Mag KNHS ongevraagd op de trailer je paard I&R controleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:11

stoffel schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de anderkant van het verhaal, Ik had er namelijk al eerder iets van gehoord, (en in het verleden al heel wat gezien van onze heren tuigpaard rijders,) en ik vraag me af of ze zelf wel zo onschuldig zijn.

Wat bedoel je daar nu weer mee??

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:11

Ik zou het echt niet kunnen waarderen dat er vreemde mensen in de trailer aan m'n paard gaan zitten, ik kan me voorstellen dat er paarden terughoudend Zijn op de chiplezer en die zouden in paniek kunnen raken-( ik weet bijna zeker dat mijn oude paard compleet van de rel zou zijn) dat wil je niet in een trailer..daarbij, al eerder gezegd, wat is het nut van controle als de papieren er niet meteen naast zijn?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:12

Neonlight schreef:
Onaangekondigd was het ook niet helemaal. Op de site van de RAD stond al een waarschuwing namelijk.

Oh nou ja, vaak redelijk onaangekondigd :P Ik had het niet gelezen bijv......

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:14

Neonlight schreef:
Caesar schreef:
Ze moeten gewoon eens gaan controleren bij aanvang ring/piste/startomgeving. Elk paard wat het terrein betreedt wordt gecontroleerd. Dan weet iedereen ervan, is betrokkene erbij én hoeven ze niet ongevraagd in andermans materiaal.

Dat zal niet gaan lukken als ze met 15 tegelijk de ring in stormen. ;) Dat is het grote probleem, alles rijdt tegelijk waardoor dat niet werkt.
En als je dan ook nog eens de starttijden op zo'n wedstrijd bekijkt, op het RAD-gala moest ik om 16:30 uur de ring in met het damesnummer, tot 16:45. Terug naar de vrachtwagen, pony uitspannen, mezelf omkleden, 2 andere pony's inspannen voor het tweepan en om 17:00 weer in de ring zijn!!!
Geloof maar gerust dat het voor ons dan rechtstreeks de ring binnen rijden is zonder los te rijden, en meeste kans zijn ze dan al op ons aan het wachten. Dan is er echt geen tijd voor nog een paspoortcontrole en chipcontrole. :n

Kwestie van organiseren. Reken een x aantal minuten voor aanvang aan controle en klaar. Is voor de organisatie. En anders vraag je of ze je ponys op de wagen alvast vooraf in 1x controleren.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:15

@ Kaatjemuts: Dat zou dus betekenen dat een toezichthouder meer bevoegdheden zou hebben dan Boa's en opsporingsambtenaren? Terwijl die officieel beëdigd zijn.. Dat snap ik dan weer niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:15

Ik zou echt woest zijn, mijn eigen paard is ook erg eenkennig, hij laat zich gerust achterover vallen als een vreemde ineens wil aaien dus die zou zich vreselijk kunnen verwonden bij een chipcontrole op de trailer. Met de chipcontrole heb ik geen probleem, maar dan haal ik hem eraf en zorg dat hij de ruimte heeft en dat het allemaal rustig en duidelijk kan verlopen zodat hij (EN de controleur!) zich niet bezeert.
Ik vind het dus ook voor de controleur gevaarlijk, stel je paard plant zijn edele voetjes tegen het hoofd van de controleur, dan ben je zelf vermoedelijk nog aansprakelijk ook?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:26

Aukelizzy schreef:
@ Kaatjemuts: Dat zou dus betekenen dat een toezichthouder meer bevoegdheden zou hebben dan Boa's en opsporingsambtenaren? Terwijl die officieel beëdigd zijn.. Dat snap ik dan weer niet.

niet meer bevoegdheden, maar andere. Een opsporingsambtenaar en BOA mogen alleen op verdenking een plaats betreden. Hun werk is ook veel meer op de openbare weg.
Het werk van een toezichthouder is meestal op privegrond en daarom hebben zij die bevoegdheid wel. Een toezichthouder wordt trouwens, net zoals een boa en opsporingsambtenaar, aangewezen door een burgemeester (=hoofd vd politie) en worden dus ook op die manier beedigd. Alleen geldt hun handtekening als eed (ik ben trouwens wel beedigd als gemeenteambtenaar)..

