Beoordeling op laag niveau strenger geworden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:49

PinkyPie schreef:
Mijn instructeur heeft erg veel ervaring, ook op subtop niveau en zij vertelt ook dat wanneer het vaak voor het oog goed is, de punten er snel zijn. De jury voelt niet hoeveel druk je in je handen hebt, en als je een beetje een handige ruiter bent kan je de schijn zeker ophouden dat je paard nageeflijk en in de houding loopt, ook al is dat misschien in het gevoel niet zo. Dus daarin ga ik mee met jitskerutte.

Dat is nu net de reden waarom er voor nieuwe juryleden een hogere eigen prestatie gevraagd wordt. Als je zelf op hoger niveau gereden hebt, herken je het goed gaande paard vanuit ervaring ipv prentjes. En ken je alle trucs en oplossingen om het probleem te verbergen en herken je het gesmokkel eerder :D

Dit is ook een verklaring waarom de nieuwe lichting juryleden anders jureren dan de "oude garde". Persoonlijk ken ik vele "oudere" juyleden die al jaren niet meer in de buurt van een paard komen maar graag op zondag een paar uurtjes gaan jureren als sociale activiteit. Deze zijn niet altijd even goed bijgeschoold maar op termijn verdwijnen dit soort juryleden vanzelf... en ze zijn lang niet allemaal onwetend :+

FriesWytske

Re: Beoordeling op laag niveau strenger geworden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:53

En daar ben ik het niet mee eens, Ibonn. Ik merk helemaal niet dat er door de nieuwe juryleden anders gejureerd wordt, dan door de juryleden die hun papiertje al een aantal jaren hebben.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:05

Ik heb zelf een paar onderlinge wedstrijdjes achter de rug bixie en B maar ja als je eeb keer peer week op een harde manegeknol rijd. Vind ikhet knap van je alsie aan de teugel loopt. En ik ben geen wedstrijdruiter. Mij gaat het meer om als ik 2 wedstrijdjes heb gereden van de B dan kijk ik terug naar mijn commentaar. En ik probeer die punten te verbeteren. Dus een wedstrijd is voor mij puur om te weten; he, ik bem hier beter in geworden mooizo nu alleen dit nog. Dit vind ik personelijl een goede instelking en niet van: prijsprijsprijs!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:06

Ik heb het niet zo ervaren.
Ik rijd voor het eerst wedstrijden, inmiddels L2. Maar ik als ik mijn rijden nu vergelijk met toen ik in de B zat, was dat gepruts! Prima de B door gekomen, niet altijd winst, vaak wel. Vond het goed gejureerd over het algemeen. Vind dat nagevelijkheid wel gevraagd mag worden, anders kan je het L wel vergeten en dan is die stap te groot.
(Ik heb geen dressuurtype paard)

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:12

Ik wil juist graag het probleem bij mezelf zoeken, maar als ik 2 gelijkwaardige L1 proeven rijdt en 176 en 195 punten krijg, heb ik dan niet goed genoeg gereden of juist wel? Als ik nou 2 keer 176 had, was het voor mij duidelijk, kijk ik goed naar mijn protocollen en neem ze zelfs mee naar mijn instructrice. Zo kan zij ook zelf even zien waar ik nog mee aan het werk moet. Maar met zoveel verschil weet ik het ook even niet meer :+

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:14

Heb je ze achterelkaar gereden? Zo ja, misschien was je paard heter bij de eerste proef.
En misschien gooide je er met de pet naar. Ik zeg niet dat het zo is maar het KAN wel. Zelfs zonder dat je het door had

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:16

Marjan19: als je het over 2 verschillende proeven hebt, is het onmogelijk met elkaar te vergelijken want het gevoel van de ruiter kan heel anders zijn dan hoe het er uit ziet. Als het verschil in beoordeling voor 1 proef zou zijn, is het idd geen goed teken. Van geen wp naar 2 wp mag niet gebeuren, een groot puntenverschil is nog aanvaardbaar als de plaatsingen grotendeels gelijk zijn.

En uitschieters hou je altijd, naar boven en naar beneden. Kwestie van middelen over een heel seizoen ipv per wedstrijd kijken.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:16

Strenger is misschien niet het juiste woord. Maar het lijkt wel of er anders gekeken wordt.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:18

Ik vind het altijd fijn als er veel commentaar op mijn protocol staat. Daar kan ik goed mee aan de slag.
De ene jury is wat strenger dan de ander. Soms krijg je een punt terwijl je die misschien niet verdient, de andere keer juist andersom.
Dat hoort erbij.
Goed door oefenen en de volgende keer beter.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:26

Heb ze inderdaad achter elkaar gereden. Paard was niet heter in de ene proef als in de andere, inderdaad wel andere proeven, maar het is natuurlijk niet zo dat ik compleet andere dingen doe. Het zijn wel grotendeels dezelfde oefeningen.

