeten dus ben ik blij dat er een voorlezer naast staat. Springen is maar een kort parcoursje met inderdaad nummers bij de hindernissen en altijd logische lijnen. Ook zijn het maar ca. 10 hindernissen ipv 20 onderdelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:45

Vergelijking met springen klopt voor mij ook niet, ik loop met parcours verkennen de lijnen TIG keer opnieuw, meestal staat het logisch gebouwd en hoef ik alleen te onthouden dat ik na de regenboog linksom moet en daar een gebroken lijn waarop ik dan toevallig 7a, 7b en 8 tegenkom ;)
En dan vreselijk opgelucht als de nummers elkaar goed opvolgen.
Mijn eerste parcours was ik hindernis zeven gewoon kwijt, rottig is dat.
Maar het is anders onthouden bij C linkerhand, diagonaal in middendraf, lange zijde schouderbinnenwaarts en afronden met een halve grote volte,..
Dat blijft niet hangen.
Al helemaal niet als je bij de volgende proef de linkerhand pakt, de middendraf en daarna niet schouderbinnenwaarts maar door een S van hand veranderen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:49

Ik denk echt dat dat per persoon verschillend kan zijn. Ik vond het heel fijn. Heb veel moeite met proefjes uit mijn hoofd leren dus dan is het simpelweg prettig dat iemand roept wat je moet doen. Wat ik wel merkte is, dat ik soms zo met mijn paard bezig was, dat ik soms niet meer hoorde wat er gezegd werd. Dus op dat vlak is het dan misschien wel weer prettig, als je het goed uit je hoofd kent. Bij mij was dat puur spanning. :j

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 13:50

Urielle schreef:
Ik kan niet uit mijn hoofd leren, vroeger al geen rijtjes op school, proeven willen ook niet. Ik kan weken leren en op wedstrijd weet ik al niet meer of ik na X-C links of rechts moet. Nu even handig met twee paarden in dezelfde klasse maar ooit vijf paarden allemaal in een andere klasse %)
Zonder lezer ben ik verloren.

Daar kan ik me iets bij voorstellen Urielle...met 5 paarden "tegelijk" proeven rijden. Phew... ;)

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 13:53

shirleyp schreef:
Nou... Iemand die 'het verstoorD' schrijft neem ik niet graag serieus :o Ook al is het uit het Engels vertaald.

Voorlezen verstoort inderdaad mijn concentratie, maar de druk die ik mezelf opleg wanneer ik twee proeven uit mijn hoofd moet leren geeft me nog meer focusproblemen. Ik ben een denker en heb mijn volle aandacht nodig bij het rijden van de proef, onthouden welke oefening als volgende moet geeft mij onnodig veel spanning. Ik ben mijn voorlezer heel dankbaar, al moet ik zeggen dat ik mijn proef natuurlijk wel goed genoeg ken om niet verrast te zijn. Zal ook met faalangst te maken hebben, komt er weer iets bij dat ik fout kan doen.

Niet zo gemeen hè! De doctor in kwestie is volgens mij van origine een Duitse vrouw...en voor de rest zeer goed geschoold ;)
Laatst bijgewerkt door Testdrive op 17-05-15 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:54

Urielle schreef:
Vergelijking met springen klopt voor mij ook niet, ik loop met parcours verkennen de lijnen TIG keer opnieuw, meestal staat het logisch gebouwd en hoef ik alleen te onthouden dat ik na de regenboog linksom moet en daar een gebroken lijn waarop ik dan toevallig 7a, 7b en 8 tegenkom ;)
En dan vreselijk opgelucht als de nummers elkaar goed opvolgen.
Mijn eerste parcours was ik hindernis zeven gewoon kwijt, rottig is dat.
Maar het is anders onthouden bij C linkerhand, diagonaal in middendraf, lange zijde schouderbinnenwaarts en afronden met een halve grote volte,..
Dat blijft niet hangen.
Al helemaal niet als je bij de volgende proef de linkerhand pakt, de middendraf en daarna niet schouderbinnenwaarts maar door een S van hand veranderen. ;)

Dat is dus echt per persoon verschillend..

Als ik 2x een proefje doorlees ken ik hem uit mijn hoofd de lijnen zijn voor mij gewoon logisch. Dat is voor mij dus niet anders onthouden dan een springparcours.

