Beoordeling B proef, zit ik er nu zo naast?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:48

Yom schreef:
mijn dochter heeft ook nog niet goed geleerd hoe ze precies nageeflijk moet rijden. We hebben onze pony nu net 2 maanden dus er moet nog veel geleerd worden.
Maar ze wilde toch al wel meedoen met de wedstrijd op de manege en ook zij werd "afgestraft" op niet nageeflijk rijden.

Mij viel op hoevaak dit op haar protocol stond eigenlijk. Ik dacht daar mogen ze wel wat van zeggen maar dan bij 1 punt ofzo en niet diverse keren. Is dat zo?

Is het een idee om mee te rijden met de F proeven?
Zo doet ze ervaring op en is het niet erg dat haar pony niet nageeflijk loopt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:50

Yom schreef:
mijn dochter heeft ook nog niet goed geleerd hoe ze precies nageeflijk moet rijden. We hebben onze pony nu net 2 maanden dus er moet nog veel geleerd worden.
Maar ze wilde toch al wel meedoen met de wedstrijd op de manege en ook zij werd "afgestraft" op niet nageeflijk rijden.

Mij viel op hoevaak dit op haar protocol stond eigenlijk. Ik dacht daar mogen ze wel wat van zeggen maar dan bij 1 punt ofzo en niet diverse keren. Is dat zo?

Ik kan me bij de pony's inderdaad voorstellen dat dit alleen bij het punt 'ontspannen en in aanleuning gaande paard' wordt vermeld.
Bij de paarden wordt dit inderdaad wel vaker vermeld.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:50

ja, helaas is het volgens mij ook vrij streng in de b. pony's moeten in de krul (nou ja, met aanleuning, je begrijpt wat ik bedoel)... met alleen een braaf proefje, netjes op de letter en alles correct, maar zonder in de krul red je het helaas niet. Is mijn ervaring inmiddels... best frustrerend voor dochterlief (en moeders.)...
ik snap het wel, de andere pony's lopen wel in de krul, en als mijn dochter dan voorbij komt met haar neusje net voor de loodlijn dan staat dat minder mooi, dus daar wordt ze wel achter geplaatst.
ik heb geen geld (en zin) om een dure pony te kopen waar alle knopjes op zitten... we kijken het nog een paar wedstrijdjes aan, maar als het zo door blijft gaan ga ik haar toch in overweging geven om verder lekker recreatief te gaan rijden met onze pony. Als deze ooit dood gaat kan er misschien wel een paardje komen waar de knopjes wel op zitten.

ik neem het de juryleden of rijkere ouders verder ook helemaal niet kwalijk, ben niet jaloers of gefrustreerd, maar het is wel veranderd sinds ik vroeger (ahum, 30 jaar geleden) aan de ponywedstrijden meedeed. de vooruitgang.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:53

Ik merk het helaas zelf ook vaak. Toen ik nog B reed, met mijn 24 jarige E-pony, hoorde ik vaak dat ik lengtebuiging, aanleuning en oprichting mistte. Een clubgenootje kreeg dit soort commentaar zelfs met een B-pony'tje...
Het is inderdaad wel een idee om F-proefjes te rijden, zijn vaak moeilijker qua figuren, maar er wordt vooral gekeken naar hoe de ruiter rijd. Dus als je netjes hoeken en figuren rijd, en goed de controle over je pony hebt, heb je zo een promotiepuntje te pakken! Bixie kan natuurlijk ook!
Laatst bijgewerkt door Regenpier op 14-06-14 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:53

AnnemiekvM schreef:
Yom schreef:

Is het een idee om mee te rijden met de F proeven?
Zo doet ze ervaring op en is het niet erg dat haar pony niet nageeflijk loopt.

dat heeft ze ook inderdaad gedaan en bij iedere mogelijkheid om een F proef te rijden geef ik haar ook op voor de ervaring (en eindelijk heb ik ook een keer kunnen filmen :) )

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:55

Vind het heel jammer maar ja...
In de tijd dat ik startte met wedstrijden liep mijn pony niet aan de teugel/in de krul. Niet als een giraf omhoog maar het neusje er nog teveel uit. Ik reed toen altijd bij de laatsten. Een tijd gestopt, veel gaan trainen en ben terug de ring in gereden met een pony die fijn omlaag liep, en opeens reed ik meestal bij de eerste 5. En dit terwijl ik proeven heb gezien waarvan ik dacht "netjes, daar en daar had ik het beter moeten doen!", maar inderdaad met een pony die niet in de krul liep en die stond dan achter mij op de ranglijst.
Snapte het vaak niet, maar heb me er uiteindelijk bij neergelegd. Wel jammer hoor, ik hoop dat het plezier je dochtertje zo niet vergaat.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:56

Anders lekker onderlinge wedstrijden doen?
Ik bak echt niks van nageeflijk rijden en had pas toch 186 punten.
Ik durf geen eens meer officieel te starten, mocht ik het geld hebben.

