''Klacht'' over jurylid.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:35

Laatst bijgewerkt door Amiigo op 03-03-15 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:36

Het is erg jammer en erg vervelend maar het blijft een jurysport helaas.. Mijn zusje rijd ook met Fell pony's tussen de paarden en ook zij is wel eens echt benadeeld terwijl de proef wel goed was. Zodra je een beetje van het "standaard dressuurpaard plaatje" afwijkt ( koudbloed, bont , schimmel enz.) heb je kans dat er bepaalde juryleden zijn die dat niet zo waarderen en minder punten geven dan je misschien wel verdient had. Maar dat kan je ook hebben als je wel een dressuur paard hebt maar de gangen weer afwijken oid. Jury's zijn mensen en mensen hebben nou eenmaal hun eigen smaak en mening.

Ik denk dat iedereen ongeacht ras weleens een jurybeoordeling heeft gehad wat niet eerlijk/terecht was in zijn/haar ogen. Dat hoort er nou eenmaal bij. Gelukkig komt het niet zo vaak voor, en als je goed en netjes rijd dan krijg je je punten wel weer bij andere jury's. :)

Tuurlijk zullen er ook weleens dingen gebeuren die echt niet door de beugel kunnen en daar moet dan ook zeker werk van gemaakt worden.

Ik zou het nu gewoon zo laten, het is even zuur maar houd de eer aan jezelf , train weer lekker hard en laat ze bij de volgende wedstrijd maar een poepie ruiken :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:38

Dat is nu eenmaal de jurysport.
Ik hoop dat er genoeg commentaar op je protocol stond waardoor je de lagere beoordeling kunt verklaren.
Misschien ben je het er niet mee eens,maar dat is het probleem vd jury niet.

Een paard met gangen voor een 8 of 9 scoort nu eenmaal hoger dan een paard dat loopt voor een 6.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:39

Michelleex schreef:
Je dient beoordeelt te worden naar de combinatie die er rijd,
Klopt
Citaat:
een pony die voor ponyzijn een prima middendraf laat zien verdient net zo hard een 7 als een dressuurpaard die dit makkelijk eruit rijd

NEE !

Het is niet voor niets de paarden/pony SPORT. Het eindresultaat telt, en dat is nu eenmaal een combinatie van training en aanleg. Om het maar eens met een niet-jurysport te vergelijken, hardlopen: Jantje heeft veel aanleg, maar is niet zo'n trainingsbeest. Toch loopt hij de 10 km in 40 minuten. Pietje heeft z'n genen niet mee, maar traint heel consequent en onder goede begeleiding. Toch krijgt hij z'n p.r. niet onder de 42 minuten. Moet Piet dan voor Jan komen in de uitslag?

Dacht het niet
Citaat:
zou een mooie boel worden anders.
;)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:39

Michelleex schreef:
Hier staat inderdaad niks over op het protocool.

Ik vind het erg jammer dat er nu naar mij met de vinger gewezen word van JIJ hebt vast niet goed gereden. Ik zeg helemaal niet dat de jury zozeer slecht gejureerd heeft, maar als zij haar lage cijfers niet onderbouwd, vind ik het niet kloppen.

Ik verwacht ook niks van jullie, als je goed gelezen had vroeg ik om ervaringen van bokkers die zoiets hebben meegemaakt en hierin ook actie heeft ondernomen.
Zowaar heeft 1 iemand hier juist antwoord op gegeven.

Dat is niet wat je eerder aangaf. Je viel de hele tijd over de 161 punten. Niet over de (ontbrekende) onderbouwing.

En je hebt mijn eerdere post gezien waarin ik een stukje van het klachtenreglement van de KNHS voor je heb gequote, inclusief linkje naar de complete procedure? Een beter antwoord dan dat ga je niet vinden.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 13:40

Vind het grappig dat er gelijk genoemd word dat ik zit te fitten op een duur paard. Ik heb geen zin om deze discussie te voeren, want ik denk dat men best weet wat ik bedoel, de gemiddelde jury gaat hier ook in mee, dus hier hoef ik verder geen commentaar op, vind ik erg kinderachtig, en zelfs kwetsend.

