B wedstrijden als basis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: B wedstrijden als basis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:06

Zelf rijd ik ook met een kleine knopspoor om de zelfde reden als patricia. Mijn paard als de dood voor een zweep dus dat is geen optie. Bovendien wil het feit dat de ruiter in de b start ook niet altijd zeggen dat het een beginnende (wedstrijd)ruiter is. Maar inderdaad, je ziet heel veel flubberbenen, maar die zie ik ook in de hogere klassen. Zelf ken ik iemand die z rijdt maar ze rijdt nog steeds met kapstokjes en zit dus de hele tijd met de sporen in het paard te prikken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:11

Ik zou het gewoon lekker aan de ruiter overlaten ipv veroordelen. Ik rij ook met een spoor, mijn paard vind de zweep totaal niet logisch omdat de correctie op een andere plek komt dan de hulp. Daarnaast kan ik me voorstellen dat je paard misschien snel afgeleid is op nieuw terrein en je dan makkelijker de aandacht terug hebt.

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:13

ik heb er ook helemaal geen problemen met sporen, maar veel mensen denken dat als ze met sporen rijden, ze heel goed kunnen rijden.. misschien denken die mensen dat ook ?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:14

DxFellow schreef:
ik heb er ook helemaal geen problemen met sporen, maar veel mensen denken dat als ze met sporen rijden, ze heel goed kunnen rijden.. misschien denken die mensen dat ook ?

Om eerlijk te zijn ben ik nog nooit iemand tegen gekomen die denkt dat hij goed kan rijden omdat hij sporen aan heeft, en ik ga al aardig wat jaartjes mee.
Snap ook niet zo goed dat er zo'n ophef gemaakt wordt over de sporen. Er is reglementair precies beschreven wat wel en niet mag met sporen. En ook is het niet per definitie zo dat iemand die geen sporen aan heeft een betere proef neer zet.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:19

Ik ben ook nog nooit iemand tegengekomen die denkt dat hij goed kan rijden omdat hij sporen draagt.

En gebruik van sporen in een lagere klasse wil ook helemaal niet betekenen dat het paard in een hogere klasse minder goed aan het been is.

Ik maak me er in elk geval totaal niet druk om. Vekeerde beenligging of beenhulpen zijn uiteraard fout, maar dat is heel iets anders dan sporen dragen/gebruiken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:26

Als iemand het 'misbruikt' komt diegene zichzelf hoe dan ook in hogere klasse wel tegen. Kijk gewoon naar de uit uitvoering van de proef, niet naar de toeters en bellen van de ruiter.
Excessief gebruik geeft doorgaans ook een hoop gezwiep en dus geen mooie proef.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:03

Ik geef eerlijk toe, ik rij B dressuur met sporen en een zweep. Waarom? Om persoonlijke redenen: ik heb een spierziekte waardoor ik moeite heb met het doseren van hulpen. Kleine hulpen gaan zonder problemen, maar grote hulpen (op de moment dat mijn paarf kijkerig is, of haar aandacht ergens anders heeft) kan ik niet doseren, ofwel zijn ze dan even klein als de gewone hulp ofwel zijn ze gigantisch en heb ik een crosspaard. Dus ik heb een spoor om voor als mijn gewone kuit niet door komt ik er een spoor bij kan halen zonder het risico te hebben dat ik in het gras beland.

Ik heb al vaak commentaar gekregen waarom ik mijn goed voorwaarts paard met sporen rijd, ik zou dan ook graag hebben dat ze het mij persoonlijk komen vragen en niet achter mijn rug roddelen, mijn spierziekte is namelijk niet zichtbaar van buitenaf.