Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
onwijs leuke dieren zijn het!
)Geryon schreef:Tuigers zijn zeker geen koudbloeden, maar de warmbloeden voor voor de koets. Sterker nog, die kunnen aardig hoog in het bloed staan. Overigens zijn Friezen ook geen koudbloeden. Tinkers, Fjorden en Haflingers weer wel.
Nadiine__x schreef:Geryon schreef:Tuigers zijn zeker geen koudbloeden, maar de warmbloeden voor voor de koets. Sterker nog, die kunnen aardig hoog in het bloed staan. Overigens zijn Friezen ook geen koudbloeden. Tinkers, Fjorden en Haflingers weer wel.
Nou eigenaren van de tuigers zijn dat niet met je eens hoor, laat het ze maar niet horen. Zij ware de genen die mij erop wezen dat het zeker geen warmbloeden zijn.
Idem voor de friezen
Maar ik ben het er wel mee eens. Tuigpaarden zijn kwpn'ers. En friezen zijn ook warmbloeden. Dat staat gewoon vast. Heb tot voor kort ook altijd gedacht dat friezen koudbloeden zijn. Geryon schreef:Dan zou ik zeggen ga ervoor. Maar ik bedoel, als jij Z of hoger wilt gaan rijden, moet je imo niet gaan kijken voor een ras dat daar totaal niet voor gefokt is. Meestal is het oneerlijk voor een paard om te trainen naar iets wat zijn bouw totaal tegen gaat, waardoor het gewoon heel zwaar werk is. Altans, dat vind ik.
Geryon schreef:Nou eigenaren van de tuigers zijn dat niet met je eens hoor, laat het ze maar niet horen. Zij ware de genen die mij erop wezen dat het zeker geen warmbloeden zijn.
Idem voor de friezen
Maar ik ben het er wel mee eens. Tuigpaarden zijn kwpn'ers. En friezen zijn ook warmbloeden. Dat staat gewoon vast. Heb tot voor kort ook altijd gedacht dat friezen koudbloeden zijn.[/quote]Nadiine__x schreef:Geryon schreef:Dan zou ik zeggen ga ervoor. Maar ik bedoel, als jij Z of hoger wilt gaan rijden, moet je imo niet gaan kijken voor een ras dat daar totaal niet voor gefokt is. Meestal is het oneerlijk voor een paard om te trainen naar iets wat zijn bouw totaal tegen gaat, waardoor het gewoon heel zwaar werk is. Altans, dat vind ik.
Ho ho ho, nu verdraai je mijn woorden. Niet doen.
Ik zei, dat ik voorliefde heb voor shire's en dus ook een jaarling heb lopen. Dat ik NAAST het bosrijden een dressuur ruiter ben en dat ik ook best zou willen starten wanner de tijd hier rijp voor.
Ik heb niet gezegt dat ik z wil rijden met een shire, het is wel wen droom om samen met mijn shire zo ver mogelijk te komen.
Maar dat wil ik samen met haar doen, dus de toekomst zal ons laten zien. Hoever we samen komen.
Geryon schreef:Nadiine__x schreef:
Ho ho ho, nu verdraai je mijn woorden. Niet doen.
Ik zei, dat ik voorliefde heb voor shire's en dus ook een jaarling heb lopen. Dat ik NAAST het bosrijden een dressuur ruiter ben en dat ik ook best zou willen starten wanner de tijd hier rijp voor.
Ik heb niet gezegt dat ik z wil rijden met een shire, het is wel wen droom om samen met mijn shire zo ver mogelijk te komen.
Maar dat wil ik samen met haar doen, dus de toekomst zal ons laten zien. Hoever we samen komen.
Ik had het niet over jou.

) Jaan81 schreef:Ze had t tegen mij
Maar ben het met je eens hoor.
Ik heb ook geen trekpaard genomen voor de dressuur. Maar toen bleek dat ie t leuk vond en t ook daadwerkelijk lekker kon, toen ging t kriebelen.
