'zadelplak' toegestaan op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Re: 'zadelplak' toegestaan op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:24

Thnx! Eind vd maand maar eens een busje bestellen. Ik zit zo luchtig als ik kan en probeer zo min mogelijk te klemmen maar op een of andere manier voel ik me een zoutzak als anderen zeggen dat ik keurig zit.

Misschien vind k t wel fijn om wat minder moeite te doen :=

(Ooit, heel heel lang geleden.. vond ik rijden met een zitvlak vreselijk :') )

Rosanneh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:25

Dat is iets wat ik met mijn wiebelbenen wel kan gebruiken :D
Die spray lijkt me wel wat handiger, maar houdt hij wel losrijden + 2 proeven? Of heb je het tijdens je proeven afgesleten? (Zie het al voor me dat ik met mooie stille benen binnenkom en langzamerhand steeds meer ga wiebelen :') )

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:29

Rosanneh1 schreef:
Dat is iets wat ik met mijn wiebelbenen wel kan gebruiken :D
Die spray lijkt me wel wat handiger, maar houdt hij wel losrijden + 2 proeven? Of heb je het tijdens je proeven afgesleten? (Zie het al voor me dat ik met mooie stille benen binnenkom en langzamerhand steeds meer ga wiebelen :') )

Ik rijd altijd een half uur los en dan 1 of 2 proeven, dat gaat prima :j

Rosanneh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:32

Oh dat is fijn! Ga het gelijk bestellen :D

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:40

Ik wil niemand tegen het hoofd stoten, maar wil toch even reageren.

Persoonlijk vind ik dat je jezelf aan het bedotten bent door dat spul te gebruiken. Laat staan dat je min of meer fraudeert op wedstrijd. Wedstrijd is er om jou en je paard te beoordelen op kunnen. Betekent dat er nog meer gewerkt en geoefend moet worden op een stille zit. Zo is het toch veel leuker om je punten binnen te halen zonder hulpmiddel?

Ik ben klassiek geschoold, mijn houding werd letterlijk met een zweep gecorrigeerd door mijn instructeur. Learned it the hard way!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:47

Ik heb er niets op tegen, en het is geen wondermiddel waarmee je ineens de sterren van de hemel rijdt :+
daarvoor moet het toch rijtechnisch kloppen in de ring ;) ik zie het dus niet als fraude, meer als hulpmiddel.

Ontwikkeling van materiaal wordt uitgevonden om je beter te maken, schaatsers, zwemmers,
auto-motorsport allemaal zijn ze bezig met de zoektocht naar het perfecte materiaal!

Waarom niet net dat beetje extra op wedstrijd? Thuis rijd ik sowieso zonder.....

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:49

Ik wil die spray ook! Ik had altijd een potje dus mn handschoenen bleven ook perfect zitten :') En inderdaad het is geen wondermiddel waar je ineens alle punten mee binnen haalt maar het is net even stabieler!!

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:58

Dat klopt ook wat je zegt listiglistje, ze zijn volopbezig met ontwikkeling. Ik ben old school en vind dat ontwikkeling bij jezelf moet plaatsvinden, niet door hulpmiddelen. Zo ben ik ook geen voorstander van allerlei "hulpteugels" etc. In mijn ogen kiezen veel mensen tegenwoordig voor het gemak als voor het echt leren en hard werken om resultaat te behalen. Is een langere weg maar geeft meer voldoening.

Gelukkig zijn we allemaal anders en maken we allemaal keuzes wat voor ons het beste lijkt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:02

Stelletje valsspelers :D

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:09

Is het wel handig om op je zadel te doen als je nog moet lichtrijden? Niet dat je dan heel moeilijk uit je zadel komt :=

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:15

Weer wat geleerd, kende dit niet. Ik ben wel benieuwd waar jullie vinden dat de grens ligt eigenlijk.

Mag een tuigje om niet uit het zadel te kunnen vallen ook? Echt sterke lijm die je broek muurvast kleeft? Wanneer is het oneerlijk naar de andere ruiters toe?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:40

Ik wil ruiters wel eens af zien stappen als hun broek vastgelijmd zit :D

Denk als je echt n slechte zit hebt (achter paard aan rijden) jurys dit in 1 oogopslag zien. Plak of niet.

Hoeveel ruiters starten er wel geen dressuur met springteugels?

Veel trens hoofdstellen hebben nieteens meer leren teugels.

