Voorpluk niet invlechten wat vinden jullie daarvan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Re: Voorpluk niet invlechten wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:59

Ik vind het dus echt heel lelijk, die ingevlochten voorplukken :P

Er zijn weinig paarden met een echt mooi hooft, en die lelijke hoofden worden zo benadrukt met zo'n lelijk knotje xD

Maar als je paard toch al geen voorpluk heeft snap ik het wel :) Paar sprietjes is niet mooi.

Maar mooie volle en lange voorpluk: LATEN ZIEN :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 21:42

KNHS heeft het volgende als verwachting bij de staart, quote:

De bovenkant van de staart:
a. De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten is niet toegestaan.
b. De haren van de staartwortel ‘bijgetrokken’.
c. De haren van de staartwortel ‘bijgeknipt’ of ‘bijgeschoren’.

De onderkant van de staart:
a. recht afgeknipt. De lengte in ‘gedragen’ toestand reikt tenminste een handbreedte onder de spronggewrichten.
b. gedragen in niet bijgewerkte toestand, lengte als onder (a).

Dit staat in de reglementen en is wat er van je verwacht wordt.
Er zijn zelfs voorschriften voor de lengte van de staart.
Dat dit niet meer aan de orde zou zijn klopt dus niet, want het staat gewoon in de nieuwste reglementen.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 12-09-14 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 21:54

Ik heb een keer de voorpluk van mn paard ingevlochten, dit werd echter z'on klein pieletje dat het er niet uit zag. De pluk is erg dun maar voor een mooi knotje van die dikte was het te lang. En ik ga het echt niet knippen, ze heeft al zo weinig :')

Ook was het een heel drama om het er in te krijgen aangezien ze wat kopschuw is, laat het nu dus lekker los hangen en vind het wel schattig (:

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:02

Tendance schreef:
KNHS heeft het volgende als verwachting bij de staart, quote:

De bovenkant van de staart:
a. De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten is niet toegestaan.
b. De haren van de staartwortel ‘bijgetrokken’.
c. De haren van de staartwortel ‘bijgeknipt’ of ‘bijgeschoren’.

De onderkant van de staart:
a. recht afgeknipt. De lengte in ‘gedragen’ toestand reikt tenminste een handbreedte onder de spronggewrichten.
b. gedragen in niet bijgewerkte toestand, lengte als onder (a).

Dit staat in de reglementen en is wat er van je verwacht wordt.
Er zijn zelfs voorschriften voor de lengte van de staart.
Dat dit niet meer aan de orde zou zijn klopt dus niet, want het staat gewoon in de nieuwste reglementen.

Ik heb bij mijn paarden nog nooit de staart zo gedaan. En daar ook nog nooit commentaar opgehad van de jury's die mij beoordeeld hebben.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:06

Ik vind het er slordig uitzien als een voorpluk niet ingevlochten is.
Maar ach, ieder zijn smaak zeker :)

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:08

Voorpluk in een knot vind ik bij mijn pony ook niet mooi, maar omdat ik toch vind dat het 1 geheel moet zijn en omdat dan ook mijn frontriem ook beter uit komt, doe ik het wel. Ook op de onderlinge wedstrijden thuis.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:29

Ik geef als jury ook geen commentaar op een paard wat de staart niet volgens de richtlijnen heeft, maar een paard zonder gevlochten voorpluk, een rommelige staart, die niet in de buurt van goed onderhouden en de richtlijnen komt, zal bij mij echt niet meer dan een 7 krijgen.
Als iemand wil weten waarom, dan zal ik het uitleggen, maar zal er ook nooit een onvoldoende voor geven.

Al heb ik laatst wel een 4 gegeven.
Niet gevlochten, slordige manen, ongewassen dekje, stront aan de pony.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:30

Tendance schreef:
Lielle schreef:
Mijn paard heeft zo'n iele voorpluk dat vlechten er niet uitziet en je bovendien te veel haren eruit trekt. Ik laat het dus lekker los hangen, zal me een zorg wat anderen ervan vinden.

http://i70.photobucket.com/albums/i91/l ... C_5377.jpg
http://i70.photobucket.com/albums/i91/l ... C_5384.jpg

Bij de andere twee vlecht ik de voorpluk wel.

Ik zou die van jou dus juist wel vlechten. Dit staat als niet af en ze/hij heeft zo'n mooi hoofd!

Ik heb dat gedaan in het begin en het ziet er niet uit. Het wordt een vlechtje ter grootte van een rozijn, terwijl de rest juist mooie grote knotten zijn.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:32

Ik wist niet eens dat de staart ingevlochten moest worden. Zie het ook bijna nooit.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:32

Hahahhahahahahahahahah dat heeft mijn merrie ook, maar na 7 jaar kan ik de knot zo fixen dat het iets..... lijkt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:33

Slina schreef:
Ik wist niet eens dat de staart ingevlochten moest worden. Zie het ook bijna nooit.