Zo is het ook gegaan bij die Z loopt waar ik t over had. TrekPaard was van d'r moeder en die is ze gaan rijden voor t ringrijden en toen d'r eigen paard blessure had wat vaker en toen kwam ze er achter wat er allemaal in zat en is ze d'r eht gaan trainen.
Ik heb m'n trekpaard voor de veelzijdigheid. Mennen, wandelen, fietsen, buitenritten, grondwerk, ringrijden én bakwerk/dressuur. Heerlijk!
Geryon schreef:Nope. Ze hebben simpel weg een bouw en manier van lopen dat geschikt is voor hun doeleinde, niet voor de dressuur.
denisesilver schreef:Geryon schreef:Dat is geen mening, maar een feit. En een fjord kan het evengoed niet, maar wel beter omdat zijn bouw en gangen geschikter zijn. Tenminste ik heb het hier dan over hogere dressuur. Al lijkt het Z mij voor een trekpaard ook niet echt te doen.
Een Groninger is ook veelal gefokt voor de kar, just saying~
Daarvan kunnen er zeker veel goed lopen
Geryon schreef:Ik vind het hartstikke leuk om te zien en gedurfd van de ruiter of amazone.
edit:
Waarom leuk? Omdat je het niet zoveel tegen komt.
Waarom gedurfd? Omdat dit soort paarden niet geschikt/gefokt zijn voor de dressuursport en dat het extra moeilijk maakt een goede proef te rijden.
denisesilver schreef:denisesilver schreef:
Een Groninger is ook veelal gefokt voor de kar, just saying~
Daarvan kunnen er zeker veel goed lopen
Oké dat was onvolwassen, tis een discussie forum![]()
Het spijt me oprecht![]()
Edit: Groninger is geen koudbloed idiot
Ze worden volgens mij tegenwoord wel rijtypischer gefokt als ik het zo zie.
tijdens het inrijden.
Nadiine__x schreef:Geryon schreef:Tuigers zijn zeker geen koudbloeden, maar de warmbloeden voor voor de koets. Sterker nog, die kunnen aardig hoog in het bloed staan. Overigens zijn Friezen ook geen koudbloeden. Tinkers, Fjorden en Haflingers weer wel.
Nou eigenaren van de tuigers zijn dat niet met je eens hoor, laat het ze maar niet horen. Zij ware de genen die mij erop wezen dat het zeker geen warmbloeden zijn.
Idem voor de friezen
Nadiine__x schreef:Geryon schreef:Dat is geen mening, maar een feit. En een fjord kan het evengoed niet, maar wel beter omdat zijn bouw en gangen geschikter zijn. Tenminste ik heb het hier dan over hogere dressuur. Al lijkt het Z mij voor een trekpaard ook niet echt te doen.
Je mag zeker je mening geven, daarvoor heb ik dit topic ook geopend.
Dat ze anders gebouwd zijn is ook zeker ewn feit, maar ze kunnen zeker wel. Soepel en ontspannen bewegen.
Vergeet niet dat de tuigers ook trekpaarden/koudbloeden zijn en het ook goed doen in de sport![]()
Op onderstaande foto zie je mooi wat jij bedoelt, dat ze echt stuwen en dit hebben ze ook nodig voor de kar:
[ Afbeelding ]
Maar je ziet ook dat ze zeker wel. Licht voetig kunnen voort bewegen.
Als ik dan deze kwpn ernaast houd:
[ Afbeelding ]
Zie ik. Behalve de lengte in de hals bijna geen verschil ze stuwen beide van achteren en dragen goed.
Lengte in de hals kun je aan de hand aan werken, en fjord kan immers ook nagevelijk lopen, zij hebben ook een korte hals.
.
.
Geryon schreef:Dat is geen mening, maar een feit. En een fjord kan het evengoed niet, maar wel beter omdat zijn bouw en gangen geschikter zijn. Tenminste ik heb het hier dan over hogere dressuur. Al lijkt het Z mij voor een trekpaard ook niet echt te doen.