Ik ben van mening dat je wel zeker moet kijken naar het paard dat je in de ring heb, ken ik mijn eigen kring voldoende juryleden, en hier gaat de discussie niet over, en die wil ik dus ook niet voeren.

Ik vroeg naar ervaringen van mensen, niet naar mensen die komen fitten, waarom bokt bekend staat :)

Ik ga denk ik een mail sturen naar de KNHS. Googlen naar de jury vind ik persoonlijk niet helemaal eeerlijk tov de privacy van de jury, die kan ik dan wel via de KNHS krijgen.

Ik blijf ook gewoon lekker verder rijden, en ben het ook met jullie eens het leven en laten leven. Maar vind het toch jammer, en demotiverend.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:40

Ophouden met jenken, en aan de volgende wedstrijd denken. Misschien een beetje bot, maar je bereikt niks met terugkijken. Misschien was dit wel een kritische jury, misschien heb je de afgelopen maanden geboft met jury's en waren die wat schappelijker met het geven van punten. Je weet het niet, en je komt er ook nooit meer achter. Zeker niet als je niet de moeite neemt om het aan de jury zelf te vragen.

Duurdere paarden krijgen geen hogere punten, betere combinaties krijgen hogere punten. En als een paard gewoon betere gangen heeft dan jouw pony, kan dat bijdragen aan hogere punten. Een oefening moet voldoen aan het skala, en de combinatie die het beste voldoet krijgt de hoogste punten. Met een pony met krabbel-gangetjes heb je daar dus al wat meer moeite mee dan een paard dat met veel schwung en impuls door de bak gaat.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:42

Anoeska schreef:
Ophouden met jenken, en aan de volgende wedstrijd denken. Misschien een beetje bot, maar je bereikt niks met terugkijken. Misschien was dit wel een kritische jury, misschien heb je de afgelopen maanden geboft met jury's en waren die wat schappelijker met het geven van punten. Je weet het niet, en je komt er ook nooit meer achter. Zeker niet als je niet de moeite neemt om het aan de jury zelf te vragen.

Duurdere paarden krijgen geen hogere punten, betere combinaties krijgen hogere punten. En als een paard gewoon betere gangen heeft dan jouw pony, kan dat bijdragen aan hogere punten. Een oefening moet voldoen aan het skala, en de combinatie die het beste voldoet krijgt de hoogste punten. Met een pony met krabbel-gangetjes heb je daar dus al wat meer moeite mee dan een paard dat met veel schwung en impuls door de bak gaat.

Hier ben ik het helemaal mee eens. :j

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 13:43

MissJeanny schreef:
Het is erg jammer en erg vervelend maar het blijft een jurysport helaas.. Mijn zusje rijd ook met Fell pony's tussen de paarden en ook zij is wel eens echt benadeeld terwijl de proef wel goed was. Zodra je een beetje van het "standaard dressuurpaard plaatje" afwijkt ( koudbloed, bont , schimmel enz.) heb je kans dat er bepaalde juryleden zijn die dat niet zo waarderen en minder punten geven dan je misschien wel verdient had. Maar dat kan je ook hebben als je wel een dressuur paard hebt maar de gangen weer afwijken oid. Jury's zijn mensen en mensen hebben nou eenmaal hun eigen smaak en mening.

Ik denk dat iedereen ongeacht ras weleens een jurybeoordeling heeft gehad wat niet eerlijk/terecht was in zijn/haar ogen. Dat hoort er nou eenmaal bij. Gelukkig komt het niet zo vaak voor, en als je goed en netjes rijd dan krijg je je punten wel weer bij andere jury's. :)

Tuurlijk zullen er ook weleens dingen gebeuren die echt niet door de beugel kunnen en daar moet dan ook zeker werk van gemaakt worden.