Hebben mensen een stillere hand? Nee, houden ze hun teugels beter vast? Nee ook niet.

Dus we moeten ook maar geen bisonleer voor ons zadel willen dat stugger is en makkelijker te onderhouden is?

Zo kan k nog wel meer dingen noemen.

Denk niet dat t gigantisch uitmaakt eerlijk gezegd. En vaak zit t effect ook tussen je oren.

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:46

xsarinax schreef:
Is het wel handig om op je zadel te doen als je nog moet lichtrijden? Niet dat je dan heel moeilijk uit je zadel komt :=

Gewoon je singel een gaatje losser en met zadel en al lichtrijden :Y)

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:03

hessie31 schreef:
xsarinax schreef:

_/-\o_ :') dit zie ik helemaal voor me

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:08

hahahaha

Had ik dit maar eerder geweten, dan doe ik gewoon dit met een rs-tor en een beveiliging om mn buik, cap op bodyprotector helemaal klaar :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:38

Oehee dan ben ik helemaal een supervalsspeler :Y) :7

- Zweetbladen met antislipmateriaal
- Zitvlak van mijn zadel dubbel kalfsleer
- rubberen springteugels (rubber met stops in bestelling)
- Lederen zitvlak op mijn rijbroek
- Supergrip handschoentjes
- Sporty haft spray

Daarom gaat het natuurlijk altijd lekker op wedstrijd :))

ff serieus bovenstaande maakt toch geen drol uit voor het rijtechnische apect of je wel of niet je paard goed voor elkaar hebt in de ring...

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:41

Wat vreemd, ik wist niet dat zoiets bestond! Hoe werkt het voor een stille beenligging? Als je het op je laarzen smeert dan komt het toch ook op je paard terecht? :o?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:45

Ik smeer het altijd onder de hoeven van mijn paard. Blijft ie netjes aan de grond!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:45

Snollygoster schreef:
Wat vreemd, ik wist niet dat zoiets bestond! Hoe werkt het voor een stille beenligging? Als je het op je laarzen smeert dan komt het toch ook op je paard terecht? :o?

Als het goed is spuit je alleen op je kuitgedeelte ;) dat stuk wat het zadel raakt en met lange dressuurzweetbladen is dat al snel veel...

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:47

Dat is handig, ik denk dat ik me ook zoiets ga aanschaffen :P
Mijn paard is een echt zetel, maar op wedstrijden is ie vaak wat bouncy omdat ie wat nerveuzer is dan, dan is het steeds moeilijk om mijn benen mooi stil te kunnen houden bij het doorzitten :')

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:49

Ik gebruik het al heel erg lang. Vroeger was er haftwax en nu is er zo' n makkelijke stick. In de hogere dressuursport word het erg veel gebruikt omdat je beenligging idd net iets stiller is. Je kunt het ook op je handschoenen smeren voor tijdens een cross of als het regent. Je hebt dan super veel grip. Het laat geen extra sporen achter op je harnachement of kleding.

Top spul vind ik het. Ook bij jonge schrikkerige paarden is het zeker een uitkomst omdat je dus een stil been hebt en niet extra hoeft te " knijpen" .....

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:51

hessie31 schreef:
xsarinax schreef:

_/-\o_ :')
Zag het al helemaal voor me :')

Misschien dat ik die spray ook maar eens ga halen! Helaas zitten de genoemde ruitersportzaken hier niet in de buurt, of heeft EJ die spray toevallig ook?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:53

Oooh nu snap ik het.
De KNHS-zit-competitie is gewoon de KNHS-plak-competitie. }>
Een paar keer meegemaakt:
Vaak worden er manegepaarden voor gebruikt... die dan vervolgens een maand moeten revalideren >;)

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:53

Ik ben jurylid vd KNHS ,maar ik kan in de reglementen niet vinden dat het niet is toegestaan.
Je mag het dus gewoon gebruiken ! :)
En net wat al eerder vermeld staat GEEN slapende honden wakker maken zeker bij de KNHS niet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:56

pidoro schreef:
Ik ben jurylid vd KNHS ,maar ik kan in de reglementen niet vinden dat het niet is toegestaan.
Je mag het dus gewoon gebruiken ! :)
En net wat al eerder vermeld staat GEEN slapende honden wakker maken zeker bij de KNHS niet.

Waarom niet? Het gaat toch om rijkunst!
Helaas weten niet veel instructeurs hoe je goed zitles geeft.