Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vinden jullie ervan?

Zo laten als het is.
25 (10%)
Punten grens iets verlagen bijv. 70 stijlpunten grens i.p.v. 75
98 (41%)
Terug naar het oude systeem.
115 (48%)

Totaal aantal stemmen: 238

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:21

Denk ook zeer leerzaam!
Aangezien je dan goed begeleid word en door kan stromen naar de B en wel je punten kan rijden, al ben ik wel van mening dat er toch nog een hoop ( oude jury leden zitten ) die zich echt aan het 'oude' rijden houden.

Bar

Re: Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:32

Dat gaf het springforum wel indirect toe nav de brief die mijn zoon heeft gestuurd.
Een van zijn opmerkingen was namelijk dat er vaak, week in, week uit, dezelfde jury's op de kar zitten en dat je stijlcijfer al bijna vast staat voor je ook maar de ring in bent omdat ze elke combinatie al kennen.
Reactie van het forum was dat ze daar niet veel aan konden doen maar dat er wel meer aan bijscholing gedaan moest worden om het niveau van de jury's op te krikken.

thaampjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:41

Ik vind de nieuwe regeling ook niks.. Ik rijdt in dezelfde regio als jou zoon Bar. En inderdaad steeds zelfde juryleden, dat is één van de redenen waarom ik buiten de regio ben gaan rijden. Ik krijg buiten de regio mijn punten gelukkig wel, heb dan ook niet veel moeite om boven de 75 uit te komen. Dat lukt mij in onze regio eigenlijk niet, terwijl de rondjes vergelijkbaar zijn!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:45

Vind 75 punten erg hoog hoor!
Ben in de tijd dat ik B reed altijd foutloos geweest maar heb er toch 10 wedstrijden over moeten doen. (en nee ik reed vast niet zó dramatisch :') )
Sowieso vind ik dat hele puntensysteem raar, maken ze bijna van de springsport een dressuursport..

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:40

Tja die bijscholing hebben ze wel maar doen er in de praktijk dus niks mee, idd naam bekendheid scheelt een hoop welk cijfer je krijgt...

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:04

De nieuwe regeling vind ik ook niks!
Oude was veel beter..
Mijn vorige pony had geen stelling, liep met de kop omhoog, en qua hoogte en afstand redde zei het prima, ik wou dus eigelijk zo snel mogelijk de B uit, domme punten! in de L en M haalden we de ene na de andere 1e prijs.

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:14

De nieuwe regeling vind ik persoonlijk ook niets!!
Er was een prima werkend systeem en dat werd omgegooid. Dat werkte niet en werd weer terug gedraaid. Nu is het weer omgegooid en naar mijn mening nog erger drama.
Vorige systeem was vanaf 60punten 1 winstpunt had je 65punten en 1 balk dan werden van die 65punten de strafpunten er weer afgehaald. dan had je nog een winstpuntje.
Dus nu bij 1balk moet je al 75punten of hoger scoren voor een winstpuntje.
In de praktijk is dit erg lastig. Omdat we nu allemaal zo beroerd rijden of omdat die bijscholing nou niet echt effect heeft gehad?!
Het oude systeem werkte naar mijn idee beter dan dit nieuwste systeem. Maar ik ben nog niet gestart!
ben benieuwd hoe ik rond rij met mijn groene paard :P

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:19

Zondag start ik voor het eerst B dus, ik zal is kijken wat ik van het nieuwe systeem vind. Niet dat ik voor de punten ga op mijn eerste springwedstrijd met dit paard, maar voor de ervaring. Mijn houding is namelijk ookal jaren redelijk bagger. Gaat met hele kleine beetjes vooruit.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 08:30

Bar schreef:
Dat gaf het springforum wel indirect toe nav de brief die mijn zoon heeft gestuurd.
Een van zijn opmerkingen was namelijk dat er vaak, week in, week uit, dezelfde jury's op de kar zitten en dat je stijlcijfer al bijna vast staat voor je ook maar de ring in bent omdat ze elke combinatie al kennen.
Reactie van het forum was dat ze daar niet veel aan konden doen maar dat er wel meer aan bijscholing gedaan moest worden om het niveau van de jury's op te krikken.

