Starten tijdens dodenherdenking....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:33

amies100 schreef:
_San87_ schreef:
Ik vind het oprecht schokkend dat mensen zoiets als dodenherdenking vergeten. Het staat in iedere agenda, papier of mobiel.

Hoe kun je er dan per ongeluk aan voorbij gaan?

Omdat ik mij eigen daar misschien niet voor interesseer..... Is toch geen doodzonde?!
Als mensen wel erbij stil willen staan, prima. Maar ik waarschijnlijk niet die dag......
Doodzonde en schokkend zijn geen synoniem. Maar als je een publiekelijk event organiseert, dan behoor je dit te weten en daar rekening mee te houden. Het is niet dat Dodenherdenking pas een jaartje plaatsvindt.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:39

Natuurlijk kun je herdenken op andere momenten maar ik vind het 'mooi' dat er een moment wordt genomen om samen te herdenken als 'wij'.
En dan niet alleen om stil te staan bij de tweede Wereldoorlog maar ook bij de andere oorlogen.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 02-05-14 16:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:43

De mensen die starten en de jury hebben er misschien geen probleem mee, neem aan dat ze anders niet eens zouden starten/jureren. Ik sta er ook nooit zo bij stil, en mijn moeder heeft als kind in Rotterdam gewoond toen het platgebombardeerd werd. Die hebben zat meegemaakt, waar ook best nog wel eens over gepraat wordt. Maar ik heb het moment van 5 mei niet nodig om aan de mensen en de ellende van de oorlog terug te denken . Daar kan je elk moment dat je dat wilt bij stilstaan.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:50

Vind dat iedereen de kans moet krijgen erbij stil te staan om 8 uur. Dus dat de wedstrijd dan gewoon even stilgelegd moet worden. Krijgt iedereen de kans.

Ik vind dit heel belangrijk en heb er geen problemen mee dat anderen hier niet bij stil willen staan op dat moment, zolang er niemand anders mee lastig gevallen word.. en dat gebeurt hier imo wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:54

amies100 schreef:
_San87_ schreef:
Ik vind het oprecht schokkend dat mensen zoiets als dodenherdenking vergeten. Het staat in iedere agenda, papier of mobiel.

Hoe kun je er dan per ongeluk aan voorbij gaan?

Omdat ik mij eigen daar misschien niet voor interesseer..... Is toch geen doodzonde?!
Als mensen wel erbij stil willen staan, prima. Maar ik waarschijnlijk niet die dag......

Ik begrijp niet hoe mensen zich daar niet voor kunnen interesseren.. :n

Die mensen hebben gevochten voor het leven zoals jij het nu kent... %)

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:57

Eens met de reactie hiervoor. Er wordt van je gevraagd of je misschien twee minuten lang even kunt stoppen met je leventje om, inderdaad, de mensen te herdenken die zijn gestorven terwijl ze ervoor hebben gezorgd dat jij dit leventje nu zo kunt leiden.
Dat is geen kwestie van interesse, maar van respect!

Ts, ik zou toch zeker wel even een mailtje naar de organisatie sturen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:02

Mousmous schreef:
De mensen die starten en de jury hebben er misschien geen probleem mee, neem aan dat ze anders niet eens zouden starten/jureren. Ik sta er ook nooit zo bij stil, en mijn moeder heeft als kind in Rotterdam gewoond toen het platgebombardeerd werd. Die hebben zat meegemaakt, waar ook best nog wel eens over gepraat wordt. Maar ik heb het moment van 5 mei niet nodig om aan de mensen en de ellende van de oorlog terug te denken . Daar kan je elk moment dat je dat wilt bij stilstaan.

Inderdaad, vind ik ook :) Ik vind dodenherdenking grote onzin, dat anderen daar anders over denken vind ik prima, maar zie niet in waarom ik dan niet zou mogen starten. Je opgeven voor een wedstrijd op dat tijdstip terwijl je graag enkele minuten stilte wilt houden vind ik niet zo heel slim.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:03

De gene die de lijst heeft gemaakt kan toch ook gewoon de opdracht hebben gekregen om er een te maken en dan de mensne die er op moeten. Die heeft misschien niet eens de datum door gekregen voor welke dag de startlijst is.

Ik zou zelf niet starten of ik zou 1 voor 8 de baan binnen lopen naast me paard en dan om 8 uur de 2 min stilte houden en opstappen en dan pas gaan rijden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:03

Je kunt helaas niet overal rekening mee houden..
Ik moet zondag gewoon werken..en ook door om 20.00 uur..de mensen willen toch hun eten...(horeca)

Je zou natuurlijk even een mailtje kunnen sturen :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:04

Jolliegirl schreef:
Ik moet zondag gewoon werken..en ook door om 20.00 uur..de mensen willen toch hun eten...(horeca)

Ja want die verhongeren van 2 minuten wachten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:05

Met dodenherdenking is prima rekening te houden :).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:14

Pion schreef:
Jolliegirl schreef:

Ja want die verhongeren van 2 minuten wachten

Jij bent duidelijk niet bekend in de horeca ;)
Als je toko vol zit gaat alles door.. Eten word koud in 2 minuten..biefstuk slaat door...

