Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:01

Bingelding schreef:
Dit is idd een moeilijke discussie.
Er zijn natuurlijk ook grote verschillen in het rijden van mensen. Ben je flink maar zit je het paard niet in de weg hoeft het van mij niet echt een belemmering te zijn. Maar ben je flink en zit je te stuiteren dan is het al een heel ander verhaal.

Ik heb het vermoeden dat TS het hier heeft over mensen die niet meer in het zadel passen, dus de hele drukverdeling van het zadel verstoren, waarmee er teveel druk achteraan dus richting lepel ontstaat. Dat geeft rugproblemen en dus heeft dat paard last van het gewicht ongeacht de kunde van de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:01

-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-06-25 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

mickydo

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:02

mensen die te zwaar zijn reageren denk ik altijd heftig en voelen zich aangevallen omdat ze ergens wel weten dat het zo is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:03

Ik snap eerlijk gezegd niet dat er bij de FNRS wel een gewichts-grens is toegekent maar bij de KNHS niet..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:05

Shanna schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet dat er bij de FNRS wel een gewichts-grens is toegekent maar bij de KNHS niet..

ook omdat gewicht alleen niets zegt, wat te zwaar is voor een tenger gebouwd diertje van 160, kan nog wel toelaatbaar zijn voor een stoere gelder van 170.
het gaat ook om de combinatie.

miccamaaike

Ik ben zelf een wat steverige ruiter, maar ik vind niet dat ik mijn paard in de weg zit.
Waar trek je een grens, dat lijkt mij erg lastig. Iemand van 80 kilo op een ielig paard of iemand van 95 kilo op een steviger paard kan een wereld van verschil zijn.
Ik stap zelf nooit meer op ielige paardjes, ze moeten we een beetje body hebben anders stap ik er echt niet op.

Ik heb altijd veel studentenwedstrijden gereden waarbij je tegen mensen rijdt op hetzelfde paard. Daar heb ik toch verschillende keren van een stuk dunnere mensen gewonnen, dus het zegt niet altijd wat denk ik..

jabbie

Lichte mensen kunnen trouwens voor het paard meer een 'last' zijn bij stuiteren e.d. in het zadel dan wat vollere mensen die netjes zitten.. vind het oneerlijk om altijd te concluderen dat vollere mensen geen goede zit e.d. hebben.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:09

paintedblack schreef:
zag ik een veel te grote man op een klein rijpaard

Dat je überhaupt een man gezien hebt _O-

Ik denk dat ik wel weet welke wedstrijd TS was, daar heb ik er welgeteld 2 gezien. Eén op een wat grotere koudbloed en één op een Haflinger. Ik ga wel eens vaker met m'n vrouw mee, meestal zie ik hooguit één man te paard, andere kerels net als ikzelf alleen als begeleiding.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:10

ik vind het wel lekker makkelijk om die taak naar een jury toe te schuiven.

Ik vind het ook geen taak van de jury om iemand op zijn gewicht te beoordelen.
Het is een taal van ons allemaal om te zorgen dat wij zelf niet te zwaar worden.
Als je vind dat iemand te zwaar is voor het paard, praat dan zelf eens met die persoon.
wel zo eerlijk, en krijgt de aangesprokene ook een eerlijke kans om op deze nogal gevoelige aantijgingen te reageren.

Ik zie het proefje voor de ogen van de jury ook niet als probleem, die 15 minuten zal het paard wel overleven. En opmerkingen als het ziet er niet uit kunnen in de zelfde categorie als het hele zwarte piet verhaal (discriminatie).
Soms heeft iemand een eye opener nodig, veel vaker steun om actief te zijn en om het leuk te houden.
Het is goed om aan het paard te denken, maar vergeet de rijder dan niet.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:13

Ik vind niet dat het bij een jury gelegd moet worden, er zijn meer mensen bij "betrokken" voor dat er een wedstrijd gestart word. Denk aan smid/ DA/ lesgeefmens/ familie/ vrienden...... Deze zouden veel eerder aan de bel moeten trekken.
De jury ziet zo'n ruiter alleen op wedstrijd en is vaak al de boeman omdat ze "zo streng jureren"

Annelove16x

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:19

Vindt niet dat de jury er echt wat van moet zeggen, ze zien je tenslotte maar een keer rijden.
De mensen bij die gene op stal kunnen er beter iets van zeggen!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:20

Waarom moet er altijd meteen naar de andere kant geslagen worden? Ja, lichte mensen met slechte zit kunnen ook vervelend zijn voor het paard, maar dat betekend niet meteen dat daardoor dikke mensen op een paard wel goed is. Het één sluit het ander niet uit.

