Als eerste starten, een nadeel of een voordeel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Als eerste starten, een nadeel of een voordeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 10:03

Ik vind het een nadeel omdat het dan zo lang duurt voor je je plaatsing kent! _O-
Als je als laatste start kom je er gewoon bij in. :+
Verder geen nadeel van ondervonden. Er zal vast wel eens een jury zijn die niet punt omdat er nog komen maar dat zal absoluut een uitzondering zijn. :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 10:03

Ik geloof werkelijk niet dat een jury bij een gemiddelde landelijke wedstrijd, in een volle rubriek, in de basissport bezig is met 'wie zal ik eens laten winnen'. Als het goed is wordt je proef gewoon beoordeeld op wat je in de proef laat zien.. en het tellen en plaatsen gebeurd daarna.... op het secretariaat!

Wat imo wél een nadeel/voordeel kan zijn ( niet omdat het bewust gebeurd, maar omdat het menselijk brein beinvloedbaar is) is als je direct voor je net een heel goede, of juist heel slechte combinatie hebt gehad. Dat zal de waarneming ( en waardering) onbewust kunnen kleuren.

Maar ach, weet je: Soms krijg bij dressuur niet punten die je verdient, op andere moment krijg je ze terwijl je ze niet verdiende. Zo werkt dat nu eenmaal ( en als je daar niet tegen kunt: stoppen met dressuur wedstrijden rijden!)

Verder, joh: je start voor de 2de keer! Wat mij betreft hoef je dan nog helemaal niet bezig te zijn met je plaatsing oid. Gewoon lekker rijden, en richt je persoonlijke doel op het binnen je eigen kunnen maximaal presteren. Want daar gaat het uiteindelijk om!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 10:09

Ik ben vaak als eerste gestart, nooit gemerkt dat het nadelig was en ik heb wel eens gehad dat ik echt slecht gereden had, want het was pal naast het veld waar werd gesprongen en ik sprong ook met mijn paard dus die sprong in galop aan toen de bel ging. Ook was de baan heel ongelijk, met een grote kuil in de hoefslag en ik remde daar toch wel een beetje af. Ik heb bij het halsterekken aan het einde helemaal lange teugel gegeven, want ik dacht dat het verloren was. Dat bleek later nogal cruciaal.
Want wat blijkt, ze hadden allemaal slecht gereden, meest om dezelfde dingen. En wat blijkt, had ik bij dat laatste halsstrekken niet de teugels losgegooid, dan had ik bij de eerste drie gezeten en nu was ik zesde.

Dus trek daar lering uit: Ook als je denkt dat het verloren is omdat het slecht ging, gewoon je best blijven doen tot je de baan hebt verlaten, de anderen kunnen wel net zo slecht rijden!

En verder ja, als het goed is wordt er gepunt naar wat je ziet, maar ik heb toch ook wel verloren van een amazone die de hele proef in draf reed, ook waar gestapt en gegaloppeerd moest worden, niks op de letter ging en die wel een winstpunt kreeg "want haar zus was al in de L met dat paard en het was niet eerlijk dat zij er mee in de B reed dan" dus ze moest maar snel doorstromen naar de L...

Ik heb ook serieus te horen gekregen dat ik met mijn paard (ander paard dan het eerste verhaal) geen winstpunt had gekregen omdat ze me niet L waardig vondt. Hallo, ik wilde helemaal niet zo nodig naar de L en je moet me beoordelen naar de klasse waar ik in rijd! Dat was met een jong paard waar ik helemaal geen haast mee had en volgens mij mijn eerste wedstrijd daarmee.
Maar ik bedoel maar, die had me bewust 1 punt onder een winstpunt gehouden terwijl het paard correcte gangen liet zien, op de letter de overgangen maakte, keurige figuren reed. Het enige dat ze niet aanstond was dat hij niet in de krul liep (maar wel aan de teugel). Ja gatver, zulke kun je ook treffen.
Maar daar moet je niet vanuit gaan.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 10:14

Ik heb 's ochtends eens bij een jury geschreven en die had echt een kanjer van een ochtendhumeur! Niks kon d'r bekoren bij de eerste twee starts, ik dacht "dat wordt nog wat". Maar na twee bakken koffie zag ze het gelukkig wat zonniger in haha!
Maar verder is het me nooit opgevallen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 10:19

Ik vind het wel een nadeel om als eerste te starten met Vera. Ik heb dan altijd lagere punten dan wanneer ik als laatste start. Komt misschien omdat het een fjord is. Als ik als eerste start, hebben ze zoiets van: hmm een fjord.. er komen vast nog wel betere. Terwijl als eerst de één na de ander op kwpn-ers allemaal fouten maken, en ik dan als laatste kom met mn fjordje en foutloos rij, pakt dat voor mij erg gunstig uit qua punten :)

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:34

Het zou voor de jury niet uit moeten maken. Ze beoordelen, zoals vaker gezegd, wat ze zien. Voor mijn gevoel vind ik het echter niet fijn om als eerste te moeten starten. Vind het zelf prettiger om niet de eerste te hoeven zijn. :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:38

Zeker jury's die al jaren jureren hebben een beeld in hun hoofd van hoe een oefening er correct moet uitzien. Daar wordt de uitvoering in de bak tegen afgezet en op beoordeeld. Het maakt (bij mij) dus helemaal niks uit of je als eerste of als laatste bent.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:40

Voordeel iig als je met een c tegen d's en e's moet, in onze regio dan we hebben hier relatief weinig c pony's lopen

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 15:03

Mag aannemen dat de jury wel vaker een proef gezien heeft en de punten geeft ahv zijn kennis