Dit paard is nog niet veel op concours geweest dus middelen over het seizoen zal niet gaan. Nu is mijn paard heel gevoelig en ik kreeg haar eerst amper de ring in, maar ze liep voor mijn gevoel wel goede proeven, kon de spanning goed af laten vloeien. Je eerste reactie op die punten zijn dat die eerste jury modder in zijn ogen had, maarja waarom degene die minder punten geeft? Misschien was mijn 2e jury wel soepeler. Wat ik wil zeggen, net als meer mensen, van elke proef die je rijdt kun je leren. Ik ben met veel tevreden met dit paard nu, dus ik neem dit gewoon mee in het leerproces van mij en mijn paard. Ook de 176 waren blijkbaar terecht voor deze proef, dus we gaan hieraan werken. Daarvoor ga ik op wedstrijd, kijken waar mijn paard en ik staan en daar vooral veel van leren, ook als je gevoel een keer niet klopt met de punten. Blijkbaar was het dan toch niet zo goed als mijn gevoel.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:29

AnnemiekvM schreef:
Ik vind het altijd fijn als er veel commentaar op mijn protocol staat. Daar kan ik goed mee aan de slag.
De ene jury is wat strenger dan de ander. Soms krijg je een punt terwijl je die misschien niet verdient, de andere keer juist andersom.
Dat hoort erbij.
Goed door oefenen en de volgende keer beter.

Veel commentaar vind ik inderdaad ook fijn. Zo had ik bijvoorbeeld een 4 op hals strekken terwijl ik dacht dat ik haar nu voor het eerst echt de ruimte gaf en het hals strekken ook goed ging. Er stond bij: hals strekken!! Ik vind het dan persoonlijk wel fijner als er bij staat of ze meer naar beneden moest of het neusje er meer uit oid. Daar heb ik meer aan, maar zo kun je altijd wel wat hebben :+

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 22:23

@Marjan19; dat bedoelde ik nu precies met opbouwend commentaar. Ik vind het ook prettig als er veel opmerkingen op het protocol staan, daar kun je wat mee in je trainingen. Beter dan een hoop cijfers zonder commentaar. Maar het mag ook wel eens opbouwend of wat positief gebracht worden, want er staan gewoon vaak een paar losse kreten op en dat bedoelde ik met positieve stimulans. Ik heb onlangs ook eens bij een kinderwedstrijd geschreven en daar werd er echt zo anders gejureerd, er werd aan iedere ruiter na de proef door het betreffende jurylid een korte toelichting gegeven als ze de ring verlieten. Kijk, daar heb je wat aan. Dat hoeft heus niet in iedere reguliere wedstrijd te gebeuren, maar alleen maar afbranden daar is niemand ooit beter van geworden, het is wel de toon die de muziek maakt.
En in de B starten nu eenmaal ook veel minder ervaren ruiters die mogelijk behoefte hebben aan wat meer opbouwend commentaar. Ik kan best tegen kritiek, heb veel last van zelfreflectie en probeer iedere proef weer een leermoment voor de volgende keer te laten zijn. Maar ik vind het belangrijk om wat te leren van mijn proeven rijderij en dan helpt het als er ook positieve dingen worden uitgelicht. Want iedereen vind het prettig om een compliment te krijgen, hoe oud of jong ook, hoe goed of slecht je ook rijdt ! Ik geloof niet dat er iemand hier op bokt zit die het niet prettig vindt een compliment te krijgen. En dat geldt niet alleen voor het moment dat je op een paardenrug zit, maar ook in je dagelijks leven.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:37

Precies, door de huidige manier van jureren is er voor ruiter(tje)s met minder ambitie weinig lol aan.
Het gaat om sportbeleving voor iedereen; niet dat elke ruiter zich in notime naar de Z moet rijden.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:04

Ik zei laatst toevallig nog tegen m'n moeder dat het me zo fijn lijkt als de jury de kans eens krijgt om toelichting te geven na de proef. Daar is nu vaak geen tijd voor. Gewoon even duidelijke uitleg waar je weer mee verder kan..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:05

marjan19 schreef:
Ik zei laatst toevallig nog tegen m'n moeder dat het me zo fijn lijkt als de jury de kans eens krijgt om toelichting te geven na de proef. Daar is nu vaak geen tijd voor. Gewoon even duidelijke uitleg waar je weer mee verder kan..

