Koudbloed aan de startlijn.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Koudbloed aan de startlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:43

Dan zou ik zeggen ga ervoor. Maar ik bedoel, als jij Z of hoger wilt gaan rijden, moet je imo niet gaan kijken voor een ras dat daar totaal niet voor gefokt is. Meestal is het oneerlijk voor een paard om te trainen naar iets wat zijn bouw totaal tegen gaat, waardoor het gewoon heel zwaar werk is. Altans, dat vind ik.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:43

ik heb hier een trekpaard die ontzettend enthousiast dressuur loopt hoor! doet goed haar best en loopt netjes ontspannen aan de teugel. het is echt een paard die met plezier voor je werk in de bak, heerlijk om te rijden. wil is het een grote ondeugd met een eigen willetje maar als je haar voorzichtig rijd doet ze ontzettend haar best :j onwijs leuke dieren zijn het!
filmpje erbij:
http://youtu.be/Or4rBoQOA6k
(iphone kwaliteit :') )
edit: hier rijd een vriendin van mij voor de eerste keer op haar

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 19:50

Geryon schreef:
Tuigers zijn zeker geen koudbloeden, maar de warmbloeden voor voor de koets. Sterker nog, die kunnen aardig hoog in het bloed staan. Overigens zijn Friezen ook geen koudbloeden. Tinkers, Fjorden en Haflingers weer wel.

Nou eigenaren van de tuigers zijn dat niet met je eens hoor, laat het ze maar niet horen. Zij ware de genen die mij erop wezen dat het zeker geen warmbloeden zijn.

Idem voor de friezen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:53

Nadiine__x schreef:
Geryon schreef:
Tuigers zijn zeker geen koudbloeden, maar de warmbloeden voor voor de koets. Sterker nog, die kunnen aardig hoog in het bloed staan. Overigens zijn Friezen ook geen koudbloeden. Tinkers, Fjorden en Haflingers weer wel.

Nou eigenaren van de tuigers zijn dat niet met je eens hoor, laat het ze maar niet horen. Zij ware de genen die mij erop wezen dat het zeker geen warmbloeden zijn.

Idem voor de friezen

Hee dit heb ik niet gezegd :+ Maar ik ben het er wel mee eens. Tuigpaarden zijn kwpn'ers. En friezen zijn ook warmbloeden. Dat staat gewoon vast. Heb tot voor kort ook altijd gedacht dat friezen koudbloeden zijn.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 19:55

Geryon schreef:
Dan zou ik zeggen ga ervoor. Maar ik bedoel, als jij Z of hoger wilt gaan rijden, moet je imo niet gaan kijken voor een ras dat daar totaal niet voor gefokt is. Meestal is het oneerlijk voor een paard om te trainen naar iets wat zijn bouw totaal tegen gaat, waardoor het gewoon heel zwaar werk is. Altans, dat vind ik.

Ho ho ho, nu verdraai je mijn woorden. Niet doen.

Ik zei, dat ik voorliefde heb voor shire's en dus ook een jaarling heb lopen. Dat ik NAAST het bosrijden een dressuur ruiter ben en dat ik ook best zou willen starten wanner de tijd hier rijp voor.

Ik heb niet gezegt dat ik z wil rijden met een shire, het is wel wen droom om samen met mijn shire zo ver mogelijk te komen.

Maar dat wil ik samen met haar doen, dus de toekomst zal ons laten zien. Hoever we samen komen. ;)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 19:58

Geryon schreef:

Idem voor de friezen

Hee dit heb ik niet gezegd :+ Maar ik ben het er wel mee eens. Tuigpaarden zijn kwpn'ers. En friezen zijn ook warmbloeden. Dat staat gewoon vast. Heb tot voor kort ook altijd gedacht dat friezen koudbloeden zijn.[/quote]

Och de verkeerde naam weggehaald sorry!
Nouja ik weet het ook niet, iedereen zegt wat anders, maakt verder ook niet uit in dit topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:59

Tuigpaarden zijn veel al kwpn en dan ingeschreven als tuigtype.
Is geen koudbloed.
Een fries, Gelderse en Groninger worden onder de zware warmbloeden gerekend.
Alleen zijn de Gelderse en fe Fries zo in ontwikkeling naar een luxer type dat ze eigenlijk niet meer passen onder de noemer zwaar warmbloed.
Fjord, tinker, haflinger, norikere, Clydesdale, Merens, belgisch trekpaard, percheron en Shire zijn dat wel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:03

Nadiine__x schreef:
Geryon schreef:

Ik zei, dat ik voorliefde heb voor shire's en dus ook een jaarling heb lopen. Dat ik NAAST het bosrijden een dressuur ruiter ben en dat ik ook best zou willen starten wanner de tijd hier rijp voor.