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:07

Ik vind de B ook behoorlijk streng geworden hoor. Kan wel heel veel dingen opnoemen maar het toppunt was een 1 krijgen voor het verkeerd aanspringen in de galop. :') Had hem gelijk netjes teruggenomen en opnieuw goed aangesprongen maar dat mocht niet baten.

Geryon

Re: Beoordeling B proef, zit ik er nu zo naast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:12

Ik zou het gewoon houden bij fnrs proefjes. En bij onderlinge want daar wordt zo belachelijk hoog gepunt en dat is natuurlijk erg leuk!

Verder vind ik het wel een goede zaak dat een paard in de B al nageeflijk gereden moet worden. Dat stimuleert. Maar bij de ab pony's vind ik dat wel erg overdreven..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:19

veerle92 schreef:
Ik vind de B ook behoorlijk streng geworden hoor. Kan wel heel veel dingen opnoemen maar het toppunt was een 1 krijgen voor het verkeerd aanspringen in de galop. :') Had hem gelijk netjes teruggenomen en opnieuw goed aangesprongen maar dat mocht niet baten.

Met één 1 ben je in principe maar 5 punten op achterstand voor een winstpunt.
En een jury die een 1 geeft, geeft over het algemeen ook eerder een 8 :)

En feitelijk komt het nog aardig overeen met het lijstje dat voorin je boekje staat. Je hebt de oefening niet tussen de aangekondigde letters uitgevoerd.

Ik zal niet zeggen dat het niet streng is :') Want ik heb het nog nooit gezien en ik loop al meer dan 12 jaar mee in de wedstrijdsport. Maar als je in de B het moet hebben van minimale winstpunten, terwijl je een proef fatsoenlijk door loopt, dan heb je in de volgende klasses ook weinig te zoeken.

En heus, ik heb ook wel eens proeven van 168 gereden hoor, maar dat was niet omdat ik elke oefening heb uitgevoerd :')

Nee, dat lieg ik... Ik heb één keer twee proeven gereden die nagenoeg gelijk waren, bij verschillende jury's. De eerste proef had ik 167 en de tweede proef 188. De eerste jury viel erover dat het paard achter de loodlijn én achter de teugel liep. Keurig bij elke onvoldoende commentaar. De tweede jury had geen commentaar en gaf een te hoog cijfer voor het halsstrekken. Ik had op dat moment meer met de eerste jury. Dat commentaar kon ik iets mee.

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:22

ik denk dat juryleden vaak zelf niet eens weten wat de bedoeling is van oefeningen en bepaalde klasses...
Simpel voorbeeld MIDDENDRAF; laat je een goede middendraf zien dan krijg je als je mazzel hebt een 6je, maar als je uitgestrekte draf laat zien (waar dus middendraf gevraagd wordt) dan krijg je een 7 of een 8 :n
ik weet dan niet wat die ruiters willen tonen als ze op het niveau komen dat ze een uitgestrekte draf moeten tonen... (waarschijnlijk plankgas en hopen dat 'ie 1 pasje minder zet op die diagonaal?) :+
Laatst bijgewerkt door MariJanneke op 14-06-14 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:23

MariJanneke schreef:
ik denk dat juryleden vaak zelf niet eens weten wat de bedoeling is van oefeningen en bepaalde klasses...
Simpel voorbeeld MIDDENDRAF; laat je een goede middendraf zien dan krijg je als je mazzel hebt een 6je, maar als je uitgestrekte draf laat zien (waar dus middendraf gevraagd wordt) dan krijg je een 7 of een 8 :n

Ik denk juist dat de meeste ruiters het begrip middendraf niet kennen... Pas in het Z hoef je onderscheid te maken tussen middendraf en uitgestrekte draf... Als ik me niet vergis...

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:26

misschien moeten die ruiters en juryleden eens het proevenboekje lezen ;)
en ja klopt vanaf het Z, maar de fout wordt iig al vanaf de L door heel veel mensen gemaakt...

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:28

Janine1990 schreef:
veerle92 schreef:

Met één 1 ben je in principe maar 5 punten op achterstand voor een winstpunt.
En een jury die een 1 geeft, geeft over het algemeen ook eerder een 8 :)

En feitelijk komt het nog aardig overeen met het lijstje dat voorin je boekje staat. Je hebt de oefening niet tussen de aangekondigde letters uitgevoerd.

Ik zal niet zeggen dat het niet streng is :') Want ik heb het nog nooit gezien en ik loop al meer dan 12 jaar mee in de wedstrijdsport. Maar als je in de B het moet hebben van minimale winstpunten, terwijl je een proef fatsoenlijk door loopt, dan heb je in de volgende klasses ook weinig te zoeken.

Had voor de andere onderdelen ook redelijke punten gekregen. Maar een 1 voor verkeerd aanspringen wat daarna direct netjes word gecorrigeerd is wel erg streng! Gelukkig waren meer mensen niet geheel tevreden met de jury :')
Laatst bijgewerkt door veerle92 op 14-06-14 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:29

Janine1990 schreef:
Joysieee schreef:
Ja, dat is inderdaad goed, maar er zijn ook jonge meiden zoals ik met een paard, die dus gelijk bij de paarden moeten starten, en dan, moeten die wel gewoon zoals een volwassene beoordeeld worden? Dat is toch ook niet eerlijk? En er zijn ook wat oudere meiden met pony's, die net beginnen, zouden die dan strenger beoordeeld moeten worden als de jongere kinderen?