Dan start je toch oefendressuur of een proefgerichte clinic :) heel leerzaam!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:11

Ik heb niet alles gelezen, maar toch;

Een tijdje geleden heb ik 2 proeven gereden voor de juryopleiding. Daar jureerden verschillende leerlingen mijn proeven die vervolgens met de instructeur nabesproken werden. De leerlingen jureerden de oefeningen over het algemeen veel zwaarder dan de instructeur dit wilde zien (lees; uiteindelijk zo'n 20 punten verschil tussen leerling en instructeur). Beide proeven reed ik tegen/rond de 190 punten (bij de instructeur). Ik heb lager gescoord met vergelijkbare proeven op wedstrijden, maar veel scheelde het nooit. De ene jury blijft duidelijk rond de zesjes hangen, de ander durft een acht en een drie te geven. Als ik kijk naar het B niveau in onze ring vind ik het erg hoog voor basis/beginners.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:24

Sorry ik merk er erg weinig van. Ik heb mijn punten netjes bijelkaar gereden in het B toen mijn paard nog niet voorelkaar was en ik heb de foto's van de eerste proef waar hij 9 van de 10 met zijn hoofd omhoog liep. De impuls was er genoeg, het was echt nog de spanning toen die ik over bracht op het paard waardoor die steeds eruit kwam. Ik was onervaren het paard was toen onervaren. Toch had ik altijd wel een wp bij welke jury dan ook. Na een blessure van een jaar had ik mijn paard beter voorelkaar kreeg stegen de punten logischer wijs. Naar standaard boven de 200 punten, wat zeker terecht was.

Ik moet zeggen ik heb dit jaar voor het eerst echt een soort van fanatiek gestart (gemiddeld 2 a 1x per maand) En ik moet zeggen ik ben altijd eerlijk gepunt in alle klasses. Met uitzondering van 1 keer waar de jury naar mijn mening partijdig was omdat die dag elke keer de mensen van de organiserende club prijs hadden.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 07:37

listiglistje schreef:
marjan19 schreef:

Dan start je toch oefendressuur of een proefgerichte clinic :) heel leerzaam!

Dat heb ik ook wel gedaan, maar heb ik zelf niet zoveel spanning als een echte wedstrijd. Bovenstaand zou voor mij gewoon fijner zijn, dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Maar ik weet zelf heel goed wat een wedstrijd organiseren is dus weet ook dat dit bijna niet in te passen is.

Voeg ik nog even toe dat ik qua spanning en zenuwen wel veel last heb, maar voor mij dus een kwestie van veel doen. Heb er zelfs therapie voor.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 07:54

marjan19 schreef:

En dan zie je maar weer dat ik van het oude stempel ben. toen ik bij de ponies( KNF) reed, ging je na de proef naar de jury.
Kreeg je harnachement controle en even kort wat aanwijzingen/commentaar op je proef.
Zeer leerzaam, wel tijdrovend, maar ach de volgende combinatie kon vast even door of om de ring rijden.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:14

esje01 schreef:
marjan19 schreef:

En dan zie je maar weer dat ik van het oude stempel ben. toen ik bij de ponies( KNF) reed, ging je na de proef naar de jury.
Kreeg je harnachement controle en even kort wat aanwijzingen/commentaar op je proef.
Zeer leerzaam, wel tijdrovend, maar ach de volgende combinatie kon vast even door of om de ring rijden.

Lijkt me geweldig!! Ook die controle is niet verkeerd vind ik.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:31

Vroeger, jeetje, wat voel ik me oud, meldde je je aan met je paspoort. Dan werd dat door de jury gecontroleerd. Vervolgens reed je je proefje en daarna kreeg je meteen van de jury te horen wat je er aan kon veranderen/verbeteren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:41

Vergeet niet dat als je wijst er altijd nog 3 vingers op je zelf gericht zijn . Maar die vingers vergeet men voor het gemak . Het ligt aan alles en iedereen behalve aan de ruiter zelf . Als je echt kritisch op je zelf kunt zijn en open staat voor kritiek , het vermogen hebt om daar iets mee te doen ,dan zul je zeker groeien . Ketst alle kritiek bij jou af op je schild of je ivoren toren dan zul je niet groeien en ook niet beter gaan rijden en geen plezier hebben . Het is aan jou wat je er mee doet . Laat zien dat je er wat mee gedaan hebt en dat je in staat bent om te groeien en te leren en te veranderen . Dan komen de punten ook wel .