Ik heb niet gezegt dat ik z wil rijden met een shire, het is wel wen droom om samen met mijn shire zo ver mogelijk te komen.

Maar dat wil ik samen met haar doen, dus de toekomst zal ons laten zien. Hoever we samen komen. ;)

Ik had het niet over jou.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 20:45

Geryon schreef:
Nadiine__x schreef:

Ik had het niet over jou.

oh, excuus dan begreep ik je verkeerd :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:58

Geen probleem hoor :D

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:30

[/quote]

Idem voor de friezen[/quote]

Kan ik me niet voorstellen. Kijk gewoon op hun eigen stamboeksites. De Fries is ooit ontstaan uit Iberische paarden om oorlogspaarden te kweken, dus daar is het eerste warmbloed er al ingekomen. En later is er draver in gefokt om er meer koetspaard van te maken.

Nu worden ze weer terug rijttypischer gefokt.

Tuigers zijn idd KWPNérs en dan het tuigtype en zijn ook behoorlijk hete paarden.

Jaan81Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:34

Ze had t tegen mij ;)

Maar ben het met je eens hoor.
Ik heb ook geen trekpaard genomen voor de dressuur. Maar toen bleek dat ie t leuk vond en t ook daadwerkelijk lekker kon, toen ging t kriebelen.
Zo is het ook gegaan bij die Z loopt waar ik t over had. TrekPaard was van d'r moeder en die is ze gaan rijden voor t ringrijden en toen d'r eigen paard blessure had wat vaker en toen kwam ze er achter wat er allemaal in zat en is ze d'r eht gaan trainen.

Ik heb m'n trekpaard voor de veelzijdigheid. Mennen, wandelen, fietsen, buitenritten, grondwerk, ringrijden én bakwerk/dressuur. Heerlijk!

Jaan81Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:35

(Beetje veel 'toen', lijkt wel een klein kind, sorry :o )

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:44

Ik weet dat je hier niet op doelt maar wil het toch even delen. Mijn verzorg pony (fjord) heeft met zn vorige bereidster z1 gelopen. Met erg veel verschillende reacties. Mensen die het geweldig vonden ! Maar ook mensen (warmbloed ruiters, no offence!) Die tijdens het losrijden, hun neus ophalend, tegen haar zeiden : pardon, deze ring is alleen voor losrijden voor de Z.... (terwijl ze dat dus startte.

Ach en t enige wat ik kan zeggen over dat soort mensen is prove them wrong!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:53

Jaan81 schreef:
Ze had t tegen mij ;)

Maar ben het met je eens hoor.
Ik heb ook geen trekpaard genomen voor de dressuur. Maar toen bleek dat ie t leuk vond en t ook daadwerkelijk lekker kon, toen ging t kriebelen.
Zo is het ook gegaan bij die Z loopt waar ik t over had. TrekPaard was van d'r moeder en die is ze gaan rijden voor t ringrijden en toen d'r eigen paard blessure had wat vaker en toen kwam ze er achter wat er allemaal in zat en is ze d'r eht gaan trainen.

Ik heb m'n trekpaard voor de veelzijdigheid. Mennen, wandelen, fietsen, buitenritten, grondwerk, ringrijden én bakwerk/dressuur. Heerlijk!

Ze lijken mij er ook heerlijk voor. Als vriend en ik geld en ruimte hebben, komt er ook eentje, want hij is fan van ze :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:56

Geryon schreef:
Nope. Ze hebben simpel weg een bouw en manier van lopen dat geschikt is voor hun doeleinde, niet voor de dressuur.