Ik vind dat je uit eigen gedachten de doden moet herdenken! En niet op zo'n gemaakte dag...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:17

En er zijn mensen die wel waarde hechten aan dodenherdenking. Waarom daar geen respect voor hebben? Dat jij lekker gaat werken, prima, als een ander wil herdenken, láát diegene dan ook herdenken door daar de mogelijkheid toe te geven (in veel gelegenheden gebeurt dat ook gewoon).
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 02-05-14 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:18

Toen ik nog in de horeca werkte hielden we juist wel rekening met de dodenherdenking. De keuken zorgde dat er in die twee minuten even niets werd uitgegeven en het bedieningspersoneel stopte even met werken voor de twee minuten stilte. De meeste gasten waardeerden dit alleen maar en deden ook met ons mee.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:20

Als mensen erbij stil willen staan moeten ze dat vooral doen, maar interesseer het werkelijk geen malle moer die dodenherdenking en ga dan gewoon Door met mijn leven... ik verwacht van de mensen die dan iets organiseren dat ze ook gewoon doorgaan en niet stoppen voor zoiets. Vind ik echt onzin.

Dus om je vraag te beantwoorden, naar mijn mening ben je inderdaad een zeikerd. :j

Edit: op het werk wordt er verder ook geen aandacht aan besteed want er zijn mensen zoals ik die dat absoluut niet waarderen. Als je wilt herdenken doe je dat maar bij zo in bijeenkomst die in vrijwel ieder dorp wordt georganiseerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:22

_San87_ schreef:
En er zijn mensen die wel waarde hechten aan dodenherdenking. Waarom daar geen respect voor hebben? Dat jij lekker gaat werken, prima, als een ander wil herdenken, láát diegene dan ook herdenken door daar de mogelijkheid toe te geven (in veel gelegenheden gebeurt dat ook gewoon).

Wat is dan hierin jouw probleem? De mensen die starten, de wedstrijdorganisatie en de jury zullen wel geen problemen ermee hebben anders kwamen ze niet. Nou probleem opgelost :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:24

Yvank_ schreef:
_San87_ schreef:

Wat is dan hierin jouw probleem? De mensen die starten, de wedstrijdorganisatie en de jury zullen wel geen problemen ermee hebben anders kwamen ze niet. Nou probleem opgelost :=

Mag ik niet reageren op een ander? Nou, excuseer hoor.

Edit; Och toch, mensen twee minuten stilte gunnen is toch ook wel heel erg vervelend, hé KimD, schandalig gewoon dat je een beetje rekening houdt met een ander... Want jij waardeert het niet wanneer dat wel gebeurt. Nondeju, wat een wereld.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:31

Ik vind het dus echt shocking dat hier mensen durven schrijven dat ze dodenherdenking 'onzin' vinden... Mijn hemel... :n
Natuurlijk kan en doet iedereen het herdenken op eigen manier en heb je daar niet persé een speciale dag voor 'nodig', maar dit is zeker geen 'gemaakte' dag... Deze dag is ontstaan, gegroeid, door de vaders en moeder die hun zoon hebben verloren, vrouwen hun echtgenoot, kinderen hun ouders... gelijk na de oorlog en daarna ook de oorlogen er na.
Zijn de mensen die dit schrijven zeker ook de mensen die dwars door een begrafenisstoet rijden of met luid blèrende radio langs een begraafplaats waar juist een dienst is rijden... Dit heeft alles met respect te maken en als je een béétje opvoeding had genoten zou je dit weten. Dodenherdenking gaat niet alleen over 40/45 maar over al die mannen en vrouwen die in recentere oorlogen, zelfs 'as we speak', hun leven opofferen voor het onze en je krijgt er niks van om daar 1 x per jaar even 2 minuutjes bij stil te staan.
Ik heb dus absoluut geen respect voor dit soort respectloze personen/opmerkingen.

TS, gewoon een mailtje zonder boze toon om te vragen of men aan dodenherdening gedacht heeft, grote kans dat iemand daar al lang aan gedacht heeft en de wedstrijd gewoon even stil gelegd wordt en anders help jij ze er door je mailtje aan herinneren. Kan gebeuren, zo'n wedstrijd wordt maanden vantevoren gepland en georganiseerd en zal hoogstwaarschijnlijk echt niet met opzet zo gepland zijn.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:31

Ik zou ook niet starten danwel jureren danwel doorwerken. Maar misschien houden ze er idd wel rekening mee of zijn ze het oprecht vergeten. Zijn ze het niet vergeten en houden ze er ook geen rekening mee vind ik dat inderdaad respectloos.

