Ziek van zenuwen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 10:46

xMercury schreef:
Ik heb geen idee waarom ik zo zenuwachtig ben.. Jullie wel? Als ik eraan denk draait m'n maag om en voel ik de stress in m'n lijf. Op de dag zelf ben ik ook echt niet te genieten.. Baal daar zo van!

Ben je bv bang dat je een ongeluk maakt, er af valt, of meer van dat soort dingen?
Ben je bang dat je geen eerste of tweede wordt of andere prestatie angsten?
Of is het weer wat anders?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 10:55

Ashley5760 schreef:
Niet aan de pillen gaan joh.
Wat kan er nu gebeuren je kan vallen of 100punten krijgen en laatste worden...
Je paard gaat gewoon weer mee naar huis en de volgende keer kan het alleen maar beter gaan.
En al helemaal niet gaan denken aan "wat men zou zeggen of vinden" de beste stuurlui staan altijd aan wal, al zou je winnen dan is er altijd wel iemand die vind dat je het niet hebt verdient. Boeiuh ;)

Haha super dankjewel! Dit is precies wat ik nodig heb. Je hebt ook helemaal gelijk, ik moet dit mezelf aan gaan leren haha.

@ Tuc, ik ben niet bang om er af te vallen of iets dergelijks. Ik rij ook niet voor de prijzen, dat is niet niet realistisch. Rij nog maar 2 jaar nu haha en heb een paar wedstrijden gereden :P Ik ben denk ik vooral bang om mezelf teleur te stellen, dus dat ik wéér niet lekker kan rijden omdat ik veel te gespannen ben. Ik denk dat dat het is...

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:20

Citaat:
@ Tuc, ik ben niet bang om er af te vallen of iets dergelijks. Ik rij ook niet voor de prijzen, dat is niet niet realistisch. Rij nog maar 2 jaar nu haha en heb een paar wedstrijden gereden :P Ik ben denk ik vooral bang om mezelf teleur te stellen, dus dat ik wéér niet lekker kan rijden omdat ik veel te gespannen ben. Ik denk dat dat het is...

Ook herkenbaar :)
Dan zou ik zeggen: ga door zoals je het nu doet en langzaamaan merk je dat de wedstrijden leuker beginnen te worden, dat je vooraf minder zenuwen hebt en misschien zelfs kan uitkijken naar een volgende wedstrijd.
Ik was eerst ook altijd erg zenuwachtig, maar veel wedstrijden rijden geven je veel zelfvertrouwen en dat merk je opeens!

Mando

Re: Ziek van zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:22

Strezzz van Phytonics, beetje in een klein laagje water en drinken
Eigenlijk voor paarden maar werkt ook prima bij mensen

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:01

xMercury schreef:

Heb je dan nu ook zelf in de gaten dat je jezelf in een vicieus cirkeltje houdt? :)

Je bent bang om niet lekker te rijden omdat je gespannen bent en daardoor raak je gespannen? ;)

Haha, ik lach je niet uit nu maar dit is zo typisch aan mensen... :)

Wat je kan helpen is 'aarden'... niks zweverigs aan. Het betekent uit je hoofd ( dus niet je gedachten toe staan met je aan de haal gaan). Maar je richten op bijv. Je omgeving, zonder hier op in te gaan...

Vb: he hier zijn de losrij weides, hier kun je water halen, daar zijn de wc's...

Waarschijnlijk gaat het in jouw hoofd eerder: he hier zijn fe losrij weides, a oliebol daar wapperen vlaggetjes en weet mn paard wel dat dat niet eng is en wat gaat hij doen als hij ervoor schtik dan gaat ie vast tegen een ander paard aanbotsen en dan en dan en dan......

Herkenbaar? :)

Je kunt jezelf trainen je gedachtenstroom te beteugelen en net als een hond de mand in te sturen als je er gespannen of geirriteerd door raakt.

( mocht je specifieke vragen hebben hierover mag je me pb en, ik ben therapeute).

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 17:13

rhian schreef:
xMercury schreef:

Heb je dan nu ook zelf in de gaten dat je jezelf in een vicieus cirkeltje houdt? :)

Je bent bang om niet lekker te rijden omdat je gespannen bent en daardoor raak je gespannen? ;)

Haha, ik lach je niet uit nu maar dit is zo typisch aan mensen... :)

Wat je kan helpen is 'aarden'... niks zweverigs aan. Het betekent uit je hoofd ( dus niet je gedachten toe staan met je aan de haal gaan). Maar je richten op bijv. Je omgeving, zonder hier op in te gaan...

