Ik snap dit niet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:50

FriesWytske schreef:
Billy schreef:
Misschien moeten we gewoon met zn allen niet zo hysterisch doen over die temperatuur. Natuurlijk is het prettiger als het wat koeler is, maar mensen moeten ook gewoon werken met warm weer. Paarden zijn niet van suiker, die hoeven echt niet in watten gepakt worden.

Inderdaad. Want over een tijdje komt er dan een topic over het regenachtige weer en de winter. En dat is dan ook weer zielig. Want dan is het te koud. Pfff, laat elkaar gewoon in zijn waarde.

En in warmere landen werken de paarden ook

LoveChamp

Re: Ik snap dit niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:53

een proefje is nog geen 10 min en als je dan 2 proefjes rijd ben je ong een kwartier bezig. Als je je paard warm rijd je proefjes rijd en tussendoor even rustig doet kan het wel met het 'warme' weer van nederland. Ik zal mezelf dan wel terugtrekken omdat ik zelf heel slecht tegen de hitte maar tot de 30graden vind ik het zelf wel kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:03

Het verschilt ook helemaal per paard. Ik heb een merrie gehad die met die weer al zwetend en pompend in wei of op stal stond daar ging ik dan natuurlijk met 30 graden niet op rijden op wedstrijd. Huidige paard kan er beter tegen maar ik niet dus met 30 graden meld ik af.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:07

Yvank_ schreef:
Het verschilt ook helemaal per paard. Ik heb een merrie gehad die met die weer al zwetend en pompend in wei of op stal stond daar ging ik dan natuurlijk met 30 graden niet op rijden op wedstrijd. Huidige paard kan er beter tegen maar ik niet dus met 30 graden meld ik af.

Jaa inderdaad dat klopt. Dan zou ik het ook niet gedaan hebben. Mijn huidige paard heeft er niet echt last van hij zweet alleen sneller maarja ik zweet dan al en dan heb ik alleen nog maar opgezadeld dusjaa maar verder heeft paardje lief er geen last van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:10

Ik hou altijd de regel aan: boven 25 graden rijd ik niet. Maar ik rij dan ook geen wedstrijden meer.
Zou ik dat wel doen dan zou ik afzeggen, puur omdat ik mijn paard gewoon flink moet inrijden, dan heb ik echt aan een kwartiertje of half uurtje niet genoeg. Daarbij is ze zwart en die zijn toch iets gevoeliger voor een zonnesteek denk ik. Denk dat het van paard tot paard verschillend is.

Barte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:14

denk dat iedereen het voor zichzelf moet beslissen wat hij/zij wil ..Mijn paard werkt gewoon wat minder hard en op wedstrijd pas je je losrijden erop aan en zorg je voor drinken en afkoeling voor je paard .Hij krijgt dan ook elecktolyten bij .Gebruik gewoon je verstand en pas je rijden daarop aan.En na de proeven lekker naar huis brengen .Mijn paard loopt M2 maar we doen alleen wat licht werk nu of een bosritje .Maar er zijn ook paarden die in het volle zonlicht op de wei staan en daar ook gek doen bv .Die van mij gaat vroeger naar buiten en eerder naar binnen waar het koel is.Maar beweging is nodig en functioneel.Maar het is wel warm soms maar om helemaal niks te doen ??Hoe moet het dan als het regent .vriest of sneeuwt ??Er is hier in dit land altijd wel wat te melden wbt het weer en tja helaas dat zal altijd zo blijven hoor ...Gewoon logisch nadenken.... :P

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:15

Nou dan moeten we maar even met ze alle met de top ruiters gaan praten........ Die rijden overal over de wereld en ook gewoon in de hitte. Ik heb altijd gewoon doorgereden en ook op wedstrijd als je hem daarna goed verzorgd niks aan de hand. Wel ging ik mijn paard naar huis brengen als de prijsuitreiking lang opzich liet wachten. Dat gezeur altijd maar over warm koud, droog, nat. Ze zijn niet van suiker hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:25

Nee, ze zijn zeker niet van suiker maar ik loop ook minder hard als het zo warm is.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:26

kleiduiker schreef:
Nee, ze zijn zeker niet van suiker maar ik loop ook minder hard als het zo warm is.

