Trend.. hoe lager het niveau hoe meer optoming??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:45

billy3105 schreef:
ikke schreef:
Sterker nog, het is van alle tijden. Daar waar de kennis en kunde van de ruiter ophoudt, beginnen de inkomsten van de ruitersportzaak :j
Peter zei het 25 jaar geleden al en het is nog steeds van kracht.

Ik ben het met je eens!

Weetje ik hou het bij het springen op een simpel dubbel gebroken bustrens. Beschermers springschoenen en martingaal. Bij het dressuur gewoon op het zelfde bit and thats it.

Waarom moeilijk en duur doen als het makelijk kan :+

Het punt is dat een enkeling wel een goed doordacht gebruik maakt van deze hulpmiddelen. Ik ken wel een enkel paard dat je niet zonder stuurbekrachtiging fatsoenlijk door de ring krijgt. Punt is dat die enkeling ongezond veel navolging (of beter: imitatie) krijgt.

Helaas zijn ook veel instructeurs niet veel wijzer en staan ze het toe, of erger, raden het aan!!!
Tegen dat leger bezigheidstherapeuten doe je bar weinig, aangezien er geen enkel wettelijk kader is om ze aan op te hangen (en zelfs als dat kader er is, krijg je geen garantie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:48

BokitoZ schreef:
Ik zie het steeds vaker..

Gister nog, oefenparcours bij een vereniging bij mij in de buurt. Een lesklant van mij reed een rondje bb en ik zou haar komen helpen.

Tijdens het los rijden heb ik echt werkelijk waar mijn ogen uit gekeken. De een na de ander pelham bit met 2 teugels, pessoa bit met de teugel op het onderste gat, sporen zo scherp waar je je pizza mee kan snijden, bitten waar je U tegen zegt, martingaal MET slofteugel enzovoort enzovoort en dit allemaal in de BB he!!

Waar gaat dit heen??

Is dit tegenwoordig een trend in de lagere klasses?? Wat moet je er in hangen als ze zo meteen Z springen?

Ik rij zelf tegenvoordig bitloos M en ik ben er heel blij mee! Kan iedereen het aanraden en nee ik ben geen zwever geworden en ook zeker niet anti bit maar dit moest ik toch eventjes kwijt...

Ben benieuwd of ik de enige ben die dit is opgevallen...

Dan is er geen federatie vertegenwoordiger aanwezig geweest want het grootste gedeelte van wat je opnoemt is niet toegestaan. (mits het een officiële KNHS wedstrijd was)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:50

Ik kom niet veel meer op wedstrijdterreinen, dus kan niet zeggen of het erger is geworden. Ik vind alleen jouw opmerking hieronder in dit teken niet slim. Bitloos is zeker niet per definitie vriendelijker. Bitloos kan vriendelijk zijn, maar ik krijg soms echt kromme tenen en plaatsvervangend pijn aan mijn neus als ik strak getrokken riemen zie onder de kaak of over de neusbrug. En ik zie teveel paarden in het hoofdstel hangen als er dressuurmatig mee gereden wordt.

Ik zeg niet dat dit bij jou het geval is, maar het "iedereen aanraden" :n. Alles staat of valt met de kunde of onkunde van het gebruik van alles waar wij ons paard mee opzadelen.

BokitoZ schreef:
Ik rij zelf tegenvoordig bitloos M en ik ben er heel blij mee! Kan iedereen het aanraden en nee ik ben geen zwever geworden en ook zeker niet anti bit maar dit moest ik toch eventjes kwijt...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:51

vonneke schreef:
BokitoZ schreef:

Gister nog, oefenparcours bij een vereniging bij mij in de buurt. Een lesklant van mij reed een rondje bb en ik zou haar komen helpen.

Tijdens het los rijden heb ik echt werkelijk waar mijn ogen uit gekeken. De een na de ander pelham bit met 2 teugels, pessoa bit met de teugel op het onderste gat, sporen zo scherp waar je je pizza mee kan snijden, bitten waar je U tegen zegt, martingaal MET slofteugel enzovoort enzovoort en dit allemaal in de BB he!!

Waar gaat dit heen??

