Bitloos starten in de M1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 14:40

Daan_Ordeal: Dat vond ik dus ook ;) Ik ben begonnen met het bitloze hoofdstel van Horze, echter was die van hele slechte kwaliteit. Nu heb ik de F.R.A. Dietsji die bevalt echt super. Sidepull heb ik geprobeerd maar daarbij miste ik toch nog het verschil tussen druk op beide teugels en 1 teugel.

en Caatje87, dat ga ik inderdaad even opzoeken.... Ik kan het altijd proberen natuurlijk :o Mocht het toegestaan zijn dan denk ik dat ik een constructie maak waarbij mijn paard het bit al in heeft. Dan hoef ik voor de proef enkel nog maar de teugels om te wisselen ;)

Daan_O

Re: Bitloos starten in de M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:04

De Dietsji heb ik ook, fijn hoofdstel inderdaad :)

En Caatje dat zou inderdaad wel eens goed mogelijk kunnen zijn..

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:07

Misschien een petitie starten van mensen die graag bitloos zouden willen starten in hogere wedstrijden, en dit aanbieden aan de knhs? Dan weten ze iig dat er meerdere mensen hierin geinteresseerd zijn :j

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 15:12

Saddledancer, aan dat idee had ik ook al gedacht. Echter heb ik hier nog niemand gevonden die met hetzelfde probleem zit als ik :D |(

Ik heb de KNHS in ieder geval een mail gestuurd met daarin de vraag waarom het niet toegestaan is, de dame aan de telefoon kon me daar namelijk geen antwoord op geven. Ze dacht dat het te maken had met het "meer bij elkaar rijden" :')

Daan_Ordeal: Jij start ook wedstrijden toch? Welke klasse?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:25

Interessant topic; ik wil mijn jonkie over een paar jaar ook bitloos inrijden. Mijn oudje reed ik altijd bitloos en op wedstrijd moest er dan een bit in (vroegah toen bitloos alleen toegestaan was op wedstrijden ruim 1, 5u met de trailer weg...). Ben al heel blij dat men nu iig al een aantal klasses mag maar ik vind het persoonlijk onzin dat het verplicht is met bit vanaf de l2..

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:31

Haha mooi antwoord Keeyzie :D Ik rij uitsluitend bitloos maar helaas geen wedstrijden meer vanwege blessure van mijn paard.

Haar dochter heb ik bitloos ingereden maar door drukte nog niet verder dan de basis van de basis :+ Nu al 2 maanden vrijwel niet gereden door verhuizing, bouw stallen/huis etc. Ik hoop haar binnenkort weer op te pakken en verwacht dat we dan wel lekker vorderingen zullen maken, van de zomer begon ze erg fijn te lopen :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:34

T is belachelijk want hogeschoolpaarden worden met kaptoom (zonder bit dus) gereden, kk wil mn jonkie over 1,5 jaar ook bitloos gaan rijden, maar blijf het wel leuk vinden om te gaan starten, misschien is een petitie niet zo'n gek idee :-)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:50

Was er serieus iemand bij het KNHS die dat tegen je zei?
Ik ben niet perse voor of tegen bitloos. Weet wel dat we met de jurycursus het erover hadden en dat mijn cursusleider aangaf het lastig te vinden om te jureren omdat hij er weinig verstand van had en hij wilde dat ze meer informatie hadden over het bitloos rijden.
Ik zou denken dat je het hetzelfde beoordeeld als met bit.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 16:24

Ja dat kreeg ik sirieus als antwoord, toen ik vroeg om de echte reden raadde ze me aan een mail te sturen, dat heb ik dus gedaan. Tot nu toe merk ik dat ik gewoon precies hetzelfde als alle andere ruiters (die met bit rijden) wordt beoordeeld. Zo stond er op het protocol van mijn laatste proef ook dat het paard meer nageeflijk mocht lopen in de overgangen.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:13

Mensen hoeven niet perse met hetzelfde probleem Te zitten Om jouw petitie Te tekenen he ;) ik rij zelf met bit, maar vind dat mijn bitloze mede ruiters het recht moeten hebben ook Te starten, dus ik zou zeker tekenen! En met mij vast nog Meer mensen :)

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:22

Ik zou de petitie ook zeker tekenen omdat ik vind dat je als ruiter gewoon de keus moet hebben....
Ook al rijd ik zelf niet bitloos.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 18:26

An kijk, daar had ik zelf nog niet aan gedacht :) daar ga ik binnenkort mee aan de slag.
Eerst even het antwoord van de KNHS afwachten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:23

Het lijkt mij dat je wel mag inrijden met een bitloze optoming mits die in de lagere klasses is toegestaan?

