uitsluiting

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: uitsluiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:00

Dat is fijn!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:07

Laatst heb ik het een keer in Nederland meegemaakt dat iemand gediskwalificeerd werd. Paard vloog tijdens de proef uit de ring maar dat was niet de reden. De jury is na afloop naar het meisje toegegaan en heeft haar (in de kantine, vandaar dat iedereen incluis ik kon meegenieten) uitgelegd waarom tot diskwalificatie was overgegaan. De reden was dat ze het paard heel hard op het hoofd had geslagen, meerdere malen. De winstpunten van de eerste proef was ze hierdoor ook kwijt.
Ze was inderdaad erg grof naar haar paard geweest, dat had iedereen kunnen zien.

Jammer dat de jury jou geen verdere uitleg heeft gegeven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:09

Percy schreef:
Laatst heb ik het een keer in Nederland meegemaakt dat iemand gediskwalificeerd werd. Paard vloog tijdens de proef uit de ring maar dat was niet de reden. De jury is na afloop naar het meisje toegegaan en heeft haar (in de kantine, vandaar dat iedereen incluis ik kon meegenieten) uitgelegd waarom tot diskwalificatie was overgegaan. De reden was dat ze het paard heel hard op het hoofd had geslagen, meerdere malen. De winstpunten van de eerste proef was ze hierdoor ook kwijt.
Ze was inderdaad erg grof naar haar paard geweest, dat had iedereen kunnen zien.

Prima dat zo'n ruiter publiekelijk word aangepakt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:16

Yvank_ schreef:
Ts zegt toch nergens dat dat werkelijk in de proef was die ze reed? Alleen dat ze daar problemen mee hebben en dat ze heus wel winst kan halen maar eerder in proeven die linksom met galop beginnen.. Kan me indenken dat dan de rechtergalop sowieso een probleem is :j

Proef 8 begint namelijk ook met de rechtergalop :)

In proef 8 komt eerst nog een stuk stap en een stuk draf tussen het wijken voor het linkerbeen en de rechtergalop. TS vertelt dat het in de 1e proef gebeurde en "Je moet wijken en dan gelijk rechts galop aanspringen". Dat is dus geen Nederlandse L1 proef geweest op 2 augustus. Toch belt TS met de KNHS voor uitleg. Conclusie: iets wat TS vertelt klopt er niet.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:17

Citaat:
In proef 8 komt eerst nog een stuk stap en een stuk draf tussen het wijken voor het linkerbeen en de rechtergalop. TS vertelt dat het in de 1e proef gebeurde en "Je moet wijken en dan gelijk rechts galop aanspringen". Dat is dus geen Nederlandse L1 proef geweest op 2 augustus. Toch belt TS met de KNHS voor uitleg. Conclusie: iets wat TS vertelt klopt er niet.

ja of ze moest eerst proef 7 rijden en daarna 8.. kan ook nog! sommige verenigingen gaat dat wel eens andersom!
Laatst bijgewerkt door nikitabanana op 05-08-14 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:18

Nou dan zijn dat daar wel enorme slapers. Geloof ik eigenlijk niks van. Dat mag echt niet en zie niet in waarom een jurylid daarmee akkoord zou gaan.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:19

nee hoor, gebeurd wel eens vaker.. en er staat nergens dat het niet mag.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:27

Jawel hoor, de volgorde van de proeven is gewoon voorgeschreven door de KNHS. Het is alleen niet verplicht om allebei de proeven te laten verrijden. Eén proef starten mag ook, maar dat is wel per kwartaal een voorgeschreven proef.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:11

Maar in het buitenseizoen komt het weleens voor dat de tweede proef eerst gereden wordt. Heb ik zelf ook wel meegemaakt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:19

Klopt, dat mag sinds een paar jaar. "Vroeger" moest de eerste proef ook als eerste gereden worden, en de 2e proef als tweede. Meestal gebeurt dat nog steeds, maar is niet meer verplicht. Als een deelnemer maar 1 proef rijdt, MOET dat wel de eerst voorgeschreven proef zijn.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:34

Dit heb ik vorig jaar uitgezocht

lucifertje schreef:
Heb de KNHS ge-maild en toen kreeg ik als antwoord dat het dus niet mag om de niet verplichte proef als 1ste te verrijden. Daarna had ik gevraagd wat er dan gebeurt als je de 2de proef wel start en de verplichte proef niet en of je daar bezwaar tegen kan maken bij de betreffende vereniging.
Toen kreeg ik (van een andere medewerker) terug: dat je wel de 2de proef eerst mag starten en dat als je de verplichte proef niet start je punten van de 2de proef niet mee tellen en je het inschrijfgeld kwijt bent van de 1ste proef.

Nu was dat dus heel verwarrend aangezien medewerker 1 had gezegd dat het absoluut niet mocht en medewerker 2 zei dat het wel mocht.
Dus weer terug gemaild en warempel, ik werd net gebeld!