Hoe zou je het dan wel willen zien?
Hoeveel scheidingslijnen moeten er aangebracht moeten worden?

En jury zit je niet persoonlijk of emotioneel te beoordelen. Die kijkt naar je proef, heeft geleerd hoe er gepunt moet worden en punt zoveel mogelijk in de richtlijnen die daartoe zijn aangegeven.

Dat snap ik, maar ze zeggen dus dat ze bij jongere kinderen minder op de nagefelijkheid letten, maar een wat ouder iemand met een pony die voor het eerst start wordt dan strenger beoordeeld? Waarom dan? Want als je ouder bent, hoef je niet persé meer van nageeflijkheid af te weten toch?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:29

MariJanneke schreef:
misschien moeten die ruiters en juryleden eens het proevenboekje lezen ;)
en ja klopt vanaf het Z, maar de fout wordt iig al vanaf de L door heel veel mensen gemaakt...

Maar hoe kan jij bepalen of een paard dat in het L gewoon veel toont, in het Z niet nog meer kan tonen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:30

Joysieee schreef:
Dat snap ik, maar ze zeggen dus dat ze bij jongere kinderen minder op de nagefelijkheid letten, maar een wat ouder iemand met een pony die voor het eerst start wordt dan strenger beoordeeld? Waarom dan? Want als je ouder bent, hoef je niet persé meer van nageeflijkheid af te weten toch?

Afhankelijk van de klasse waarin je start.
Start je B A/B zal er nog anders gejureerd worden dan wanneer je B D/E start.

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:32

Maar hoe kan jij bepalen of een paard dat in het L gewoon veel toont, in het Z niet nog meer kan tonen?[/quote]

Niet, maar ik denk toch dat al die ruiters geen bovengemiddelde paarden hebben zodat ze in het Z nog meer kunnen tonen... :o

( ik heb jarenlang in het Z gereden en kijk altijd goed om mij heen. ik heb nog nooit iemand voorbij zien komen die in het Z ineens een nog spectaculairdere uitgestrekte draf liet zien. Sterker nog in een Z proef werd niet eens verschil getoond tussen middendraf en uitgestrekte draf)
Laatst bijgewerkt door MariJanneke op 14-06-14 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:35

MariJanneke schreef:
Maar hoe kan jij bepalen of een paard dat in het L gewoon veel toont, in het Z niet nog meer kan tonen?

Niet, maar ik denk toch dat al die ruiters geen bovengemiddelde paarden hebben zodat ze in het Z nog meer kunnen tonen... :o[/quote]

De weg van het L naar het Z is lang als alle klassen worden doorlopen hoor...
Dus ik zie niet in waarom het niet zou kunnen... Aan de draf kan je tenminste knutselen.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:36

Janine1990 schreef:
Joysieee schreef:

Afhankelijk van de klasse waarin je start.
Start je B A/B zal er nog anders gejureerd worden dan wanneer je B D/E start.

Oh haha ik wist niet dat daar ook nog onderscheid in was, ik rijd geen wedstrijden :o
Dan snap ik het, vergeet mijn reactie dus maar haha.

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:37

De weg van het L naar het Z is lang als alle klassen worden doorlopen hoor...
Dus ik zie niet in waarom het niet zou kunnen... Aan de draf kan je tenminste knutselen.[/quote]

ik zou zeggen ga eens kijken naar wat Z proeven... daar tonen ze al geen verschil

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:41

MariJanneke schreef:
ik zou zeggen ga eens kijken naar wat Z proeven... daar tonen ze al geen verschil

Genoeg paarden die inderdaad alleen maar minder gaan lopen naarmate ze hoger komen. Die worden gewoon tegengewerkt door de ruiter. Tsjah, oliebol happens...
Maar ook dat kan jij niet voorspellen als een paard in het L zoveel toont.

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:44

ik reed 197 pnt. in de b.
en dat met n pony die niet luisterde totaal niet nageeflijk liep en alle hoeken ontweek.
dus.....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:45

romyver schreef:
ik reed 197 pnt. in de b.
en dat met n pony die niet luisterde totaal niet nageeflijk liep en alle hoeken ontweek.
dus.....

Was dat niet een onderlinge wedstrijd?

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:47

Maar TS terug on-topic... het is ook maar net welke jury je treft. Ik was 2 weken geleden 1e op een selectiewedstrijd (verwacht je toch strengere jurering) terwijl mijn paard jolig ging "bokken" bij het gallopperen...
of een proef waar als commentaar bij staat: leuke vlotte proef 1e worden en dan de nummer 2 die een proef laat zien met weggedrukte rug, knarsentandend paard maar met een (in de regio) bekende ruiter op zijn rug.. ik had 199 hij had 198. Zeg het maar wat wil een jury zien. Trek je eigen plan hoe verder je komt hoe uh.. "deskundiger" de jury's zijn :7