starten op gras zonder ijzers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 16:59

Christy__94 schreef:
Ik heb vier jaar lang met die van mij outdoor wedstrijd gereden zonder ijzers. Ging eigenlijk altijd prima. Ook met slechter weer. Echter merkte ik toen wel dat die niet helemaal 100% vol uit liep. Dus heb hem nu 3 weken op ijzers staan en toevallig gisteren voor het eerst met ijzers en punten in op gras gereden. En merkte toch wel verschil. Bodem was dan ook prima, niet te glad, gewoon fijn. Maar hij liet zich wel meer zien, vooral in de middengangen. En hij durfde ook wat meer te lopen als voor heen, zonder ijzers. Zonder ijzers had ik altijd het idee dat die zich net wat inhield.
Hij heeft overigens alleen voor ijzers.

Denk dat het ook heel erg verschilt per paard/pony. Wij hebben ook een pony gehad, die absoluut niet zonder ijzers op gras kon lopen. Een keer gedaan, omdat het toch aanzienlijk in kosten scheelt, maar dit was geen succes.

Eigenlijk een vreemde redenering, de motor voor de middengangen komt vanachter dus zouden ijzers voor geen enkele invloed moeten hebben. Waarschijnlijk toch je eigen gevoel van veiligheid dat je net even een tandje bij zet.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:45

bigone schreef:
Christy__94 schreef:
Ik heb vier jaar lang met die van mij outdoor wedstrijd gereden zonder ijzers. Ging eigenlijk altijd prima. Ook met slechter weer. Echter merkte ik toen wel dat die niet helemaal 100% vol uit liep. Dus heb hem nu 3 weken op ijzers staan en toevallig gisteren voor het eerst met ijzers en punten in op gras gereden. En merkte toch wel verschil. Bodem was dan ook prima, niet te glad, gewoon fijn. Maar hij liet zich wel meer zien, vooral in de middengangen. En hij durfde ook wat meer te lopen als voor heen, zonder ijzers. Zonder ijzers had ik altijd het idee dat die zich net wat inhield.
Hij heeft overigens alleen voor ijzers.

Denk dat het ook heel erg verschilt per paard/pony. Wij hebben ook een pony gehad, die absoluut niet zonder ijzers op gras kon lopen. Een keer gedaan, omdat het toch aanzienlijk in kosten scheelt, maar dit was geen succes.

Eigenlijk een vreemde redenering, de motor voor de middengangen komt vanachter dus zouden ijzers voor geen enkele invloed moeten hebben. Waarschijnlijk toch je eigen gevoel van veiligheid dat je net even een tandje bij zet.

zo'n vreemde redenering is dat niet. De motor, de stuwing komt van achteren. De kracht wordt van achter naar voor gebracht waardoor het paard eerder uit zal glijden aan de voorkant.

Met springen wil je ze juist rondom hebben staan. De achterkant zet af en heeft daar stabiliteit voor nodig maar de voorkant komt het eerst op de grond bij de landing en daar wil je ook stabiliteit hebben.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:55

Paarden moet ook leren lopen op gras.
Onze hackney's brengen we uit in de aangespannen sport, en hebben ijzers, zonder ijzers hebben we niets te zoeken in deze sport. Maar wij hebben nog nooit ijzers met kalkoengaten gehad, en ze hebben dus ook nooit met kalkoenen gelopen, ongeacht het weer en het type grond. En onze wedstrijden zijn altijd op gras (met uitzondering van de Hippiade).
Er is er niet eentje die er ooit minder om heeft gelopen, omdat het glad zou zijn als het gras nat is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 23:04

FriesWytske schreef:
Sheran schreef:
Ik heb vaak zonder ijzers gestart, maar soms reed ik dan wel even extra de hoeken door als het zo'n drassige boel was van al die vervelende mensen mét ijzers :P

Sorry, maar dit vind ik gewoon een domme opmerking. De drassige bende had er ook geweest als iedereen zonder ijzers had gestart. Heeft helemaal niks met ijzers te maken.

Ikzelf vind het veel fijner met ijzers te starten. Net zoals hiervoor al eens iemand had gezegd. Je paard/pony hoeft maar één keer een goede uitglijer te maken. Wat ook kan gebeuren als het erg nat is en je wel ijzers hebt. Maar met ijzers ben ikzelf net even wat zekerder, wat ik dan dus ook weer doorgeef aan mijn paard.

...en bedankt?

Mijn ervaring is wel degelijk dat het gras meer beschadigd wordt door kalkoenen dan door blote hoeven,. En dat is ook logisch, want het zijn net voetbalschoenen. Ze woelen het gras om en maken de grond los.

noufi

Re: starten op gras zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:00

zijn ijzers niet gwn verplicht bij officiele wedstrijden?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:01

noufi schreef:
zijn ijzers niet gwn verplicht bij officiele wedstrijden?

Nee, gelukkig niet ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:03

Ik heb paarden echt vol onderuit zien gaan in de grasring zonder ijzers. Echt heel gevaarlijk. Ook paarden die geen middengalop durfde te tonen en heel voorzichtig gingen lopen.
Ik vind het geen goed idee. Het is gevaarlijk en niet bevorderlijk voor het vertrouwen van het paard.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:06

Ik start zonder ijzers.
Hij loopt er prima op, en hij is niet anders gewend dan op grasbodem. Zijn eerste baasje had geen echte bak, dus reden ze in het weiland.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:13

Voor dressuur heb ik geen probleem om zonder ijzers te rijden, dan maar iets mindere bewegingen op het gras. Bij het springen doe ik outdoor niet meer zonder na een keertje met de pony door de hindernis te zijn gegleden toen er voor mij nog geen 10 minuten had geregent.

Nou staat mn paardje helaas op ijzers vanwege een ingescheurde hoef die bijna weg is en omdat de eigenaar dit op deze manier wil oplossen.
Voor de rest zie ik absoluut geen nut van ijzers als de paarden het zelf niet nodig hebben.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 17:13

Ik heb mij opgegeven voor een graswedstrijd in juni, om het te proberen. Voor die tijd wil ik nog een keer in het weiland rijden, in de proeven zitten 2 slangenvoltes 2e boog contragalop. Denk dat dit het enige lastige wordt. Voltes 10 meter in galop heb ik tijdens de vorige wedstrijd al met het losrijden meegenomen (losrijden was op gras) Dit ging goed. De middengalop is op de lange zijde dus gelukkig niet op de volte.

Als het toch niks is weet ik dat ook weer.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 12:04

Ik heb er een keertje eentje heel eng zien glijden, was een vrij zwaar paard waarvan de achterbenen in de spagaat wegschoven en het paard zo in een split viel.
Die had daar goed last van en ik weet niet of dat dat 100% goed is gekomen, er was heel wat verrekt.

xXbellaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:23

paardjes123 schreef:
Ik heb jaren gestart zonder problemen op het gras zonder ijzers. Vorig jaar met Hippiade ben ik flink uit gegleden zonder ijzers. Nu ga ik voortaan wel starten met ijzers en kalkoenen. Het was een pijnlijke les https://plus.google.com/photos/10629404 ... 8903855264

Auwww!! zag er pijnlijk uit, was het erg? hoop het niet...

Woopy_x_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:26

Mijn verzorgpaarden hebben ook geen ijzers en het gaat ze goed af :j
als er op gereden word is het meestal in de bak of op gras soms eens op de weg
en wel eens met de kar gewoon op straat
maar je moet er gewoon op letten dat de hoeven niet te veel slijten!