Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Iruss94 schreef:Ik vind het nogal flauw van de jury zeg! Plassen kun je toch niks aan doen mesten oke maar dit?! zou een paard dit op echt hoog niveau doen vind ik het weer een ander verhaal.

Setteli schreef:Iruss94 schreef:Ik vind het nogal flauw van de jury zeg! Plassen kun je toch niks aan doen mesten oke maar dit?! zou een paard dit op echt hoog niveau doen vind ik het weer een ander verhaal.
Want een paard op Grand Prix niveau kan wel lopend plassen??![]()
Als een paard moet plassen, doet ie dat gelijk. Kun je weinig aan doen.
Ik heb wel eens paarden in de ring waaraan je kan zien dat ze eigenlijk moeten plassen (bij ruinen/hengsten dan). Maar die lopen toch door. Meestal als ze daarna bij mij aan de auto komen en stilstaan gaan ze gelijk plassen. Maar als ze toch doorlopen heeft dat meer met karakter van het paard te maken. Sommigen plassen niet met ruiter op de rug, anderen alleen in hun eigen stal.
Ik zou het in ieder geval niet afrekenen.
. maar dan ga ik er vanuit dat jij of je groom je paard zo goed kent dat je dat van te voren wel aanvoelt komen. 
Jolien87 schreef:De mijne kreeg het altijd voor mekaar om de boel in de stalgang te laten lopen. Die moest ik dus altijd eerst als de sodemieter op stal zetten na het rijden.
Enfin, ik snap wel dat de jury gebaart dat je beter even kunt wachten met verder rijden, maar hierbij had hij/zij zich wellicht ook wel kunnen bedenken dat je paard de boel niet op commando kan inhouden. Sommige paarden hebben deze gewoonte uit zichzelf om niet in de piste te plassen, maar ik kan me voorstellen dat het op één of andere manier ook wel aan te leren is.
Ik besef me nu trouwens ook dat ik nog nooit een GP paard heb zien plassen tijdens een kür. Zou dit ook bewust zijn aangeleerd, of zou dit toeval zijn?
Maar ik bedoel daar meer mee te zeggen dat het blijkbaar wel mogelijk is om paard niet in de wedstrijdpiste te laten plassen. Maar dat heb je niet in 1 dag gefixt. 
anderen hebben leren plassen op comando, dus die kan je zo doen, en anderen plassen graag op zand/gras/watdanook dus daar zoek je even een plekje voor waar ze Hun ding kunnen doen voor de start
verder plassen veel paarden die geconcentreerd aan het werk zijn niet, dus let erop dat je ook tijdens het groeten/wachten zijn aandacht er strak bij houd, daarmee verminder je ook de kans op een ongewenste plas
AmyII schreef:Jeetje ik heb geen idee TS, wel balen van de punten...
Dan komt net bij mij de vraag op: is het wel eens bij GP of wedstrijden op TV gebeurd dat een paard begon te plassen bij groeten of tijdens de proef?
hij kan het best 5 minuten van het proefje ophouden, zonder meteen 'over zijn water te zijn '