Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Michelleex schreef:KloptJe dient beoordeelt te worden naar de combinatie die er rijd,
Citaat:een pony die voor ponyzijn een prima middendraf laat zien verdient net zo hard een 7 als een dressuurpaard die dit makkelijk eruit rijd
Citaat:zou een mooie boel worden anders.
Michelleex schreef:Hier staat inderdaad niks over op het protocool.
Ik vind het erg jammer dat er nu naar mij met de vinger gewezen word van JIJ hebt vast niet goed gereden. Ik zeg helemaal niet dat de jury zozeer slecht gejureerd heeft, maar als zij haar lage cijfers niet onderbouwd, vind ik het niet kloppen.
Ik verwacht ook niks van jullie, als je goed gelezen had vroeg ik om ervaringen van bokkers die zoiets hebben meegemaakt en hierin ook actie heeft ondernomen.
Zowaar heeft 1 iemand hier juist antwoord op gegeven.

Anoeska schreef:Ophouden met jenken, en aan de volgende wedstrijd denken. Misschien een beetje bot, maar je bereikt niks met terugkijken. Misschien was dit wel een kritische jury, misschien heb je de afgelopen maanden geboft met jury's en waren die wat schappelijker met het geven van punten. Je weet het niet, en je komt er ook nooit meer achter. Zeker niet als je niet de moeite neemt om het aan de jury zelf te vragen.
Duurdere paarden krijgen geen hogere punten, betere combinaties krijgen hogere punten. En als een paard gewoon betere gangen heeft dan jouw pony, kan dat bijdragen aan hogere punten. Een oefening moet voldoen aan het skala, en de combinatie die het beste voldoet krijgt de hoogste punten. Met een pony met krabbel-gangetjes heb je daar dus al wat meer moeite mee dan een paard dat met veel schwung en impuls door de bak gaat.
MissJeanny schreef:Het is erg jammer en erg vervelend maar het blijft een jurysport helaas.. Mijn zusje rijd ook met Fell pony's tussen de paarden en ook zij is wel eens echt benadeeld terwijl de proef wel goed was. Zodra je een beetje van het "standaard dressuurpaard plaatje" afwijkt ( koudbloed, bont , schimmel enz.) heb je kans dat er bepaalde juryleden zijn die dat niet zo waarderen en minder punten geven dan je misschien wel verdient had. Maar dat kan je ook hebben als je wel een dressuur paard hebt maar de gangen weer afwijken oid. Jury's zijn mensen en mensen hebben nou eenmaal hun eigen smaak en mening.
Ik denk dat iedereen ongeacht ras weleens een jurybeoordeling heeft gehad wat niet eerlijk/terecht was in zijn/haar ogen. Dat hoort er nou eenmaal bij. Gelukkig komt het niet zo vaak voor, en als je goed en netjes rijd dan krijg je je punten wel weer bij andere jury's.![]()
Tuurlijk zullen er ook weleens dingen gebeuren die echt niet door de beugel kunnen en daar moet dan ook zeker werk van gemaakt worden.
Ik zou het nu gewoon zo laten, het is even zuur maar houd de eer aan jezelf , train weer lekker hard en laat ze bij de volgende wedstrijd maar een poepie ruiken
. mylittlejoy schreef:Michelleex schreef:Ja dat vind ik dus wel! Als je dus maar een duurder paard heb dien je hogere punten te krijgen, nou nee dus echt niet. Je dient beoordeelt te worden naar de combinatie die er rijd, een pony die voor ponyzijn een prima middendraf laat zien verdient net zo hard een 7 als een dressuurpaard die dit makkelijk eruit rijd zou een mooie boel worden anders.
"Oh, deze doet een leuke middendraf! 7....oh wacht, het is een Ferro? Die zou veel meer moeten kunnen. Doe dan maar een 6. En deze doet een mindere middendraf dan die we net zagen. Maar ja, dit is een haflinger, dus eigenlijk is dit al heel goed voor deze pony. 7".
Nee, daar wordt de jurering een heel stuk transparanter van.Een jury beoordeelt wat jij daar op dat moment laat zien. Niet wat je normaal gesproken kan, niet wat voor jouw paard/pony heel goed/slecht is, puur wat je op dat moment in de ring laat zien. Eerlijker dan dat wordt het niet.