Ik vind het een stukje vaardigheid die je zou moeten beheersen maar dat is mijn mening :)

Ik zie op concours ook meerdere (altijd dezelfde) mensen die 4 verschillende paarden 4 verschillende klasses starten en alles uit het hoofd gewoon omdat de concentratie dan beter is.

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 13:54

History_ schreef:
Ik vind het totaalbeeld ook mooier als er niet wordt voorgelezen. Past beter bij de elegantie van dressuur dan iemand die langs de kant van de ring staat te schreeuwen vind ik.

Mooi omschreven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:55

Testdrive schreef:
History_ schreef:
Ik vind het totaalbeeld ook mooier als er niet wordt voorgelezen. Past beter bij de elegantie van dressuur dan iemand die langs de kant van de ring staat te schreeuwen vind ik.

Mooi omschreven!

Ben ik het ook zeker mee eens :)

Helemaal grote outdoor waar naast elke ring een schreeuwer staat :=

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:56

Free2 schreef:
Ik vind een springparcours en dressuurproef uit het hoofd leren ook niet met elkaar te vergelijken. Met de dressuur ben ik zelf veel meer aan het letten op hoofd-hals houding, eigen houding, tempo etc. en ik ken de proef dan wel uit mijn hoofd maar door de spanning wil je nog wel eens een onderdeel vergeten dus ben ik blij dat er een voorlezer naast staat. Springen is maar een kort parcoursje met inderdaad nummers bij de hindernissen en altijd logische lijnen. Ook zijn het maar ca. 10 hindernissen ipv 20 onderdelen.

Maar met springen doe je toch ook niet "maar" 10 hindernissen, zonder te weten wat je echt doet?
Dan onthoud je toch ook het parcour, het aantal passen tussen de hinderenissen, kort of dicht op de hindernis aanrijden, bocht ruim of kort, hakken uitdrukken, stilzitten, wachten voor de sprong ed...

Ik ben geen springruiter :o maar ik kan mij niet voorstellen dat je zomaar wat doet in het parcours!

Zelfde met dressuur, is echt meerendeel denksport/mentaal, fysiek is alleen ontspannen onafhankelijk je lichaam kunnen gebruiken.
Het verschil zit hem juist in het mentale aspect, mijn houding denk ik niet eens aan in de ring, of hoe mijn paard zijn houding is?
Dat moet thuis al kloppen en daar moet je niet in de ring mee bezig zijn (dan loop je achter de feiten aan imo)
In de ring is het puur de voorbereiding en rijd ik zo van onderdeel naar onderdeel (tempo, inzet van de oefening en correcte hulp)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 17-05-15 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 13:56

smurffie schreef:
Zelf start ik voorlopig niet, maar ik ben vaste voorlezer voor een vriendin. Als iemand anders leest heeft ze vrij standaard geen winst. Ik ken haar rijden en blikken, door mijn stem goed in te zetten geef ik haar zonder woorden "tips" als ze te gehaast is lees ik rustiger. Als ze te veilig rijd ga ik klemtonen leggen op bijvoorbeeld "uitgestrekte" draf. Werkt voor haar erg fijn, en haar paard kent mij ook dus denkt dan iets meer mee hihihi.

Vind ik ook weer een mooi antwoord. Dan ben je dus meer als puur een voorlezer maar tevens een soort coach!

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 14:00

Ibonn schreef:
Persoonlijk zou het van mij verplicht gesteld mogen worden om uit het hoofd te rijden.

Dat is voor "ons" natuurlijk helemaal positief want dan zullen mensen meer naar hulpmiddelen grijpen om de proef te leren visualiseren e.d.

Vroeg me trouwens sowieso af of in bepaalde landen en of klassen geen gebruik meer gemaakt mag worden van voorlezers. Vond het argument over elegantie van een vorige poster ook wel hout snijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 14:01

Ik ben het er mee eens (met de OP) :)

Mijn punten zijn de hoogte ingegeaan toen ik besloot om alles uit mijn hoofd te rijden.
Onbewust zat ik toch op de lezer te focussen, zeker bij slecht weer en wind, of iemand die steeds te laat leest.
Beetje hetzelfde als met tomtom auto rijden. Dan is spontaan mijn eigen gevoel voor richting verdwenen, ook al ken ik eigenlijk de weg.

testdrive:
In Zwitserland mag je geen voorlezer. Dus nu moet is sowieso alles uit mijn hoofd.

