Mag ik wel B starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Mag ik wel B starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:31

Hebben ze dat gecheckt of heb jij ze dat vertelt? Want als hij enkel in het Z is uitgebracht en daar geen winst heeft gehaald, dan is ie helemaal niet m2 geklasseerd.

EvieNargileh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 15:55

Geryon schreef:
Hebben ze dat gecheckt of heb jij ze dat vertelt? Want als hij enkel in het Z is uitgebracht en daar geen winst heeft gehaald, dan is ie helemaal niet m2 geklasseerd.

Zo denk ik er dus ook over. In mijn ogen is het paard ongeclassificeerd, niet in het z en niet in het m.
Maar de KNHS ziet het wel als m2 geclassificeerd.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:58

EvieNargileh schreef:
Geryon schreef:

Zo denk ik er dus ook over. In mijn ogen is het paard ongeclassificeerd, niet in het z en niet in het m.
Maar de KNHS ziet het wel als m2 geclassificeerd.

dat snap ik niet helemaal, waarom zien zij het paard als M2 geclassificeerd als hij alleen een keer in het Z uitgebracht is zonder winst en verder geen niveau heft. Komt dit doordat hij een keer in het Z gestart is?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:05

Lijkt me logisch als een paard in het Z is gestart, wel of geen winst, het iig geen B waardig paard meer is..

Vind het een nette klasse om in te beginnen gezien de ervaring, doet de KNHS goed :j

EvieNargileh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 18:56

Het paard is z gestart met een ruiter die in alle klasses mag starten. Het paard is maar een x op wedstrijdterein geweest, en heeft dus helemaal niet bewezen de M oefeningen goed te kunnen. Vind niet dat een paard dan meteen m geklasseerd is. Dus zo goed vind ik dat niet van de knhs. Maar dat zal verder aan mij liggen. ;)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:59

Je kunt toch zien wat de officiële stand van je paard is als je inlogt bij mijn KNHS?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:01

EvieNargileh schreef:
Het paard is z gestart met een ruiter die in alle klasses mag starten. Het paard is maar een x op wedstrijdterein geweest, en heeft dus helemaal niet bewezen de M oefeningen goed te kunnen. Vind niet dat een paard dan meteen m geklasseerd is. Dus zo goed vind ik dat niet van de knhs. Maar dat zal verder aan mij liggen. ;)

Als ik dit paard zou kopen zou ik er ook Z mee moeten starten, dus klopt wel.
Of het helemaal logisch is zonder wp's tja....
Ach L wat je nu moet starten is ook wel te overzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:02

Dacht dat die regel veranderd was, maar blijkbaar dus niet.

'vroeger' werden fokmerries wel eens zadelmak gemaakt, in een veel te hoge klasse gestart en werden daardoor dus gekwalificeerd als bv Z2 paard, waardoor veulens meer waard werden terwijl moeder vaak nog geen b-proef kon lopen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:03

Carolaaxxxx schreef:
Lijkt me logisch als een paard in het Z is gestart, wel of geen winst, het iig geen B waardig paard meer is..

Vind het een nette klasse om in te beginnen gezien de ervaring, doet de KNHS goed :j

Nee, het is juist heel raar.
Stel anky van grunsven neemt mijn paard (ongeklasseerd, nog nooit wedstrijdterrein gezien) mee naar een wedstrijd, zij mag op dat paard z starten. Zij rijdt een z-proef, rijdt net geen verliespunt (maar ook geen winstpunt dus), dan is mijn paard ineens m2 geklasseerd? Lijkt me echt een hele onjuiste regeling. Zet een goede ruiter op een groen paard en rijd een zproef, en je hebt je paard al m-geklasseerd. Goed voor de verkoop lijkt me, zo kun je een groen paard verkopen als m2 paard...

Zolang er geen winstpunt gereden is, is een paard die klasse niet. Als mijn paard 20wp in de b heeft en ik rijd daarna een l-proef zonder winstpunt is die ook gewoon nog steeds b. Dus een paard dat nergens winstpunten heeft gehaald is gewoon ongeklasseerd, ongeacht in welke klasse dat paard uitgebracht is...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:05

Ik vind het wel terecht. Paard word getraind op niveau waarin die gestart word. Tenminste, daar ga ik dan vanuit in in ieder geval deze situatie. Amazone is M geklasseerd en paard kent oefeningen voor het Z. Dan kan die makkelijk in het L lopen lijkt mij. Ook al is ander terrein nog vreemd.
Maar dat zal ook per paard verschillen, maar even gemiddels genomen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:06

EvieNargileh schreef:

Vind ik niet aan jou liggen. Vind het juist raar van het KNHS. Paard heeft geen winst dus is gewoon niet geklasseerd, punt..

Ik heb net geleerd dat je als combinatie 'opgenomen' bent in een klasse als je daarin bent gestart, ookal heb je geen winst. De inschalingstabel is misschien niet gebaseerd op het niveau waarin het paard is geklasseerd, maar waarin het is opgenomen? Al weet ik niet of een paard zelf kan opgenomen zijn in een bepaalde klasse.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 11-07-14 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:08

Maar een L2 proef moet toch wel lukken TS? Zo ingewikkeld zijn die proeven niet. Om dan in het B te beginnen....Persoonlijk begin ik met een (jong) paard tenminste in het L1.

EvieNargileh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 19:14

Aukelizzy schreef:
Maar een L2 proef moet toch wel lukken TS? Zo ingewikkeld zijn die proeven niet. Om dan in het B te beginnen....Persoonlijk begin ik met een (jong) paard tenminste in het L1.