Ik zou het nu gewoon zo laten, het is even zuur maar houd de eer aan jezelf , train weer lekker hard en laat ze bij de volgende wedstrijd maar een poepie ruiken :D

Kijk hier heb ik wat aan. Zeker mee eens!

Nogmaals, al dat gezeik dat ik me niet aan moet stellen, reageer alsjeblieft gewoon niet.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:43

Tja, ik had dit weekend ook wedstrijd, super gereden, iedereen zei WP waardig maar had 172 & 170. Heb even gebaald, filmpje teruggekeken en jammer van de punten, maar IK was tevreden. IK zag een stijgende lijn in onze proeven.

Nu gaan we knallen op outdoor, gaan we aan de puntjes werken die wel terecht waren ( een aantal waren onterecht) en dan zien we wel weer verder :).
Heb overigens een Draver, nog nooit commentaar gehad op het ras, wel een paar keer een compliment dat ik hem zo netjes had lopen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:44

mylittlejoy schreef:
Michelleex schreef:
Ja dat vind ik dus wel! Als je dus maar een duurder paard heb dien je hogere punten te krijgen, nou nee dus echt niet. Je dient beoordeelt te worden naar de combinatie die er rijd, een pony die voor ponyzijn een prima middendraf laat zien verdient net zo hard een 7 als een dressuurpaard die dit makkelijk eruit rijd zou een mooie boel worden anders.

"Oh, deze doet een leuke middendraf! 7....oh wacht, het is een Ferro? Die zou veel meer moeten kunnen. Doe dan maar een 6. En deze doet een mindere middendraf dan die we net zagen. Maar ja, dit is een haflinger, dus eigenlijk is dit al heel goed voor deze pony. 7".

Nee, daar wordt de jurering een heel stuk transparanter van. :') Een jury beoordeelt wat jij daar op dat moment laat zien. Niet wat je normaal gesproken kan, niet wat voor jouw paard/pony heel goed/slecht is, puur wat je op dat moment in de ring laat zien. Eerlijker dan dat wordt het niet.

En jij belicht dus precies waar het mis gaat met jurysport.
De paarden zijn er voor de dressuur...
Maar is het niet, de dressuur is er voor het paard ;)

Ja als een minder groot bewegend paard verruimd naar wat hij lichamelijk kan (en een jury zou bekwaam moeten zijn dit te kunnen zien) dan behoort hij ook een 7 te krijgen. Zelfs al is dit minder wat de benenzwaaiende tegenstander kan.

Maar zo durven er niet veel te beoordelen.
Want het is ook moeilijk om in te schatten wat een paard wel en niet kan.
Maar heb je dan een onbekwaam paard als hij los is en mooi gedragen maar niet groot beweegt? Nee het is onbekwaam van een jury als ze dit niet kunnen beoordelen.

Maar zo werkt de hele jurering.. we kijken voornamelijk naar beweging.. de rest komt op de 2e plaats.

TS, ik zou het er overigens lekker bij laten. Je wint er toch niets mee. Wees blij dat je lekker gereden hebt met je paardje, dat is het belangrijkst.

Michelleex

Re: ''Klacht'' over jurylid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 13:45

Laatste reacties, dankjulliewel!

Ben het met jullie eens! Fijn dat ik niet de enige ben die zo denkt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:51

Michelleex schreef:
Seventeen schreef:
Nogal logisch, als jij met de paarden mee rijdt dan word jij hetzelfde bekeken als een paard. Zou mooi zijn! Als ik met een fjord in de baan kom en hij loopt voor zijn doen een geweldige middendraf maar het is maar een middelmatige middendraf en dan moet ik een 8 krijgen omdat hij voor zijn doen zo'n geweldige middendrag er uit gooit?