Precies.
Dus je moet gewoon je trainingsschema aanpassen.
Betekent niet meteen dat je niet meer kan rijden of op wedstrijd.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:29

Het soort warmte daar is compleet anders dan in Nederland. Je kunt in bv in Portugal makkelijk buiten zijn als het 40 graden is, droge lucht = droge warmte = prettig. Waarbij in Nederland alles boven de 25 graden al snel voelt alsof je levend gekookt word. Hoge luchtvochtigheid = vochtige warmte = onpretting.
Daarbij is het in die landen doorgaans altijd hetzelfde tempratuur. Niet zoals in Nederland waar je in een week tijd van 20 naar 30 naar 23 naar 34 gaat. Daar kun je niet aan wennen, de luchtvochtigheid neemt enorm toe waardoor het allemaal alleen maar onprettiger word. En Australië? Dat land is zo godsgruwelijk groot (heb je enig idee hoe groot Australië is? ).. Welk deel van Australië bedoel je? Of te wel, appels met peren vergelijken.

Maar luister inderdaad naar je paard, wees slim en wees niet bang een keer terug te trekken. Ik persoonlijk zou met de pony die ik rij niet met zulke hitte gaan rijden. Dit meer omdat zij het niet trekt, ik niet tegen de hitte kan en we dus eigenlijk tegen elkaar zitten te vechten. Lost niks op, zorgt er alleen voor dat al het werk om haar vertrouwen te krijgen teniet word gedaan.

Billy schreef:
Wat denk je dat paarden in Australie en Arabische landen doen met warm weer, de hele dag op stal staan? Daar moeten koeien opgehaald worden, races in Arabie, weet ik veel....Die gaan niet dood van een dag hard werken met warm weer, en wij denken dat een paard een uurtje zon niet aankan?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:32

Mijn pony gaat gewoon op wedstrijd als het warm is, maar zij kan er ook gewoon erg goed tegen, water mee voor onderweg, koelen op het terrein en geen probleem. Maar ik train haar ook gewoon als het warm is, op dezelfde manier en zwaarte als het niet warm is, ook gewoon in de middag.
Voor het trainen afspuiten, goede warming up, goed uitstappen en weer afspuiten.

Veel paarden worden bewust 's ochtends of 's avonds getraind omdat het dan minder warm is, zo'n paard zou ik ook niet meenemen op wedstrijd als het warm is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:33

Ik heb het nooit begrepen. Met zo een warm weer train ik wel soms (mijn regel, als het me te warm is voor een lange broek ga ik niet rijden, maar soms...) maar dan een minuut of 5, maximaal 10. Echt maximaal. De rest stap ik (in de schaduw, bos ofzo)

En heel eerlijk, in Turkije met 40 graden durf ik het nog wel eens koud te hebben. Met een 35 graden is het in een land als turkije prima te doen om een lekker stuk te rijden en crossen, als de zon maar weg is.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:35

Ik vind dat je op zulke momenten eerlijk tegen je paard moet zijn. Hij kan niet praten en er zijn genoeg paarden die gewoon stug door blijven lopen. Dus ken je paard en doe wat voor hem het beste is.

Maar ga niet lopen roepen 'Ooooh wat is het warm', en vervolgens je paard keihard aan het werk zetten midden op de dag. Want dáár kan ik niet tegen, dan ben je gewoon weg egoïstisch. Je paard heeft het namelijk OOK warm.

Pas je trainingen aan en denk vooral aan je paard. Die moet ten alle tijden voor gaan, op welke keuze je moet maken dan ook.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 16:25

Billy schreef:
Klopt, maar met beleid kan hij heus wel aan het werk, en is het niet nodig om de dierenbescherming langs te sturen als je een paard ziet met een zadel op bij 30 graden

Dat weet jij dus niet billy. Ieder paard is anders zoals al gezegd door vele.
DB bellen ..nu ga je natuurlijk erg overdrijven. Niemand heeft het over db alleen dat je eerlijk moet zijn tegenover je paard. Ik persoonlijk ga geen wedstrijden boven de 30 gaden rijden hier in NL

@ xDenies, helemaal mee eens

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 22:45

Nies_ schreef:
Ik rij dan ook geen wedstrijd. Die geef ik toch later op. Eenmaal ingeschreven en warmer dan verwacht dan is dat maar zo. Wedstrijd is geen zware training, even de spieren los, wat trucjes laten zien tussen de hekjes, rondje stappen en weer naar huis.

Ben ik mee eens, thuis rijd je zoveel intensiever. Thuis rijd je het paard voor elkaar en op de wedstrijd hoort hij dat dan te zijn. Ik rijd wel minder lang in.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:48

Ja jullie toevallig, maar genoeg mensen gaan op wedstrijd en rijden even lang in en vragen even veel als een thuis training. Verschil is dat het thuis koel is in de bak met schaduw en op wedstrijd niks van schaduw is (of nog warmer door de tijd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:52

xSlvna schreef:
Ja jullie toevallig, maar genoeg mensen gaan op wedstrijd en rijden even lang in en vragen even veel als een thuis training. Verschil is dat het thuis koel is in de bak met schaduw en op wedstrijd niks van schaduw is (of nog warmer door de tijd).

