Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
nine1987 schreef:myk_en_shant schreef:Voor mij maar een stelling, gewoonweg niet, kijk als je een keertje een oefenwedstrijdje mee doet is prima voor de ervaring.
Echt starten ook later zeg maar vanaf vijf jaar.
Waarom moet je zo snel starten, tegenwoordig moeten paarden zo snel en zo jong al presteren en flinke prestaties leveren.
Zelf vind ik belangrijker dat er meer aandacht aan de basis besteed wordt in alle rust en zonder stress en prestatiedruk.
Ze zijn nog jong, van een mensenkleuter verwacht je toch ook niet dat hij al op academische niveau kan meedraaien. Waarom wel van een paard.
En dan zullen er vast mensen zeggen dat je mens en paard niet met elkaar kan vergelijken, maar dat doe ik wel.
Paarden en mensen ondergaan allemaal ontwikkelingsfases.
Veulen- baby
Jaarling- dreumes
Twenter- peuter
Driejarige- kleuter
4/5 jarige- schoolkind/ tiener
Tot acht jaar-puber
Vanaf acht jaar-jong volwassen/ volwassen
Etc etc etc.
Niet alleen paarden.. Wat denk je van kinderen? Oud college van mij brengt komend schooljaar dr kleintje voor t eerst naar groep 1..
Moet zn eigen naam al kunnen schrijven.. Tot 15 tellen en terug tellen.. Ze krijgen al meteen (spelenderwijs) engels..
Alles moet tegenwoordig snel..
myk_en_shant schreef:Mijn post was niet m'n bedoeling om je aan te vallen ts, sorry als dit zo overkomt.
Had laatst met iemand hierover gediscussieerd, zij heeft onlangs een driejarige gekocht en wilde eigenlijks direct al starten, terwijl de goede basis nog niet gelegd is.
Terwijl dit zoooooooooooooooo belangrijk is.
Misschien ben ik wel te voorzichtig met m'n jonkie en het scheelt dat ik totaal geen wedstrijd interesse heb.
Kijk zo nu en dan een oefen wedstrijd vind ik wel belangrijk voor de ervaring, maar sommige mensen willen te snel.
Ben genoeg mensen tegengekomen die te vroeg en te snel zijn gestart met een jonkie, op een gegeven moment stranden ze op een niveau en sloeg de combinatie op slot. Te veel druk, te veel stress en te veel prestatiedrang, zodra ze dit loslieten en weer terug naar de basis gingen waren de problemen binnen no time opgelost.
LesleyxLinn schreef:myk_en_shant schreef:Mijn post was niet m'n bedoeling om je aan te vallen ts, sorry als dit zo overkomt.
Had laatst met iemand hierover gediscussieerd, zij heeft onlangs een driejarige gekocht en wilde eigenlijks direct al starten, terwijl de goede basis nog niet gelegd is.
Terwijl dit zoooooooooooooooo belangrijk is.
Misschien ben ik wel te voorzichtig met m'n jonkie en het scheelt dat ik totaal geen wedstrijd interesse heb.
Kijk zo nu en dan een oefen wedstrijd vind ik wel belangrijk voor de ervaring, maar sommige mensen willen te snel.
Ben genoeg mensen tegengekomen die te vroeg en te snel zijn gestart met een jonkie, op een gegeven moment stranden ze op een niveau en sloeg de combinatie op slot. Te veel druk, te veel stress en te veel prestatiedrang, zodra ze dit loslieten en weer terug naar de basis gingen waren de problemen binnen no time opgelost.
Zolang je ze op wedstrijd niet meer belast dan thuis kan het prima.
De mensen die te snel willen gaan vaak ook te snel als het paard 10 is.