Ze hebben nochtans ook een hoofd en 4 benen hoor.
Definieer dressuur, imo is dressuur een middel om je paard beter te maken, geen doel op zich

Hier ook twee trekpaarden, eentje van 18 en haar dochter van 5
Ik rij door tijdsgebrek geen wedstrijden,maar train wel om zo ver mogelijk te raken
http://www.mijnalbum.nl/Album=RYN3S6SZ#M3E6ZDCV
http://www.mijnalbum.nl/Album=RYN3S6SZ#UXQ86JEQ

Zelfs een parcoursje kan er vanaf
http://www.mijnalbum.nl/Album=RYN3S6SZ#OCIB8X4C
http://www.mijnalbum.nl/Album=RYN3S6SZ#W3L6Q8IW
Zijgang met de oudste
http://www.mijnalbum.nl/Album=NEBAVGN8#VGXWSDRW
http://www.mijnalbum.nl/Album=NEBAVGN8#XSO3QVAD

Zijgang met de jongste
http://www.mijnalbum.nl/Album=4EEBX3G3#7WVCCZVV
Een nog wat zoekend drafje
http://www.mijnalbum.nl/Album=4EEBX3G3#NTVXWCDO

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 00:08

Zoals ik al zei had ik het over het Z en hoger.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 00:12

denisesilver schreef:
Geryon schreef:
Dat is geen mening, maar een feit. En een fjord kan het evengoed niet, maar wel beter omdat zijn bouw en gangen geschikter zijn. Tenminste ik heb het hier dan over hogere dressuur. Al lijkt het Z mij voor een trekpaard ook niet echt te doen.

Een Groninger is ook veelal gefokt voor de kar, just saying~
Daarvan kunnen er zeker veel goed lopen :)

Oké dat was onvolwassen, tis een discussie forum :P
Het spijt me oprecht :j

Edit: Groninger is geen koudbloed idiot |o

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 00:20

Geryon schreef:
Ik vind het hartstikke leuk om te zien en gedurfd van de ruiter of amazone.

edit:
Waarom leuk? Omdat je het niet zoveel tegen komt.
Waarom gedurfd? Omdat dit soort paarden niet geschikt/gefokt zijn voor de dressuursport en dat het extra moeilijk maakt een goede proef te rijden.

Presies dat. Ik heb zelf een fries x gelderse (ookwel en bonte fries xD) hij ziet er in de gangen en staan ect erg lomp uit net als een echte oude fries. Hij is helaas niet geschikt omdat hij met artose staat. Ik was heel graag met hem gestart maar zijn been gaat voor en het wil niet meer lukken om te werken zonder pijn (Het rijden doet hem niet goed zo in de wei heeft hij (heel raar ik weet het) alleen in draf lichte pijn)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 00:37

denisesilver schreef:
denisesilver schreef:

Een Groninger is ook veelal gefokt voor de kar, just saying~
Daarvan kunnen er zeker veel goed lopen :)

Oké dat was onvolwassen, tis een discussie forum :P
Het spijt me oprecht :j

Edit: Groninger is geen koudbloed idiot |o

Geen probleem joh. :P Ze worden volgens mij tegenwoord wel rijtypischer gefokt als ik het zo zie.

Fiokir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 01:00

Aankomende woensdag de eerste officiële gepland staan met een trekpaard *\o/*

o en wat zullen er toch genoeg mensen / miepkonten zijn die dit absoluut niet kunnen waarderen omdat hun paardje er onrustig van wordt. :+ tijdens het inrijden.
al vaker mee gemaakt namelijk.

gekkigheid natuurlijk maar, wij gaan ervoor!
haal mij absoluut geen ilussies voor ogen maar een trekpaard kan erg soepel door zijn lijf bewegen.
de meeste mensen denken aan een dik vet paard die lomp is en op het land thuis hoort maar dat is al heeeeeeel lang geleden. Al gebeurt het natuurlijk nog wel.
Maar mensen tijden veranderen en paarden ook :j

have fun en laat iedereen in zijn waarde.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 01:25

inderdaad helemaal mee eens

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 06:13

Nadiine__x schreef:
Geryon schreef:

Idem voor de friezen

Tuigers koudbloeden?

http://www.kwpn.nl/over-kwpn/fokkerij/f ... igpaarden/

Tuigpaarden zijn kwpn'ers. Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland.

Daarnaast zit er ook regelmatig veel hackneybloed in tuigpaarden. Cambridge Cole was toch wel 1 van de grote hengsten voor te tuigpaarden sport.