ik ben momenteel even in de wetgeving aan het lezen en zoals ik het nu nog snap, kun je strafrechtelijk en bestuurrechtelijk worden vervolgt. Dus ze hebben toezichthouders en/of BOA's.
Opsporingsambtenaren hebben ze niet, aangezien de politie op zichzelf staat...
Laatst bijgewerkt door kaatjemuts op 15-05-14 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:29

Het controleren van de chip en gegevens zou op vrijwillige basis moeten zijn. Zo zou je b.v. Een bepaalde tijd voor de wedstrijd je gemeld moeten hebben met je paard waar dan gelijk alle zaken gecontroleerd worden.
Wil je niet meewerken aan de controle, mag je niet meedoen aan de wedstrijd.
Laat de eigenaar of vervoerder van het paard zelf beslissen of ze met paard naar de controle post gaan, of dat ze de controleur naar de trailer vragen.

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:30

Misschien niet helemaal een goede vergelijking maar zo zie ik het: mensen hebben ook een indentificatieplicht, maar de politie mag niet zomaar een huis binnen stappen om paspoorten te controleren. Volgens mij is dit een vorm van huisvredebreuk.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:31

git schreef:
Het controleren van de chip en gegevens zou op vrijwillige basis moeten zijn. Zo zou je b.v. Een bepaalde tijd voor de wedstrijd je gemeld moeten hebben met je paard waar dan gelijk alle zaken gecontroleerd worden.
Wil je niet meewerken aan de controle, mag je niet meedoen aan de wedstrijd.
Laat de eigenaar of vervoerder van het paard zelf beslissen of ze met paard naar de controle post gaan, of dat ze de controleur naar de trailer vragen.

zo werkt de wetgeving dus niet, een chip/dna is verplicht voor het houden en/of vervoeren van een paard. het heeft dus niets met wel of niet starten te maken.
Je bent dus altijd verplicht mee te werken...

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:32

Vinia18 schreef:
Misschien niet helemaal een goede vergelijking maar zo zie ik het: mensen hebben ook een indentificatieplicht, maar de politie mag niet zomaar een huis binnen stappen om paspoorten te controleren. Volgens mij is dit een vorm van huisvredebreuk.

dat is idd huisvredebreuk (na 3x vorderen dan...).
Maar als een verdachte een huis binnenstapt, dan mogen ze, op die verdenking dus wel het huis betreden en dan is het geen huisvredebreuk..

maar een I&R controleur is dus geen politieagent...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:34

Caesar schreef:
Kwestie van organiseren. Reken een x aantal minuten voor aanvang aan controle en klaar. Is voor de organisatie. En anders vraag je of ze je ponys op de wagen alvast vooraf in 1x controleren.

En helaas werkt dat ook niet. Programma's zitten boordevol, en zijn al doorlopend. Voor het publiek is het niet leuk als de ring telkens enkele minuten leeg is, omdat er tijd ingepland moet worden voor die controle. Aangezien de controles vooraf doorgaans niet aangekondigd worden en ze echt niet op iedere wedstrijd controleren, zal er op 99% van de wedstrijden onnodig tijd voor worden ingepland. Tijd die het publiek uiteindelijk weg houdt. Met als gevolg dat er geen inkomsten meer zijn, en de concoursen uiteindelijk niet meer georganiseerd zullen worden.

Zoals in het stuk ook te lezen is erkend de KNHS dat de procedure nu niet werkt en er voor de aangespannen sport er een andere werkwijze moet komen.

Het is niet zo dat het onmogelijk is om dit goed te organiseren. Ik ben ook wel eens de ring uitgekomen met de melding dat ik dopingcontrole kreeg. Prima, ging allemaal in goed overleg.
Punt is hier dat de controles niet in goed overleg zijn gedaan.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:46

Dat controles er moeten zijn ben ik het mee eens, ook dat dit niet op vrijwillige basis is.