Ik heb het probleem even goed uitgelegd wat ik bedoel en het zit als volgt:
- De verplichte proef (de proef die als eerste staat beschreven in het dressuurboekje/regelement) moet als eerste worden verreden. Aansluitend kan een 2de proef worden uitgeschreven mits het toelaatbaar is. Deze wordt na de verplichte proef gereden.
- Van deze volgorde mag en kan afgeweken worden indien de vereniging dit duidelijk heeft aangegeven in het vraagprogramma bij de KNHS en deze dat hebben goed gekeurd.
Als dit het geval is, tellen de punten van je 2de proef gewoon mee :D

Dit schept wel wat duidelijkheid in de verwarring.

Hoe het precies zit met uitsluiting/diskwalificatie weet ik zo niet.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:53

Er is hier sowieso een verschil tussen uitsluiting en diskwalificatie. Uitsluiting geld alleen voor desbtreffende proef en diskwalificatie voor de wedstrijd. Als TS inderdaad gediskwalificeerd is omdat ze ongeoorloofd met haar paard omging is het natuurlijk heel vreemd als ze de tweede proef ineens wel zou mogen starten. Word je uitgesloten omdat je bijvoorbeeld doordat het paard niet wil aangalloperenen hierdoor meer dan drie onderdelen niet uitvoert/kan uitvoeren dan mag je gewoon de tweede proef wel rijden. TS zegt dat de jury aangaf dat ze ongeorloofde hulpen gebruikte dus dan had ze inderdaad geen tweede proef mogen starten. Vreemd dat de jury dit wel heeft toegestaan

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:56

bliver schreef:
Er is hier sowieso een verschil tussen uitsluiting en diskwalificatie. Uitsluiting geld alleen voor desbtreffende proef en diskwalificatie voor de wedstrijd. Als TS inderdaad gediskwalificeerd is omdat ze ongeoorloofd met haar paard omging is het natuurlijk heel vreemd als ze de tweede proef ineens wel zou mogen starten. Word je uitgesloten omdat je bijvoorbeeld doordat het paard niet wil aangalloperenen hierdoor meer dan drie onderdelen niet uitvoert/kan uitvoeren dan mag je gewoon de tweede proef wel rijden. TS zegt dat de jury aangaf dat ze ongeorloofde hulpen gebruikte dus dan had ze inderdaad geen tweede proef mogen starten. Vreemd dat de jury dit wel heeft toegestaan

Dat ging toch over iemand anders? Zie hieronder.

Percy schreef:

Dat is TS niet.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:59

ik reageerde op TS

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:17

jhavik schreef:
Gisteren een goed gesprek gehad met de KNHS, omdat er onduidelijkheden op de protocol staan, volgt er geen sanctie waarschijnlijk ook geen verliespunten, waar ik allang blij mee ben.
Het is afwachten wat er in het rapport staat van de federatievertegenwoordiger

Ik vind het niet terecht als de knhs zou besluiten de jury te overrulen. |(
Je bent gediskwalificeerd voor wreedheid tegenover je paard.
Al voel jij dat blijkbaar niet zo, de jury heeft dat geconstateerd.
Ik vind 2 verliespunten en diskwalificatie op zijn plaats en een excuus naar de jury en naar je paard,
En nog beter als je ervan zou leren dat je niet de correcte oplossing heb voor je paard. Vraag je instructeur een paardvriendelijke oplossing te zoeken.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 23:20

Is je wedstrijd gefilmd? Zodat je zelf terug zou kunnen kijken wát er precies fout ging? Of een keer filmen als je voor jezelf rijdt? Want het lijkt me dat je een probleem het zelfde zou oplossen wanneer op een wedstrijd rijdt.
Misschien dat het helpt om ook iemand anders er naar te laten kijken omdat diegene misschien een andere manier van rijden heeft.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 23:32

Waarom ga je eigelijk op wedstrijd als de rechtergalop niet bevestigd is en je dat dusdanig moet corrigeren dat je gediskwalificeerd wordt?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:29

janouk schreef:
jhavik schreef:
Gisteren een goed gesprek gehad met de KNHS, omdat er onduidelijkheden op de protocol staan, volgt er geen sanctie waarschijnlijk ook geen verliespunten, waar ik allang blij mee ben.
Het is afwachten wat er in het rapport staat van de federatievertegenwoordiger

Ik vind het niet terecht als de knhs zou besluiten de jury te overrulen. |(
Je bent gediskwalificeerd voor wreedheid tegenover je paard.
Al voel jij dat blijkbaar niet zo, de jury heeft dat geconstateerd.
Ik vind 2 verliespunten en diskwalificatie op zijn plaats en een excuus naar de jury en naar je paard,
En nog beter als je ervan zou leren dat je niet de correcte oplossing heb voor je paard. Vraag je instructeur een paardvriendelijke oplossing te zoeken.