Maar ivm de prijzen zorgen de jury's ook altijd voor een beetje spreiding in het bovenste segment, dus als er al iemand al 75 heeft dan liever iemand anders die ook in die richting gaat komen 74,5 of 75,5.

In de onderste helft maakt het niet zoveel uit als er ex aequos zijn.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:48

Ik doelde niet op ex-aequos maar meer dat de jury geen objectief oordeel meer over je rijden heeft als ze je iedere week tegenkomen. Dat dus je cijfer al vast staat op basis van het beeld dat de jury al van je heeft vanuit het verleden.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:00

Dat merk ik ook wel, laatst nog geschreven bij een springwedstrijd. Extra bijscholing gaat niet helpen, want de puntentelling is ook eigenlijk te beperkt om zo zwaar mee te wegen in de winstpunten.

75 is hartstikke hoog en niet voor iedereen haalbaar.

thaampjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:04

Ik heb van de week een jury aangesproken over de puntentelling omdat ik een verschil van 11 punten had in een week. Hij gaf aan dat je niet moest kijken naar de punten maar naar de plaatsing. Als je het daarmee eens was dan was het goed! Nou, daar schieten we dus ook niks mee op omdat de winstpunten niet op plaatsing gebaseerd zijn.

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:17

Soms mag er qua rijstijl echt verbetering komen (vanuit dat perspectief snap ik het wel), maar ik vind het huidige systeem wel heel serieus. Die 75 punten zijn er veel en het lijkt mij belangrijker dat je paard niet in de weg zit, echt rijdt en dat het leuk is, dan dat je super netjes zit.
De stijlpunten kunnen hooguit voor de klassering worden gebruikt, maar naar het huidige systeem kan het winstpunten verzamelen wel heel lang duren, terwijl na de B nooit meer naar de rijstijl wordt gekeken.
Misschien is het juist leuk om het bij de hogere klasse te introduceren, daar wordt het spelletje mogelijk interessanter van.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:41

ik moet altijd wel lachen op dit moment.
Ik heb het idee dat ik er zelf redelijk netjes opzit, er kan natuurlijk veel verbeteren, maar ik rij over het algemeen 65 stijlpunten ongeveer.
Dan rijden er voor en na mij van die wat oudere mannen die als een graftak op hun paard hangen met gigantische bitten in om het allemaal maar een beetje in bedwang te kunnen houden en die rijden zo 75 a 80 stijlpunten.
Volgensmij maakt het dus niet heel veel uit hoe je rijd, maar meer of je een bekende van de jury bent.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:15

Een bekende naam zijn helpt zeker bij de stijlpunten. Geven de ruiters zelf ook toe.

De ellende is ook dat je toch vaak met een jong paard in de B rijdt en natuurlijk moet je het paard niet in de weg zitten maar een jong en onervaren paard goed rond krijgen is niet altijd bevorderlijk voor een super nette zit.

Dan leg je het ook af tegen de ruiters die met een ervaren paard in de B starten en fijn kunnen meeliften.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:17

Bar, Corien, je kunt proberen om op basis van je eventingklassering dispensatie voor het L springen aan te vragen. Als je M crosst, is het springen nl vergelijkbaar met een L parcours.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:32

olanis schreef:
Het springforum heeft ook nog eens de wijze waarop de klasse B wordt verreden besproken. Met name omdat er veel geluiden uit het veld kwamen dat er in de klasse L deelnemers meedoen die wat rijstijl en controle betreft nog lang niet klaar zijn voor deze klasse. Niet alleen vanuit het oogpunt van paardenwelzijn een zorgelijke ontwikkeling maar ook deze deelnemers zullen met minder plezier hun sport beoefenen omdat ze boven hun niveau rijden.

Is er ook gekeken wie deze ruiters zijn? Zijn dit ruiters die de B over mogen slaan. En dus met een relatief jong paard in de klasse L beginnen. Of ruiters die uit de klasse B komen met de benodigde winstpunten (oude stijl).