Het moet in verhouding zijn. Een ruiter mag best wat voller en dikker zijn, zolang het paard dit maar aankan en in verhouding past bij de ruiter. Een wat grotere en bredere KWPN, een haflinger, fjord of fries bijvoorbeeld. Een dikke ruiter op een smalle KWPN kan in mijn ogen gewoon niet en daar mogen best regels voor worden aangemaakt, zodat dit aangepakt kan worden. Dat betekend niet dat er een weegschaal en meetlat op de wedstrijd hoeft te staan, maar iedereen kan op het oog zo ongeveer wel zien wat niet en wat wel kan en een jury moet dan het recht hebben om naar eigen inschatting (met een beetje richtlijnen) daar op te kunnen jureren

We hebben hier één ruiter, een wat vollere dame op een fries paard, die op hoger niveau rijd. Weet zo even haar naam niet meer. Vind het echt een prachtige combinatie. Maar goed, zij zit dan ook niet op een ielige kwpn.

Dat mensen dik of voller zijn, prima. Daar heb ik niets op tegen en absoluut ook geen problemen mee. De één heeft het door eetproblemen, de ander door medicijnen of ziekte, wat ook de reden, als iemand dikker is dan het gemiddelde en ze daar happy mee zijn, super. Dik kan ook prachtig zijn.

Maar te dikke mensen op een paard wat het niet aankan, is niets prachtigs aan.. En ik probeer dan niet de ruiter te beledigen, want zijn of haar gewicht is totaal zijn of haar zaak en niet die van de jury of die van mij... Maar een paard laten 'lijden' vanwege de levensstijl van een mens, in welke gradatie dan ook... Nee. En dus mag er van mij op gejureerd worden. Volle mensen mogen best leren zelfkennis te hebben over op welk paard ze wel en niet kunnen stappen.. Een vol mens mag en kan paardrijden, maar moet wel weten op welk paard.. Net zoals dat iemand van 2 meter niet op een pony kan stappen. Ken je eigen lichaam en welk paard daar bij past.

Het is niet zozeer dat de jury de ruiter beoordeelt qua gewicht, maar het paard en het zadel, of het daar wel bij past.. En daar vind ik niets verkeerd aan. Een jury (of de omgeving, familieleden, stalmensen etc) hoeft niet te zeggen, jij bent te dik, jij moet afvallen... Nee, maar gewoon, dit gewicht past niet bij dit paard. En daar is geen schaamte aan vind ik.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 07-07-14 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:21

Mijn instructrice zei het wel gewoon tegen haar leerlingen. Dat ik wat zwaarder werd heeft ze het ook tegen me gezegd. Niet leuk maar wel de waarheid. Ben idd ook van mening dat naaste mensen er wat van moeten zeggen.

En wat ik me weleens afvraag. Weten mensen het zelf niet!! Hebben ze het niet door of doen ze gewoon alsof hun neus bloed

lalalauraaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:22

Wennii schreef:
Ik heb eigenlijk geen idee of dat zou mogen... Mag je als jurylid iemand aanspreken op het welzijn van het paard in het algemeen? Onterecht straffen oid? Of overgewicht van het paard? Logisch gezien zou je dan ook iemand op overgewicht mogen aanspreken, maar dat ligt denk ik wel een stuk gevoeliger...

op onterecht straffen mag aangesproken worden wanneer het echt teveel wordt en naar mishandeling nijgt.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:24

Tja als iemand te lang is voor het paardje wordt daar ook vaak een opmerking over geplaatst... Zou dat dan over te zwaar niet mogen omdat dat gevoelig ligt? Ik vind het erg kwalijk dat mensen met zwaar overgewicht (dus echt, echt te dik) überhaupt nog op een paard stappen, en zulke mensen mogen dat wat mij betreft dan ook gewoon te horen krijgen. Want maak de kat maar wijs dat ze dat diep vanbinnen zelf niet weten hoor.