Is dit tegenwoordig een trend in de lagere klasses?? Wat moet je er in hangen als ze zo meteen Z springen?

Dan is er geen federatie vertegenwoordiger aanwezig geweest want het grootste gedeelte van wat je opnoemt is niet toegestaan. (mits het een officiële KNHS wedstrijd was)

true that.

Alle bovengenoemde optuigingen zijn niet eens geaccepteerd op KNHS wedstrijden :=

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:02

Toevallig dat TS net voor het openen van dit topic gereageerd heeft in een voor-de-lol-springtopic waarin gereden werd met pelham, sporen, martingaal en Mexicaanse neusriem. Daar zal het wel vandaan komen.

Ik ben het er wel mee eens overigens, al die toeters en bellen zijn vaak nergens voor nodig.
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 19-12-14 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:04

ikke schreef:
Helaas zijn ook veel instructeurs niet veel wijzer en staan ze het toe, of erger, raden het aan!!!
Tegen dat leger bezigheidstherapeuten doe je bar weinig, aangezien er geen enkel wettelijk kader is om ze aan op te hangen (en zelfs als dat kader er is, krijg je geen garantie)

Idd, wij rijden nooit met een hulpteugel maar mijn dochter (13) moest in de les toch met thiedeman rijden. Haar instructeur is echt een "crack" op paardengebied, heeft zelf naam gemaakt met eventing en cross, heeft een handelsstal, een paardenman pur sang! Hij is zeker niet voor de hulpteugels.

Ik vond het vreselijk, die thiedeman, maar eerlijk is eerlijk, het gaat nu super en wat mij betreft (overleggen morgen even) kan ie er nu echt weer af. Mijn dochter rijdt nu een maand met die thiedeman...

Kijk, als het maar zo tijdelijk is heb ik er niet zo'n moeite mee, maar standaard hulpteugels gebruiken.....nee!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:07

ooit leerde ik hoe minder op een paard hoe beter....
Als de status om de hoek komt kijken ...is de functie/nut snel vergeten, zoals het opkomt zal de trend ook weer verdwijnen. -O-

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:14

Max66, hoe zou je gereageert hebben als de instructeur had gezegt je hebt de keus tussen een thiedeman teugel gaan rijden of 3 maanden extra lessen volgen en op het zelfde punt uitkomen?
Dit is niet als aanval bedoelt maar pure nieuwschierigheid van mij.

max66

Re: Trend.. hoe lager het niveau hoe meer optoming??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:19

@de mug: je mag alles vragen hoor, geen probleem!

ik ben/was van mening dat dit met geduld opgelost had kunnen worden. Maar de veiligheid van mijn dochter vind ik toch net even belangrijker en ik vond het een maand geleden niet verantwoordelijk meer voor mijn dochter (stond met samengeknepen billen te kijken!).

Dochter is 13 en kan wel aardig rijden, maar een stuiterbal van 550 kilo had zij toch echt niet in de hand kunnen houden. Dit was dan ook de reden dat ik heb ingestemd met het (tijdelijk) rijden met thiedemanteugel.

Ben wel superblij dat het nu al af kan (wat mij betreft tenminste, ga wel in overleg)!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:19

Oh dat merk ik ook, een stalgenoot van me heeft het ook zo erg zitten. Ze rijdt met twee verschillende paarden in B en L, rijdt op zich helemaal niet slecht, maar loopt er wel bij alsof ze al Z rijdt. Laatst heeft ze zelfs nog een springzadel van meer dan€3000 gekocht, nu wordt er wel eens van haar gezegd dat zo'n zadel wel mooi is, als ze dan ook nog eens in de prijzen zou rijden :')

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:22

vonneke schreef:
BokitoZ schreef:

Waar gaat dit heen??

Inclusief het M rijden met een bitloze optoming wat ze beweerd..........