Anyway, terug bij onderwerp.
JA, je kan met een koudbloed zoals een shire best wel kan starten. Maar echter zoals het gezegd is, moet je mogelijk wel je verwachtingen aanpassen aan de beperkingen van het paard. Je moet niet verwachten dat je shire zo lichtvoetig gaat lopen als een rank gebouwd dressuurpaard, ookal stampt de shire niet de hele boel bij elkaar. Zelfs mijn gelder/tuiger komt niet in de buurt van het lichtvoetige van het paard van mijn stalgenoot. Ze hebben een totaal andere bouw waardoor ze ook net anders bewegen.

Mijn moeder heeft altijd een mooie vergelijking voor dit soort "rassen kwesties".

citaat mam"je kan met elke fiets fietsen. Of je nu op een race, damesfiets of 3wieler zit. Echter moet je niet gaan verwachten dat je in de zelfde omstandigheden met een simpele damesfiets een wielleronde zal winnen. Dat betekend in eerste instantie niet dat je nooit zal mogen deelnemen aan deze wedstrijden, echter dat het wel meer training kan vereisen. Niet iedereen heeft zin in extra trainingen en kopen liever dan een fiets die past bij hun doel, en anderen trainen nog harder."

Dressuurgefokte paarden hebben gewoon voordeel omdat er gericht gefokt word naar dat doel. Een shire zal niet met het zelfde doel gefokt worden. Dat betekend niet, dat een shire niet de dressuur in zou kunnen. Echter zal het dus wel meer training kunnen kosten om het voordeel van de dressuurgefokte paarden bij wijze van spreken in te halen, net dat tandje bij zetten soms dus. Het belangrijkste wel is, om er plezier in te houden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 06:50

Nadiine__x schreef:
Geryon schreef:
Dat is geen mening, maar een feit. En een fjord kan het evengoed niet, maar wel beter omdat zijn bouw en gangen geschikter zijn. Tenminste ik heb het hier dan over hogere dressuur. Al lijkt het Z mij voor een trekpaard ook niet echt te doen.

Je mag zeker je mening geven, daarvoor heb ik dit topic ook geopend.

Dat ze anders gebouwd zijn is ook zeker ewn feit, maar ze kunnen zeker wel. Soepel en ontspannen bewegen.

Vergeet niet dat de tuigers ook trekpaarden/koudbloeden zijn en het ook goed doen in de sport ;)

Op onderstaande foto zie je mooi wat jij bedoelt, dat ze echt stuwen en dit hebben ze ook nodig voor de kar:
[ Afbeelding ]
Maar je ziet ook dat ze zeker wel. Licht voetig kunnen voort bewegen.

Als ik dan deze kwpn ernaast houd:
[ Afbeelding ]

Zie ik. Behalve de lengte in de hals bijna geen verschil ze stuwen beide van achteren en dragen goed.

Lengte in de hals kun je aan de hand aan werken, en fjord kan immers ook nagevelijk lopen, zij hebben ook een korte hals.
.
.

Ja ha ha, stuwing wil je juist NIET onder het zadel. Stuwen en dragen zijn ook tegenover gestelden

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 08:42

Geryon schreef:

Ik heb juist het idee dat trekpaarden beter lopen dan fjorden. Al met al zijn fjorden ook maar trekpaarden natuurlijk. Z lijkt mij voor elk paard wel haalbaar, goed niet allemaal met topscores, maar haalbaar zeker wel. Met zulke paarden moet je gewoon blij zijn als je Z bent en ook niet meer willen. Wat ik tot nu toe een poging heb zien doen in het ZZ slaat gewoon echt flaters. Ziet er niet uit. Fjord Pjotr valt dan nog wel mee, maar de enige winst die ik daarvan voorbij heb zien komen was op een fjordenwedstrijd en naar eigen ervaring krijg je ze daar ook wel echt kado. Een enkele haflinger doet het ook wel acceptabel, maar echt niet meer dan dat hoor. Op dat niveau ga je er niet mee winnen, enkel als de concurrentie bagger heeft gereden.

Als zulke paarden even goed konden lopen als KWPN'ers is heel dat stamboek toch best wel een afgang. Jaren lang paarden fokken, kruisen en selecteren om er vervolgens uitgereden te worden door een landbouwknol. Daar zou ik om kunnen huilen hoor.

Ach en jury's.. Je kunt ook een jury treffen die een bloedhekel heeft aan Jazz en dan sta je daar ook maar met je goede dresuurpaard hoor. Als je daar allemaal rekening mee moet houden kun je beter niet starten.