Nou Janoek, dat is nogal een uitspraak. Of heb je de proef gezien? De vraag van TS betreft dus juist of het nu een uitsluiting of een diskwalificatie is geweest. Omdat de jury op het protocol iets had geschreven in de trant van “uitsluiting wegens hevig verzet (diskwalificatie)”.

En dat kan niet, het is óf uitsluiting óf diskwalificatie. Bij uitsluiting wegens verzet krijgt ze 2 verliespunten en is het volledig correct dat de tweede proef heeft gereden. Bij diskwalificatie wegens wreedheid heeft ze ook 2 verliespunten, maar had ze de 2e proef niet mogen starten, waren eventueel al behaalde winstpunten die wedstrijd vervallen, had ze eventueel al gewonnen prijzen weer moeten inleveren en kan ze een onderzoek van de KNHS tegemoet zien, mogelijk gevolgd door disciplinaire maatregelen.

En daarom is het van groot belang om te weten of het uitsluiting of diskwalificatie is. Dat het in dit geval niet duidelijk is, vind ik heel erg slordig van de jury. Hierdoor is het dus ook noodzakelijk dat de KNHS een eindoordeel geeft en dat heeft niets met "overrulen van de jury" te maken.

@TS: ik zou inderdaad er eerst voor zorgen dat die galop thuis beter bevestigd wordt. En in voorkomende gevallen dat het echt even niet lukt, en dat overkomt iedereen wel eens, kan je beter de eer aan jezelf houden en afgroeten. Dan krijg je “proef vrijwillig beëindigd”. Dat levert tegenwoordig geen verlies meer op en je kan rekenen op meer waardering van de jury.

jhavik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 17:31

Op maandagavond teruggebeld erover, er volgt geen sanctie, protocol was niet ondertekend door de jury
was ook onduidelijk uitgesloten en eronder tussen haakjes gediskwalificeerd, zoals hierboven vermeld het is of het 1 of het ander. Waarschijnlijk wordt afgroeten net zoals vroeger bestraft met verliespunten wat ook logisch is. Want als een voetbalelftal noem elke sport maar op na een aantal minuten fors achter staat dient ook de gehele wedstrijd uitgespeeld te worden. Dat dit consequenties heeft is dan jammer maar maakt wel deel uit van de sport.
Ik heb al eerder vermeld dat we weten wat het probleem is de afgelopen deed ze het perfect continue goed aanspringen. Zoals iedereen weet het kan thuis met oefenen nog zo goed gaan maar als het op de wedstrijd niet gaat dan heb je een probleem. Het zal een combinatie zijn van spanning van mijn kant van het paard en de omgeving. Maar 1 ding weet ik zeker we gaan dit jaar door de L 1 heen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:59

He? Naar mijn idee mocht je juist afgroeten als je géén verliespunten wilde riskeren. Heb ik zelf ook gedaan een keer toen ik geen kant op kon omdat ie steeds wegspring en als ik lichte druk op de teugels gaf liep ie teugelkreupel. Niks gebeurd, geen verliespunten. Jury was het toen overigens met mij eens dat ik stopte. Dus wat jij zegt klinkt niet erg logisch dat je verliespunten krijgt omdat je afgroet?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:01

Voor afgroeten krijg je in geen enkele discipline verliespunten, dat is in het verleden wel zo geweest, maar al jaren geleden veranderd.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:03

Ik dacht al dat ik gek werd. Ben wel drie jaar al uit de wedstrijden maar dit had ik nog niet eerder gehoord..

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:13

Ik vind het juist heel logisch dat afgroeten niet bestraft wordt. Paard is een levend wezen en het kan zomaar gebeuren dat het even niet meer wil. Zie niet in waarom het paard dan nog verder door de baan gestuurd zou moeten worden.

Met springen en cross is afgroeten nog veel belangrijker. Als je merkt dat het paard die dag gewoon niet goed is vind ik het juist heel sportief om af te groeten i.p.v. koste wat kost door te rijden.

Fijn voor je dat het met een sisser is afgelopen maar misschien toch eens kritisch kijken naar wat er nu eigenlijk gebeurd is.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:16

Afgroeten wordt inderdaad niet meer bestraft met verliespunten. Vroeger wel, maar toen bleek dat mensen daar misbruik van maakten door langer in een bepaalde klasse te kunnen blijven rijden.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:27

prima opgelost zo toch! Er valt dus niet te achterhalen hoe het werkelijk gegaan is dus word TS geen straf opgelegd. Nu dacht ik dat je uberhaubt in de B en L1 geen verliespunten kon halen maar goed.

Wat betreft het afgroeten. Ik vind het wel terecht dat je daar ook een verliespunt voor krijgt. Ze zijn inderdaad er mee bezig dit misschien toch weer te gaan invoeren.