Vb: he hier zijn de losrij weides, hier kun je water halen, daar zijn de wc's...

Waarschijnlijk gaat het in jouw hoofd eerder: he hier zijn fe losrij weides, a oliebol daar wapperen vlaggetjes en weet mn paard wel dat dat niet eng is en wat gaat hij doen als hij ervoor schtik dan gaat ie vast tegen een ander paard aanbotsen en dan en dan en dan......

Herkenbaar? :)

Je kunt jezelf trainen je gedachtenstroom te beteugelen en net als een hond de mand in te sturen als je er gespannen of geirriteerd door raakt.

( mocht je specifieke vragen hebben hierover mag je me pb en, ik ben therapeute).

Wat een super leuk en informatief stukje tekst! Dankjewel! Het klopt ook echt precies wat je zegt.. Inderdaad heel typisch. Ik ga het eens proberen! :D Thanks! Was vandaag niet zo super gespannen, wel beetje maar niet zo erg.. Raar :) paard was wel helemaal zot door de parasols rondom de ring. Maar toch 197 en 198 in het L2 :D boost voor m'n ego, had ik misschien wel even nodig haha :p

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:42

niets is blijvend... zo ook niet je angsten... zie ze, erken ze en laat ze dan weer los... en vooral, kijk even terug en sta stil bij wat ALLEMAAL GOED IS GEGAAN!!! ;)

Hermesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:49

hmm.. tabletten nemen helpt mss ;) je moet ook nog weten dat het nog leuk moet zijn ;) als je is kei slecht doe in een wedstrijd ist niet de einde van de wereld ;) daar dacht ik altijd aan :D ik heb nog stress voor kampioenschappen en zo maar gewoon blijven ademen :D ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:50

GabyJansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:43

Gewoon rustig en diep in -en uitademen. Probeer veel dingen te doen zodat je afgeleid wordt en denk niet aan de wedstrijd.gewoon veel oefenen met je oaard zodat je het beter kent en je komt er wel doorheen!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:49

Valeriaan helpt goed :)
Ook bananen eten helpt goed en extra pure chocolade :) (denk aan 70-80%) weer een goed excuus om chocolade te eten
Ik had ook altijd last van zenuwen (reed met een paard die niet veel respect had)
Toen ik een ging rijden die altijd braaf was en d'r ding deed was ik ook niet meer zenuwachtig en nu al helemaal niet meer (denk straks met mn BB debuut (nieuwe pony) wel haha)
Maar hoe gaat t trainen thuis? Gaat dat goed?
Hoe gaat het op wedstrijd?
Gewoon bij jezelf denken het kan altijd fout gaan maar dat overkomt de beste, samen maken we er het beste van!
Ik ga genieten en wat anderen van m'n denken boeit me niks, als ik maar lol en plezier heb en lekker rij!
Rij je wedstrijd alsof het een training is :) Ja er kijkt nu een jurylid naar je die je beoordeeld, maar gewoon denken ik rij nu op een ander terrein m'n trainingsrondje en ik hoef niet perse te gaan presteren.
Toen ik nog dacht ik MOET presteren en ik MOET goede punten halen ging t juist slecht, nu ga ik met een instelling heen ik ga lekker rijden en ik zie wel hoe we het doen. De punten maken me niet uit zolang ik zelf maar lekker rij :)
En sindsdien is t steeds beter gegaan :) (ook dankzij m'n lessen, maar ook een deel dat ik m'n instelling had veranderd)
Niet denken moeten moeten moeten maar geniet geniet geniet
En gaat t in je proef fout gewoon denken mn volgende onderdeel die doe ik goed en zelfs nog een beetje beter! Maakt dat uit dat je je onderdeel verpest hebt, kan altijd gebeuren.
En met t inrijden niet naar de rest kijken die in dezelfde klasse als jou rijden, dat werkt ook averechts. Dan denk je snel van oh wat rijdt die goed daar kan ik nooit tegen op, terwijl je dat vaak wel kunt!