samen hetzelfde paard starten: wel of niet verstandig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ROMANxBEAUTY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 22:04

Ik heb 2 bijrijdsters die allebei hebben gestart met mijn paard.
Nu wegens omstandigheden een tijd niet gestart, en dit gaat 1 bijrijdster nu weer oppakken.

Toen ze beide nog startte deden ze het om en om, de ene maand de ene en de andere maand de ander.
Werkte perfect!

Zelf start ik niet, maar ik vind het wel belangrijk dat mijn paard wedstrijden loopt, zodat zijn niveau hoger wordt.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 22:07

Ik was benieuwd naar de voors en tegens, ook om me positief te overtuigen. Ik heb mijn paard namelijk nog nooit op wedstrijden gedeeld.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:00

Hier positieve ervaringen met starten met hetzelfde paard :)

Ik heb mijn paard samen met een vriendin en we starten allebei met hem. In het algemeen starten we ook allebei op dezelfde wedstrijd. Wij wisselen het zo af dat ik de ene keer als eerste rijd (en dus warm rijd) en dat zij de volgende wedstrijd als eerste mag rijden. Vanuit de KNHS bestaat ook de regel dat als een paard met twee verschillende ruiters start op wedstrijd, er minimaal 30 minuten tussen de laatste proef van de eerste ruiter en de eerste proef van de laatste ruiter moet zitten. Het paard kan tussen de proeven door nog even drinken en de tweede ruiter kan ook voor zichzelf nog even losrijden. Paard loopt dus wel 4 proeven per wedstrijd, maar hij kan dit qua conditie prima aan. Nu starten we nog allebei B, bijna L1, dus misschien dat we op den duur, als de proeven wat zwaarder worden, wel om en om gaan starten. We springen ook met ons paard, op springwedstrijd rijden we allebei 1 parcours als we samen gaan. Mijn ervaring is dat het samen op wedstrijd gaan erg gezellig is :j Bijkomend voordeel is ook dat je altijd hulp en een voorlezer hebt, haha.

Mungbean

Re: samen hetzelfde paard starten: wel of niet verstandig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:04

Dennis, dat mag toch helemaal niet?
Ik weet niet of het nu of bij aangespannen anders is, maar in de dressuur was het altijd maximaal 4 proeven op een dag.

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:18

Je moet vooral doen waar je jezelf goed bij voelt. Als jij het liever niet hebt, dan moet je het niet doen.

Ik heb dit een tijdje gedaan met een paard wat wat schrikkerig was. Ik reed dan eest en daarna haar eigenaar. Dit werkte voor ons erg goed.
Heb je een paard wat na 2 proeven + inrijden echt wel kapot is, dan zou ik het niet doen. Bij mijn huidige wedstrijdpaard zou ik het bijvoorbeeld niet doen, hij geeft in de 2 proeven die hij met mij rijdt alles dat er voor nog 2 proeven echt geen energie meer is. Dan is het ook niet eerlijk om met 2 ruiters te starten, vind ik.

Als je twijfelt kun je misschien een keer een onderlinge wedstrijd starten waarbij jullie allebei starten. Dan kun je zien hoe je paard erop reageert. Als je paard het aankan en je staat er zelf volledig achter dan zou ik geen problemen zien en heb je er wellicht voordeel aan. En anders niet doen! Het is jouw paard :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:23

Zijn jullie van plan om dezelfde proef/klasse te starten? Zo ja dan zou ik het echt niet doen. Ik kan sowieso al niet tegen concurrentie van mijn eigen club, maar moest (als ik een bijrijder had) mijn bijrijder van me winnen met mijn eigen paard zou ik echt koken :')

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:38

Snollygoster schreef:
Zijn jullie van plan om dezelfde proef/klasse te starten? Zo ja dan zou ik het echt niet doen. Ik kan sowieso al niet tegen concurrentie van mijn eigen club, maar moest (als ik een bijrijder had) mijn bijrijder van me winnen met mijn eigen paard zou ik echt koken :')

Haha, je rijdt toch voor jezelf. :+
Ik vind punten altijd belangrijker dan plaatsing. Eerste worden met 179 heb je alsnog net niks aan.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:46

Mariettjj schreef:
Snollygoster schreef:

Haha, je rijdt toch voor jezelf. :+
Ik vind punten altijd belangrijker dan plaatsing. Eerste worden met 179 heb je alsnog net niks aan.

