stemhulp reden voor onvoldoendes?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: stemhulp reden voor onvoldoendes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 17:56

Heb ook wel eens iemand horen vloeken op het terrein tijdens een wedstrijd.
Was hilarisch om te horen, maar de jury? Had proppen in de oren ofzo... Want diegene had niets op zijn protocol staan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 17:57

Waar ze van mij nog wel wat strenger op kogen zijn, is instructie van de kant, sommigen weten er bijna een openbare les van te maken.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:52

Ja dat vind ik ook! Ik grap wel eens zachtjes bij mijn voorlees kandidaten dat ze moeten ademhalen als ze net langs mij komen. Maar dan wel heel zachtjes. Maar inderdaad soms hoor je complete lessen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:50

In dat geval stop ik de proef FF en waarschuw ik 1x.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:45

Ik weet dat het niet mag maar ik stel ook gerust met mijn stem en als iets heel goed gaat doe ik ook belonen met stem of kriebel. Vind aftrek dan minder erg dan een goede ervaring. Moet zeggen dat ik het nog nooit op mijn protocol heb zien staan. Laatst was ie echt erg stout in de proef en kreeg mijn paard een sneer om zijn oren. Enige commentaar was dat ik het goed had opgelost. Stalgenootje heeft inderdaad de neiging om Veel te klikken met dr tong. Dat staat wel op het protocol dat het niet mag.

calippo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 00:18

In principe is de aftrek terecht, omdat het in het reglement staat. Zelf gebruik ik ook wel eens stemhulp, heb daar nog niet eerder aftrek Door gekregen. Doe het dan ook wel zo zacht mogelijk, misschien een idee voor de volgende keer.. De ene jury zal er vast ook strenger in zijn dan de andere.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 07:48

Klopt, ook al wat minpuntjes verzameld in het verleden. Ik ben zo gewend tijdens het rijden om te praten tegen de paarden dat er vroeger wel eens wat uit flapte. En in de tijd van in vrije stap de rijbaan verlaten wel eens aftrek gehad omdat ik tijdens de vrije stap een klopje gaf want de proef was pas klaar bij A!
En, maar toen wist ik het en nam ik het op de koop toe, bij een gespannen jong paard wat bij de les bleef ondanks iets wat langs de kant gebeurde, kriebeltje op de schoft gegeven. Was net langs de jury en leverde ook minpunten op.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 07:57

Oh echt Urielle voor n kriebeltje op de schoft :?

Als ik jullie verhalen lees dan ben ik al die jaren best goed weggekomen pff.
Gebruik geregeld stem (i know mag niet, is ook al minder geworden). Geef nog wel vaak een klopje op z'n schouder onderweg als tie n onderdeel goed heeft gedaan wat ie moeilijk vind.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 08:22

Ik heb massa punten aftrek verzameld in de dressuurring onder het zadel haha :D als menner rijd ik altijd op stem. Janouk stapt prima keertwendingen op het commando wenden. In de dressuurring mennen is dat super, maar onder het zadel mag het niet. :o

ik vergeet in het heetst van de strijd gewoon dat ik geen stemhulpen mag geven. Ik moet me na de proef dan ook geregeld bij de jury melden. Ik weet wat ze gaan zeggen, geen stemhulpen {:)-:(

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 08:53

Een proef is een TEST hoe jij je paard onder controle heb, idd soms wel irritant als je paard gespannen is om hem toe te spreken om rustig te worden.

Dat is dus de kunst van het rijden van de proeven, en tja ik zou niet vallen als iemand een kriebel over een schoft geeft of even de hand naar voren steekt van braaf.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:00

Ik leer nu iig wel alle paarden brrrr ipv hoooo.
Brrr kun je ongemerkt tussen je lippen door doen. Hooo is erg opvallend met die open mond hihihi.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:06

Maar mag een kriebeltje op de schoft of een klein klopje op de hals ook niet als ze het goed doen? Dat zie ik ze zelfs in de gp wel eens doen..

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:12

Ik weet wel van deze regel, maar vind hem zo belachelijk :Y). Het gaat er toch om dat je paard goed aan de hulpen staat? En ik vind een stemhulp ook een hulp.
Nou roep ik niet kei hard door de bak, maar ik mompel wel kalmerende woorden als hij gespannen is en hij reageerd ook heel goed op bepaalde woorden dat hij even moet opletten. Nooit punten aftrek op gehad, maar ik doe het ook erg discreet.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:15

mag schreef:
Maar mag een kriebeltje op de schoft of een klein klopje op de hals ook niet als ze het goed doen? Dat zie ik ze zelfs in de gp wel eens doen..

dat mag dus wel, Stemhulp mag niet

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:49

Mag volgens mij ook niet hoor, beide keren min een met opmerking
1. Proef is pas afgelopen bij A. (Nu mag het wel na het groeten, toen had je nog de vrije stap)
2. Belonen na de proef (met streep onder na)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:55