Als er iemand van 1,70 op een Shetlander de ring in komt denk ik dat diegene nog net niet gekielhaald wordt, dus al iemand van 120 kg op een KWPN van 1,60 binnenkomt mag daar best een opmerking over geplaatst worden.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:24

Ik denk dat een gewichtsnorm wel handig zou zijn.
Maar: bij ons op de manege wilden ze eens een gewichtsnorm invoeren, wie mocht op dit en dat paard enzo. Heel goed idee, spaart de paarden. Maar dan kregen ze het geweldige idee dat een vrouw voor paardje A maximum 70 kg mocht wegen, een man die op paardje A wou, mocht wel 78kg wegen _-:( |o

Een gewichtsnorm die geen rekening houdt met het geslacht of de lengte van de ruiter, maar puur zegt: paard zo groot; ruiter maximum zo zwaar. Dat zou veel paarden sparen, en misschien is er dan ook veel minder discussie als er gewone 'stevige' dames op een paard zitten.

Over of een jury er wat moet van zeggen... Als het écht een te groot overgewicht is dan zeg ik JA. Zoals iemand eerder al zei, je weet dat je beoordeelt zal worden als je op wedstrijd gaat. Maar als we er punten voor zouden aftrekken, dan moeten er eerst duidelijke normen en regels voor zijn op dat te doen.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 14:28

tamary schreef:
Ik heb het vermoeden dat TS het hier heeft over mensen die niet meer in het zadel passen, dus de hele drukverdeling van het zadel verstoren, waarmee er teveel druk achteraan dus richting lepel ontstaat. Dat geeft rugproblemen en dus heeft dat paard last van het gewicht ongeacht de kunde van de ruiter.

ElineS schreef:
We hebben hier één ruiter, een wat vollere dame op een fries paard, die op hoger niveau rijd. Weet zo even haar naam niet meer. Vind het echt een prachtige combinatie. Maar goed, zij zit dan ook niet op een ielige kwpn.

Ik heb het inderdaad over mensen waarbij hun achterwerk niet eens meer in het zadel past en waarbij hun achterwerk (letterlijk) breder is dan dat van hun paard..

Dus niet zoals de wat vollere dame op de Fries. Dat vind ik zelf prima kunnen. Zij zit haar paard duidelijk niet in de weg :) .

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:30

Oke als eerste voorop gesteld, ik ben zelf ook niet het lichtste persoontje, val wel onder de grens en ben keihard aan het werk om af te vallen.
Maar zoals hier boven wordt gezegd de jury hoeft niet de 'boeman'te spelen. er zijn idd nog de instructrice, familie enzovoort die er ook wat van kunnen zeggen. Om op de instructrice verder te gaan, laten we eerlijk wezen er zijn een heleboel instructeurs die les staan te geven die zelf ook overgewicht hebben. Dus wie zijn wij dan ( ja ook ik) om tegen een klant te zeggen : jij moet afvallen terwijl wij zelf ook wel een kilo of meer kwijt mogen raken. Tuurlijk als een klant echt te zwaar is, tegen de beweging inzit en ik geen passend paard heb ja dan zeg ik er wel wat van, paarden hoeven niet de dupe te worden natuurlijk. Maar als ik een ruiter heb met overgewicht, een passend paard heb en de ruiter zit goed mee (discussie puntje?), wie ben ik dan om te zeggen jij mag je hobby niet beoefenen?
Over de jury, ik heb een aantal jaar voor een werkgever gewerkt die ook jury was tot zz en veel meegegaan om te schrijven. Ook natuurlijk wat combinaties gezien die niet bij elkaar paste om het zo maar te zeggen. Op het moment dat de ruiter het paard dusdanig in de weg zat en dus het gevraagde niet kon laten zien werd er gewoon 4 en 5 uitgedeeld. En soms werd er niet altijd even tactisch neergezet dat de ruiter te zwaar is/was voor het paard.
Dus ik denk persoonlijk dat de jury op het moment dat zij zien dat het paard niet in staat is om ontspannen door de ring te gaan/ de oefeningen niet kan uitvoeren door het gewicht van de ruiter dat zij daar best wat over mogen zeggen.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 14:30

Annelove16x schreef:
Vindt niet dat de jury er echt wat van moet zeggen, ze zien je tenslotte maar een keer rijden.
De mensen bij die gene op stal kunnen er beter iets van zeggen!