Toch kan ik me heeel goed voorstellen dat het ergens pijn doet als je bijrijder je eruit rijdt, tenzij je bewust een betere bijrijder hebt ;)

Kunnen jullie ook nergens onder het zadel naartoe om de opties te vergroten? Dat jij thuis start en je bijrijder op stap gaat? 3-4 km is max een halfuur stappen en prima te doen! Alleen wat meer gedoe

blacky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:41

Als je dit wilt gaan doen, zou ik in iedergeval duidelijke afspraken maken desnoods op papier

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:57

Allebei starten met hetzelfde paard lijkt me geen probleem. Allebei op dezelfde dag rijden zal ik niet zo fijn vinden, dan heeft degene die als eerst start een lekker vlot paard, en degene die als laatste start, heeft dan een moe paard wat je vooruit moet branden. Nu is niet ieder paard hetzelfde en zal dat misschien bij jullie reuze meevallen, maar als ik naar mijn eigen paard kijk, wat zich bij het losrijden al druk loopt te maken, heb ik de eerste proef een super paard! en de tweede proef heb ik altijd het gevoel dat ik er super aan moet werken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:11

Ik heb het ook een poosje gedaan. Was heel geen probleem.

Eerst een poosje ieder een proef en later 4 proeven op een dag.(dus ieder 2 proeven)
Dan moet je uiteraard wel een beetje rekening houden met losrijden omdat het paard anders de pijp echt leeg heeft.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 07:28

Ik heb het ook een tijdje gedaan. Ik startte m2 en zij begon in de B was prima te doen en gezellig. Zelf liep ik tegen wat rijtechnische probleempjes aan als ik na haar moest ( minder aan t been, toch wat stugger) en daarom ben ik gestopt. Kon zij door en ik had meer paarden staan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 07:43

Doe het met mijn man ook, nu alleen nog in het springen. Hij start officieel (B) en ik rij dan een rondje BB. Heb nog geen startpas (ben wel KNHS lid) maar denk er wel over die aan te vragen. Dan ga ik misschien ook dressuur starten. Paard kan het prima, mijn man start ook SGW met hem en dan loopt hij 3 keer op een dag. Dat is heel wat zwaarder voor hem dan 2 keer een rondje springen, of 4 keer een dressuur proefje. Bijkomend voordeel is dat we elkaar kunnen helpen, met opzadelen, proefje lezen of bouwen bij het losrijden van het springen. Als mijn man trouwens SGW start plannen we het weekend ervoor en erna geen wedstrijd. Door mijn werk kunnen we sowieso maximaal twee keer per maand starten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 07:57

Ik proef een beetje in de reacties dat TS zelf niet wil, dus ondanks alle rationele argumenten vóór zou ik zelf toch kiezen om het niet te doen. Als je er eigenlijk deep down niet achter staat gaat het wrijving opleveren en dat zou zonde zijn.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:07

Je zou kunnen aangeven dat je zelf het maximale wilt halen uit de paar keer dat je op stal kan starten en daar dus liever niet deelt, maar dat als ze zelf een trailer weet te huren ze wel op pad kan?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:10

Ik zou het niet willen, ben niet zo delerig met mn paard. Onderlingen zou ik geen probleem mee hebben. Maar officieel wel, 4 proeven vind ik sneu voor mn paard. Neemt ook echt veel tijd in beslag. Daarnaast wil ik weg wanneer ik zelf in heb en heb dan niet de behoefte om me aan te passen aan een ander. Bijkomende iets is, wat als er wat gebeurt op concours?