Maar hoe kan je nu een controle goed en volledig doen als je alleen maar checkt of het paard gechipt is of niet, je weet nog steeds niet met welk paard je te maken hebt zonder dat je het paspoort hebt ingezien.

Afijn, zomaar een vrachtwagen of trailer instappen zonder enig overleg vind ik not done. Je gaat hier wel over een grens heen.

Waarom niet checken zodra men het terrein op komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:03

smurffie schreef:
Mijn paard staat niet graag op de trailer. Haar laten staan en weglopen heeft enkele handigheid nodig. Zo niet raakt ze volledig over de zeik met de gevolgen die erbij horen. Ik zou dus best wel eens flinke problemen kunnen hebben als iemand mijn trailer in zou gaan en dus woest zijn.

Naast dat wil het feit dat ze naar vreemde, in een voor haar onprettige situatie zoals veearst of trailer, losse voorbenen kan hebben en ik alsnog verantwoordelijk ben..

Hier ga ik volledig in mee!
Heb een paard dat de trailer nog best eng vind, en ook nog is heel eenkennig is...
Een vreemde + mijn paard in een trailer = vragen om problemen... waar ik dan verantwoordelijk voor ben... :n

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:13

Ik ben benieuwd op welke manier ze de I&R controle in het vervolg gaan doen bij de tuigpaardwedstrijden. Want om zonder toestemming in vrachtwagens en trailers te gaan controleren vind ik niet kunnen.. Wie weet wat er allemaal kan gebeuren, en je blijft als eigenaar toch verandwoordelijk voor je paard.
En om de controles te doen vlak voor het binnengaan van de ring is ook geen optie, het is dan allemaal al hectisch genoeg :D

Vind het wel vreemd dat ze dit jaar hebben gecontroleerd overigens. Ben vorig jaar mee geweest en hebben toen geen controles gehad.
Zijn de regels aangescherpt oid?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:19

Los van dit verhaal, waar ik ook mijn bedenkingen bij heb: hoe staat het met de hygiëne van deze I&R controleurs? Ze gaan alle vrachtwagens / trailers op en af en nemen zo onbedoeld al dan niet besmettelijke, ziekteverwekkende stoffen mee. Ik kom op wedstrijd zelf al niet graag aan andermans paarden, maar zij zitten dus overal aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:22

Ook ik zou woest zijn. Om dan nog maar te zwijgen over de stress die het ongevraagd binnentreden van een vreemde die gaat controleren op chip, bij mijn eigen tuigpaard teweeg zou brengen. Wat niet bevorderlijk is voor het verdere wedstrijdverloop.

Ook vind ik Stoffel haar denigrerende opmerking over de heren tuigpaardrijders niet correct; Ik kan persoonlijk beter met dat volk uit de voeten, dan met de gemiddelde arrogante dressuurruiter. (En ik kan het weten, want ik deed beide met mijn paard).

Maar om dan nu te zeggen dat je maar gelijk helemaal stopt met de sport en het hele zooitje verkoopt, maakt het hele verhaal er niet geloofwaardiger op, hele domme reactie van die Leo Wijkmans...

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:09

stoffel schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de anderkant van het verhaal, Ik had er namelijk al eerder iets van gehoord, (en in het verleden al heel wat gezien van onze heren tuigpaard rijders,) en ik vraag me af of ze zelf wel zo onschuldig zijn.

Ik vraag me af waar deze reactie op slaat?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:22

_Zeppelin schreef:
stoffel schreef:

Ik vraag me af waar deze reactie op slaat?

Dat had ik ook al gevraagd, vind het nog best wel een beschuldiging als ik de reactie zo lees.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:25

Gem schreef:
Los van dit verhaal, waar ik ook mijn bedenkingen bij heb: hoe staat het met de hygiëne van deze I&R controleurs? Ze gaan alle vrachtwagens / trailers op en af en nemen zo onbedoeld al dan niet besmettelijke, ziekteverwekkende stoffen mee. Ik kom op wedstrijd zelf al niet graag aan andermans paarden, maar zij zitten dus overal aan.