Maar als de mensen in hun omgeving daar niets over zeggen.. dan is de juy daar wellicht voor een eye-opener? Ze gaan tenslotte al vrijwillig naar een wedstrijd toe om zichzelf (als combi met paard) te laten beoordelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:30

aikon schreef:
Ik vind niet dat het bij een jury gelegd moet worden, er zijn meer mensen bij "betrokken" voor dat er een wedstrijd gestart word. Denk aan smid/ DA/ lesgeefmens/ familie/ vrienden...... Deze zouden veel eerder aan de bel moeten trekken.
De jury ziet zo'n ruiter alleen op wedstrijd en is vaak al de boeman omdat ze "zo streng jureren"

En hoe vaak denk je dat een instructrice of een familielid/vriendinnetje van zal zeggen dat iemand te zwaar is voor zijn of haar pony/paard?

En dan zit je nog bij het aan willen nemen van het commentaar.. Je kan het wel tegen iemand zeggen, maar vaak wordt dat afgewimpeld met 'als hij last had gehad van me dan had ie niet meer gelopen' of een 'ik ken mijn paard goed genoeg om te weten dat het wel kan'...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:31

De verantwoordelijkheid ligt in eerste instantie misschien niet bij de jury, maar bij vrienden, familie, instructie etc... Maar als die er blijkbaar niets aan doen en er niets van zeggen en dit soort combinaties alsnog op wedstrijd verschijnen, dan vind ik dat de jury de middelen moet hebben, de regels, een maatstaf, om hierop te beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:34

Ik denk dat het niet een "specifieke taak" van een jurylid hoort te zijn, maar dat juist een jurylid er best iets van mag zeggen op een normale gezonde manier (het is immers de "toon die de muziek maakt").

De "veel te zware ruiter" zal gerust zelf wel weten dat, dat zo is, maar die denkt/zegt misschien; "joh, ik heb er nog nooit commentaar op gehad van de jury en die moet toch weten of het wel of niet kan?".

Het gaat hier dus om de mensen waarbij hun eigen achterwerk breder is dan die van het paard, zoals TS beschrijft.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:34

Het is idd moeilijk om ergens de grens te trekken. Met 95 kilo kan een ruiter bijvoorbeeld makkelijker meekomen met het paard, zonder het paard te storen dan een ruiter van 80 kilo die als een bonk vlees zit te hobbelen. Lastiglastig.

Ook snap ik dat als de jury van mening is dat het paard in de weg wordt gezeten, deze mening niet gemakkelijk medegedeeld wordt, laat staan wordt geaccepteerd door de ruiter. Maar daadwerkelijke hinder moet kenbaar gemaakt kunnen worden. Ongeacht het gewicht.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:36

miccamaaike schreef:
Ik ben zelf een wat steverige ruiter, maar ik vind niet dat ik mijn paard in de weg zit.
Waar trek je een grens, dat lijkt mij erg lastig. Iemand van 80 kilo op een ielig paard of iemand van 95 kilo op een steviger paard kan een wereld van verschil zijn.
Ik stap zelf nooit meer op ielige paardjes, ze moeten we een beetje body hebben anders stap ik er echt niet op.

Ik heb altijd veel studentenwedstrijden gereden waarbij je tegen mensen rijdt op hetzelfde paard. Daar heb ik toch verschillende keren van een stuk dunnere mensen gewonnen, dus het zegt niet altijd wat denk ik..

ik heb op jouw profiel gekeken , en het valt toch wel mee ? Je bent zeker niet dik!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:39

Ik vind het eigenlijk persoonlijk belangrijker dat ze strenger zijn op dingen als spoor-/zweepgebruik, strenge hand, zaagwerk en dergelijke. En niet te vergeten, op het verschil letten tussen echt nageeflijk en ontspannen rijden, t.o.v. het in een houding lopen en gespannen lopen of zelfs verzet bieden. Voor die enkele echt te zware ruiter die je op wedstrijd tegenkomt, heb je tientallen gevallen met het eerder genoemde probleem. Ik denk dat een paard daar op de langere termijn meer schade van ondervindt...

Een gewicht instellen heeft weinig zin, niet iedereen is even dik bij eenzelfde gewicht, iemand kan er moddervet uitzien bij 80 kilo, terwijl een ander nog slank lijkt bij 95 kilo. Zolang de combinatie in verhouding is en geschikt tuigage heeft (dus passend zadel voor zowel ruiter als paard) en het paard niet in de weg zit, zou ik er niet echt wat van zeggen. Is ook helemaal niet aan een jury om te bepalen :n.