Laat het los, voor jouw gevoel gaat het soms ook echt beter dan het werkelijk ging en dat is heel frustrerend! Maar gewoon door trainen en zorgen dat ze niet meer om je heen kunnen om hoge punten te geven!

Ja dat vind ik dus wel! Als je dus maar een duurder paard heb dien je hogere punten te krijgen, nou nee dus echt niet. Je dient beoordeelt te worden naar de combinatie die er rijd, een pony die voor ponyzijn een prima middendraf laat zien verdient net zo hard een 7 als een dressuurpaard die dit makkelijk eruit rijd zou een mooie boel worden anders.

Handig, dus dan kan ik met mijn pony op de Olympische spelen gaan rijden "want hij doet zo zijn best". Helaas, je kan er teleurgesteld om zijn, maar zo werkt het niet. Je krijgt een 8 als je die verdient, technisch beoordeeld.
Helaas, de volgende keer weer beter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:53

Michelleex schreef:

Nogmaals, al dat gezeik dat ik me niet aan moet stellen, reageer alsjeblieft gewoon niet.

Wat wil je dan? OOOOOHHHH ARME TS!!!!
WAT GEMEEN VAN IE STOMME JURY!! Ze had je veel hogere punten moeten geven ondanks dat er geen enkel filmpje is van de proef en geen mogelijkheid tot beoordelen maar toch. Je kan vast prima jouw eigen kunnen en proef inschatten zoals alle andere die zeuren over jury's die gemeen jureren en dus zal de jury die jouw gejureerd heeft vast mis zitten!

Je wil er wat aan doen maar de nummer op zoeken en even bespreken met de jury in kwestie om er van te leren, dat is dan weer te veel gevraagd... :?

Een jury beoordeeld wat ie ziet. Als ze verruiming willen zien en hij toont geen verruiming, of amper, dan is dat gewoon geen 8 waard. Of je nu een shetlander of een dressuurbom onder je kont hebt.
Jij kiets er voor om met jouw paard op dressuurwedstrijden te gaan, de beperkingen van je paard kennende. Een paard met een slechte middendraf moet geen "8 voor de moeite krijgen".

Het kan zijn dat de jury je proef onder gewaardeerd heeft, het kan echter ook, en die kans acht ik dan weer groter, dat jij hem ietwat over gewaardeerd hebt. ;)
oliebol happens, suck it up en over op de volgende wedstrijd. Sometimes you win one, sometimes you lose one. Je zal vast ook al wel eens aan de hoge kant gepunt zijn.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:53

Wat wil je horen 'Ach guttie, wat een gemene jury, natuurlijk had je 200 punten moeten krijgen'. Niemand heeft je gezien, niemand weet of je gelijk hebt. Al met al zat er iemand in een hokje die er een opleiding voor heeft gedaan om objectief te beoordelen. Kende ze jou? Zo niet, wat is dan haar belang om jou met opzet lage punten te geven.

Je hebt niet gekregen wat je dacht. Zal wel vaker voorkomen in het leven. Klagen bij de KNHS kan je wel laten zitten. Zij zijn er ook niet bij geweest, en zullen echt niet voor iedere klagende ruiter de jury op het matje gaan roepen.

Wat zou je willen bereiken met je klacht dan?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:55

Michelleex schreef:
MissJeanny schreef:

Oh dat onderstrepen!!!

Waarom mag ik niet reageren als ik het niet met je eens ben?

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:55

Yep! Het is een jurysport, take it or leave it!

Gebruik de tijd die je nu gefrustreerd doorbrengt om je gelijk te halen via off. kanalen om jezelf én je paard te verbeteren. Dát is de enige manier om je gelijk te halen, laten ZIEN dat je beter bent dan de punten van het betreffende jurylid.

Om te kunnen winnen moet je vele malen verliezen! Life goes on.......

rien10

Re: ''Klacht'' over jurylid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:56

Ik zag laatst mezelf terug op beeld. Ai ai ai, en ik maar denken dat ik een lekker potje rondrijd... soms is het gewoon anders dan je denkt. Echt. Geeft niet, lekker verder werken.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 13:57

Nogmaals, deze reacties heb ik geen zin in.