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:54

Pff wat zijn wij ruiters vaak onsportief(val ik zelf ook wel eens onder :o ). Ja ik vind ook dat er minder gesmeten wordt met winstpunten als 10 jaar geleden. Opzich wel een goede ontwikkeling want als je je basis nog niet voor elkaar hebt in de B ben je nog niet klaar voor het L1 en kan je beter nog door trainen ipv verder gaan. Is het dan erg om geen winstpunten te rijden? Nee ik denk het niet want je meet wel hoever je staat in je training en het is fijn dat je dan eerst nog verder gaat met de basis.

Toch zie ik ook de andere kant, ik heb nu 2x L1 gestart en 8 winstpunten, paard loopt netjes en basis is goed. Ik heb zelfs een hoop achten op mijn protocol, iets wat ik tien jaar terug zelden zag. Ik heb wel eerst thuis getraind totdat hij echt al wat verder was kwa niveau. Waarom? Ik ben niet veel vrij in het weekend, wedstrijd rijden kost een hoop geld en ik vind het toch teleurstellend als ik geen winst rijdt. Dus wil je je punten direct rijden train dan gewoon door totdat alles goed voor elkaar is

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:57

Ik zie op wedstrijd ook veel combinaties die daar imo echt niets te zoeken hebben in de B. Meestal is iig de helft niet wp waardig. Laatst sprak ik de jury na de prijsuitreiking en die vertelde dat hij met dat soort combinaties gewoon niks kon. En de beste man kan er gewoon niet meer van maken op dat moment.

Ik lees hierboven over commentaar vd jury. Tuurlijk is het gewenst om geen leeg protocol terug te krijgen, maar een jury is niet je instructeur!!

En het is sowieso handig om je proeven te laten filmen, mocht er een verschil zijn kun je misschien ontdekken waarom. Of gewoon even naar de jury toe lopen als deze nog aanwezig zijn.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:10

Lioony schreef:
Ik zie op wedstrijd ook veel combinaties die daar imo echt niets te zoeken hebben in de B. Meestal is iig de helft niet wp waardig. Laatst sprak ik de jury na de prijsuitreiking en die vertelde dat hij met dat soort combinaties gewoon niks kon. En de beste man kan er gewoon niet meer van maken op dat moment.

En wanneer is dat dan volgens jou? Ik sprak last een jurylid die mij hetzelfde zei, terwijl haar eigen kinderen ook regelmatig geen winst rijden en ervaren pony dan wel paard hebben...

Mijn dochter (12) haar pony(5!) heeft geen wedstrijdervaring, zijn in januari gestart, eerste keer pony snapte er niks van, vond de hekjes doodeng, ook zo'n leuk jurycommentaar, eerst maar flink oefenen alvorens weer op wedstrijd te gaan, nou lekker dan, die hekjes valt in mijn ogen thuis niet te oefenen...
Wedstrijd daarop ging ze prachtig, meteen 2 winstpunten een magere van 181 en een dikke van 188.

Daarna telkens mooie punten gereden.

Toen moesten we naar buiten, pony snapte er weer niks van, miste enorm de bak-rand omdat er enkelt bordjes in het gras staan, dus knalt aan alle kanten de ring uit....
Ja ja pas na 4 buitenwedstrijden begreep meneer dat hij toch echt binnen die bordjes moest blijven...

En waarom dan op wedstrijd gaan als je te voren al weet dat je geen winstpunten rijd?? Om te oefenen dat je op wedstrijd gaat, onze winst was op dat moment dat we binnen de bordjes bleven.
Dan is het niet aan de jury of andere ruiters om te zeggen dat we daar niks te zoeken hebben, we hebben wel degelijk daar wat te zoeken, oefen en kilometers maken!!

Inmiddels rijden ze hele nette punten boven de 190, maar dat was niet gelukt zonder de oefenrondjes op het wedstrijdveld.

Dus iedereen heeft wel wat te zoeken op het wedstrijdveld ook al is het alleen maar ervaring op doen.

Op de vraag of er strenger gejureerd word, kan ik zelf geen antwoord geven, geen ervaring mee.
Wel laatst gevraagd aan instructrice, zij vond dat er tegenwoordig in de B op L1 niveau gejureerd word.