Michelleex schreef:Seventeen schreef:Nogal logisch, als jij met de paarden mee rijdt dan word jij hetzelfde bekeken als een paard. Zou mooi zijn! Als ik met een fjord in de baan kom en hij loopt voor zijn doen een geweldige middendraf maar het is maar een middelmatige middendraf en dan moet ik een 8 krijgen omdat hij voor zijn doen zo'n geweldige middendrag er uit gooit?
Laat het los, voor jouw gevoel gaat het soms ook echt beter dan het werkelijk ging en dat is heel frustrerend! Maar gewoon door trainen en zorgen dat ze niet meer om je heen kunnen om hoge punten te geven!
Ja dat vind ik dus wel! Als je dus maar een duurder paard heb dien je hogere punten te krijgen, nou nee dus echt niet. Je dient beoordeelt te worden naar de combinatie die er rijd, een pony die voor ponyzijn een prima middendraf laat zien verdient net zo hard een 7 als een dressuurpaard die dit makkelijk eruit rijd zou een mooie boel worden anders.
Michelleex schreef:Kijk hier heb ik wat aan. Zeker mee eens!
Nogmaals, al dat gezeik dat ik me niet aan moet stellen, reageer alsjeblieft gewoon niet.

Michelleex schreef:MissJeanny schreef:Het is erg jammer en erg vervelend maar het blijft een jurysport helaas.. Mijn zusje rijd ook met Fell pony's tussen de paarden en ook zij is wel eens echt benadeeld terwijl de proef wel goed was. Zodra je een beetje van het "standaard dressuurpaard plaatje" afwijkt ( koudbloed, bont , schimmel enz.) heb je kans dat er bepaalde juryleden zijn die dat niet zo waarderen en minder punten geven dan je misschien wel verdient had. Maar dat kan je ook hebben als je wel een dressuur paard hebt maar de gangen weer afwijken oid. Jury's zijn mensen en mensen hebben nou eenmaal hun eigen smaak en mening.
Ik denk dat iedereen ongeacht ras weleens een jurybeoordeling heeft gehad wat niet eerlijk/terecht was in zijn/haar ogen. Dat hoort er nou eenmaal bij. Gelukkig komt het niet zo vaak voor, en als je goed en netjes rijd dan krijg je je punten wel weer bij andere jury's.![]()
Tuurlijk zullen er ook weleens dingen gebeuren die echt niet door de beugel kunnen en daar moet dan ook zeker werk van gemaakt worden.
Ik zou het nu gewoon zo laten, het is even zuur maar houd de eer aan jezelf , train weer lekker hard en laat ze bij de volgende wedstrijd maar een poepie ruiken
Kijk hier heb ik wat aan. Zeker mee eens!
Nogmaals, al dat gezeik dat ik me niet aan moet stellen, reageer alsjeblieft gewoon niet.

). Niet aan het secretariaat, want die kunnen het je absoluut niet vertellen, maar aan het jurylid zelf.Michelleex schreef:Nogmaals, deze reacties heb ik geen zin in.
Ik heb nergens geroepen dat ik torenhoge punten had moeten krijgen.
Maar inmiddels ben ik allang op weg geholpen door iemand om in contact te komen met de jury, dus zou het fijn vinden als je niet zo maar je oordeel geeft.
Heb wel degelijk film materiaal en deze ook met voldoende mensen gesproken, maar gezien de reacties ga ik deze hier niet plaatsen, zo word ook gelijk de locatie bekend etc. zou het fijn vinden als jullie zelf even denken aan live and let live.
Ik vraag hier om ervaringen nogmaals, en niet om of iemand het beter weet.
) voor twee vergelijkbare proeven bij de ene jury eerste plaats en twee winst, bij de andere 21e plaats en de trotse vermelding "die heeft bij mij niet eens winst gereden" tegen het andere jurylid gedurende de prijsuitreiking.
Kán, smaken verschillen. De ene jury houdt van een gedurfde proef de ander ziet liever een braaf gereden proef. Kelly_Taco schreef:En jij belicht dus precies waar het mis gaat met jurysport.
De paarden zijn er voor de dressuur...
Maar is het niet, de dressuur is er voor het paard
Ja als een minder groot bewegend paard verruimd naar wat hij lichamelijk kan (en een jury zou bekwaam moeten zijn dit te kunnen zien) dan behoort hij ook een 7 te krijgen. Zelfs al is dit minder wat de benenzwaaiende tegenstander kan.
Maar zo durven er niet veel te beoordelen.
Want het is ook moeilijk om in te schatten wat een paard wel en niet kan.
Maar heb je dan een onbekwaam paard als hij los is en mooi gedragen maar niet groot beweegt? Nee het is onbekwaam van een jury als ze dit niet kunnen beoordelen.
Maar zo werkt de hele jurering.. we kijken voornamelijk naar beweging.. de rest komt op de 2e plaats.