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:29

Snollygoster schreef:
Oh dat merk ik ook, een stalgenoot van me heeft het ook zo erg zitten. Ze rijdt met twee verschillende paarden in B en L, rijdt op zich helemaal niet slecht, maar loopt er wel bij alsof ze al Z rijdt. Laatst heeft ze zelfs nog een springzadel van meer dan€3000 gekocht, nu wordt er wel eens van haar gezegd dat zo'n zadel wel mooi is, als ze dan ook nog eens in de prijzen zou rijden :')
Dat klinkt meer als afgunst 8-) Dit heeft toch niks te maken met je paard "kwaad aandoen", zolang als de zadels passen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:30

Waar de kennis van de ruiter ophoudt, begint zijn grofheid.
Dat gezegd hebbende, zie ik ook het andere uiterste, namelijk degenen die alles aan de kant gooien en zogenaamd "paardvriendelijk" te werk gaan. Te weten, bitloos, spoorloos, boomloos en soms serieus het spoor bijster.

En beide extremen ken ik bij deze de waarde toe die ze verdienen.
Alles uit de kast halen, gaat niet werken.
Alles aan de kant gooien, gaat niet werken.
Je bent niet goed bezig als je een hele ijzerwinkel uit de kast haalt.
Je bent niet goed bezig als je de hele ijzerwinkel klakkeloos aan de kant zet.

Kijk naar wat het paard nodig heeft en pas je harnachement daarop aan.
En daar begint nu net het probleem.
Genoeg mensen die denken genoeg kennis van zaken te hebben en het in hulpmiddelen te zoeken
Genoeg mensen die denken genoeg kennis van zaken te hebben en de misschien handige hulpmiddelen zonder er ook maar over na te denken aan de kant zetten.

Het staat en valt uiteindelijk bij het vermogen van de ruiter om kritisch naar zichzelf te kijken.
Om hulp te vragen als hij het niet weet maar ook kritisch genoeg te zijn om die adviezen al dan niet aan de kant te zetten. Die bereid zijn om hun eigen ego aan de kant te zetten en te luisteren naar mensen die het misschien anders zouden aanpakken.
En kritisch genoeg zijn om dingen te proberen maar op tijd grenzen aan te geven als dingen over zelfgestelde grenzen heengaan.
Maar ook open staan om over die zelfgestelde grenzen heen te gaan.
Blijft uiteindelijk heel moeilijk en een hele dunne lijn die je gaat bewandelen.
Maar ik blijf van mening dat mensen nieteens bereid zijn om die zelfsgestelde grens te overschrijden.
Al is het maar om te ervaren wat ze niet willen.

Uiteindelijk gaat het om je eigen ego.
In hoeverre laat je je eigen ego je belemmeren in je groei?

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:35

Oke max66 tnx voor het antwoord. Mag ik het samen vatten in, dochter rijd een paard waar ze mss nog niet helemaal aan toe is. Ik hoop dat ik het goed heb begrepen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:45

40 jaar terug was het gezegde er al : Hoe meer bitten ( of leer) hoe minder ruiter .

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:46

Grit schreef:
Snollygoster schreef:
Dat klinkt meer als afgunst 8-) Dit heeft toch niks te maken met je paard "kwaad aandoen", zolang als de zadels passen?

Mensen die zichzelf blauw betalen aan dure spullen en optoming waar het paard zogezegd 'beter' van gaat springen, maar dan nog niet eens bekwaam zijn om in een B proef een foutloos parcours af te leggen heb ik medelijden mee, geen afgunst ;). Dit is ook maar gewoon een voorbeeld.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:48

demug schreef:
Oke max66 tnx voor het antwoord. Mag ik het samen vatten in, dochter rijd een paard waar ze mss nog niet helemaal aan toe is. Ik hoop dat ik het goed heb begrepen.

Nou, thuis gaat het helemaal prima, maar ze zijn half november lid geworden van de rijvereniging. Paard werd nogal nerveus, hyper en schrikkerig van alle nieuwe indrukken en was daardoor niet zoals ze thuis is. Paard moest gewoon wennen.
Dit was ook de reden dat ik wist dat het maar tijdelijk zou zijn. Paard is nu gewend en ontspannen op de club en loopt de sterren van de hemel :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:54

Op het moment dat er een kind in het spel is is in mijn ogen veel - zo niet haast alles - geoorloofd om het voor een kind veilig te maken om op dat paard te stappen. Als een paard binnen gepaste grenzen (en dan weer wat is gepast) niet safe is om een kind erop te laten rijden, kun je twee dingen doen.