Urielle schreef:
Mag volgens mij ook niet hoor, beide keren min een met opmerking
1. Proef is pas afgelopen bij A. (Nu mag het wel na het groeten, toen had je nog de vrije stap)
2. Belonen na de proef (met streep onder na)

belonen is natuurlijk een ruim woord, als ik het doe valt het niet eens op...
kleine aai of klopje op de plek langs de schoft, lijkt net of ik mijn hand wat wegsteek (in de hogere klasses zet je vaker ff van de hand af, dus dan valt het niet op)

Dat is natuurlijk wat anders dan uitgebreid belonen zoals bij het afgroeten.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:59

Ik geef hem altijd een kriebel na de proef. Dan rijden we langs de A en krijgt ie nog een kriebel.
Nog nooit commentaar op gehad eigenlijk!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 13:07

wist ook dat het niet mag. Ik deed het altijd bij een van mijn pony's die nogal heet was en bij de hulp voor achterwaarts heel spastisch ging doen :+ gewoon tussen neus en lippen door 'terug' als commando geven en ze ging netjes ontspannen achterwaarts :D
Dat zullen precies de voorbeelden zijn waarom het niet mag, maar alles wat ik tegenwoordig als stemhulp kan gebruiken doe ik ook gewoon.
Ik begrijp niet waarom ze dat niet willen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 13:16

Ik weet dat het niet mag maar trek me er weinig van aan.
Heb die regel nooit begrepen. Waarom wel been en zithulpen toe laten (en zweep en sporen) maar geen stelhulpen, is ie minder gehoorzaam als ie terug komt op 'prrr' dan door een zithulp?
We zijn met dieren bezig, als ie bang is, stel ik hem op z'n gemak. Heb er nog nooit puntenaftrek voor gehad trouwens. Ook niet voor de 'Sam!! Genoeg!!' Als ie stout was maar dat zijn dan sowieso al onvoldoendes dusja :')

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 13:24

Moet je je voorstellen dat je in de ring naast iemand rijdt die constant aan het klakken en doen is. Irritant!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 13:35

@ListigListje, het ging toen om een kriebel bij de schoft. Was een van de eerste keren met een jonkie die het nog heel spannend vond. Er gebeurde toen iets langs de kant en paard bleef braaf doorlopen dus heb ik even een kriebel gedaan, ook al gingen we net bij het hokje langs. Imo had het weinig zin om na de proef nog te belonen daarvoor hihihi.

De eerste keer was gewoon een klein klopje. Ik ben niet zo uitbundig dus geen uitgebreide knuffelsessie.

Maar ja, de jury moet ook een lijn trekken.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 14:13

e jury zat op dit ch hoog, en ik zei gewoon zachtjes braaf of goed zo, klikken vind ik inderdaad wel irritant, maar iemand die op het voorterrein constant paard tikt met de zweep ook :P
Nou ja ik heb vandaag weer gezellig de proef door gekletst, en dit keer geen punten aftrek gekregen, dus ik gok het er voorlopig maar op..

Praat altijd tegen mijn paard, in het bos, in de stal, in de les dus ook in de proef.. zal wel oefenen met buikspreken hahahahahhahaha

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 15:57

Qimm schreef:
Moet je je voorstellen dat je in de ring naast iemand rijdt die constant aan het klakken en doen is. Irritant!

Dat blijft toch wel een verschil, want bij mennen dressuur worden alle commando's met stem gegeven, en geklikt met de tong, etc.
Ik ben zo gewend aan stemcommandos in de ring, dat ik even na moest denken als ik jouw reactie lees.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:20

janouk schreef:
Qimm schreef:

Dat blijft toch wel een verschil, want bij mennen dressuur worden alle commando's met stem gegeven, en geklikt met de tong, etc.
Ik ben zo gewend aan stemcommandos in de ring, dat ik even na moest denken als ik jouw reactie lees.

Misschien ook dat het vanuit mijn beleving een probleem is. Als ik samen met iemand een ritje maak en de ander gebruikt aanmoedigende stemcommando's voor haar paard dan reageert die van mij daar ook op (alles wat mogelijk 'harder' betekent, is voor haar voldoende aanmoediging om ook harder te gaan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 14:31

Qimm schreef:

Ik zeg er eigenlijk altijd iets van, mijn ruin reageerde er heel erg op en ik vind het geklik gewoon onnodig, je hebt je benen hiervoor.. Veel mensen hebben ook niet eens door dat ze het doen.
Als ik jureer en ik hoor het geklik haal ik er ook een punt af bij ieder onderdeel waar ik het hoor met een opmerking erbij. Een geruststellende ho/braaf bij een duidelijk gespannen paard ben ik vaak soepeler in, maar ook alleen in de lagere klasses.