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:24

Misschien als je met een Micklem multibridle zou gaan rijden. Dan kan je tijdens het losrijden de teugels aan de ringetjes van de neusriem doen en dan net voordat je moet starten ze aan de bitringen vastmaken. Misschien is dat wel toegestaan?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 22:50

Moorcats: aan zoiets zat ik inderdaad te denken. Ik ken iemand die een micklem gehad heeft maar ben helaas niet te spreken over de kwaliteit.

In principe zitten er op mijn gewone hoofdstel op die hoogte ringetjes dus dat is niet eens het grootste probleem. Maar juist het kaakgekruiste vind ik fijn, en dat valt met die ringetjes weg. Morgen eens op onderzoek uit of ik dan wel bitloos mag lostijden...

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 22:52

Nou vraag ik me meteen af, zou een jury ook daadwerkelijk merken of je de teugels aan het bit zelf of de ringetjes daarboven vast hebt zitten :P dan is het probleem opgelost, dan doen we gewoon voor de sier een bitje in.... Gna gna

Nee helaas, zo brutaal ben ik dan weer net niet. Maar toch...

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 22:54

Maartje1990 schreef:
Het lijkt mij dat je wel mag inrijden met een bitloze optoming mits die in de lagere klasses is toegestaan?

Daar heb je me mee aan het denken gezet. In de M mag je niet starten met een zweep maar inrijden mag dan weer wel. Zou dat niet hetzelfde gelden voor een hoofdstel? Weet ook niet hoe dat zit met hulpteugels bijv. Iemand daar ervaring mee?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:04

Als jury kijk ik altijd naar de juiste optoming. Ik zou het dus zien!

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:22

Ik wacht het antwoord van de KNHS met smart af, maar heb wel de petitie alvast getekend!
Ik rij op mijn eigen monster nog met bit, maar wil in de toekomst wel eens overstappen op bitloos, op de paarden van mijn vriend rijd ik wel bitloos.
Vind dat iedereen gelijke kansen moet hebben en als je dat wilt moet je gewoon tegen de mensen (met en zonder bit) kunnen strijden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:41

keeyzie schreef:
Maartje1990 schreef:

Daar heb je me mee aan het denken gezet. In de M mag je niet starten met een zweep maar inrijden mag dan weer wel. Zou dat niet hetzelfde gelden voor een hoofdstel? Weet ook niet hoe dat zit met hulpteugels bijv. Iemand daar ervaring mee?

Hulpteugels zijn ook niet toegestaan alleen een martingaal.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:43

Een zweep is een hulpmiddel, en daarom wel toegestaan bij het losrijden en niet in de proef. Het hoofdstel is een onderdeel van het harnachement, dus moet je daarin gewoon de reglementen volgen. Mag je in de M1 niet met een bitloze optoming starten, dan mag je er ook niet mee losrijden. Je mag in de B ook niet losrijden met stang en trens optoming bijvoorbeeld.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:46

Als je hc start rijdt je toch nog tegen de rest Je krijgt alleen geen prijs Maar goed als je meer punten hebt dan de rest in de ring weet je toch voor jezelf dat je gewonnen hebt Of hoe je er voor staat tegen over de rest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:50

HC tellen je punten ook niet mee dus dan zal je altijd M1 + 0 blijven.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:52

Yvank_ schreef:
HC tellen je punten ook niet mee dus dan zal je altijd M1 + 0 blijven.

dat schiet niet op dan idd Niet verder gedacht dom van mij :o? he

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:52

Nee, dan blijf je L2+winst. Ze registreren de HC starts verder niet wat klasse betreft.