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:36

Ik wil even van te voren zeggen dat ik zelf als ruiter volgens mij geen ervaring heb met het nieuwe systeem (ik ben in 2013 volgens mij voor het laatst in de springring gestart, niet vanwege de puntentellingen etc. maar omdat ik vanwege het rabotalentenplan meer energie/tijd in de dressuur ging stoppen). Ik kan dus ook erg moeilijk zeggen of dit goed is of te streng zoals ik hier vooral hoor. Wel vind ik het niveau als je kijkt naar de rijvaardigheid van een ruiter over het algemeen laag in de B en vaak ook nog wel in de L. Vooral bij de pony's (dus de kinderen) zou ik voor een systeem zijn dat ervoor zorgt dat men eerst goed leert rijden voordat er ongelukken ontstaan omdat iedereen alleen maar hard wil in de L en hogere klasses.

yakari123 schreef:
De nieuwe regeling vind ik ook niks!
Oude was veel beter..
Mijn vorige pony had geen stelling, liep met de kop omhoog, en qua hoogte en afstand redde zei het prima, ik wou dus eigelijk zo snel mogelijk de B uit, domme punten! in de L en M haalden we de ene na de andere 1e prijs.

Dit is juist het perfecte voorbeeld waarom er net wel die klasse B met rijstijlpunten bestaat en naar mijn mening ook best een beetje streng mag zijn (zo vind ik ook dat de eisen over je klassering in de dressuur ook best wat verhoogd mogen worden voordat je in het springen mag starten). Jou pony liep dus niet correct, ook niet om te springen. Je pony moet zijn rug gebruiken om goed te kunnen schakelen en springen en dat deed hij niet. Hoogte in de B is naar mijn idee voor heel weinig paarden een probleem, het gaat er volgens mij meer om dat je correct leert rijden in een parcours voordat je de hoogte in gaat.

thaampjee schreef:
Ik heb van de week een jury aangesproken over de puntentelling omdat ik een verschil van 11 punten had in een week. Hij gaf aan dat je niet moest kijken naar de punten maar naar de plaatsing. Als je het daarmee eens was dan was het goed! Nou, daar schieten we dus ook niks mee op omdat de winstpunten niet op plaatsing gebaseerd zijn.

Hier ben ik het met het jurylid eens. de ene jury is strenger dan de ander maar dat zegt vrij weinig over hoe jij de ene week gereden hebt en hoe je de andere week gereden hebt. de plaatsen ten opzichte van andere ruiters zegt meer, beide juryleden hebben die combinaties gezien en vergeleken (meer of minder punten ten opzichte van elkaar gegeven) en daaruit kun je naar mijn mening beter uit afleiden waar je ergens staat.

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:42

Bij ons in de regio worden echt geen winstpunten meer gegeven. De laatste 4 wedstrijden waar wij zijn geweest had nr 1 nog geen 75 punten. Praat je wel over wedstrijden waar meer dan 30 ruiters in de B rijden!!
Mij dochter komt waarschijnlijk de B niet meer uit. Aangezien haar pony bijna altijd wel een balkje meeneemt helaas. Zij heeft stijlpunten tussen de 68 en 70.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:44

Dit weekend voor het eerst weer B springen gestart.
Nou wat moet ik afschuwelijk voor de stijljury hebben rond gevlogen, want geen 1 oxer ging lekker.Toch kreeg ik nog 57 stijlpunten naar het zeggen van andere, zelf niks gehoord namelijk. Moet toch zeggen dat er dan vrij hoog gepunt is in mijn geval.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:14

Ik vind het een belachelijke regeling. Ik en mijn paard waarin ik in de B start zijn allebei groen in het springen, zij trekt soms echt achterlijk hard aan waardoor ik haar soms gedurende het parcours even moet laten weten wie nu weer bepaalt wat we gaan doen en in welk tempo vooral. Dit gebeurt niet altijd even vriendelijk met kleine ophoudingen enz. Dat komt de rijstijl ook niet altijd ten goede waardoor ik verwacht nooit op die 75 uit te komen met dit paard. En ik wil echt niet graag het L in maar een keer wp rijden zou wel leuk zijn als ik er per ongeluk een balk afgooi omdat ik haar net te vlak liet springen

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:25

Ik vind stijlpunten oke, maar 75 haal je nooit. Dus met 1 balk heb je niets. Dat vind ik jammer.

