Een 2 voor plassen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:02

Ik vraag me toch wel af wat die jury dan verwacht had, dat je jouw paard de sporen zou gaan geven terwijl het paard nog aan het plassen is..? Heel vreemd, beetje flauw van zo'n 2..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:03

@KimD, mss kan je tips geven hoe je dat aanleert aan een paard? Dan kan TS haar paard laten plassen in de inrijpiste.

De mijne plast zodra ze haar krachtvoer ziet verschijnen, dus mocht ik wedstrijdruiter zijn, kon ik dit probleem wel voorkomen. Alleen heeft het arm paard soms wel een probleem: als ik in het voederhok ben, gaat ze plassen omdat ze denkt dat haar voer eraan komt. Is het vals alarm, en voeder ik een kwartier later, dan staat ze zich daar uit te sloven om toch maar opnieuw te kunnen plassen. :)

Verder vind ik het idd ook flauw van de jury. Stond je paard niet netjes vierkant te plassen mss? :9

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:03

Wat stom zeg, net wat je zegt, als het paard midden in de proef gaat stilstaan om te plassen is het te begrijpen maar als je al stilstaat?! :?

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:04

mijn pony plast heel vaak met het groeten, wij rijden M dressuur voor de wagen. Ik heb er nog nooit een opmerking of onvoldoende voor gehad.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:05

Iruss94 schreef:
Ik vind het nogal flauw van de jury zeg! Plassen kun je toch niks aan doen mesten oke maar dit?! zou een paard dit op echt hoog niveau doen vind ik het weer een ander verhaal.

Want een paard op Grand Prix niveau kan wel lopend plassen?? 8)7

Als een paard moet plassen, doet ie dat gelijk. Kun je weinig aan doen.

Ik heb wel eens paarden in de ring waaraan je kan zien dat ze eigenlijk moeten plassen (bij ruinen/hengsten dan). Maar die lopen toch door. Meestal als ze daarna bij mij aan de auto komen en stilstaan gaan ze gelijk plassen. Maar als ze toch doorlopen heeft dat meer met karakter van het paard te maken. Sommigen plassen niet met ruiter op de rug, anderen alleen in hun eigen stal.

Ik zou het in ieder geval niet afrekenen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:07

Ja moeilijk. Ik had je denk ik overnieuw laten beginnen. In ieder geval geen onvoldoende gegeven omdat hij gaat plassen.
Als hij het op het einde had gedaan dan had ik denk ik 1 punt afgetrokken van het oorspronkelijke cijfer.
Maar er zijn geen duidelijke richtlijnen voor vanuit de KNHS voor zover ik weet.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:09

Wanneer je je paard niet laat plassen op het moment dat hij/zij wel moet, kunnen ze "over de zeik gaan", kramp in de blaas krijgen en maar weer heel moeilijk kunnen gaan plassen, waardoor ze zelfs soort van koliekverschijnselen kunnen krijgen. Dus nooit tegenhouden!
Wel ontzettend stom dat je daarop afgerekend wordt! En dat de jury tegenstrijdige signalen gaf, dus met gebaren zeggen dat je rustig aan mag doen, maar vervolgens een 2 geven. Belachelijk!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:23

Suzanne F. schreef:
Maar er zijn geen duidelijke richtlijnen voor vanuit de KNHS voor zover ik weet.

Wij hebben het er op de cursussen wel over gehad.
Met mesten moet je paard doorlopen, doet hij dat niet dan krijg je aftrek.
Met plassen doe je niks.

Anoniem

Re: Een 2 voor plassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:30

Die van mij is zo slim dat hij altijd snel even gaat plassen wanneer ik hem in het weiland roept omdat we wat gaan doen, idieaal :)

Maar mocht gebeuren tijdens de proef dan vindt ik niet dat ze daar moeilijk over mogen doen. Is ook wel stukje dieren welzijn.

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:31

Setteli schreef:
Iruss94 schreef:
Ik vind het nogal flauw van de jury zeg! Plassen kun je toch niks aan doen mesten oke maar dit?! zou een paard dit op echt hoog niveau doen vind ik het weer een ander verhaal.

Want een paard op Grand Prix niveau kan wel lopend plassen?? 8)7

Als een paard moet plassen, doet ie dat gelijk. Kun je weinig aan doen.

Ik heb wel eens paarden in de ring waaraan je kan zien dat ze eigenlijk moeten plassen (bij ruinen/hengsten dan). Maar die lopen toch door. Meestal als ze daarna bij mij aan de auto komen en stilstaan gaan ze gelijk plassen. Maar als ze toch doorlopen heeft dat meer met karakter van het paard te maken. Sommigen plassen niet met ruiter op de rug, anderen alleen in hun eigen stal.

Ik zou het in ieder geval niet afrekenen.

Nee tuurlijk niet :roll: . maar dan ga ik er vanuit dat jij of je groom je paard zo goed kent dat je dat van te voren wel aanvoelt komen.

Skeiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:37

Vervelend! Volgens mij mag dat niet nee.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:46

Ik reken het niet aan. Een pony vroeger deed het standaard bij binnenkomen zodra de ruiter ging groeten. Het is irritant maar ik zou het niet aanreken. Een paard wat stilstaat bij mesten wel want dat is vaak aangeleerd gedrag.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:49

De mijne kreeg het altijd voor mekaar om de boel in de stalgang te laten lopen. Die moest ik dus altijd eerst als de sodemieter op stal zetten na het rijden. :')
Enfin, ik snap wel dat de jury gebaart dat je beter even kunt wachten met verder rijden, maar hierbij had hij/zij zich wellicht ook wel kunnen bedenken dat je paard de boel niet op commando kan inhouden. Sommige paarden hebben deze gewoonte uit zichzelf om niet in de piste te plassen, maar ik kan me voorstellen dat het op één of andere manier ook wel aan te leren is.
Ik besef me nu trouwens ook dat ik nog nooit een GP paard heb zien plassen tijdens een kür. Zou dit ook bewust zijn aangeleerd, of zou dit toeval zijn?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:50

Belachelijk.. Wat flauw zeg om daarop zo laag te punten :n

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:54

Jolien87 schreef:
De mijne kreeg het altijd voor mekaar om de boel in de stalgang te laten lopen. Die moest ik dus altijd eerst als de sodemieter op stal zetten na het rijden. :')
Enfin, ik snap wel dat de jury gebaart dat je beter even kunt wachten met verder rijden, maar hierbij had hij/zij zich wellicht ook wel kunnen bedenken dat je paard de boel niet op commando kan inhouden. Sommige paarden hebben deze gewoonte uit zichzelf om niet in de piste te plassen, maar ik kan me voorstellen dat het op één of andere manier ook wel aan te leren is.
Ik besef me nu trouwens ook dat ik nog nooit een GP paard heb zien plassen tijdens een kür. Zou dit ook bewust zijn aangeleerd, of zou dit toeval zijn?

Die paarden worden zo goed in de gaten gehouden door de grooms daar word wel voor gezorgd dat ze van te voren hebben geplast zo niet dan weet de ruiter er van en die kennen hun paarden over het algemeen zo goed dat ze dit meteen aanvoelen.

Ik zeg niet dat dit niet kan gebeuren maar wel veel minder kans. er staat bij hun ook wel wat meer op het spel. start geld zal daar geen 10 euro zijn en ook geen 50 euro als prijzengeld ;)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:02

Er staat inderdaad wel veel meer op het spel. ;) Maar ik bedoel daar meer mee te zeggen dat het blijkbaar wel mogelijk is om paard niet in de wedstrijdpiste te laten plassen. Maar dat heb je niet in 1 dag gefixt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 01:23

Naast het feit dat je echt niks kan doen aan het plassen van je paard, vind ik een 2 wel een heel idioot cijfer om dan te geven zeg. Ik zou denken dat je dan gewoon een cijfer voor je groeten krijgt en ze er hooguit -2 bij kunnen geven?

Want een 2, jemig, ook als je zegt dat je daarna een communicatiefout had, moet dat wel een hele grote zijn geweest om een 2 te mogen ontvangen... Of is dit normaal in het M2?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 01:42

Jeetje ik heb geen idee TS, wel balen van de punten...

Dan komt net bij mij de vraag op: is het wel eens bij GP of wedstrijden op TV gebeurd dat een paard begon te plassen bij groeten of tijdens de proef?

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 01:46

Wat stom dat daar een twee voor gegeven word. Als je paard moet plassen, dan moet ie.
Mijn eigen paard vind dit bij mesten overigens ook. Hij is nog niet onder het zadel, hoop dat hij tegen die tijd wel snapt dat ik ook dan door wil lopen. Anders toch maar eens zien of dat op commando wil, wat een idee.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 02:01

Ik vind een 2 wel erg overdreven zeg!! Je staat natuurlijk wel iets langer stil, maar jemig zeg. Ook omdat ze al aangaven van 'neem je tijd'.

verder werk ik als groom met paarden op hoog niveau (heb van hoog recreatief tot grand prix gewerkt) en er zijn verschillende truukjes die bij verschillende paarden werken, als groom ken je de paarden waarmee je werkt inside and out, (vooral als je ook nog traint met ze wat ik doe) en je ziet het dus vaak al aankomen. Voor de start hou je ze heel goed in de gaten, en het ene paard plast bijv. Als je opstrooit, dus Dan gooi je wat schoon stro in de vrachtwagen, paard Erin, en plassen maar :) anderen hebben leren plassen op comando, dus die kan je zo doen, en anderen plassen graag op zand/gras/watdanook dus daar zoek je even een plekje voor waar ze Hun ding kunnen doen voor de start :j verder plassen veel paarden die geconcentreerd aan het werk zijn niet, dus let erop dat je ook tijdens het groeten/wachten zijn aandacht er strak bij houd, daarmee verminder je ook de kans op een ongewenste plas :D

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 02:08

Een 2 vind ik toch wel erg extreem, zeker omdat de jury gebaarde dat je rustig aan mocht doen.
Ben benieuwd wat de KNHS hierover zegt want vroeg het me toevallig van de week af :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 07:06

AmyII schreef:
Jeetje ik heb geen idee TS, wel balen van de punten...

Dan komt net bij mij de vraag op: is het wel eens bij GP of wedstrijden op TV gebeurd dat een paard begon te plassen bij groeten of tijdens de proef?

Ja dat komt voor.

Ook ik heb trouwens als groom gewerkt op het hoogste niveau en nooit trucjes voor plassen geleerd hoor! Ik denk idd door de concentratie dat het meestal niet gebeurt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 07:19

Het is in de natuur niet handig als het paard zijn plas niet kan ophouden. :D
als vluchtdier lijkt het me wel slim om eerst te vluchten voor je gaat plassen. -:) hij kan het best 5 minuten van het proefje ophouden, zonder meteen 'over zijn water te zijn '

Een 2 lijkt mij wel zwaar bestraft, zeker omdat het aan het begin van de proef was.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 09:58

Nou ik vind het te idioot voor woorden. Ook in de jury pagina op Facebook was iedereen het er over eens dat je absoluut geen 2 had mogen krijgen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:16

Ik vind die 2 voor dat onderdeel ook erg verwonderlijk, daar komt wel bij dat niemand uit dit topic de proef heeft gezien en dat maakt het wel lastiger beoordelen (imo vind ik een 2 wel erg streng). Anders gewoon even contact opnemen met de jury?