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 14:03

listiglistje schreef:
Helemaal mee eens, ik rijd de proeven uit mijn hoofd, geen afleiding, puur de focus
en concentratie op het volgende onderdeel, daardoor betere voorbereiding en geen tijd om te gaan prutsen!

Zodra je naar een ander moet luisteren ben je al afgeleid!

3 maanden dezelfde proefjes, maar 4 proeven per klasse moet makkelijk te doen zijn, gewoon thuis op
papier uittekenen en rijden, daarna stukken in het echie thuis trainen tot je de proef kan dromen!

Dat uittekenen wordt nu reeds voor je gedaan hoor ;) ;) ;)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 14:07

Ik kan me voorstellen wat deze sportpsycholoog bedoelt :) Je presteert (over het algemeen) het beste als je je volledig focust op het moment, op waar je mee bezig bent en je je daarnaast zo optimaal mogelijk voorbereid. Denk bijvoorbeeld aan visualiseren wat er gaat gebeuren, inbeelden, oefenen, enzovoorts. Als je dit allemaal niet doet omdat je erop vertrouwt dat je je aandacht kunt verdelen tussen het rijden en de voorlezer kan ik me voorstellen dat dit ten koste gaat van het rijden.

Máár hierbij ga je er vanuit dat het óf het een óf het ander is. Ik denk dat een voorlezer niet per se slecht hoeft te zijn, zeker niet wanneer je je alsnog optimaal voorbereid en de voorlezer enkel gebruikt als extra hulpsteun :)

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 14:08

Sizzle schreef:
In Zwitserland mag je geen voorlezer. Dus nu moet is sowieso alles uit mijn hoofd.

Okay! Goed te weten. Hoe heet de Zwitserse bond? Of zijn er meerdere?

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 14:16

listiglistje schreef:
Free2 schreef:

Maar met springen doe je toch ook niet "maar" 10 hindernissen, zonder te weten wat je echt doet?
Dan onthoud je toch ook het parcour, het aantal passen tussen de hinderenissen, kort of dicht op de hindernis aanrijden, bocht ruim of kort, hakken uitdrukken, stilzitten, wachten voor de sprong ed...

Ik ben geen springruiter :o maar ik kan mij niet voorstellen dat je zomaar wat doet in het parcours!

Zelfde met dressuur, is echt meerendeel denksport/mentaal, fysiek is alleen ontspannen onafhankelijk je lichaam kunnen gebruiken.
Het verschil zit hem juist in het mentale aspect, mijn houding denk ik niet eens aan in de ring, of hoe mijn paard zijn houding is?
Dat moet thuis al kloppen en daar moet je niet in de ring mee bezig zijn (dan loop je achter de feiten aan imo)
In de ring is het puur de voorbereiding en rijd ik zo van onderdeel naar onderdeel (tempo, inzet van de oefening en correcte hulp)

Het klopt idd dat ik niet zomaar iets doe in het parcours, maar naar mijn beleving (dus ik zeg nu niet dat dit voor iedereen geldt) gaat het springen heel erg snel en heb je weinig tijd om na te denken. Boven de hindernis kijk je al naar de volgende hindernis, en dan heb je een paar seconden om te checken of je houding nog goed is (dus niet als een zoutzak erop zit), tempo te controleren en dan wachten tot je bij de sprong bent. Maar juist omdat je zo bezig bent met welke lijn je wilt gaan rijden (dus klein of groot en moet ik erna links of rechts) kun je makkelijk een parcours doen zonder voorlezer. Dressuur is zegmaar voor mij allemaal kleine onderdelen achter elkaar waarbij je ieder onderdeel focust op wat je moet doen en hoe je ervoor zorgt dat je het zo goed mogelijk uitvoert terwijl het springen een groter geheel is want het draait juist om het rijden van een parcours.

Ik weet niet ik vind het moeilijk om uit te leggen maar ik merk wel duidelijk verschil. Zeker als je twee proeven op een dag moet doen en bij de ene moet je achterwaarts en dan draf en dan aangalopperen en bij de ander achterwaarts en dan draf en dan halsstrekken. Zoiets haal ik dan snel door de war en ik vind het gewoon doodzonde van mijn punten als ik -2 krijg omdat ik verkeerd zou rijden.