Laten we ook niet vergeten dat we niet enkel dingen in een redelijk ver verleden herdenken zoals WW2. Dodenherdenking is ook ter nagedachtenis aan onze jongens en meiden die voor ons het leven hebben gegeven in modernere oorlogen zoals Afghanistan en Irak bijvoorbeeld! Landen die op een paar uurtjes vliegen van ons vandaan liggen. Vergeet niet dat dat geen oorlogen zijn die ver van je bed liggen. Meerdere aanslagen zijn al in Europa gepleegd door dezelfde groeperingen als waar onze militairen tegen optreden, ook vandaag. Zodat jij je geen zorgen hoeft te maken als je vanavond lekker onder de wol kruipt.

Niet enkel een stukje geschiedenis waar we bij stil staan, maar hedendaagse realiteit.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:32

Ja, klopt. Ik geef altijd flink gas om even door de begrafenisstoet te knallen en als ze me er niet tussen willen laten toeter ik zo veel ik kan.

_O-
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 02-05-14 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:33

Ik ben wel vaker uit eten geweest tijdens de dodenherdenking en in elke horeca gelegenheid werd de 2 minuten stilte netjes in acht genomen. Ik werk op Schiphol en ook hier doen we er aan mee. De omroep laat weten dat we om 20.00 stilte gaan houden. zo'n 2-3 minuten vantevoren sluit ik mijn balie en neem dan even afstand. Veel passagiers lopen gewoon door, hebben niet begrepen wat er gaande is. Neem ik ze ook niet kwalijk aangezien we de omroep niet in elke taal doen.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:36

Francis schreef:
Ik vind het dus echt shocking dat hier mensen durven schrijven dat ze dodenherdenking 'onzin' vinden... Mijn hemel... :n
Natuurlijk kan en doet iedereen het herdenken op eigen manier en heb je daar niet persé een speciale dag voor 'nodig', maar dit is zeker geen 'gemaakte' dag... Deze dag is ontstaan, gegroeid, door de vaders en moeder die hun zoon hebben verloren, vrouwen hun echtgenoot, kinderen hun ouders... gelijk na de oorlog en daarna ook de oorlogen er na.
Zijn de mensen die dit schrijven zeker ook de mensen die dwars door een begrafenisstoet rijden of met luid blèrende radio langs een begraafplaats waar juist een dienst is rijden... Dit heeft alles met respect te maken en als je een béétje opvoeding had genoten zou je dit weten. Dodenherdenking gaat niet alleen over 40/45 maar over al die mannen en vrouwen die in recentere oorlogen, zelfs 'as we speak', hun leven opofferen voor het onze en je krijgt er niks van om daar 1 x per jaar even 2 minuutjes bij stil te staan.
Ik heb dus absoluut geen respect voor dit soort respectloze personen/opmerkingen.

Ik ben het volledig met je eens Francis, ik kan ook totaal geen respect voor dergelijke personen opbrengen.

djinnie

Francis schreef:

TS, gewoon een mailtje zonder boze toon om te vragen of men aan dodenherdening gedacht heeft, grote kans dat iemand daar al lang aan gedacht heeft en de wedstrijd gewoon even stil gelegd wordt en anders help jij ze er door je mailtje aan herinneren. Kan gebeuren, zo'n wedstrijd wordt maanden vantevoren gepland en georganiseerd en zal hoogstwaarschijnlijk echt niet met opzet zo gepland zijn.

Precies wat jij zegt... Shocking... en dan nog beweren dat 'je het niet zou waarderen als er niet door gegaan wordt, en dat je herdenken maar in de bijeenkomst in een dorpje moet doen'. Serieus... onbeschoft, respectloos. |o Ik zou me de ogen uit mijn kop schamen als mijn kinderen later zoiets zouden zeggen... dan heb ik toch wel wat 'opvoed' momenten gemist, ben ik bang.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

saroanda schreef:
Ik ben wel vaker uit eten geweest tijdens de dodenherdenking en in elke horeca gelegenheid werd de 2 minuten stilte netjes in acht genomen. Ik werk op Schiphol en ook hier doen we er aan mee. De omroep laat weten dat we om 20.00 stilte gaan houden. zo'n 2-3 minuten vantevoren sluit ik mijn balie en neem dan even afstand. Veel passagiers lopen gewoon door, hebben niet begrepen wat er gaande is. Neem ik ze ook niet kwalijk aangezien we de omroep niet in elke taal doen.

Op de treinstations wordt dit inderdaad ook omgeroepen en ligt ook alles even stil :).

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:37

Anoniem schreef:
Ik begrijp niet hoe mensen zich daar niet voor kunnen interesseren.. :n

Die mensen hebben gevochten voor het leven zoals jij het nu kent... %)

Amen!