Als je op wedstrijd een dierenartskeuring hebt of de I&R keuring bijv gewoon bij het ingaan van de ring gebeurt heb je dat probleem lijkt me ook?

Ik kan me wel voorstellen dat het vaak een groter risico is om met een vreemd paard op een klein oppervlak te staan. Maar zijn die I&R controleurs zo onverstandig dat ze proberen te controleren als een paard raar reageert, ik neem aan dat ze toch wel mensen nemen die al eens een paard hebben gezien?

Brainless

Re: Mag KNHS ongevraagd op de trailer je paard I&R controleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:37

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:44

Het controleren, ze doen maar... maar dan wel op een aangegeven tijd, of op een andere plek. Hoe ze dat inplannen, is het probleem van de organisatie. Maar ongevraagd je trailer in? Dikke vette no-go, ik zou ze er zo weer uitstampen. Sowieso heeft het geen nut zonder paspoort, maar het belangrijkste, wat hier al meerdere malen genoemd is, als er wat gebeurt ben ik aansprakenlijk én ik wil niet dat mijn paard iets overkomt. Mensen hebben niets, maar dan ook niets in mijn trailer te zoeken. Als ze dit door zouden zetten, zou ik aangifte doen. Klinkt stom en overdreven, maar het kan levensgevaarlijk zijn, ze zitten met hun poten aan mijn eigendom (mijn trailer en mijn paard) en er kan van alles gebeuren.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:59

Aukelizzy schreef:

Nee, want een toezichthouder mag zoiets dergelijks alleen als het binnen zijn onderzoeksterrein valt. Als je op wedstrijd gaat weet je bijv dat je je moet laten controleren. Net als dat bijv een beveiliger op een festival terrein zonder reden je tas mag controleren en een agent op straat niet. Je gaat daarmee (stilzwijgend) akkoord als je je inschrijft voor een westrijd of een festival kaartje koopt omdat het bijv in de huisregels of wedstrijd reglementen staat dat je mee moet werken aan controles, je kan dat dus makkelijk vermijden door niet deel te nemen aan het evenement :list: .

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:05

Ik vind het super dat er gecontroleerd wordt. Ook onverwacht uitgebreid controleren is een goeie zaak. Dit is de enige manier om de misstanden die er zijn terug te dringen. Het staat nog een beetje in de kinderschoenen en iedereen moet nog een beetje zoeken naar wat handig is en wat het beste en snelste werkt. Persoonlijk zou ik er ook niet blij mee zijn als iemand ongevraagd in mijn trailer zou staan. Maar als ik weet dat me dat van af nu op een wedstrijd terrein kan overkomen zorg ik dat er altijd iemand bij is.

Of het juridisch mag? Geen idee.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:18

liedje89 schreef:
Aukelizzy schreef:

Nee, want een toezichthouder mag zoiets dergelijks alleen als het binnen zijn onderzoeksterrein valt. Als je op wedstrijd gaat weet je bijv dat je je moet laten controleren. Net als dat bijv een beveiliger op een festival terrein zonder reden je tas mag controleren en een agent op straat niet. Je gaat daarmee (stilzwijgend) akkoord als je je inschrijft voor een westrijd of een festival kaartje koopt omdat het bijv in de huisregels of wedstrijd reglementen staat dat je mee moet werken aan controles, je kan dat dus makkelijk vermijden door niet deel te nemen aan het evenement :list: .

eeeuh het wedstrijdterrein en de paardentrailer lijkt me toch echt wel het 'onderzoeksterrein' van een I&R controleur, dus dan mag het in dit geval wel, of heb ik het fout... :o

buiten het wedstrijdterrein is het idd de NVWA, de LID of de Douane die daar op controleerd. dus daar mag het ook alleen zijn het dan een ander soort controleurs...