Ik vind het niet ok dat je met een totaal verkeerd gereden paard wel hoge punten zou kunnen halen. M.i. is correct rijden belangrijker voor het behoud van je paard.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:49

Luz_ElenaE schreef:
Ik vind het een belachelijke regeling. Ik en mijn paard waarin ik in de B start zijn allebei groen in het springen, zij trekt soms echt achterlijk hard aan waardoor ik haar soms gedurende het parcours even moet laten weten wie nu weer bepaalt wat we gaan doen en in welk tempo vooral. Dit gebeurt niet altijd even vriendelijk met kleine ophoudingen enz. Dat komt de rijstijl ook niet altijd ten goede waardoor ik verwacht nooit op die 75 uit te komen met dit paard. En ik wil echt niet graag het L in maar een keer wp rijden zou wel leuk zijn als ik er per ongeluk een balk afgooi omdat ik haar net te vlak liet springen

Naar mijn mening heb jij je paard dan ook nog niet genoeg onder controle voor het L, niet verkeerd bedoelt maar ik zou veel oefenen en oefenparcoursen meepakken. En ik snap dat het vervelend is dat je dan nooit een wp rijdt maar als iedere jury dan zo iets heeft van "ach wat zielig geef maar een wp", dan heb je er straks ineens 10 en zijn er Ruiters die dan denken dan ze inderdaad goed genoeg rijden om over te kunnen naar de L (dat is immers wat je met een wp aangeeft, dat je voldoende/goed genoeg rijdt voor de overgang naar de volgende klasse).

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 20:59

Paard onder controle hebben en veilig rond rijden is zeker noodzakelijk. Maar niet iedere ruiter zit super netjes op het paard.
Ben zelf ook niet echt een super stijl ruiter. Maar rij wel veilig rond. Zit meestal tussen de 68 en 72 stijlpunten, Maar heb helaas een paard wat wel is een balkje toucheert.
En als die er dan afvalt, is mijn winstpunt weg. En dat is dan wel teleurstellend.
Spring je voor je gevoel eigenlijk heel fijn rond en volgens anderen ook goed gereden. maar toch geen winstpunt door een PECHbalkje.

Dus van mij mogen ze de grens van 75 ook naar 70 toe trekken. Dat is ook nog een dikke voldoende, Maar toch iets haalbaarder.

Maar we zullen het er dit seizoen mee moeten doen. De KNHS heeft nog niet genoeg klachten gehad om dit syteem te gaan evalueren en eventueel aan te passen.

Dus bij deze, Ben je het er niet mee eens. Laat dit de KNHS weten.
Als niemand zich meld, weten ze het ook niet

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:09

welshfan97 schreef:
Luz_ElenaE schreef:

Naar mijn mening heb jij je paard dan ook nog niet genoeg onder controle voor het L, niet verkeerd bedoelt maar ik zou veel oefenen en oefenparcoursen meepakken. En ik snap dat het vervelend is dat je dan nooit een wp rijdt maar als iedere jury dan zo iets heeft van "ach wat zielig geef maar een wp", dan heb je er straks ineens 10 en zijn er Ruiters die dan denken dan ze inderdaad goed genoeg rijden om over te kunnen naar de L (dat is immers wat je met een wp aangeeft, dat je voldoende/goed genoeg rijdt voor de overgang naar de volgende klasse).

Ik zeg ook niet dat ik snel naar het L wil, nee dankje. Laat mij nog maar even rondrijden in de B. ik heb trouwens gewoon altijd boven de 60 stijl. Met een fijn rondje zit ik zo rond de 65 maar echt de 75 punten zal ik niet snel aantikken met deze. En het idee van stijl punten vind ik erg goed maar dan zou ik eerder kiezen voor een soort hunter/equitation rubrieken waar het vooral om stijl draait.