Ik heb geen idee of je bijrijder betaald. Zo niet vind ik dat je niet eens een heel excuus nodig hebt waarom niet..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:14

Dat proef ik ook Urielle, maar ik dacht laat ik nog een positieve noot horen. Ik zou juist liever samen gaan als je gaat, maar dat is persoonlijk. Je kan dan zelf zien hoe ze er mee om gaat. Maar idd als je twijfelt moet je het niet doen. Het is met bijrijders gewoon anders als een partner/goede vriend(in)/familielid. Wij zijn ook wel eens met een bijrijder gestopt puur om het gevoel. Je paard is niet zomaar iets wat je even makkelijk aan een ander mee geeft.

ewoudlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:31

Als je gevoel er nu al wat lastig tegenover staat, is het antwoord heel simpel.
mss kunnen jullie idd om en om starten. Beiden 1 wedstrijd per maand. Anders word t zoveel op 1 dag.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 05:45

rayo_de_sol schreef:
Allebei starten met hetzelfde paard lijkt me geen probleem. Allebei op dezelfde dag rijden zal ik niet zo fijn vinden, dan heeft degene die als eerst start een lekker vlot paard, en degene die als laatste start, heeft dan een moe paard wat je vooruit moet branden. Nu is niet ieder paard hetzelfde en zal dat misschien bij jullie reuze meevallen, maar als ik naar mijn eigen paard kijk, wat zich bij het losrijden al druk loopt te maken, heb ik de eerste proef een super paard! en de tweede proef heb ik altijd het gevoel dat ik er super aan moet werken.

Ik denk dat dit meer aan de ruiter ligt dan aan het paard :D Want het zou toch wel een slechte conditie zijn bij het paard als hij na 1 dressuurproefje van 6 minuten al moe is. O:)
Samengesteld loopt een paard dressuur, springen en een cross of bij ons in het mennen dressuur, vaardigheid en een marathon. Kwestie van trainen

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 14:43

Ik mag mijn bijrijdpaard starten in de B en de eigenaresse start haar in de L1! Gaat prima, we hoeven beide niet extreem vaak op wedstrijd en soms heef de ene een wedstrijd pauze en dan soms de andere. We starten nooit op dezelfde dag, misschien dat dat zou kunnen als er maar 1 proef te rijden is maar hebben we nog nooit gedaan.
Ik vind het erg leuk om op wedstrijd te gaan maar ook heel leuk om te groomen en zo om en om dus helemaal fijn :).

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 15:03

dorothea schreef:
We beschikken niet over een trailer, en hebben alleen op stal wedstrijden in het zomerseizoen.

En wat nou als de bijrijder zelf een trailer regelt/huurt voor één van die andere drie weekenden die overblijven in de maand? Dan kan jij gewoon jouw wedstrijden rijden zonder er op in te leveren en zij misschien ook wel. Of heb je dat liever niet?

gea_thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:04

Ik begrijp uit jouw reacties dat je maar 1 keer per maand kan starten. Dan zou ik het ook zelf willen doen. Alleen, je zou ook best allebei op die wedstrijd kunnen rijden.

Ik zelf doe dit nu al 2,5 jaar. Ik rijd een paard van iemand anders.
We gaan al 2,5 jaar samen op wedstrijd, en tot het einde van afgelopen zomer ook altijd samen.
Ik startte toen L1,L2,M1, en de eigenaresse startte hem in het Z1.
Hij liep altijd 4 proeven op een dag.
Wel gaven we bij de organisatie aan dat er, indien mogelijk, minstens 1,5 uur tussen onze starts zou zitten, zodat hij tussendoor even wat kon eten/drinken en bijkomen. Paard deed het hier altijd heel goed op, nooit gemerkt dat het hem te veel werd. Wel startten wij toen ook nog alleen in het buitenseizoen vrijwel ieder weekend. In de winter ging ik alleen met hem op wedstrijd, 1 keer per maand.
Nu ik inmiddels m2 start, en de eigenaresse Z2, is het niet meer fair om hem 4 proeven op een dag te laten starten. Daarom gaan we komend zomer de wedstrijden gewoon wat verdelen.
Kortom, het kan zeker, met zijn tweeën op wedstrijd, ook op 1 dag, mits je paard het conditioneel aankan en je beide niet op al te hoog niveau start.