Ik heb nergens geroepen dat ik torenhoge punten had moeten krijgen.
Maar inmiddels ben ik allang op weg geholpen door iemand om in contact te komen met de jury, dus zou het fijn vinden als je niet zo maar je oordeel geeft.

Heb wel degelijk film materiaal en deze ook met voldoende mensen gesproken, maar gezien de reacties ga ik deze hier niet plaatsen, zo word ook gelijk de locatie bekend etc. zou het fijn vinden als jullie zelf even denken aan live and let live. ;)

Ik vraag hier om ervaringen nogmaals, en niet om of iemand het beter weet.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:59

Oh, dus juryleden moeten dus helderziend zijn. :')
Natuurlijk kun je wel iets inschatten dat een paard/combinatie bepaalde onderdelen beter zou kunnen doen dan op dat moment gedaan wordt, waarschijnlijk, maar dat wordt dan gewoonweg niet getoond en kan dan ook niet dusdanig beoordeeld worden. Dan moet ik aannames gaan doen, dat gaat ook niet eerlijk worden. Precies wat mylittlejoy zegt.

Het gaat er om wat er in de ring getoond wordt, dat wordt beoordeeld. Dingen die een paard/pony eerder heeft laten zien, wat hij thuis kan, wat zijn vader kan en wat de broer van je moeder heeft gezegd dat de pony kan, is niet van toepassing.

En tja, de ene keer vind je de beoordeling oneerlijk en een andere keer roep je "Waaat 257 punten!? Dat had ik nou nooit verwacht na zo'n rotproef!". Zo heft het elkaar allemaal op en gemiddeld kun je zien waar je echt zit.

De beoordeling van een jurylid is en blijft een eeuwige discussie. Je kunt proberen een klacht in te dienen, zoals eerder al vermeld. Als dat jurylid stelselmatig vreemde beoordelingen heeft, dan wordt hij/zij er misschien wel op aangesproken. Maar in principe is er geen discussie mogelijk over de beoordeling.
Het allerbeste, zoals ook eerder al vermeld, is altijd nog: vragen naar een uitleg (op een vriendelijke manier ;)). Niet aan het secretariaat, want die kunnen het je absoluut niet vertellen, maar aan het jurylid zelf.
Voor een volgende keer misschien.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:00

Michelleex schreef:
Nogmaals, deze reacties heb ik geen zin in.

Ik heb nergens geroepen dat ik torenhoge punten had moeten krijgen.
Maar inmiddels ben ik allang op weg geholpen door iemand om in contact te komen met de jury, dus zou het fijn vinden als je niet zo maar je oordeel geeft.

Heb wel degelijk film materiaal en deze ook met voldoende mensen gesproken, maar gezien de reacties ga ik deze hier niet plaatsen, zo word ook gelijk de locatie bekend etc. zou het fijn vinden als jullie zelf even denken aan live and let live. ;)

Ik vraag hier om ervaringen nogmaals, en niet om of iemand het beter weet.

Ik oordeel helemaal niet. Ik zeg dat een dier technisch gezien beoordeeld moet worden en niet naar "zijn best doen". Ook zeg ik dat ik mijzelf wel eens beter vind rijden dan dat ik in werkelijkheid rijd. Dat is geen oordelen. Dat maak jij er nu van.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:01

Ach joh, ik had ook eens met mijn echte dressuurknol (niet duur trouwens; opknappertje :') ) voor twee vergelijkbare proeven bij de ene jury eerste plaats en twee winst, bij de andere 21e plaats en de trotse vermelding "die heeft bij mij niet eens winst gereden" tegen het andere jurylid gedurende de prijsuitreiking. :') Kán, smaken verschillen. De ene jury houdt van een gedurfde proef de ander ziet liever een braaf gereden proef.