Ja dat klopt, L2 is nog te voorzien. Persoonlijk vind ik de L2 niet zo veel moeilijker als de L1. Dus dat word gewoon nog een tijdje trainen en dan zullen we eens kijken wat het word! :d

EvieNargileh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 19:16

secricible schreef:
Carolaaxxxx schreef:

Nee, het is juist heel raar.
Stel anky van grunsven neemt mijn paard (ongeklasseerd, nog nooit wedstrijdterrein gezien) mee naar een wedstrijd, zij mag op dat paard z starten. Zij rijdt een z-proef, rijdt net geen verliespunt (maar ook geen winstpunt dus), dan is mijn paard ineens m2 geklasseerd? Lijkt me echt een hele onjuiste regeling. Zet een goede ruiter op een groen paard en rijd een zproef, en je hebt je paard al m-geklasseerd. Goed voor de verkoop lijkt me, zo kun je een groen paard verkopen als m2 paard...

Zolang er geen winstpunt gereden is, is een paard die klasse niet. Als mijn paard 20wp in de b heeft en ik rijd daarna een l-proef zonder winstpunt is die ook gewoon nog steeds b. Dus een paard dat nergens winstpunten heeft gehaald is gewoon ongeklasseerd, ongeacht in welke klasse dat paard uitgebracht is...

Zo denk ik er dus ook over en dit is ook precies het geval alleen was het geen anky van grunsven hihi.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:20

Gebeurt heel veel he, ruiter die van alles mag starten even paard in klasse starten al of niet winst, is dan in die rubriek gestart en zo geregistreerd bij de KNHS.
Hoger verkoopt beter, terwijl het me zo lijkt dat het paard ook nog op dat niveau echt wat moet kunnen met een allicht minder handige ruiter.

EvieNargileh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 19:24

Sjolvir schreef:
Gebeurt heel veel he, ruiter die van alles mag starten even paard in klasse starten al of niet winst, is dan in die rubriek gestart en zo geregistreerd bij de KNHS.
Hoger verkoopt beter, terwijl het me zo lijkt dat het paard ook nog op dat niveau echt wat moet kunnen met een allicht minder handige ruiter.

Ik begrijp wat je bedoeld. Maar vind je niet dat t paard dat op wedstrijd helemaal niet heeft bewezen? In het z is er geen winstpunt behaald dus het zou kunnen dat t paard nog niet eens een b proef door komt. Bewijze van spreken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:30

Vind ik dus ook, maar veel mensen gaan toch voor het verhaal en de klassering en handige ruiter trixt minder doorgeleerd paard ook wel hogere klasse door, dus vaak hebben ze nog wel een puntje ook.
Gewone ruiter gaat dat dan niet redden en paard is er vaak niet echt aan toe.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:32

EvieNargileh schreef:
Sjolvir schreef:

In het z is er geen winstpunt behaald dus het zou kunnen dat t paard nog niet eens een b proef door komt. Bewijze van spreken.
Maar je merkt dat als ruiter toch snel genoeg, bij het proefrijden, of het paard daadwerkelijk niveau waardig loopt. Bij verkoop worden altijd de mooiste verhalen verteld.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:41

@aukelizzy als beginnende ruiter misschien wel niet en val je voor de praatjes.

@ts. ik vind het ook vreemd en bn het met je redenering eens. ff laten starten door een prof en duur verkopen maar.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:01

Joltsje schreef:

Natuurlijk, daar heb je gelijk in. Maar TS heeft al Z1 gestart met haar pony.. En een beginnend ruiter heeft dat probleem ook niet. Die zal dan op zijn/haar eigen niveau moeten beginnen in de wedstrijden en niet op het niveau van het paard.

EvieNargileh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 23:25

Aukelizzy schreef:
Joltsje schreef:

Natuurlijk, daar heb je gelijk in. Maar TS heeft al Z1 gestart met haar pony.. En een beginnend ruiter heeft dat probleem ook niet. Die zal dan op zijn/haar eigen niveau moeten beginnen in de wedstrijden en niet op het niveau van het paard.

Klopt, natuurlijk wist ik bij de koop van het paard dat het paard niveauwaardig liep.

Zoals ik al zei: bewijze van spreken kan het een paard zijn wat een b proef niet kan lopen omdat een prof ruiter het paard in het z heeft gestart. Dat zou betekenen dat ik ook l2 moest starten. Maar dat is in dit geval niet.

Vind de opmerking over het merken van het niveau van het paard bij de verkoop dus niet echt iets te maken hebben met welke klasse ik uiteindelijk mag starten met een ongeklassificeerd paard. (Waar mijn topic over is begonnen)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 08:50

in het reglement - dat ik nu even bij niet de hand heb - staat dat de hoogste klasse van een paard is de klasse waarin het een wp heeft gehaald. KNHS slaat dus plank volkomen mis.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:43

Ik vind het ook echt heel apart dat één keer starten in het Z zonder winst gelijk staat aan M2 geklasseerd. Ik zou er volgens mij nog een mailtje aan wagen. Misschien zegt medewerker b wel heel wat anders. En anders toch gewoon B starten en maar eens zien of je de foutbrief krijgt. Ik waag het te betwijfelen.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:53

Fitzroy schreef:
Ik vind het ook echt heel apart dat één keer starten in het Z zonder winst gelijk staat aan M2 geklasseerd. Ik zou er volgens mij nog een mailtje aan wagen. Misschien zegt medewerker b wel heel wat anders. En anders toch gewoon B starten en maar eens zien of je de foutbrief krijgt. Ik waag het te betwijfelen.

Dit ja, en je kunt ook nog dispensatie aanvragen(goed motiveren waarom je liever in de B wilt beginnen). Ik vind het ondanks het niveau van TS niet gek dat ze B met dit paard wil starten. Ze is 1x Z1 bij de ponys, dan is evengoed het verschil pony's paarden groot.

PS het er op wagen en B starten zou ik trouwens niet doen.