Binnenbak is bij ons anders echt ontzettend warm midden op de dag. ;) (Als het buiten ook heel warm is he) Dan kan je veel beter buiten zijn met een lekker koel briesje. Want die warmte, het is niet uit te houden!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:56

Bij de ponyclub vroeger werden wedstrijden met een verwachtte temperatuur boven de 28 graden zowiezo afgezegd en bij 25 graden kon je afzeggen als je wilde. en vaak de wedstrijd ook niet doorgegaan trouwens om die reden. Dat vonden ze niet verantwoord om te doen. Nu waren dat andere tijden waarbij de ponys aan lange hekken vaststonden die dag vaak zonder schaduw ook.te grote kans op oververhitting dus.

Zelf zou ik bij heet weer een wedstrijd afzeggen in belang van paard en mezelf.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:59

Die paar dagen dat het heet is in nederland rijd ik gewoon niet. Voor mezelf niet fijn, maar voor mijn paard ook niet fijn. Nou ben ik geen wedstrijdruiter maar 'slecht recreatief gebruiker', maar vind het welzijn belangrijker dan een ritje.

Naomi_King

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:26

Bij 25+ zou ik ook niet gaan rijden, maar ik rijd sowieso nog geen wedstrijden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:39

Ik train gewoon door en ga ook gewoon op wedstrijd. Ik regel altijd zelf water en koel haar voor en na het rijden. Thuis train ik ook zonder schaduw in de buitenbaan, dus niks anders aan als op wedstrijd gaan.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:20

xDenies schreef:
Ik vind dat je op zulke momenten eerlijk tegen je paard moet zijn. Hij kan niet praten en er zijn genoeg paarden die gewoon stug door blijven lopen. Dus ken je paard en doe wat voor hem het beste is.

Maar ga niet lopen roepen 'Ooooh wat is het warm', en vervolgens je paard keihard aan het werk zetten midden op de dag. Want dáár kan ik niet tegen, dan ben je gewoon weg egoïstisch. Je paard heeft het namelijk OOK warm.

Pas je trainingen aan en denk vooral aan je paard. Die moet ten alle tijden voor gaan, op welke keuze je moet maken dan ook.

Mee eens, ieder kent zijn eigen paard het best. die paar hete benauwde dagen die we hebben in Nederland, rijd ik sochtends vroeg of gewoon niet. Mocht ik wedstrijd hebben en midden op de dag moeten starten, zou ik er ook goed over na denken of het wel verantwoord is tegenover mijn paard.

In de top zijn die wedstrijden trauwens perfect georganiseerd hoor. Met hitte worden er een soort tenten neergezet met neveldouches waar je je paard onderdoor kan laten lopen en er hangen vaak ventilatoren in de boxen. Daarnaast genoeg grooms die met emmers water lopen te shouwen.

Enne die arabiertjes van rijke oliesjeiks in de Verenigde Emiraten hebben allemaal airco in de stallen.... Situaties zijn dus zo verschillend, niet met elkaar te vergelijken.

Hermesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:36

FriesWytske schreef:
Denk dat je met dit weer vooral naar je paard moet kijken. Het ene paard kan beter over de warmte dan het andere. Tenminste ik doe dat wel. Weet dat mijn paard wel over de warmte kan. Al train ik met deze warmte wel wat anders dan anders. Ga meer tussendoor stappen. Ook zorg ik dat ze met dit weer na het rijden een douche kan krijgen. En als ik wedstrijd heb, neem ik emmer en spons mee. Zodat ze na het rijden lekker afgesponst kan worden. Als ik iemand bij me heb, laat ik dat zelfs even voor de proeven doen.

doe ik ook altijd ;) mijn paard kan echt goed tegen de hitte maar somigge paarden dan ook weer nie ;)

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 04:18

Verschilt inderdaad per paard, tijdtip en plek. Mijn oudere paard moest midden op de dag, dat wil ik hem niet aandoen. Hij raakt minder snel zijn warmte kwijt. Moest ook nog een tijd op de trailer staan tot de prijsuitreiking. Bovendien moet ik behoorlijk werken op hem, daar hij lastig zit.

Jongere paard zweet prima, moest later op de dag en aan zee staat altijd een windje. Wel korter ingereden, daarna flink gekoeld en slobber met elektrolyten gegeven. Gelukkig was er al snel prijsuitreiking. Ze liep erg fijn.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 08:26

ik rij ook geen wedstrijden met deze temperaturen, maar omdat ik zelf niet tegen de warmte kan.
paard lijkt er minder problemen mee te hebben :+
wel pas ik trainingen aan als het warm is, maar ook grotendeels door hoe ik me voel en hoe mijn paard reageert.