Tuurlijk wordt je met je pony vergeleken met een paard; wat wil je dan... "ahhh die heeft een poownie; nou.. Tien bonuspunten voor de moeite" Wie weet tref je volgende keer een jury die je twee winst geeft voor dezelfde proef. Soms zit het mee, soms zit het tegen.

Je zou naar de knhs kunnen mailen, maar vraag me af wat je daarmee zou bereiken. Je moet niet zo zwaar wegen aan één wedstrijd één jurylid. Volg ook je eigen gevoel. Jij vond het goed gaan, dan was het een goede wedstrijd.

Jammer dat de jury het niet met je eens was, dan kun je je afvragen of je wellicht iets te optimistisch naar je eigen rijderij hebt gekeken, of dat de jury de proef gewoonweg niet winstpuntwaardig vond en dan hoop je dat je protocol je daarin duidelijkheid kan geven en zo niet, jammer maar helaas.

Op naar de volgende wedstrijd!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:02

Kelly_Taco schreef:
En jij belicht dus precies waar het mis gaat met jurysport.
De paarden zijn er voor de dressuur...
Maar is het niet, de dressuur is er voor het paard ;)

Ja als een minder groot bewegend paard verruimd naar wat hij lichamelijk kan (en een jury zou bekwaam moeten zijn dit te kunnen zien) dan behoort hij ook een 7 te krijgen. Zelfs al is dit minder wat de benenzwaaiende tegenstander kan.

Maar zo durven er niet veel te beoordelen.
Want het is ook moeilijk om in te schatten wat een paard wel en niet kan.
Maar heb je dan een onbekwaam paard als hij los is en mooi gedragen maar niet groot beweegt? Nee het is onbekwaam van een jury als ze dit niet kunnen beoordelen.

Maar zo werkt de hele jurering.. we kijken voornamelijk naar beweging.. de rest komt op de 2e plaats.

Nee, dan lees je toch echt mijn post verkeerd. Een goede middendraf (om maar een voorbeeld te noemen) bestaat uit meer dan alleen maar de grootte van de passen. Het is de combinatie van gedragenheid, lossigheid door het lijf, een correcte aanleuning, etc. etc. die allen gezamenlijk het cijfer bepalen (of in ieder geval: behoren te bepalen).

Een paard met simpele gangen die wel de gedragenheid, lossigheid en correcte aanleuning toont, kan makkelijk hogere punten halen dan een strakke KWPN'er die z'n benen in z'n nek kan leggen, maar totaal niet over de rug loopt. En het mooie is, dat zien wij bij onze wedstrijden ook over het algemeen gebeuren. (Ik ben zelf met mijn grote zwarte KWPN'er er vorige week finaal uitgereden door een haflinger. En compleet terecht!) Echter, zo zwart/wit kom je de combinaties niet tegen. Over het algemeen heeft ook het simpele paard punten waar de spanning de kop opsteekt en ze niet mooi gedragen door de baan gaan. Ja, zet daarnaast dan een paard dat ook niet gedragen is, maar betere beweging toont, dan gaat toch de beweging weer meetellen.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 14:03

Dankjewel voor je reactie Niobe, ik heb ook al via PB contact met iemand die mij wel aan contact gegevens kan helpen, wanneer ik thuis ben ga ik dit dus ook zeker doen.

En inderdaad er zijn altijd wel dingen waar je het wel of niet mee eens bent. Ook in hoge uitschieters inderdaad.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:03

Ik denk dat mensen hier hun ervaringen met je delen. Het is alleen niet wat je wilt horen!

Luister en leer en laat het misschien voor wat het is. Volgende keer ben je misschien in het voordeel en wordt je door een goedgezinde jury te hoog gepunt. Denk niet dat je dan ook gaat klagen....

Geniet van je sport en paard! Punten zijn bijzaak. Met een juiste instelling komen ze als vanzelf! Succes.