Het is niet zo verplicht, dat je erom uitgesloten kan worden ofzo, maar de richtlijnen geven het beeld wat ze graag willen zien.

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:44

Mijn beide merries hebben geen mega voorpluk, maar ik vlecht de voorpluk toch altijd in, vind een losse voorpluk onverzorgd over komen.
Tevens zijn bij mij alle knotten met naald en draad gemaakt, ook de voorpluk, ondanks het drama met eruit halen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:44

De knhs heeft dat anders recent nog op een vraag als antwoord gegeven op een vraag dat de staart vlechten oid niet meer langer nodig is.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:47

En toch staat het nog altijd in de reglementen.
Nogmaals, ik zeg niet dat het moet, maar ze hebben er duidelijk wel richtlijnen voor van hoe ze het graag zien.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:49

Bij die van mij is de voorpluk los. Hij heeft bijna niks :') ee knotje valt er ook niet van te maken. Bij mijn vorige deed ik het wel

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:52

Als jurylid zal het me echt een worst wezen of een voorpluk ingevlochten is of niet, er vanuit gaande dat het paard er verder keurig uitziet. Persoonlijk vind ik een knotje wat sjieker staan en een losse voorpluk juist weer wat schattiger, vooral bij pony's! Maar op C zal ik er geen punt minder of meer om weggeven :) .

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:53

Valentino heeft alleen een baby poefje op zijn hoofd, daar valt amper een vlechtje in te maken,
als ik daarvan een knotje maak; dan loopt hij pas voor banketstaaf.
Maar als hij gewerkt heeft en hij gaat zweten, gaat het omhoog staan, echt een Jimmy Neutron word het dan, dat is dan wel weer zonde...

Verder vind ik paarden met voorpluk die ' m los hebben zonde. :j

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:57

Gruis schreef:
Als jurylid zal het me echt een worst wezen of een voorpluk ingevlochten is of niet, er vanuit gaande dat het paard er verder keurig uitziet. Persoonlijk vind ik een knotje wat sjieker staan en een losse voorpluk juist weer wat schattiger, vooral bij pony's! Maar op C zal ik er geen punt minder of meer om weggeven :) .

Ik op zich, zoals ik al zei ook niet, maar als de staart er dan ook nog als een onverzorgd iets bij hangt.....

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:58

Ik start noodgedwongen zonder knotje in de voorpluk aangezien mn merrie vlechten echt niet toestaat (en ze dermate in paniek raakt dat ik t gezegend vind). Rest knot ik wel netjes. Nooit commentaar op gehad of minder punten. (In combi met gremlinoortjes omdat lange haren wegknippen alleen lukt met sedatie, en ik dus rustig verder oefen tot t ooit wel lukt).

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:02

Tendance schreef:
Gruis schreef:

Ik op zich, zoals ik al zei ook niet, maar als de staart er dan ook nog als een onverzorgd iets bij hangt.....

Vandaar ook de toevoeging; als het paard er verder keurig uitziet :j (En de amazone.) Een paard met losse voorpluk, slordige, niet ingevlochten, draderige staart en amazone ook nog met slordig haar- die combinatie krijgt natuurlijk zekerr geen acht!

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:03

Dikke lange voorpluk ? Vlechtje erin!
Maar alsjeblieft GEEN knotje..
Met dunne manen, gewoon lekker los :)

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:19

Ik vind het er onverzorgd uitzien als de voorpluk niet gevlochten is.
Het wordt er veel meer een geheel van als het wel gevlochten is.
En anders een oornetje op waardoor je igg geen losse wapperende voorpluk meer ziet.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:31

ik vlocht de voorpluk altijd. maar omdat ik m zoveel vlocht met wedstrijden is ie twee keer zo dun geworden, en vlecht k m nu niet meer. Dan houd ze helemaal niets meer over.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:43

Het vorig paardje dat ik reed had een mooie voorpluk die je kon vlechten, dat deed ik dan ook want eerlijk, ik zie het graag.
De merrie dat ik nu rij en graag vanaf deze winter lichtjes aan op wedstrijden wil uitbrengen heeft zo'n fijne voorpluk (lees nog geen 10haartjes) dat invlechten gewoon geen optie is. dus het zal los zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:44

DxFellow schreef:
Dikke lange voorpluk ? Vlechtje erin!
Maar alsjeblieft GEEN knotje..
Met dunne manen, gewoon lekker los :)

Wel een vlechtje maar geen knotje van maken?

Doe dan niks.

Nee bij mijn paarden altijd een knotje hoe dik of dun de maantop ook is.