Kind er niet meer oplaten.

Kind erop laten maar net dat stukje meer in handen geven dat het doordringt tot een paard en als lichtgewicht net wat meer te vertellen heeft.

Nogmaals, de grens is flinterdun tussen wat kan en niet meer kan.

Ik blijft het ernstig "not done" vinden om een paard maar dood te maken omdat het gebruik maakt van de ruimte die men hem geeft.

Ik blijf het ernstig "not done" vinden om er dan maar meteen een twisted wire in te hangen (of pelham /vul naam van bit in, omdat er gezocht wordt naar quick fixes.

De weg naar "horsemanship" kan heel lang zijn.

Of heel kort, als je even weet door te dringen tot een dier.

It is a very thin red line......

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:00

Aha, oké dochter lief had zelf dus nog niet de qualiteiten inhuis om der paardje in dat stukje gewenning te ondersteunen. Begrijpelijk dat je dan als ouder staat teknijpen met je billen, niemand ziet zijn kind graag stuiteren.
Maar uhh, komen we toch weer uit bij het punt, hulp middelen en de kunde van de ruiter.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:06

Cassidy, ben het met je eens dat we over de veiligheid van de kids moeten waken en dan idd in het redelijke. Het is dan ook zeker geen aanval maar meer de manier van denken, ruiter kan iets nog niet dus grijpen we naar hulp middelen.
Enja idd het betreft hier een kind maar het gaat om de gedachtegang.
max66 ik hoop dat u zich niet aangevallen voelt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:06

Demug ik vind dat je wel erg zwart/wit denkt. Volgens mij heb je de combinatie nooit zien rijden? Ik denk niet dat je dan zulke uitspraken kunt doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:08

demug schreef:
Maar uhh, komen we toch weer uit bij het punt, hulp middelen en de kunde van de ruiter.

Ja en nee.
Als je een kind hebt, dien je een paard te hebben dat geschikt is voor kinderen en dat de ruimte die het krijgt niet gaat misbruiken.
Net zo min als je een manegepaard moet hebben die serieus van slag is als de ruiter fouten maakt in zijn leerproces.
Dus geef het kind een dier dat geschikt is voor een kind of beginnend ruiter.
En zet hem niet op een dier dat net niet voldoet en ga dat oplossen met scherpere optomingen of allerlei hulpmiddelen.
Ik ben er van overtuigd dat een beginnend ruiter of een kind geen dier niet aan de teugel kan rijden.
Maar ik zie ook stallen waar het absoluut niet te bespreken valt om het dier dan met hulpteugel te laten rijden. Al is het maar voor het bestwil van het paard, het optimaal gebruiken van de spieren, geen onderhals kweken, rug vastzetten. Je maakt het voor een beginnend ruiter zoveel makkelijker om goed te zitten en te voelen wat een paard doet als hij niet nogeens naast zijn eigen houding zich moet bekommeren om het paard....

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:11

Vonneke ik kan alleen reageren op wat ik lees en zoals eerder gezegt zeker geen aanval. Ik hoop alleen een andere gedachte gang te bewerkstelligen. Ik ben ook echt niet tegen hulp middelen zeker niet onder deskundige begeleiding zoals bij max66.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:17

Lijkt mij inderdaad een gevalletje status, hoe meer zooi op je paard hoe beter.
Zag laatst weer een paar 12/13 jarige met slof rijden, wel zo strak dat pony's nog net niet met de kin op de borst liepen. Rijden wedstrijd op B niveau, training ook. Eentje vroegen aan dr ouders aan de bakrand wanneer ze de stang en trens erin mocht hangen. Waarop alle andere meisjes er ook perse een moesten..

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:18

Cassidy, ik noem het even simpel, slecht manegepaard, hoord gewoon door een goede ruiter oppijl gebracht teworden voor het werk dat hiij doet, kan dit niet is het paard niet geschikt voor zijn werk of de manege vind het teveel moeite, helaas gebeurd dat erg vaak.